Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR s Vítkem Pavlištou po Běchovicích: „Nikdy jsem takový průběh nezažil.“

Vít Pavlišta přidal ve vydařené sezoně další úspěch do své sbírky: titul vicemistra republiky v silničním závodě na 10 km. Legendární Běchovice tentokrát nabídly strhující souboj o stupně vítězů a člen Enervit Teamu v něm ani letos nechyběl. Jak hodnotí svůj poslední start i aktuální sezonu? To se dočtete v našem rozhovoru.

Jak jsi spokojený se svým letošním výkonem a výsledkem na silničním MČR na 10 km?

Spokojený samozřejmě jsem, i když ten závěr byl pro mě trochu hořký… Byl jsem smířený s tím, že budu druhý, pak jsem se najednou objevil na vedoucí pozici a už začal počítat s titulem, když se přede mě v posledních metrech přehnal Jakub Zemaník a byl jsem zase druhý.


Zažil jsi už podobný průběh Běchovic, tedy střídání na čele v závěru závodu a těsný doběh prvních závodníků?

Nikdy. Většinou je pod Hrdlořezákem o stupních vítězů rozhodnuto.


Jak se pro tebe závod od startu vyvíjel? Jakou taktiku jsi měl a jak se ti jí podařilo držet?

Po podařeném půlmaratonu v Ústí jsem určitě mířil na příčky nejvyšší, i když na Běchovicích nebývá jednoduché se prosadit. Startovní listina MČR byla sama o sobě velmi nabitá, letos byla ještě navíc ozdobená účastí excelentního amerického běžce Ryana Vaila (PB na 10 000m 27:44!). O něm jsem si myslel, že nastolí drtivé tempo a pomůže mi roztrhat startovní pole. Ryan byl nakonec spíš pasivní a tempa se ujal výborně připravený Viktor Šinágl. Asi na třetím kilometru se nám podařilo společně utéct zbytku a náskok jsme navýšili až na necelou půlminutu pod Hrdlořezkým kopcem. V seběhu jsem na Viktora trochu ztratil, následně ho do kopce předběhl, načež nás oba předběhl v závěru fantasticky běžící Jakub.


Stíháš během takového závodu pít a jíst, abys doplnil tekutiny a energii?

V závodech do 10 km občerstvovat nepotřebuji, maximálně na sebe chrstnu vodu při horkém počasí. V delších už samozřejmě ano a vyhovují mi Enervit Liquid Gely, k nim trochu vody.


Jak se staráš o nastavení těla na závod před startem, a jak poté regeneruješ, co se výživy týká?

Před závodem, pokud je dopoledne, většinou snídám jen trochu pečiva s máslem a k tomu Enervit PRE Sport. Když je závod s delším odstupem od snídaně, tak přidám ještě klidně další jedno či dvě želé. Po závodech regeneruji většinou někde na cestě s rodinou u oběda. To je nejlepší pozávodní odměna. Po těžkých trénincích jsem trochu důslednější a v podpoře regenerace spoléhám především na aminokyseliny v různých formách – Enervit BCAA nebo v regeneračních nápojích Enervit Recovery Drink či After Sport Drink.


Letos máš za sebou skvělé výkony včetně mistrovského titulu v půlmaratonu a osobního rekordu na této trati z Ústí. Jak tedy zatím hodnotíš svou sezonu?

Sezóna to byla pro mě určitě podařená, byť teda taková trochu smutná a nejistá. Většina závodů byla šitá horkou jehlou a uspořádaná s ústupky, které ovlivnily atmosféru a celkovou náladu závodu. Každopádně jsem rád za závody, které proběhly a třeba ještě nějaké na sklonku roku budou.


Osobní maximum na půlmaratonu přišlo až po republikovém šampionátu, který byl z pohledu této disciplíny vrcholem. V čem bylo specifické Ústí, že se ti povedlo pokořit svůj osobák právě tam?

V létě v Kostěnicích jsem byl asi ještě v lepší formě než teď na podzim při osobáku v Ústí. Při MČR ale nebylo úplně vhodné počasí, navíc jsem se celých 21,1 km staral o tempo já. V Ústí jsem se většinu trasy vezl za skupinou, a to je velký rozdíl. Mrzí mě, že na jaře nebyl maraton, protože v něm bych byl podle všeho silný.


Chystáš se i na nějaký maraton, případně další podzimní závody?

Jsem přihlášený na maraton ve Valencii 6.12. nad kterým ale, stejně jako nad ostatními podzimními závody, visí otazník. Připravuji se na něj dál, ale moc nevěřím tomu, že se uskuteční.


Jak to aktuálně vypadá s možností startu na olympijských hrách v příštím roce, kam by ses rád nominoval?

Během léta došlo ještě k přitvrzení už tak tvrdých podmínek kvalifikace a vejít se výkonem do nich je pro mě nereálné. Limit na maraton je 2:11:30 a jen jeho splnění dává sportovci záruku účasti. Startovka olympijského maratonu, pokud se bude konat, je v podstatě hotová.

 

AKTUALITY

12/10
Rychlostní kanoista-kajakář Daniel Havel: „Jako malý kluk jsem se hrozně bál vody.“

Na dvou posledních olympiádách vybojoval na čtyřkajaku bronzovou medaili a na kontě má i cenné kovy ze světových a evropských šampionátů. Letos si ale vinou koronaviru moc nezazávodil a dokonce přemýšlel, jestli v úspěšné kariéře ještě pokračovat.

24/9
Vít Pavlišta a Marcela Joglová nejrychlejšími Čechy na ústeckém půlmaratonu

Nejrychlejším mužem i ženou Mattoni 1/2Maratonu v Ústí nad Labem byli členové Enervit Teamu usilující o nominaci na olympijské hry v Tokiu. Vít Pavlišta si dokonce vylepšil své osobní maximum na půlmaratonské trati a celkově bral 4. místo, Marcela Joglová skončila jako nejrychlejší Češka také na 4. příčce.

22/9
Tadej Pogačar ovládl Tour de France, Richie Porte je třetí. Oba jeli na Enervit

Senzační výkon v závěrečné časovce přinesl Tadeji Pogačarovi z UAE Team Emirates vítězství na nejznámějším etapovém závodě. Místo na stupních na Tour de France vybojoval také Richie Porte ze stáje Trek-Segafredo. A i když oba jezdí za jiný tým a dělí je skoro 14 let, jedno mají společné – do cíle na Champs-Élysées dojeli i s podporou Enervitu.

19/9
Triatlonista Tomáš Řenč sbíral v létě medaile i rekordy, v Rakousku ho přibrzdil defekt

Na Slovakmanovi zvítězil v nejrychlejším čase trati a vybojoval titul mistra republiky v dlouhém triatlonu. Před týdnem v Doksech dojel druhý v závodě Českého poháru za Lukášem Kočařem, když se na trať vydal jen pár dní po ironmanském startu v Rakousku. Tam ho bohužel potkal cyklistické části defekt, jehož opravou strávil 14 minut. O všech letních závodech i výživě vypráví člen Enervit Teamu Tomáš Řenč v našem rozhovoru.

16/9
Přijďte na chomutovský seminář o výživě ve sportu

Máme pro vás dobrou zprávu – 8. října proběhne další výživový seminář pro všechny sportovce. Tentokrát v Chomutově a pod hlavičkou tréninkového systému Sport&Races. Součástí bude i prezentace produktů sportovní výživy Enervit.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

1. fyziologický zákon: Sladké před sportem škodí

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 1. zákon, který říká, že sladké před sportem škodí.

Regenerujte a vaše výkonnost poroste

Někdo tvrdí, že k růstu výkonnosti se musíte proležet, a proto odpočívá na gauči. Jiný naopak cítí příležitost, že bude mít navrch, když bude neustále trénovat. Jenže oba tyto tábory se nakonec potkávají na chvostu startovního pole. Proč? Protože pravda je někde uprostřed, jak už to tak bývá.

RYCHLÉ CUKRY: Proč se o nich mluví a jak využít jejich rychlosti?

Není cukr jako cukr. To je důležitá věc, kterou je potřeba zmínit hned na začátku. Pod pojmem cukry totiž někteří autoři vnímají všechny sacharidy, nejen ty jednoduché, kterým tento název správně přísluší. Když se pak řekne, že „ve výživě vytrvalců by měly převažovat cukry,“ někdo to může vnímat jako zastoupení právě jen jednoduchých sacharidů – sladkostí, slazených limonád a podobně. Takový jídelníček by byl ale vražedný z pohledu zdraví sportovce i jeho výkonnosti. Sladkosti v běžném (mimosportovním) jídelníčku vytrvalců nejsou vůbec potřeba a slovem „cukr“ byla myšlena celá skupinu sacharidů.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Více aktualit