Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonistka a bikerka Helena Karásková hodnotí první závodní pololetí

Stejně jako v několika posledních letech, i letos kombinuje Helena Karásková triatlon se závody na horských kolech a do toho se s manželem stará o svůj tým. V prvním pololetí zvládla terénní triatlon ze série Xterra v Řecku, Světový pohár a hned tři starty v Českém poháru MTB. Jak se jí dařilo a jak hodnotí první polovinu roku? Dozvíte se v našem rozhovoru s dlouholetou členkou Enervit Teamu.

Xterru jsi šla zatím jedinou, v Řecku. Jde o tvou oblíbenou závodní destinaci?

V Aténách se mi to strašně moc líbí! Trať je na bike hezká, technická a na běh je to také těžké, se stoupáním, po skalách a s výhledy na moře. Plave se v zátoce, takže tam nikdy moc nebývají vlny, což mám raději. Vzhledem k jarnímu termínu je voda ještě studená, takže se plave v neoprenu, což mi taky vyhovuje.
 

Jak se ti na trati dařilo?

Samozřejmě jsem lezla z vody s velkou ztrátou na čelo asi na 13. místě, ale zase se kolem mě pohybovaly nějaké holky a já postupně předjížděla jednu za druhou na kole, až jsem se propracovala na 5. místo. Myslím, že výkon na biku byl slušný, ale běhu jsem se lehce bála. Přece jen naběháno už tolik nemám... Snažila jsem se držet svoje tempo a neuvařit se, v závěru jsem stáhla ztrátu na čtvrté místo na nějakou půl minutu, ale dál už to nešlo. S pátým místem jsem byla velice spokojená.
 

Chystáš se letos na nějaké další triatlonové akce? Ať už zahraniční, nebo doma v Česku?

Asi první bude Xterra ve Francii, pak na Slovensku a nakonec dva dvojzávody - tedy pokud se nominuji - doma a skoro doma, v Prachaticích a Žitavě. A na podzim doufejme mistrovství světa v Itálii.
 

V posledních letech objíždíš závody Českého poháru v MTB. Jak se ti zatím daří letos?

No, ono je to takové úsměvné. Já už jsem se trochu vylepšila v technice, ale zase pomaličku klesá s věkem výkonnost... Vždycky záleží, jaká konkurence se sejde. Některé závody jsou zařazené do kategorii C1, a to pak jsou na startu někdy i velká jména. Takže někdy se vejdu do desítky a někdy bojuju o to, abych dojela plný počet kol. Musím ale říct, že mě to baví, a jako bývalé lyžařce je mi tohle závodění bližší než dlouhé a dlouhatánské maratony.
 

Jak si vede tým, ve kterém působíš, a jaká je aktuálně tvoje role v něm?

Je to tým, který jsme založili s manželem. Já se starám o tréninky fyzičky a sestavuju plány, a Láďa má na starosti techniku jízdy a samozřejmě zajišťuje všechno kolem. Snažím se pomáhat, ale manažerská práce mi asi úplně nejde (smích).
 

Na jaké produkty spoléháš při cyklistických závodech a jaká je tvá výživová strategie při triatlonu? 

Při MTB závodech, které startují v mém případě vždy až po obědě, je to lehký oběd a před startem Enervit PRE Sport. Během závodu následují Enervit Gely, když se podaří, tak každé kolo, to znamená od 5 do 8 okruhů. V bidonu pak mám slabší iontový nápoj Enervit Isotonic Drink. Po závodě je na řadě regenerační Enervit R2 Recovery Drink. Při triatlonu je to dost podobné, jen mi to nikdo nemůže podat, takže gely mám nalepené na rámu kola, v bidonu ionťák a na běh si beru jeden klasický a jeden rychlý gel. Tam se ale můžu občerstvit jen těsně před oficiální občerstvovačkou, abych to mohla zapít.

AKTUALITY

18/7
Slavíme Den pitného režimu a rozdáváme ionťáky ZDARMA!

Hydratace při sportu je nesmírně důležitá a má vliv na výkonnost. Proto si zaslouží naši pozornost i svůj den. Den pitného režimu slavíme právě teď a máme pro vás i speciální akci na oslavu – ionťák v hodnotě 339 Kč zdarma k objednávce na našem e-shopu!

15/7
Barbora Krejčíková ovládla Wimbledon. S Enervitem po boku

Česká tenistka a členka Enervit Teamu slaví obrovský úspěch, když triumfovala na dalším grandslamu. Wimbledon už v minulosti dokázala vyhrát ve čtyřhře, teď se raduje z premiérového vítězství v singlu. Barbora Krejčíková tak navázala na triumf z French Open z roku 2021 a i tentokrát se v oblasti výživy spoléhala na Enervit.

12/7
S Miroslavem Šperkem o sportu handicapovaných v Česku i paralympiádě v Paříži

Sám dobře ví, jaké to je. Po úraze skončil na vozíku a sport mu poté hodně pomohl. Představil se na světových šampionátech i paralympijských hrách v atletice, kromě ní už ale zkusil celou řadu dalších sportů – basket, florbal, lyžování, kanoistiku. A také se věnuje sportu handicapovaných z pozice funkcionáře – generálního sekretáře Českého paralympijského výboru, jehož výživovým partnerem je Enervit. Jaká je situace sportovců s handicapem v Česku a jaká přání má Miroslav Šperk směrem k blížící se paralympiádě v Paříži?

8/7
ROZHOVOR: Kajakář Vít Přindiš má dvě zlata z mistrovství Evropy

Sezonu zahájil závody Světového poháru, pak bojoval o medaile na mistrovství Evropy a také o kvalifikaci na olympijské hry v kajak krosu. Ta sice nakonec nedopadla, ale i tak má dlouholetý člen Enervit Teamu dost důvodů k radosti – na evropském šampionátu vybojoval dvě zlaté a dařilo se mu i na Světovém poháru po neúspěšné pražské kvalifikaci. O všech svých startech mluví Vít Přindiš v našem rozhovoru.

1/7
Triatlonista Jan Šneberger stříbrný na MČR v dlouhém triatlonu!

I letos se medaile na tratích dlouhého triatlonu rozdávaly v rámci Moraviamana, oblíbeného závodu v Otrokovicích, jehož výživovým partnerem je Enervit. Ten patří i k jednomu z elitních českých triatlonistů Janu Šnebergerovi, který na domácím šampionátu pomýšlel na titul. Dlouholetý člen Enervit Teamu bral nakonec stříbro, které přidal k bronzu z polovičních tratí v rámci Czechmana. Tam medailově uspěl poprvé v kariéře.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co je zač LAKTÁT?

Laktát je sůl kyseliny mléčné a vzniká ve svalu v důsledku vysoce intenzivního anaerobního výkonu, tedy výkonu s nedostatečným okysličováním svalů. Takovými druhy výkonu bývají nejčastěji sprint nebo rychlejší běh, náročný krátký výjezd kopce na kole a podobně. Tyto druhy výkonu jsou energeticky kryty převážně ze sacharidů díky takzvané anaerobní glykolýze. Při ní je ve svalu uložený glykogen odbourávaný na glukózu a následně na laktát.

RYCHLÉ CUKRY: Proč se o nich mluví a jak využít jejich rychlosti?

Není cukr jako cukr. To je důležitá věc, kterou je potřeba zmínit hned na začátku. Pod pojmem cukry totiž někteří autoři vnímají všechny sacharidy, nejen ty jednoduché, kterým tento název správně přísluší. Když se pak řekne, že „ve výživě vytrvalců by měly převažovat cukry,“ někdo to může vnímat jako zastoupení právě jen jednoduchých sacharidů – sladkostí, slazených limonád a podobně. Takový jídelníček by byl ale vražedný z pohledu zdraví sportovce i jeho výkonnosti. Sladkosti v běžném (mimosportovním) jídelníčku vytrvalců nejsou vůbec potřeba a slovem „cukr“ byla myšlena celá skupinu sacharidů.

Co je HOMEOSTÁZA, a proč je pro sportovce důležitá?

Homeostáza je pojem definující stálost vnitřního prostředí našeho organizmu a je důležitá pro růst výkonnosti. Krevní tlak, zastoupení minerálních látek v mezibuněčném i vnitrobuněčném prostoru, správná řídkost tělesných tekutin, hladina krevního cukru, zásoby energie, dýchání, hormonální rovnováha. To všechno jsou procesy, které jsou variabilní, mění se v závislosti na činnosti během dne, ale současně mají své „zdravé“ hodnoty.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Více aktualit