Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR: Marcela Joglová poprvé mistryní ČR v půlmaratonu

První titul, navíc ve skvělém čase. Taková byla zlatá premiéra Marcely Joglové na půlmaratonském mistrovství ČR u Pardubic. Členka Enervit Teamu zaběhla druhý nejlepší čas historie a dál vyhlíží svůj velký sen – start na olympijských hrách. Přečtěte si rozhovor o šampionátu, plánech i výživě nejen při půlmaratonu.

První půlmaratonský titul mistryně republiky jste vybojovala stylově – ve svém dosavadním maximu. Čekala jste od sebe tak dobrý čas a šlo během závodu vše podle vašich představ?

Ano, s trenérem jsme cílili na čas pod 1:14, samozřejmě s tím, že se uvidí i podle podmínek. Kdyby nebyly otočky, tak by mě možná tlačil třeba pod 13:30, ale takhle jsme to zkusili nějak rozběhnout a že se uvidí dle pocitů.


Čas 1:13:46 je dokonce druhým nejlepším v historii šampionátu. Cítíte, že i ten byste mohla jednou překonat?

Já upřímně nevím, jaký je ten nejlepší, ale soustředím se na sebe a na postupné zlepšování se směrem k cíli největšímu – olympijským hrám. Takže jestli čas někdy překonám, budu samozřejmě šťastná, ale není to priorita.


Vychází váš výkon ze zamýšlené přípravy na start na olympijských hrách, které byly přesunuty na příští rok, a jsou tak dobrou známkou toho, že se váš trénink ubírá správným směrem?

Přesně tak. Odložením ze mně spadl tlak, že mám jen jeden pokus, a mohli jsme trošku zvolnit, netlačit tak na pilu. Tím můžeme předcházet případnému zranění. Ne každý závod se povede, ne do každého závodu jdu se soutěžními ambicemi, ale vše směřuje k hlavnímu cíli, a to je splnění limitu na olympijské hry. Půlmaraton byl ukazatelem, že směr máme správný.


Jak se pro vás závod vyvíjel?

Musím říct, že od začátku tak nějak podle plánu. Samozřejmě by bylo lepší tempo ještě vystupňovat, ale tím, že byla trasa mírně nahoru a zpět mírně dolů, tak třetí kolo už bylo v nohách znát. Naopak jsem tam zpomalila, ale věděla jsem, že pak je to lehce dolů k poslední otočce a tam se musím absolutně vydat. Po celou dobu jsem navíc měla na svých zádech nalepenou Vendulu Frintovou. Ani mě tak nezaskočilo, že zrovna ji, jako spíš že tak blízko – to vídám spíš v cyklistice (smích). V tu chvíli jsem nadšená nebyla, ale ve finále mi víceméně pomohla k dobrému času, takže jsem za to ráda. Nedovolila mi povolit.  


Takže to byl souboj tělo na tělo až do konce?

Zkusila jsem ucuknout, když jsme běžely dolů k poslední otočce, ale zuby nehty se mě držela. Tak jsem si řekla, že to musím zkusit hned za zatáčkou a uvidíme. Nastoupila jsem tedy zhruba 2 kilometry před cílem a viděla, že už se nechytá a pomalu se jí vzdaluji. To mi samozřejmě nedovolilo povolit, přestože už mě to vážně bolelo. Díky mnoha fanouškům a známým se mi podařilo se opravdu kousnout a během nekonečně dlouhého finiše nepovolit a doběhnout si pro zlato.


Jak jste zvyklá řešit výživu na půlmaratonské trati?

Půlmaraton neřeším tolik jako maraton, ale přesto den, dva před závodem jím hodně rýži či těstoviny a hodně piju. Co se týká samotného závodu, tak určitě musím mít opravdu velký rozestup od posledního jídla před startem. Pak už to řeším spíše nějakou tyčinkou nebo banánem, záleží i na čase startu. Pravidelně si ale dávám želé Enervit PRE Sport a nově jsem zkusila i Enervit Carboflow. Piju vodu, střídavě s ionťákem a pro jistotu si dávám i magnesium.


A během závodu?

Konkrétně na republice jsem měla dva gely – raději si dám jeden navíc, než aby mi došlo, protože zpětně už to nezachráním. Takže jsem měla Enervit Gel a zhruba 5 kilometrů před cílem Enervit Liquid Gel Competition s kofeinem. Po závodě samozřejmě následuje regenerační Enervit Recovery Drink.


Zvládla jste už letos i jiné závody?

Před republikovým šampionátem v půlmaratonu jsem běžela i mistrovství ČR na 10 000 m na dráze ve Slavkově. Tam jsem cítila, že bych si také mohla zaběhnout dobrý čas a vyšlo to na výrazný osobák. Jsem si ale jistá, že nohy v tu dobu měly na víc a já selhala po taktické stránce. Zkrátka první závod a první dráha asi po 10 letech. Byla to zkušenost.


Je už jasno u některých velkých závodů, které byste ráda běžela, nebo je vše zatím nejisté?

Už jsem si myslela, že to máme celkem naplánované, ale korona opět vystrkuje růžky a tak není nic jisté… Nejbližší závod teď plánuji v Ústí nad Labem v rámci běžeckého seriálu od RunCzechu, poté by mělo být mistrovství světa v půlmaratonu v Polsku a eventuálně Valencie. Pořád ale zvažujeme i jiné maratony, protože situace se stále mění.

AKTUALITY

19/9
Triatlonista Tomáš Řenč sbíral v létě medaile i rekordy, v Rakousku ho přibrzdil defekt

Na Slovakmanovi zvítězil v nejrychlejším čase trati a vybojoval titul mistra republiky v dlouhém triatlonu. Před týdnem v Doksech dojel druhý v závodě Českého poháru za Lukášem Kočařem, když se na trať vydal jen pár dní po ironmanském startu v Rakousku. Tam ho bohužel potkal cyklistické části defekt, jehož opravou strávil 14 minut. O všech letních závodech i výživě vypráví člen Enervit Teamu Tomáš Řenč v našem rozhovoru.

16/9
Přijďte na chomutovský seminář o výživě ve sportu

Máme pro vás dobrou zprávu – 8. října proběhne další výživový seminář pro všechny sportovce. Tentokrát v Chomutově a pod hlavičkou tréninkového systému Sport&Races. Součástí bude i prezentace produktů sportovní výživy Enervit.

12/9
Slavíme den vytrvalosti: 20% slevou pro vás

Není pro vytrvalce významnějšího dne v historii než 12. září. Tohoto dne se před 2509 lety uskutečnila bitva s významnými historickými důsledky pro dnešní vytrvalce - bitva u Marathonu. Zvítězili v ní Řekové, kteří porazili více než dvojnásobnou přesilu dobyvačných Peršanů. Úspěch to byl významný, a tak se řecký voják Feidippidés rozběhl, aby tuto událost co nejdříve předal v Athénách. Běžel více než 42 kilometrů, což po náročné bitvě byla pro vojáka nepřekonatelná dávka vyčerpání, a tak se slovy "Zvítězili jsme" zemřel. 

8/9
ČT Author Cup se pojede! 10. 10. v Bedřichově. I s Enervitem

Přes veškeré útrapy COVIDu se nejznámější cyklistický závod v Jizerských horách uskuteční – v sobotu 10. října, kdy odstartuje jubilejní 25. ročník. Enervit u toho coby specialista na výživu pro cyklisty a další vytrvalce nebude chybět – pomůžeme vám sportovat lépe!

28/8
Helena Karásková ovládla Valachy Man a Krušnomana, na biku se zranila

Dva velké závody terénního triatlonu v létě ovládla česká xterrová jednička a členka Enervit Teamu. Kromě triatlonu absolvovala i bikové závody včetně mistrovství republiky. Při posledním startu ji ale potkal nepříjemný pád. Závod dokončila, pak ale odjela na vyšetření a kromě stehů v puse dostala na ár dní i límec na krk. O tom všem vypráví Helena Karásková v našem letním rozhovoru.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Proč jsou bílkoviny důležité i pro vytrvalostní sportovce?

Existují lidé, kteří se bílkovinám vyhýbají nebo jich přijímají znepokojivě málo. Z toho pak pramení mnohé zdravotní komplikace nebo únava. K těmto lidem patří bohužel i vytrvalci, přitom potřebují téměř to samé množství bílkovin jako siloví sportovci. Z důvodu ochrany zdraví, a aby jim neubývala svalová hmota. Podívejme se proto na to, jak to s bílkovinami ve sportu a naší stravě je.

Výhody maltodextrinu: hodně rychle vstřebatelné energie pro váš výkon

Při sportu jsou sacharidy rychle dostupnou energií. Další jejich výhodou je, že se současně umí i rychle přeměnit na ATP, což je energie potřebná pro svalový pohyb. Při zohlednění dostupnosti a potenciální velikosti skladových zásob sacharidů se jedná o velmi strategickou formu energie, s níž už se dají vyhrávat závody a dosahovat úspěchů. Stojí tedy za to znát určité vychytávky se sacharidy spojené a vědět, jak tento zdroj energie funguje.

PODCAST: Proč je důležitá hydratace a jak plnit pitný režim při sportu?

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm pitnému režimu a hydrataci organizmu během sportu. Proč je důležitá, a proč iontový nápoj poslouží lépe než voda. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Více aktualit