Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

K čemu a jaké minerální látky potřebují sportovci?

Minerální látky jsou nezbytnou součástí našich jídelníčků. Nemají sice žádnou energetickou hodnotu, ale pro lidský organizmus jsou nezbytné – jsou předpokladem pro růst a tvorbu tkání a pro látkovou výměnu v těle (metabolismus). V souvislosti se sportem se však minerální látky nejčastěji zmiňují jako ionty nebo elektrolyty, které se podílejí na vedení nervových vzruchů. Ty jsou důležité pro správnou koordinaci nervové soustavy a činnost svalových vláken. V případě nesprávné koordinace vznikají křeče, strašák každého vytrvalce.

Nejčastěji se doporučuje příjem minerálních látek, které z těla odcházejí potem: sodík, chlór, draslík, vápník a protikřečové synonymum – hořčík. Nedostatek jedné nebo více minerálních látek ztracených potem přináší pro tělo značné problémy, protože je-li zastavena absorpce iontů, zastaví se i absorpce vody (Curran et al., 1962). Z tohoto důvodu by měl ionty obsahovat nápoj popíjený při sportu.

Z tabulky níže je také zřejmé, že málo trénovaní sportovci vylučují potem daleko více iontů než trénovaní (pot málo trénovaných je koncentrovanější a tedy slanější). Je to další důkaz adaptace lidského organizmu, který nám tím i dává najevo, jak jsou pro něj minerální látky důležité.

 

Elektrolyty obsažené v plazmě a potu (hodnoty jsou vyjádřeny v gramech na litr)

Elektrolyt

pocení v klidu

netrénovaný sportovec

trénovaný sportovec

sodík (natrium)

1,85

1,38

0,92

chlór (chlorum)

3,10

1,50

1,00

draslík (kalium)

0,20

0,20

0,15

vápník (calcium)

0,04

0,04

0,03

hořčík (magnesium)

0,01

0,01

0,01

celkem

5,20

3,13

2,11

zdroj: Nutritional strategies: satiety, weight loss and supplementation in sports, Enervit Equipe 2011

 

Sodík, draslík a hořčík

Sodík je ve sportovních nápojích zvláště důležitý. Díky němu je rehydratace rychlejší, protože sodík podporuje absorpci vody ve střevě. Rehydratační rychlost je největší u nápojů s obsahem maximálně 5 % sacharidů (5 gramů sacharidů na 95 ml vody) a současně sodíku v dávce cca 50 mmol na litr = 115 mg sodíku na 100 ml nápoje (Murray, 2002).

Synergickou roli se sodíkem hraje draslík. Po příjmu tekutin s obsahem sodíku a draslíku je sníženo vylučování moči oproti nápoji bez těchto minerálů, čímž je zadržováno více tekutin v těle a organizmus je tak více zavodněn.

Velký význam pro sportovce má příjem hořčíku (magnesia), byť by se z tabulky mohlo zdát, že se jedná o minoritní minerální látku. Problém je ale v tom, že potravin bohatých na hořčík je v našem běžném jídelníčku velmi málo (candát, čočka, hrách, mandle) a naopak v něm často dominují potraviny, které vstřebání hořčíku ztěžují (bílé pečivo, uzeniny). Tím pádem jdeme často už do sportovního výkonu s deficitem hořčíku, což se pak projeví, při současné ztrátě zbytků hořčíku potem, právě neoblíbenými křečemi.

Chcete-li tedy sportovat lépe, doporučujeme nasytit tělo hořčíkem už před výkonem prostřednictvím sportovní výživy. Během výkonu pak doplňovat hořčík i další minerální látky třeba kvalitním iontovým nápojem.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Více aktualit

AKTUALITY

14/6
Mrkněte na nová videa o sportovní výživě

Když už jsme natáčeli výživovou poradnu pro pořad Po trailech přes hory, který vysílá Česká televize, dali jsme rovnou dohromady i dvě videa pro náš YouTube kanál a web. Můžete se tak ve 2 minutách podívat na to, proč vůbec při sportu řešit sportovní výživu, a také co doplňovat během sportu, abyste měli dostatek energie.

10/6
Rozhovor s parakanoistou Miroslavem Šperkem: o kvalifikaci na OH i dalších sportech

V roce 2004 vybojoval stříbrnou medaili na paralympijských hrách v Athénách v hodu diskem. Po pár letech a druhé účasti na paralympiádě se ale rozhodl zkusit i jiné sporty. A že jich bylo! Aktuálně se Miroslav Šperk věnuje kanoistice a v květnu ve své lodi bojoval o účast na třetích paralympijských hrách. Nabízíme vám rozhovor nejen o poslední kvalifikaci, ale také o dalších aktivitách tohoto multisportovce, který spoléhá na Enervit – sportovní výživu Českého paralympijského týmu.

7/6
Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne? Mrkněte na záznam semináře a termín nového

Další ze seriálu našich on-line seminářů se zaměřil na sportovci často využívané potraviny a nápoje, které bývají dostupné i na občerstvovačkách závodů. My jsme se na ně podívali z hlediska složení a fyziologických zákonitostí organizmu, abychom mohli objektivně zhodnotit, v čem mohou pomoci a nebo naopka uškodit. Probrali jsme třeba colu, pivo, čokoládu, sušenky, oříšky nebo ovoce včetně sušeného. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v červnu. 

3/6
Blíží se Trutnovská 10 i Kasper Trutnovské kempy

V sobotu 8. června proběhne už 11. ročník oblíbeného běžeckého závodu a o prázdninách má parta kolem Kasper Swix Teamu v plánu další ročník populárních dětských kempů - až uť fomou pobytu, nebo příměstského tábora. 

31/5
Končí I. fáze naší soutěže. Napište si o odměnu a zapojte se do II. kola!

Konec května = konec 1. kola naší letošní soutěže spojené se závody, jejichž partnery s Enervitem jsme. Zúčastnili jste se některých a máte razítka v herním plánu? Pak nám ho pošlete a můžete vyhrát jeden z Enervit výživových plánů podle vlastního výběru! 

Více aktualit