Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

2. výživový tip pro Jizerskou 50: Pijte – poradíme co

Průběžné doplňování vhodných tekutin je důležitý faktor pro celkovou výkonnost a optimální pohodu sportovce. Pitný režim bychom měli dodržovat nejen během dne, ale především v průběhu tréninku a závodu. Vždyť tělo je minimálně ze 60 % tvořeno tekutinou a již ztráta pouhého 1 % vody znamená pokles výkonnosti a únavu.

Někdy se sportovci dopouští chyby, většinou při trénincích, že do nich jdou nedostatečně hydratováni, tzn. s pocity či příznaky žízně. Bývá to z důvodu špatného doplňování tekutin v posledních 2-3 hodinách před tréninkem. Proto doporučujeme na pitný režim už v této době opravdu myslet – aby tělo nestrádalo hned na startu.

 

1) Jaké nápoje pít před výkonem

Stejně jako doporučujeme nejíst žádné sladkosti v poslední hodině před výkonem (více v článku Co jíst a nejíst před výkonem?), platí toto pravidlo i v případě příjmu tekutin. Stejný problém jako sladká potravina totiž vyvolá i popíjení sladkých nápojů nejpozději během poslední hodiny před sportem.

Vhodným nápojem ve 2-3 hodinách před sportem je proto čistá neslazená a neperlivá voda, případně s plátky citronu (navodíte zásaditost tekutiny). Vhodné mohou být i slabé, určitě nijak slazené bylinkové čaje.

 

2) Pitný režim během výkonu

Během výkonu bychom měli určitě upřednostnit iontový nápoj před čistou vodou nebo vodou se šťávou. Je to proto, že iontový nápoj věrohodně odráží potřeby organizmu během sportovního výkonu, a to z pohledu:

  • potřeby energie (dodávané formou sacharidů),
  • doplňování minerálních látek ztrácených potem (čímž udrží v optimálním chodu nervové přenosy ve svalech),
  • optimální vstřebatelnosti (dle studií se nejlépe vstřebávají nápoje s určitou dávkou sacharidů, ne vyšší než 5 %).

Čistá voda bez sacharidů je hůře vstřebatelná než iontový nápoj a voda se šťávou bývá často příliš koncentrovaná. Navíc ani jedna z těchto alternativ neobsahuje minerální látky a vitaminy. Proto se sázka na iontový nápoj Enervit Isotonic Drink rozhodně vyplatí.

 

3) Pitný režim po výkonu

Po výkonu bychom měli doplnit ztracené tekutiny, což v praxi znamená začít pít hned po skončení tréninku nebo závodu a tekutiny doplňovat průběžně, často ještě několik hodin po skončení. Většinou začínáme tím, že dopijeme ionťák zbylý z tréninku, ale ihned poté bychom měli přejít na regenerační nápoj (například Enervit R2 Recovery Drink). Ten se od ionťáku liší tím, že obsahuje i aminokyseliny (pro opravu poškozených svalových vláken), má jiné složení vitaminů a odlišné zastoupení minerálních látek (včetně antioxidantů pro neutralizaci volných radikálů).

Více se o regeneraci dočtete v našem 1. výživovém tipu věnovaném právě regeneraci a růstu výkonnosti.

 

Doplňujte tekutiny i s energií a prospěšnými látkami díky Enervit iontovému nápoji a buďte připraveni na den D díky Enervit výživovým plánům na míru, které ionťák samozřejmě také obsahují – vše koupíte na našem e-shopu.

Sledujte náš seriál a buďte perfektně připravení na letošní Jizerskou 50! Nepropásněte ani naše on-line semináře o výživě - prví z nich poběhne 1. 2., bližší informace zde.

O iontovém nápoji a pitném režimu si můžete více přečíst také v těchto článcích:

VÝŽIVOVÁ PORADNA

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

1. výživový tip pro Jizerskou 50: Regenerujte – podpoříte výkonnost

Možná vás mate, že náš výživový seriál začíná regenerací. Ta vás přece bude zajímat až po dojetí závodu. My se ale bavíme především o regeneraci po trénincích, které ještě do Jizerské 50 absolvujete. Právě tahle regenerace totiž ovlivní, jak se budete v den D cítit a čeho budete na trati schopní.

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

PODCAST: Jak na růst výkonnosti během tréninku

Poslechněte si náš podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, jak na zlepšení kondice a růst výkonnosti v tréninku. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.  

Víte, že... máme 4 nádrže?

Víte, že lidské tělo má 4x více palivových nádrží než automobil? Tomu může odpovídat i naše výkonnost. Stačí jen správně s nimi hospodařit, tzn. udržovat plnou každou nádrž a při sportu umožnit organizmu čerpat palivo ze všech 4 nádrží. Zdá se to být jednoduché, ale praxe ukazuje, že je to kumšt.

Více aktualit

AKTUALITY

27/1
On-line seminář: Jak si výživou nepokazit (nejen) Jizerskou 50

Chystáte se na některý ze závodů Jizerské 50 a neradi byste chybovali v otázce výživy, která je pro každý sportovní výkon důležitá? Pak se zúčastněte našeho on-line semináře, který pořádáme ve spolupráci právě s Jizerskou 50 – legendárním závodem v běhu na lyžích, jehož výživovým partnerem jsme. Seminář proběhne 6. února on-line a účast na něm je zdarma.

27/1
Objevte naše novinky - s ochutnávkou zdarma

S novým rokem pro vás máme i naše Enervit novinky. Vyzkoušet můžete novou tyčinku Enervit Performance Bar s kreatinem a aminokyselinami BCAA a opět máme v nabídce Enervit Salt Caps, které jste si přáli zařadit znovu do našeho portfolia.

16/1
Přijďte na novoroční seminář o výživě a technologii ve sportu

Ve spolupráci s našimi partnery z Českého běžeckého klubu pro vás hned v lednu chystáme seminář o výživě ve sportu. Spolu s ním bude na programu i přednáška o technologii ve sportu. Dorazit můžete po přihlášení i vy – 23. ledna na Fakultu tělesné výchovy a sportu v Praze.

9/1
Legendární Jizerská 50 startuje už za měsíc, i s Enervitem

Další start legendy se blíží. Jizerská 50 letos začíná 9. února a vyvrcholí hlavním závodem na 50 km v neděli 12. února. Enervit coby specialista na výživu běžců na lyžích a dalších vytrvalostních sportovců samozřejmě nebude chybět – součástí této legendární akce jsme už přes 10 let.

6/1
Inventura skladu = výhoda pro vás

Naše novoroční inventura je šance pro vás. Nakupte poslední kousky, co máme na skladě s omezenou expirací, a ušetřete. Máme pro vás třeba energetické tyčinky nebo proteiny. Inventura s sebou bohžel nese i zdržení při expedici objednávek, za které se omlouváme a nabízíme vám dárek ke každé objednávce jako omluvu.

Více aktualit