Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR s Vítkem Pavlištou po Běchovicích: „Nikdy jsem takový průběh nezažil.“

Vít Pavlišta přidal ve vydařené sezoně další úspěch do své sbírky: titul vicemistra republiky v silničním závodě na 10 km. Legendární Běchovice tentokrát nabídly strhující souboj o stupně vítězů a člen Enervit Teamu v něm ani letos nechyběl. Jak hodnotí svůj poslední start i aktuální sezonu? To se dočtete v našem rozhovoru.

Jak jsi spokojený se svým letošním výkonem a výsledkem na silničním MČR na 10 km?

Spokojený samozřejmě jsem, i když ten závěr byl pro mě trochu hořký… Byl jsem smířený s tím, že budu druhý, pak jsem se najednou objevil na vedoucí pozici a už začal počítat s titulem, když se přede mě v posledních metrech přehnal Jakub Zemaník a byl jsem zase druhý.


Zažil jsi už podobný průběh Běchovic, tedy střídání na čele v závěru závodu a těsný doběh prvních závodníků?

Nikdy. Většinou je pod Hrdlořezákem o stupních vítězů rozhodnuto.


Jak se pro tebe závod od startu vyvíjel? Jakou taktiku jsi měl a jak se ti jí podařilo držet?

Po podařeném půlmaratonu v Ústí jsem určitě mířil na příčky nejvyšší, i když na Běchovicích nebývá jednoduché se prosadit. Startovní listina MČR byla sama o sobě velmi nabitá, letos byla ještě navíc ozdobená účastí excelentního amerického běžce Ryana Vaila (PB na 10 000m 27:44!). O něm jsem si myslel, že nastolí drtivé tempo a pomůže mi roztrhat startovní pole. Ryan byl nakonec spíš pasivní a tempa se ujal výborně připravený Viktor Šinágl. Asi na třetím kilometru se nám podařilo společně utéct zbytku a náskok jsme navýšili až na necelou půlminutu pod Hrdlořezkým kopcem. V seběhu jsem na Viktora trochu ztratil, následně ho do kopce předběhl, načež nás oba předběhl v závěru fantasticky běžící Jakub.


Stíháš během takového závodu pít a jíst, abys doplnil tekutiny a energii?

V závodech do 10 km občerstvovat nepotřebuji, maximálně na sebe chrstnu vodu při horkém počasí. V delších už samozřejmě ano a vyhovují mi Enervit Liquid Gely, k nim trochu vody.


Jak se staráš o nastavení těla na závod před startem, a jak poté regeneruješ, co se výživy týká?

Před závodem, pokud je dopoledne, většinou snídám jen trochu pečiva s máslem a k tomu Enervit PRE Sport. Když je závod s delším odstupem od snídaně, tak přidám ještě klidně další jedno či dvě želé. Po závodech regeneruji většinou někde na cestě s rodinou u oběda. To je nejlepší pozávodní odměna. Po těžkých trénincích jsem trochu důslednější a v podpoře regenerace spoléhám především na aminokyseliny v různých formách – Enervit BCAA nebo v regeneračních nápojích Enervit Recovery Drink či After Sport Drink.


Letos máš za sebou skvělé výkony včetně mistrovského titulu v půlmaratonu a osobního rekordu na této trati z Ústí. Jak tedy zatím hodnotíš svou sezonu?

Sezóna to byla pro mě určitě podařená, byť teda taková trochu smutná a nejistá. Většina závodů byla šitá horkou jehlou a uspořádaná s ústupky, které ovlivnily atmosféru a celkovou náladu závodu. Každopádně jsem rád za závody, které proběhly a třeba ještě nějaké na sklonku roku budou.


Osobní maximum na půlmaratonu přišlo až po republikovém šampionátu, který byl z pohledu této disciplíny vrcholem. V čem bylo specifické Ústí, že se ti povedlo pokořit svůj osobák právě tam?

V létě v Kostěnicích jsem byl asi ještě v lepší formě než teď na podzim při osobáku v Ústí. Při MČR ale nebylo úplně vhodné počasí, navíc jsem se celých 21,1 km staral o tempo já. V Ústí jsem se většinu trasy vezl za skupinou, a to je velký rozdíl. Mrzí mě, že na jaře nebyl maraton, protože v něm bych byl podle všeho silný.


Chystáš se i na nějaký maraton, případně další podzimní závody?

Jsem přihlášený na maraton ve Valencii 6.12. nad kterým ale, stejně jako nad ostatními podzimními závody, visí otazník. Připravuji se na něj dál, ale moc nevěřím tomu, že se uskuteční.


Jak to aktuálně vypadá s možností startu na olympijských hrách v příštím roce, kam by ses rád nominoval?

Během léta došlo ještě k přitvrzení už tak tvrdých podmínek kvalifikace a vejít se výkonem do nich je pro mě nereálné. Limit na maraton je 2:11:30 a jen jeho splnění dává sportovci záruku účasti. Startovka olympijského maratonu, pokud se bude konat, je v podstatě hotová.

 

AKTUALITY

13/5
Podpoříme vaši imunitu: Dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu!

Vitaminy a minerální látky potřebuje každý sportovec, zvlášť v této době. Rozhodli jsme se vás proto podpořit a dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu ZDARMA. Stačí zadat vybraný kód v košíku. Vy sami si tak rozhodnete, které to budou a v jaké hodnotě.

11/5
Příští týden odstartuje RunTour, letos i s Enervitem

Po odložení brněnského závodu se v sobotu 22. května rozjede běžecký seriál ČEZ RunTour. Jubilejní 10. ročník nabídne 8 závodů na různých místech Česka a jeho výživovým partnerem je ENERVIT. Pro účastníky máme nachystané 2 balíčky plné energie na závod a samozřejmě nebude chybět ani náš stánek na místě.

5/5
Jdi do hor! Přidáváme se k výzvě a pomůžeme vám zdolat tu vaši

2 výzvy a v každé z nich 6 vrcholů. To čeká na účastníky projektu Jdi do hor, jehož partnery s Enervitem jsme. Jde o motivaci lidí vyrazit za pohybem a krásami českých i moravských hor. Užijte si přírodu, krásné výhledy a výzvy, při kterých si máknete. My s Enervitem jsme připravení pomoci!

23/4
Triatlonista Jan Šneberger po MČR v půlmaratonu: „Panují jen kladné dojmy!“

Začátek triatlonové sezony je zatím nejistý, člen Enervit Teamu už ale absolvoval alespoň virtuální cyklistické závody a také mistrovství republiky v půlmaratonu. Jan Šneberger si své umístění mezi běžeckou elitou v první třicítce pochvaluje a doufá, že dojde i na první plánovaný triatlonový start v Rakousku. O své přípravě na novou sezonu, i letos poznamenanou covidem-19, mluví v našem rozhovoru.

19/4
Vít Pavlišta má rekordní titul z MČR v půlmaratonu!

Sedmkrát už vybojoval člen Enervit Teamu titul mistra republiky na půlmaratonské trati a svým posledním dubnovým triumfem překonal v počtu prvenství Róberta Štefka. Letos se šampionát konal v Ostřešanech, protože ani tentokrát se mistrovství nemohlo kvůli covidu uskutečnit v rámci tradičního pardubického vinařského půlmaratonu. Vít Pavlišta si na tamní trati ale opět doběhl pro vítězství a historický rekord.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 3. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 2. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 1. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

Proč myslet na OKYSLIČENÍ a co znamená VASODILATACE?

Základem vytrvalostního výkonu je dostatek kyslíku pro buňky. Energie díky tomu může být kryta z dostupných zdrojů ekonomičtěji (výkon může trvat delší dobu) a vzniká i méně fatálních metabolitů, které by vedly k ukončení výkonu po krátké době (např. laktát). Proto je okysličování svalů důležitým tématem pro každého vytrvalostního sportovce. Dobrou zprávou je, že můžete organizmu pomoci a my prozradíme jak.

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Více aktualit