Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Jak správně ředit iontový nápoj?

Iontový nápoj by měl být povinnou součástí sportovní výbavy. Zajišťuje pitný režim sportovce, dodává energii, vitaminy i minerální látky (ionty), které během výkonu ztrácíme. Navíc je iontový nápoj optimální z hlediska vstřebávání. Ovšem za předpokladu, že ho správně naředíte…

Řada sportovců v ředění iontového nápoje chybuje. Ať už z neznalosti, špatných doporučení či snahy ušetřit a prášku použít co nejméně. Přitom pouze kvalitní ionťák se správným ředěním nám může před, během a částečně i po výkonu pomoci.
 

Hypotonický, nebo isotonický?

Na etiketě iontového nápoje Enervit Isotonic Drink si můžete přečíst o hypotonickém nebo isotonickém nápoji. Tyto dva pojmy udávají hustotu. Zatímco isotonický nápoj je stejně hustý jako krevní plazma, hypotonický je řidší. A jelikož tělo se během výkonu potí a pot je (na většině míst lidského těla) hypotonický, tak abychom minimalizovali příznaky zahušťování vnitřního prostředí organizmu, doporučujeme volit hypotonické ředění nápoje (v případě Enervit Isotonic Drinku je to 15 g prášku na 500 ml vody).

 

A právě tady se někteří sportovci dopouštějí časté chyby – na trénink toto ředění dodržují, možná dokonce volí ještě řidší nápoje, aby jim ionťák dlouho vydržel. Ale před závodem mají pocit, že větší dávka ionťáku bude znamenat i více energie a tudíž lepší výsledek. Jenže opak je bohužel pravdou. A tak „bláto“, které si do lahve namíchají, nejen že stěží uhasí pocity žízně, ale současně vyvolá i poplach uvnitř organizmu s cílem stáhnout vodu z končetin, aby se přijatá „tekutina“ naředila a umožnilo se tak její vstřebání. Odvodnění v periferiích však vyvolá křeče a může způsobit až kolaps organizmu, zvláště pak v horkých a/nebo extrémně vlhkých podmínkách.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

PODCAST: Co jíst po sportu

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst po sportu, abyste tělu dopřáli kvalitní regeneraci. Právě ta je klíčem k růstu výkonnosti. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak nám pomáhají BÍLKOVINY sportovat lépe?

Ačkoliv se u bílkovin stejně jako u sacharidů a tuků uvádí i energetický příjem – z jednoho gramu bílkovin využije tělo 4 kcal energie – jejich hlavní funkcí je stavba. Bílkoviny jsou stavební látkou našich tkání, orgánů, enzymů nebo svalů a tím pádem i důležitým regeneračním, tedy obnovovacím faktorem. Proto by si měl každý vytrvalec příjem bílkovin a aminokyselin, z nichž jsou bílkoviny tvořeny, hlídat.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Více aktualit

AKTUALITY

10/7
Helena Karásková ovládla závod Xterra Czech Tour 2020

Dachsman XC triatlon v Kunraticích u Cvikova zahájil domácí sezonu v terénním triatlonu a chybět u toho nemohla ani česká královna Xterry a členka Enervit Teamu Helena Karásková. Při svém prvním startu si připsala vítězství, průběh závodu ale nebyl podle jejích slov vůbec jednoduchý. Mimo jiné i kvůli odloženému startu sezony a tréninkovému manku v plavání. Kromě triatlonového startu už má Helena Karásková v letošní sezoně za sebou i závodu v běhu do vrchu nebo na horském kole.

6/7
Vít Pavlišta suverénním mistrem ČR na dráhové desítce

Další titul republikového šampiona přidal do své sbírky Vít Pavlišta v červnu, když suverénně ovládl běh na 10 km na dráze. A hned v červenci ho čeká boj o další – na půlmaratonské distanci. Po jarní zrušené části se tak i atletická sezona rozbíhá a člen Enervit Teamu do ní vstoupil velmi dobře.

3/7
Triatlonista Tomáš Řenč odstartoval sezonu rekordem i dvěma triumfy

Tuzemská triatlonová sezona se rozjela v Račicích. V tamním vodáckém areálu se uskutečnila série závodů, na nichž nechyběl ani jeden z nejlepších českých triatlonistů současnosti a člen Enervit Teamu Tomáš Řenč. Nejdřív si zajel osobní rekord na střední vzdálenosti a pak ještě vylepšil své historické maximum na českých tratích v ironmanském závodě. Jak hodnotí své výkony a co udělal s jeho sezonou covid-19? O tom je náš rozhovor.   

30/6
Běžecký TriExpert Cup startuje, i letos s Enervitem

Brněnský letní běžecký pohár odstartuje první červencový den na atletickém stadionu Pod Palackého vrchem a následovat bude během léta dalších 11 závodů. I letos v nich všem běžcům bude pomáhat Enervit – specialista na výživu pro vytrvalce.

22/6
Máme nové odběrní místo Enervitu v Chomutově

Abychom vám byli stále blíž, domluvili jsme se na užší spolupráci s další sportovní prodejnou, respektive rovnou se sportovním centrem - Sport&Races v Chomutově. Můžete ho využít nejen jako místo pro tréninkové poradenství a nákup kvalitní techniky včetně kol, ale i pro osobní odběr objednávky Enervitu z našeho e-shopu.

Více aktualit