Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko

Jak se vyznat v proteinech?

Bílkoviny hrají klíčovou roli ve zdraví a sportovním výkonu. Především z pohledu zdraví jsou bílkoviny pro vytrvalostní sportovce důležitější než v silových sportech. Jenže smutným faktem je, že řada vytrvalců důležitost proteinů podceňuje, nebo si neuvědomují, jak velké množství potřebují přijmout. O tom jsme se bavili v prvním článku věnovaném bílkovinám (Proč jsou bílkoviny důležité i pro vytrvalostní sportovce?), tentokrát si povíme, jaké druhy bílkovin známe, a které obsahují proteinové koncentráty od Enervitu.

Bílkoviny hrají klíčovou roli ve zdraví a sportovním výkonu. Především z pohledu zdraví jsou bílkoviny pro vytrvalostní sportovce důležitější než v silových sportech. Jenže smutným faktem je, že řada vytrvalců důležitost proteinů podceňuje, nebo si neuvědomují, jak velké množství potřebují přijmout. O tom jsme se bavili v prvním článku věnovaném bílkovinám (Proč jsou bílkoviny důležité i pro vytrvalostní sportovce?), tentokrát si povíme, jaké druhy bílkovin známe, a které obsahují proteinové koncentráty od Enervitu.

 

V Enervitu vnímáme proteinové koncentráty jako nezbytnou součást jídelníčku vytrvalostních sportovců. Pojďme se na ně proto podívat trochu blíže. Můžeme se v nich nejčastěji setkat se čtyřmi různými zdroji bílkovin – syrovátkou, kaseinem, sójou nebo vaječným bílkem.

 

Syrovátka

Jak se získává? Z mléka se oddělí suroviny pro výrobu sýra a zbyde tzv. tekutá syrovátka. Ta se poté suší, až zbyde jen sušina (sušená syrovátka). Ze sušené syrovátky se pak složitými výrobními postupy (většinou ultrafiltrací) získává syrovátkový proteinový koncentrát (WPC), který je očištěn od nežádoucí laktózy (mléčný cukr) a nadbytečného tuku.

 

Přednosti syrovátky:

  • velmi dobrá a rychlá stravitelnost a vstřebatelnost (výborné nutriční vlastnosti)
  • má tedy nejlepší anabolické účinky
  • nejlepší spektrum aminokyselin
  • nejvyšší obsah větvených aminokyselin BCAA
  • zvyšuje imunitu

 

Zápory syrovátky:

  • nemá antikatabolické účinky, tzn. nebrzdí odbourávání svalové hmoty
  • není schopna dodávat svalům potřebné aminokyseliny po dobu několika hodin

 

Kasein

Stejně jako syrovátková bílkovina se vyrábí z mléka. Francouzská studie z roku 1997 prokázala kvality kaseinu jako nejlepšího zdroje bílkovin pro ochranu svalové hmoty před katabolismem (zvláště v období nočního „hladovění“). Procesy jeho trávení a vstřebávání totiž probíhají velmi pomalu a tím je zajištěn stálý přísun aminokyselin do svalu.

  • kasein je vhodný pro zajištění vysoké hladiny aminokyselin pro regeneraci svalů po dobu 5 až 7 hodin
  • kasein označujeme také jako „pomalý“ protein
  • z jeho dvou forem lze určitě doporučit tzv. micelární kasein (obsažen v Enervit Time Release4), který je o mnoho lépe snášen než běžnější kaseinát vápenatý.

 

Vaječný bílek

  • obsahuje vyvážené aminokyselinové spektrum
  • relativně pomalá rychlost trávení a vstřebávání (viz. graf níže)
  • spíše se řadí k „pomalým“ proteinům, má proto rovněž antikatabolické účinky
  • vhodná součást proteinů s prodlouženým účinkem (obsažen v Enervit Time Release4)

 

Sója

Její kvality jsou doceňovány až v posledních letech a rostlinné proteiny mají stále ještě menší oblibu než živočišné. Sójové boby přitom obsahují enormních 40 % vysoce hodnotných bílkovin s úplným aminokyselinovým spektrem. A sója nabízí i další účinky:

  • potlačuje záněty a bolestivost svalů (díky obsahu isoflavonů)
  • pozitivní účinky na prevenci kardiovaskulárních chorob a snižování hladiny cholesterolu
  • minimalizuje povýkonový oxidační stres a svalová poškození
  • přispívá k potlačení vzniku volných radikálů
  • pomáhá snížit hladinu stresového katabolického hormonu kortizol, který je vylučován během sportu
  • sóju obsahuje Enervit Soy Protein

 

 

Následující graf vyjadřuje anabolické a antikatabolické účinky jednotlivých druhů bílkovin v závislosti na délce a množství uvolňovaných aminokyselin:

WPI: syrovátkový izolát (whey protein isolate), silné anabolické účinky díky rychlému a vysokému množství uvolněných aminokyselin.

WPC: syrovátkový koncentrát (whey protein concentrate), rovněž rychlé uvolnění aminokyselin, jeho kvalita je však o něco nižší než vysoce kvalitní izoláty

EGG: egg albumin (vaječný bílek), uvolnění aminokyselin z něho je postupné

CASEIN: kasein, který zajišťuje dlouhodobé uvolňování aminokyselin po dobu až 7 hodin (proto má antikatabolické účinky)

 

Přehled Enervit proetinových koktejlů - výrobků s vysokým obsahem bílkovin:

 

ENERVIT 100% WHEY PROTEIN isolate

  • Procento bílkovin: 89 % (vanilka), 86 % (kakao)
  • Zdroj bílkovin: syrovátkové bílkoviny izolované přes cross-flow mikrofiltraci (CFM, tzv. křížová mikrofiltrace)
  • Další látky: vitamin B6 (přispívá k optimálnímu metabolismu bílkovin a glykogenu a ke snížení únavy a vyčerpání)
  • Doporučené časování: 1 hodinu po silovém výkonu

 

ENERVIT 100% WHEY PROTEIN concentrate

  • Procento bílkovin: 81 % (kokos), 80 % (banán), 80 % (mléčná), 79 % (mandle), 78 % (kakao, capuccino)
  • Zdroj bílkovin: syrovátkové bílkoviny izolované přes cross-flow membránovou filtraci (CFMF)
  • Doporučené časování: 1 hodinu po silovém výkonu

 

ENERVIT SOY PROTEIN

  • Procento bílkovin: 84 % (pro obě příchutě)
  • Zdroj bílkovin: Supro® izolát sojových bílkovin s vysokou biologickou hodnotou a výborným aminokyselinovým spektrem
  • Další látky: vitamin B6 (přispívá k optimálnímu metabolismu bílkovin a glykogenu a ke snížení únavy a vyčerpání)
  • Doporučené časování: 3 hodiny po výkonu, nebo kdykoliv během dne

 

ENERVIT TIME RELEASE 4

  • Procento bílkovin: 88 % (vanilka), 85 % (kakao)
  • Zdroj bílkovin: syrovátkový izolát + syrovátkový koncentrát + vaječný albumin + micelární kasein
  • Doporučené časování: 3 hodiny po výkonu, nebo kdykoliv během dne; vhodný i jako odpolední svačina nebo druhá večeře