Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonistka Helena Karásková se zapsala do historie Xterry

Letos objela poslední sezonu Xterry, kterou zakončila skvělým bronzem na havajském mistrovství světa. Ani příští rok ale nezůstane doma, protože byla jmenovaná Xterra ambasadorkou a před startem šampionátu také byla uvedena do síně slávy Xterry. I o tom mluví členka Enervit Teamu v našem posezonním rozhovoru.

Máš spočítané, kolika závodů ses v rámci Xterry zúčastnila?

Za těch 9 let, co se triatlonu věnuji, je to opravdu hodně závodů. Když počítám jen Světové poháry, tak jich je 34 vyhraných, a myslím, že dost podobné bude číslo i u druhých a třetích míst dohromady. Pak nějaké závody ITU, ETU, domácí závody... Určitě to bude přes stovku. Vzpomínek je to opravdu hodně!


Ty jsi dlouho dopředu avizovala, že letošní sezona bude tvou poslední a zakončila jsi ji bronzem na mistrovství světa. Takže závěr, jak má být?

Určitě, medaile z Havaje byla velikým snem. V Evropě se mi dařilo za ty roky vyhrávat závody, ale na Havaji se mi po prvním úspěchu už tolik nedařilo – měla jsem na kontě dvě pátá a dvě sedmá místa. Přála jsem si rozloučit se lepším výsledkem. S myšlenkou na konec jsem ale bojovala už asi dva roky. Měla jsem pocit, že mi dochází dech a že jsem na závodění už stará. Parodoxně tím, že se v Evropě najednou objevila spousta mladých holek, pole se zahustilo a já najednou měla pocit, že je s kým na trati závodit. Začala jsem k závodům přistupovat trochu jinak a závody si daleko víc užívat.


Neuvidíme tě přece jen na tratích i v budoucnu?

Poslední profesionální sezona to pro mě letos byla určitě, ale ze závodění se úplně nevytratím. Uvidím, jak se podaří skloubit práci s tréninkem, určitě se už ale nebudu soustředit na seriál Xterry venku. Ráda bych jela některé domácí závody, možná zkusila i něco nového. Stále chodí nabídky i na starty ve swimrunu, tak uvidím, jak si to všechno sedne.


Ještě před startem mistrovství světa na Havaji tě organizátoři uvedli do síně slávy Xterry. Jak jsi tenhle moment prožívala?

Vůbec jsem o tom nevěděla, takže to pro mě bylo velké překvapení! Seděla jsem tam a koukala na obrazovku s mým medailonkem, kde byl průřez celými devíti lety a musím říct, že mě to hodně dojalo. Někdy si říkám, že to snad ani není možný, kolik závodů jsem objela. Byl to pro mě hodně emotivní zážitek. Každopádně to byly nádherné roky s Xterrou, potkala jsem strašně moc lidí, kteří mě nějakým způsobem ovlivnili a inspirovali.


Všechny sezony jsi odjela i s Enervitem. Jak ti pomáhá sportovní výživa při tréninku a závodech?

Já na Enervit nedám dopustit! V závodním období spoléhám na Enervit Magnesium a Betaina Endurance Sports pár dní před závodem, plus samozřejmě iontový nápoj Enervit Isotonic Drink a především Enervit Gely. Rychlou energii v podobě Enervit Liquid Gelu pak používám i v závěrečné části při Xteře. Spoléhám se také na solné tablety Enervit Salt Caps, které si dávám do lahvičky s gelem. Mezi tréninky i během nich pak můžu vybírat z velkého množství chutných tyčinek, ať proteinových nebo energetických.


Poprvé jsi bronz na Havaji brala před 9 lety. Dají se tyhle dva úspěchy srovnat?

Určitě se dají srovnat, pro mě mají úplně stejnou hodnotu. Ten před 9 lety byl na začátku mé triatlonové kariéry a tenkrát to pro mě byl odrazový můstek. Dodal mi hodně sebevědomí do další sezony, která pak pro mě byla asi nejúspěšnější. Letos jsem se dokázala rozloučit stejným výsledkem, s jakým jsem začínala, což je po devíti letech úžasné!

AKTUALITY

24/2
Běžec na lyžích Jan Šrail před Vasovým během: „Chci se dostat do TOP 20.“

Člen Vltava Fund Ski Teamu je zatím druhým nejlepším Čechem v celkovém pořadí prestižního závodu dálkových běhů Visma Ski Classics. Byť ho v letošním ročníku provází smůla – zlomené hůlky a dokonce i lyže. Jizerskou 50 dokončil na výborném 23. místě, i když ji musel z poloviny absolvovat s jednou lyží vypůjčenou. Honza Šrail se teď chystá na legendární Vasův běh a v rozhovoru o něm mluví i z pohledu výživy.

16/2
Elita má Jizerskou 50 za sebou, dařilo se i Vltava Fund Ski Teamu

Elita už má svůj závod za sebou, virtuální poměřování sil mezi širokou veřejností ale pokračuje až do konce února. Jizerskou 50 je tak letos možné objet kdekoli a zvolit si vlastní trasu odpovídající vypsaným závodům. I na nich se vám hodí Enervit – připraví vás na výkon, dodá energii a pomůže s regenerací.

10/2
Víte, jak řeší výživu na Jizerské 50 elitní závodníci? Prozradíme vám to!

Jak vypadá výživový plán elitních běžců na lyžích přímo při závodě? Jak se po stránce výživy na start připravují a co následuje po dojezdu? To všechno vám prozradí dva členové zatím nejlepšího českého týmu v seriálu Ski Classics.

8/2
Běžkyně na lyžích Adéla Boudíková před Jizerskou 50: „Jde o srdeční záležitost!“

Vltava Fund Ski Team je zatím nejlepším českým týmem v celkovém hodnocení prestižního seriálu dálkových běhů Visma Ski Classics. Jeho členkou je i zkušená Adéla Boudíková, která se do stopy vrátila po porodu druhé dcery a v letošní sezoně absolvovala už dva závody. Jak je hodnotí a co říká 7. místu svého týmu? Co pro ni znamená Jizerská 50 a jak na ní bude občerstvovat? To všechno se dozvíte v našem rozhovoru.

4/2
Jizerská 50 se pojede už příští týden, pro hobby lyžaře virtuálně

I letošní ročník největšího českého závodu v běhu na lyžích se uskuteční. Současná epidemiologická situace pustí na hromadný start elitu, ostatní lyžaři se mohou zúčastnit virtuálního závodu individuálně. My jsme připraveni všem dodat energii a připravit vás na osobní výzvu!

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Vyřešte palčivou otázku, co jíst před sportem

Taky se sami sebe ptáte, co jíst před startem nebo tréninkem, aby vaše tělo bylo maximálně připravené na výkon? Abyste měli dost energie, cítili se sytí, a přitom vám nebylo těžko? Spolehněte se na Enervit PRE Sport a máte to vyřešené! Tohle sacharidové želé vás totiž dokonale připraví na sport. Jak to dělá?

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

SUPERKOMPENZACE: Klíč k růstu výkonnosti a důležitá fáze regenerace

Superkompenzace je stav, ve kterém může docházet k růstu výkonnosti. Superkompenzaci musí vždy předcházet fyzická zátěž, nejčastěji řízený trénink, který z důvodu vyčerpání energetických zdrojů vyvolá pokles výkonnosti. Lidský organizmus má skvěle vyvinutý princip adaptace, tedy přizpůsobení se podmínkám, který spočívá i v tom, že se na prožité zážitky lépe připraví – vytvoří si více energetických zásob, zesílí svalová vlákna, zlepší se psychické vnímání, zlepší se koordinace a podobně. A to je právě princip oné superkompenzace. 

Více aktualit