Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Běžkyně na lyžích Adéla Boudíková před Jizerskou 50: „Jde o srdeční záležitost!“

Vltava Fund Ski Team je zatím nejlepším českým týmem v celkovém hodnocení prestižního seriálu dálkových běhů Visma Ski Classics. Jeho členkou je i zkušená Adéla Boudíková, která se do stopy vrátila po porodu druhé dcery a v letošní sezoně absolvovala už dva závody. Jak je hodnotí a co říká 7. místu svého týmu? Co pro ni znamená Jizerská 50 a jak na ní bude občerstvovat? To všechno se dozvíte v našem rozhovoru.

Po úvodních závodech sezony je Vltava Fund Ski Team nejlepším českým týmem v celkovém pořadí Visma Ski Classics, patří vám 7. místo. Panuje s tím zatím spokojenost? Jaký je váš cíl?

Rozhodně jsme spokojení, všichni se snažíme dělat vše pro to, aby byly výsledky co nejlepší. Musím říct, že letošní sezóna je za celou dobu působení našeho týmu nejlepší, co se týče složení závodního a servisního týmu. Mezi závodníky panuje skvělá atmosféra a servis dělá maximum pro to, abychom měli úžasné lyže, což zatím vychází na jedničku.


Hned první letošní závod vyvolal kontroverze – řada účastníků utrpěla na La Diagonele omrzliny kvůli velkým mrazům pohybujícím se pod minus 20 stupni. Jak jsi to vnímala? A jsi ráda, že jsi na startu nebyla?

Diagonelu jsem neplánovala, protože jsem se dostala na lyže až na Silvestra a švýcarský závod byl zařazený do programu brzy. Navíc je dlouhý a těžký, což se potvrdilo i letos, v mnoha směrech. Když jsem viděla následky, které utrpěla řada elitních závodníků, vůbec jsem nelitovala, že jsem start odsunula. Často mi prsty na nohou i rukou mrznou a určitě bych nedopadla dobře. Bylo mi závodníků opravdu líto. Organizátoři nechtěli první start sezóny zrušit, i závodníci se těšili, že si konečně zazávodí a asi někteří z nich také podcenili oblečení. Zima v tomto údolí bývá pravidelně, ale většinou se během závodu trochu oteplí, jenže tentokrát bylo extrémní chladno. Slyšela jsem, že jeden závodník přišel o kus prstu a do dalších závodů nenastoupili ani největší hvězdy jako Norgrenová nebo Nygaard. Doufám, že se všichni brzy zotaví.

Adéla Boudíková_Enervit
Ty jsi startovala na dalších dvou závodech, a to po dlouhé době – loňskou sezonu jsi vynechala kvůli porodu. Jak ses cítila zpátky ve stopě a ve velkém závodě?

Myslím, že letos se můžu směle pasovat na hobíka (úsměv). Mám natrénováno asi polovinu, co ostatní holky. Přesto jsem se necítila na podzim úplně špatně a zaběhla jsem si třeba osobák na 3 km na dráze, což mě velmi překvapilo. Jenže na začátku prosince jsem chytla covid a dlouho dávala do kupy průdušky. Celý prosinec jsem nechodila rychlé tréninky, takže bych potřebovala, aby se závodilo a abych se rozjezdila. Jenže není kdy a kde. Letos už mě čeká jen Jizerská 50, severské závody neplánuji – kvůli složitému cestování, papírování spojeném s covidem a navíc kojím malou dcerku, takže bez ní určitě nikam nepojedu.


Máš dvě malé děti – cestují na závody vždy s tebou?

Ano, moc si nedovedu představit, že bych je nechala doma. Proto jsem si naplánovala dva závody v Itálii, abychom tam mohli mezi závody zůstat a trochu si i volné dny užít.


Jak jsi spokojená se svým 25. a 16. místem ve dvou absolvovaných závodech?

První závod byl hodně špatný, ani lyže mě příliš nepodržely. V kombinaci s těžkými tratěmi to nebyla s umístěním žádná sláva. Na Marcialonze jsem měla naopak úžasné lyže a 70 kilometrů jsem vydržela v slušném tempu. I když jsem časově takto dlouhý trénink nešla aspoň dva roky a dost se délky závodu obávala.


Teď je na programu domácí Jizerská 50. Jak se těšíš a co říkáš tomu, že bude tentokrát jen o elitě, bez masy hobíků?

Jizerskou nemůžu vynechat! Sice to není závod, který mi úplně profilem sedí, ale jedná se o srdeční záležitost. Že nepojedou hobíci najednou, je velká škoda. V tom tkví kouzlo dálkových běhů, když se všichni postaví na start a zažijí skvělou atmosféru. Pro řadu lidí je Jizerská velkou motivací, aby se udrželi v kondici, a myslím, že individuální starty některé závodníky odradí. Zdraví je samozřejmě na prvním místě, ale určitě by se dala udělat opatření, aby závodníci mohli startovat víceméně hromadně a nikdo se nenakazil. Podobně jako tomu bylo při Marcialonze, kde startovalo 1500 lidí. Ministerstvo zdravotnictví ale bylo proti.


Jaký je tvůj cíl pro Jizerskou 50? Když jsi ji jela předloni naposledy, skončila jsi těsně pod stupni na 4. místě…

Musím stát při zemi. Konkurence v ženách se rok od roku zvyšuje a hobík nemůže stát na bedně (smích). Kdyby se na Jizerské povedlo být do patnáctky, budu spokojená!


Prozradíš, jak je třeba pracovat s výživou před, během a po Jizerce, aby ji člověk zvládl co nejlépe?

Snídani zařadím asi 1,5 hodiny před závodem, pak už mám problém do sebe cokoli nasoukat. Na trati kombinuji iontový nápoj Enervit Isotonic DrinkEnervit gely – ty si míchám do pití, protože je obtížné si na trati v rukavicích rozdělávat gely a potom je ještě zapíjet. Piju co nejčastěji, jak je to možné. Klidně v každém sjezdu, přestože se zdá, že je to po půl kilometru nesmysl. Potom se snažím zhruba každou hodinu, nebo i za kratší dobu, dát si energetickou tabletu (Enervit Carbo Tablets). Po dojezdu se snažím včas vypít regenerační nápoj Enervit Recovery Drink a co nejdřív se dostat i na ubytování a sníst oběd.

AKTUALITY

4/3
Využijte výjimečné akce 1+1 na energetické Enervit Gely

Na našem e-shopu teď seženete oblíbené energetické Enervit Gely s omezenou expirací ve výjimečné akci 1+1 ZDARMA. Načerpejte energii od Enervitu za skvělou cenu!

2/3
ROZHOVOR: Adéla Boudíková o Jizerské 50, covidu i tréninku

Na kontě má dvacítku startů v prestižním seriálu dálkových běhů na lyžích Ski Classics a dlouhodobě patří mezi nejlepší české laufařky. Nejblíž k medaili měla na domácí Jizerské 50 v roce 2019, kdy skončila čtvrtá. Letos ji absolvovala po návratu po druhém porodu a brala 14. příčku, i když během závodu ztratila lyži. Jak hodnotí svůj výkon na domácí trati, a jak těžký je návrat do stopy po porodu? O tom všem mluví členka Vltava Fund Ski Teamu v našem rozhovoru.

24/2
Běžec na lyžích Jan Šrail před Vasovým během: „Chci se dostat do TOP 20.“

Člen Vltava Fund Ski Teamu je zatím druhým nejlepším Čechem v celkovém pořadí prestižního závodu dálkových běhů Visma Ski Classics. Byť ho v letošním ročníku provází smůla – zlomené hůlky a dokonce i lyže. Jizerskou 50 dokončil na výborném 23. místě, i když ji musel z poloviny absolvovat s jednou lyží vypůjčenou. Honza Šrail se teď chystá na legendární Vasův běh a v rozhovoru o něm mluví i z pohledu výživy.

16/2
Elita má Jizerskou 50 za sebou, dařilo se i Vltava Fund Ski Teamu

Elita už má svůj závod za sebou, virtuální poměřování sil mezi širokou veřejností ale pokračuje až do konce února. Jizerskou 50 je tak letos možné objet kdekoli a zvolit si vlastní trasu odpovídající vypsaným závodům. I na nich se vám hodí Enervit – připraví vás na výkon, dodá energii a pomůže s regenerací.

10/2
Víte, jak řeší výživu na Jizerské 50 elitní závodníci? Prozradíme vám to!

Jak vypadá výživový plán elitních běžců na lyžích přímo při závodě? Jak se po stránce výživy na start připravují a co následuje po dojezdu? To všechno vám prozradí dva členové zatím nejlepšího českého týmu v seriálu Ski Classics.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

OSMOLALITA a OSMOLARITA: Pojmy, které rozhodují o rychlosti vstřebávání

Uvědomit si význam těchto termínů je pro vytrvalce velmi důležité. Osmolarita udává, kolik je v litru vody osmoticky aktivních částic, což jsou v případě sportu dobře známé látky obsažené například v iontovém nápoji – tedy sacharidy a ionty protikřečových minerálů. Osmolalita udává to samé, jen vztaženo na 1 kilogram tekutiny, v níž je iontový nápoj rozpuštěný. A protože sportovci si iontový nápoj míchají pouze do vody, u které platí, že 1 litr vody váží 1 kg, hodnoty osmolality jsou totožné s hodnotami osmolarity.

Vyřešte palčivou otázku, co jíst před sportem

Taky se sami sebe ptáte, co jíst před startem nebo tréninkem, aby vaše tělo bylo maximálně připravené na výkon? Abyste měli dost energie, cítili se sytí, a přitom vám nebylo těžko? Spolehněte se na Enervit PRE Sport a máte to vyřešené! Tohle sacharidové želé vás totiž dokonale připraví na sport. Jak to dělá?

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

Více aktualit