Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Umíme efektivně pálit tuky? Pohled první – evoluční

Čas od času čteme nebo posloucháme rady, jak motivovat tělo, aby efektivně pálilo tuky. Doporučují se různé metody, například běh hned ráno na lačno či vynechání jídla před sportem, tedy sport na hladový žaludek. Nebo také dlouhý trénink, jemuž předcházel jiný trénink cílený na vyčerpání svalového glykogenu či bezsacharidová strava den před sportem. Je to k něčemu? Pomáhá to? Opravdu se dostavuje požadovaný efekt? My jsme se rozhodli některé mýty vyvrátit, a to detailním pohledem na fungování lidského organizmu.

Víte, že… pohled na růst výkonnosti vyžaduje konzistentní přístup?

Chceme-li ovlivňovat růst výkonnosti, měli bychom jednat ve shodě s fyziologií, tedy s tím, jak pracuje náš organizmus. Ruku v ruce s tím pak koncipovat naše tréninky a jim uzpůsobovat výživu – tedy doplňování energie, stavebních látek a živin. A protože fyziologie je z pohledu našich životů neměnná, i náš přístup k rozvoji výkonnosti založený na fyziologickém trénování a výživě by měl být konzistentní. Tedy žádné módní vlny, žádné převratné trendy, které vznikají jako houby po dešti a stejně tak rychle i zanikají – protože nevycházejí z fyziologie, ale z domněnek.

Víte, že… naše energetické tablety se inspirovaly sportovními auty?

Enervit GT Sport – na první pohled divný název, kde písmena GT nedávají moc smysl. A přesto se v nich skrývá vysoký výkon, luxus a super kvalitní zážitek. Alfa Romeo GT. Ferrari GT. Maserati GT. GT jako Gran Turismo, druh vysokovýkonného luxusního automobilu pro cestování vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti. Tím vším se název GT Sport inspiroval, a proto mají uvedené produkty tolik společného – cestování vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti.

Víte, že… typ a poměr přijímaných sacharidů rozhoduje?

Kdo neví, ten přichází o podstatnou část energie pro sportovní výkon. Kdo ví, ten naopak může čerpat ze sportovní výživy mnohem víc. Řeč je o znalosti fungování lidského těla a jeho schopnosti využít sacharidy přijímané během výkonu. Když jde totiž o ty správné, a navíc ve vhodném poměru, můžete navýšit jejich využití až 1,7x. A my víme, jak na to.   

Víte, že... časomíra přeje připraveným?

Na kolik doporučení, která denně slýcháte či čtete, reagujete větou, že to se vám určitě nemůže stát? A přesto to, co téměř s jistotou neočekáváte, se vám stane. A nejhorší je, když celá věc končí v křeči…

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

VIDEO: Jak na křeče

Jak dokáže být svalová křeč nepříjemná, ví asi každý sportovec. Proto se vyplatí křečím přecházet. Jak na to, aby se vám křeče vyhnuly? Ve videu vám odpoví odborník – biochemik, cyklista a trenér Petr Novák, který patří k našim partnerům v rámci projektu Sportuj lépe.

Víte že… první vyhrání z kapsy vyhání?

Toto známé rčení nám říká, že s vítězstvím přichází euforie a pocity neporazitelnosti i neomylnosti. Přesvědčení, že nic špatného nemůže v blízké době přijít. Tento pocit je vražedný – kolik nadějných sportovců už skončilo jen proto, že ve chvílích své mediální slávy propadli euforii a zapomněli na pokoru a budoucnost. Zapomněli, že stejně jako stroj i lidské tělo potřebuje čas na odpočinek, servis a revizi. Jen u lidského těla tomu říkáme regenerace.

VIDEO: Jak na prodloužení vytrvaleckého výkonu

Co je klíčové pro sportovní výkon vytrvalce? Doplňování energie. Proč, jak a čím ji správně doplnit, aby byl váš výkon stoprocentní? Ve videu vám na tyto otázky odpoví odborník – biochemik, cyklista a trenér Petr Novák, který patří k našim partnerům v rámci projektu Sportuj lépe.

Víte, že... uspějete spíše jako David než Goliáš?

Abyste uspěli, stačí mít dvě věci. Důvtip a vhodný nástroj, často i netradičně pojatý. Jak víte, o poznání slabší David porazil siláckého fenoména tehdejší doby, nezdolatelného Goliáše, a to právě chytrostí a důvtipem. Stejně i vy, vytrvalostní sportovci, můžete porážet nezdolatelnou únavu, když na ni půjdete s důvtipem a použijete nějaký netradiční či revoluční nástroj.