Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Čerstvá mistryně ČR v maratonu Marcela Joglová: "Byl to pro mě ohromný zážitek!"

Původně vůbec neměla na pražském maratonu startovat, nakonec ale po nedokončeném závodě v Rotterdamu hledala novou výzvu a volba padla na poslední chvíli právě na domácí podnik. Marcela Joglová v něm byla nejrychlejší Češkou a poprvé v kariéře tak vybojovala titul mistryně republiky v maratonu. O svých zážitcích, předchozím závodě i výživě povídá členka Enervit Teamu v našem rozhovoru.

POZOR, právě teď od nás můžete získat limitovanou kartičku s podpisem Marcely Joglové! Stačí během května objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si ji jako dárek k objednávce ;-) Jedná se o limitovanou edici 100 ks, tak pospěšte!

 

Původně jste pražský maraton v závodním kalendáři neměla. Kdy jste se rozhodla, že ho poběžíte?

Hned jak jsem zabalila maraton v Rotterdamu, hledala jsem nový závod a myslela si, že dřívějším koncem jsem pošetřila síly, a že budu moct běžet hned za 14 dní ve Vídni. Během následujícího týdne jsem ale pochopila, že návrat asi nebude tak rychlý, jak jsme předpokládala. Vídeň jsme tedy museli odpískat, ale tím jsme to nechtěli vzdávat. Doufali jsme, že alespoň do Prahy se to zlomí. Bohužel, další týden to bylo jen o klusání, kole a plavání a až potom mě nohy pustily do trošku svižnějšího tempa. Stále to ale bylo jednou ano, potom ne, pak se rozbolel kotník… Zkrátka mě tělo asi testovalo (úsměv). Definitivní rozhodnutí padlo až týden před závodem, kdy jsem byla u doktora a domluvili jsme se, že to risknu. S tím, že poběžím na vítězství, a na žádný excelentní čas to nebude.
 

Jak se pro vás závod vyvíjel?

Měla jsem v plánu začít na tempu kolem 3:35, a že uvidím, jak se budu cítit. Nemělo smysl zkoušet rychlejší tempo, a tak jsme se tam ustálili ještě s pár běžci ve skupině. Tempo jsem celkem v pohodě držela, ale kolem 15. kilometru jsem viděla, že zpomaluji, což mi teda ani nepřišlo (smích). Prostě chyběly naběhané kilometry v intenzitě a začalo se to v tempu odrážet. Po půlmaratonu jsem tedy skutečně přešla na zážitkový mód s nutností doběhnout a ohlídat si zlatou medaili.
 

Titul mistryně republiky v maratonu jste vybojovala poprvé v kariéře. Kam ho v rámci svých úspěchů řadíte a jak velkou radost jste z něj přímo na místě měla?

To je těžká otázka, protože jako profi atlet se chci pochopitelně zlepšovat a mít úspěchy na velkých akcích. Ale uznávám, že doplnit titul mistryně republiky a zažít tu atmosféru má také obrovskou váhu a zážitek z atmosféry byl silný a stále přetrvává.
 

Pokolikáté jste už v Praze závodila a jak výrazná je pro vás tamní atmosféra ve srovnání s jinými závody?

Pražský maraton jsem běžela potřetí a musím říct, že to byl pro mě ohromný zážitek. Když jsem ho v roce 2018 běžela naposledy, účastnila jsem se ještě jako hobby běžec a lidi mě tolik neznali, ale tentokrát už mě coby běžkyni v elitě pár lidí poznalo a byl to pro mě tedy skutečně zážitek, moc si veškeré podpory vážím! Přestože i závody v Nizozemsku mají své kouzlo a fantastické fanoušky, tak domácí půda je domácí půda. I v ohlasech byl velký rozdíl, myslím, že ještě chvíli z toho závodu budu žít (smích).
 

Po poměrně chladných dnech bylo během víkendu dost teplo – jak vám vyhovovalo závodní počasí a v jakých podmínkách nejraději běháte?

Miluji, když v den závodu svítí sluníčko, to mě zkrátka nabíjí. Vedro ale nevyžaduji a jako ideální považuji 15-20 stupňů. Teď v neděli bylo sice víc, ale já musím říct, že na vedro jsem si ani jednou nevzpomněla. Jednak to přisuzuji tomu, že se kolem stále něco dělo a vnímala jsem všechny známé tváře, ale také hrál roli fakt, že mě nohy nepustily do rychlejšího tempa, takže jsem se příliš „nevařila“. Neměla jsem naběhané dostatečné množství kilometrů v intenzitě, navíc kotník stále nebyl a není stoprocentně fit, takže tomu odpovídalo i tempo – běžela jsem na nižší tepovce než standardně.
 

Předpokládám, že i v Praze jste při závodě spoléhala na Enervit. Jaký byl váš výživový plán a jaké produkty vám při cestě za mistrovským titulem pomohly?

Nemívám jasný výživový plán, odvíjí se většinou od toho, jak moc mám z předchozího dne vytráveno a jak se ráno cítím. Někdy si dám snídani, což musí být alespoň 3 hodiny před závodem, jindy jen kafe a jako poslední tři závody mi stačí před startem Enervit PRE Sport a Enervit Betain. Co se týká samotného závodu, většinou spotřebuji 4 (někdy i 5) Enervit Gelů – jeden či dva s kofeinem – a ionťák Enervit Isotonic Drink. Před závodem se zásobuji dostatečně magnesiem a hodně hydratuji. Po závodě pak většinou aminokyseliny (Enervit BCAA), i když by byl asi prospěšnější regenerační R2 Recovery Drink. Další sladký drink už ale nesnesu.
 

Předchozí maraton v Rotterdamu jste nedokončila. Byla radost z vítězství na domácí půdě o to větší?

Já myslím, že právě tím nedokončeným předchozím závodem byl český titul a fanoušci o to silnější a emocionálnější. Potřebovala jsem mít jistotu v dokončení a chtěla tím uzavřít první letošní tréninkovou etapu. Abych si pak mohla odpočinout, doléčit a vrhnout se na novou. Tak abych v létě konečně předvedla nějaký pořádný čas.
 

V čem byl problém v předchozím nedokončeném závodě?

V Keni jsem předtím odtrénovala všechny potřebné těžké tréninky, které mi říkaly, že bych mohla zaběhnout slušný čas. Po posledním těžkém tréninku, týden před závodem, mě ale přepadla celkem silná viróza, takže jsem první tři dny neměla ani sílu vylézt z postele. Během dalších tří dnů se ale stav rapidně zlepšil a já zase začala věřit, že by to třeba mohlo jít. V den závodu bylo slunečno, vítr zeslábnul a já se cítila dobře, tak jsem si řekla, že to zkusím „do plných“ – buď, anebo. Bohužel sil mi to vzalo asi víc, než jsem očekávala, a od půlky to bylo trápení. Nemělo smysl dokončovat a vyždímat tělo. Doufala jsem, že tím nějaké síly pošetřím.
 

Co plánujete dál – na jaký závod se teď budete připravovat?

Teď bude potřeba se dát stoprocentně do kupy a začneme pomalu přípravu směrem k srpnovému mistrovství Evropy, které bude probíhat v Mnichově. Pokud se budu cítit dobře, není vyloučeno, že tam vložíme nějaký kratší závod, ale zatím jsme to s trenérem Honzou Pernicou neprobírali.


POZOR, právě teď od nás můžete získat limitovanou kartičku s podpisem Marcely Joglové! Stačí během května objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si ji jako dárek k objednávce ;-) Jedná se o limitovanou edici 100 ks, tak pospěšte!

AKTUALITY

26/5
Řekněte nám, jak trénujete. Odměníme vás!

Pomáháme vám sportovat lépe, proto nás zajímají i věci týkající se tréninku. Abychom vám mohli i v této oblasti radit, potřebujeme občas pár informací od vás - abychom věděli, co vám pomůže nejvíc. Tentokrát stačí vyplnit krátký dotazník se 7 otázkami.

19/5
Speciální akce: Nakup více, zaplať méně

Přicházíme se super akcí, díky které si můžete udělat zásoby Enervitu na letní sezonu: Když koupíte více kusů či větší balení, ušetříte! Do hry vracíme speciální trojbalení Enervit Gelů za výhodnou cenu (včetně výběru příchutě a kofeinové varianty) a nově můžete využít i celých balení u vybraných produktů - vždy za zvýhodněnou cenu, minimálně s 20% slevou.

16/5
Získejte podpis čerstvé mistryně ČR v maratonu Marcely Joglové!

Chcete vlastnoruční podpis české olympioničky, atletky Marcely Joglové? Dáme vám ho jako dárek - stačí v květnu objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem Marcely Joglové. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

3/5
UAE Team Emirates a Trek-Segafredo absolvují Giro d´Italia s Enervitem

Květen patří cyklistickému Giru, na kterém nebude chybět žádný z TOP týmů světového pelotonu. 6. května odstartují 105. ročník slavného závodu i členové UAE Team Emirates a Trek-Segafredo, dvou úspěšných profesionálních stájí, které spoléhají na sportovní výživu Enervit.

26/4
Kde koupíte sportovní výživu Enervit?

Chcete si rychle doběhnout či dojet pro Enervit potřebný na závod? Nebo potřebujete doplnit zásoby? Poradíme, kde určitě uspějete!

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

K čemu slouží sportovcům mikroživiny – vitaminy a minerální látky?

Mikroživiny sice nemají žádnou energetickou hodnotu, ale pro lidský organizmus jsou nezbytné a pro sportovce zvláště důležité. Jsou totiž předpokladem pro růst a tvorbu tkání a pro látkovou výměnu v těle (metabolismus).

Energetické systémy aneb Kde se bere energie pro sport

Určitě už jste někdy slyšeli, že klíčové pro váš sportovní výkon jsou sacharidy a tuky, na které „jede“ vaše tělo během tréninku nebo závodu. Je to sice pravda, ale ani sacharidy, ani tuky nejsou energií, která přímo pohání vaše svaly. Je jen jedna jediná forma energie, která dokáže rozpohybovat svalová vlákna. A pak složitý energetický systém, který přepíná podle potřeby a dostupnosti jednotlivých zdrojů.

Jak trávíme živiny aneb co je dobré vědět při sportu

Každý sportovec by měl společně s tréninkem řešit i výživu. Tak aby mohl posouvat svou výkonnost a dodávat tělu potřebné živiny v dostatečném množství. A také ve správný čas, což je velmi důležité. Když půjdete sportovat s plným žaludkem, asi to nebude nic příjemného. Když naopak ošidíte výživu v době regenerace, tělo se jen těžko kvalitně zotaví z výkonu. Abyste měli představu, co se s přijímanými živinami ve vašem těle děje, přinášíme přehled, kde, kdy a jak se co tráví. Aby se vám sportovalo lépe.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Jak nám pomáhají BÍLKOVINY sportovat lépe?

Ačkoliv se u bílkovin stejně jako u sacharidů a tuků uvádí i energetický příjem – z jednoho gramu bílkovin využije tělo 4 kcal energie – jejich hlavní funkcí je stavba. Bílkoviny jsou stavební látkou našich tkání, orgánů, enzymů nebo svalů a tím pádem i důležitým regeneračním, tedy obnovovacím faktorem. Proto by si měl každý vytrvalec příjem bílkovin a aminokyselin, z nichž jsou bílkoviny tvořeny, hlídat.

Více aktualit