Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

Pro všechny vytrvalce, běžce a běžkyně na lyžích nevyjímaje, jsou nejdůležitějšími zdroji energie pro výkon sacharidy a tuky. Sacharidy představují rychlý zdroj energie, tuky zase ten nejvydatnější. A zatímco zásobu tuků máme všichni k dispozici dostatečnou, zásoby sacharidů jsou malé. Proto potřebujeme sacharidy během výkonu doplňovat a zároveň aktivovat čerpání důležité energie z tuků. S obojím pomůže sportovní výživa.

1) Připravte tuky na výkon

Získávání energie z tuků při sportu není jednoduché a my tomuto procesu můžeme uškodit, nebo pomoci. Čím pomůžeme? Především správnou výživou v době PŘED sportem. Organizmus totiž s tuky jako zdrojem energie začíná pracovat až ve chvíli, kdy klesne hladina glukózy (krevního cukru). To znamená, že kdo před startem konzumuje sladké (které „vystřelí“ hladinu krevního cukru vzhůru), znemožňuje organizmu efektivní práci s tukem jako důležitým zdrojem energie pro výkon.

Co tedy jíst v době 2 hodin před startem? Nízkoglykemické sacharidové želé Enervit PRE Sport. Zasytí, vyhnete se nepříjemným pocitům hladu, dodá energii a perfektně nastaví vaše vnitřní energetické systémy. Ideální je jedno želé cca 90 minut před startem a druhé cca 30-45 minut před. 

 

2) Doplňujte průběžně sacharidy

Jak už jsme řekli, zásoba sacharidů v těle je velmi omezená – jedná se o tzv. glykogen, který máme uložený v játrech a ve svalech. Energie ze sacharidů je přitom velmi potřebná a je klíčová v době potřeby rychlé energie – například v náročných stoupáních, při nástupech, zrychleních nebo ve finiši. Proto je třeba sacharidy tělu neustále dodávat a sportovní výživa je pro to ideální – obsahuje přesně to, co tělo potřebuje a nic, co by ho zatěžovalo, například z pohledu trávení.

K dispozici máte:


Chcete-li proniknout do tajů, jak rychle a v jaké dávce se energie z těchto doplňků uvolňuje, podívejte se na naši infografiku  vpravo (pro zobrazení originální velikosti stačí kliknout).

Nezapomínejte, že množství glykogenu v tělesných „nádržích“ můžete před závodem významně ovlivnit výživou a regenerací, jak jsme psali v našem 1. výživovém tipu věnovaném právě regeneraci. Ve 2. výživovém tipu jsme zase mluvili o pitném režimu, který může být také zdrojem energie ze sacharidů během výkonu, sáhnete-li po iontovém nápoji.

 

Doplňujte energii díky Enervit energetickým doplňkům a buďte připraveni na den D díky Enervit výživovým plánům na míru, které samozřejmě také obsahují energetické gely, tablety či tyčinky – vše koupíte na našem e-shopu.

Sledujte náš seriál a buďte perfektně připravení na letošní Jizerskou 50!  

Můžete se také registrovat na náš on-line seminář pořádaný 5. 2. od 17:00 - budeme ho věnovat tématu "Jak se připravit na závod aneb výživa je důležitá". Stačí se přihlásit na e-mail poradna@enervit.cz a my vám pošleme link ke sledování.

O energii a sacharidech si můžete více přečíst také v těchto článcích:

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit

AKTUALITY

20/5
Přelom května a června je závody nabitý. Na kterém se potkáme?

Poslední květnový a první červnový víkend je plný skvělých závodů a my s Enervitem jsme partnery hned pěti z nich! Chystáme se za cyklisty i běžci a mezi tím si v týdnu střihneme ještě online seminář. Bonusem pro vás je, že na všech závodech máte možnost sbírat razítka a zúčastnit se naší soutěže o výživové balíčky!

17/5
Přihlaste se na květnový seminář - vysíláme už 28. 5.!

28. května pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho květnového bude "Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne?". Rozebereme si tak časté potraviny a nápoje, které jsou sportovci běžně při závodech nebo v tréninku (případně po nich) konzumovány a občas i přímo na závodech nabízeny. Pomohou, nebo uškodí? Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

13/5
Po 9 etapách vládne Giru Tadej Pogačar

Devět startů, tři vítězství. Triumf v časovce i v horské etapě. Od druhého dne v růžové pro vedoucího jezdce. A v čele průběžného pořadí luxusní náskok více než dvou a půl minut. Taková je zatím premiéra na Giro d´Italia pro Tadeje Pogačara, který se svým týmem UAE Emirates spoléhá na Enervit. Stejně jako Lidl-Trek, který už má na kontě také jedno etapové vítězství.

9/5
Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

4/5
Startuje Giro d´Italia a Enervit bude opět u toho

107. ročník slavného cyklistického závodu se pojede od 4. do 26. května a absolvují ho i týmy Lidl-Trek a UAE Team Emirates, které spoléhají na Enervit. Tadej Pogačar (UAE) je navíc hlavním favoritem.

Více aktualit