Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Helena Karásková je mistryní světa ve swimrunu: „Byla to asi největší výzva v životě!“

Letos vyzkoušela tuhle disciplínu střídající plavání a běh poprvé a hned se v ní se svým týmovým parťákem Martinem Flintou stala obávanou soupeřkou s myšlenkami na nejvyšší příčky v každém závodě. To potvrdil i její premiérový start na mistrovství světa ve swimrunu, který proměnila v titul mistryně světa. Členka Enervit Teamu tak rozšířila sbírku svých titulů ze světových šampionátů už na pět ze čtyř různých discplín.

Swimrun sis letos vyzkoušela poprvé, ještě nikdy jsi ale neabsolvovala trať dlouhou 75 km skládající se ze 65 km běhu a 10 km plavání, což byla porce na šampionátu. Jaká to pro tebe byla zkušenost a jak velká výzva?

Asi bych řekla, že ta největší v životě.  Absolvovala jsem několik závodů v Číně, které trvaly přes 10 hodin, ale nikdy to nebyly jen 2 disciplíny. Že uběhnu maraton, jsem už věděla, ale 65 kilometrů je ještě víc než další půlka. Oproti běhu je plavání s tím vybavením, co máme, a podmínkami, jaké letos při závodě panovaly, procházka růžovým sadem.


Šampionát ve swimrunu jsi označovala za jeden z vrcholů sezony. Jak dlouho ses na něj připravovala a byla potřeba i nějaká jiná příprava od té, na kterou jsi zvyklá v rámci Xterry?

Určitě to byl jeden z nejdůležitějších závodů, společně s mistrovstvím Evropy v Xteře. Na přípravu moc času nebylo, vlastně jen týden, a to hned po té Evropě v Německu. Rozhodli jsme se ho strávit ve Švýcarsku v Engadinu v krásné vesničce Maloja, kde před 2 měsíci startoval právě jeden ze závodů Ötillo Swimrun. Jsou tam skvělé podmínky pro dlouhé běhy a úžasný bazén. Nebyla jsem si jistá, co se mnou nadmořská výška udělá, ale riskla jsem to a vyplatilo se. Příprava byla o dlouhých bězích, hodně plavání a skoro žádném kolu. Musím říct, že se mi po něm stýskalo! Týden před závodem už jsem toho moc nedělala, spíš se snažila z té únavy rozhýbat.


Jaké pocity v tobě převládaly během závodu a bezprostředně po proběhnutí cílem?

Před startem jsem se bála, jestli mi nohy vydrží běžet a nebudu ve vodě velkou zátěží pro mého týmového parťáka. Ale natrénovat se povedlo dobře, i přesně načasovat formu. Takže lano mezi námi sice bylo, ale musela jsem ho při běhu skoro pořád držet, aby se mu nezamotalo o nohy. Na nejdelší běžecké části jsem dokonce udávala tempo já (smích). Poslední kilometry už sice hodně bolely, ale byla jsem nesmírně šťastná, že jsem tenhle závod s příběhem zvládla! Navíc jsem byla moc ráda, že ho celý může sledovat manžel, který dával zprávy na můj facebookový profil.


Byl pro tebe tenhle závod výjimečný? Atmosférou, délkou, vývojem nebo specifickým příběhem…

Vším! Ten příběh je moc hezký – dva páry se vsadí, že se z místa, kde bydlí, musí dostat na místo, kde pracují, jen vlastními silami a na určených místech vždy pomalejší platí útratu v hospodě (smích). Ta délka sama o sobě je šílená. Sice převýšení je jen kolem 800 metrů, ale výlezy z vody po kluzkých kamenech byly hodně obtížné. Já jsem při druhém výlezu uklouzla, praštila se zezadu do hlavy a ztratila plavecké brýle. Od té doby si toho moc nepamatuju, ale možná to bylo lepší (smích).


Jak jsi spokojená se svým výkonem a průběhem závodu? Co říkáš tomu, že se vám s Martinem Flintou podařilo výrazně překonat dosavadní rekord?

Průběh závodu byl pro nás v podstatě hladký, až na ten pád a ztrátu brejliček, Martin měl ale naštěstí náhradní. Hned po druhém běhu jsme byli ve vedení a pomalu jsme navyšovaly náskok. Kolem čtvrté hodiny najednou narostl přes 10 minut, ale na takové vzdálenosti ani půl hodina nemusí někdy vůbec nic znamenat. Za námi se to zezačátku celkem přesýpalo, ale my jsme si drželi svoje tempo, dobře občerstvovali a pili. Pak už to bylo jen o vůli… Výsledný čas je úžasný, ale pravda je, že jsme také měli úžasné podmínky. Relativně teplá voda, bez vln, sluníčko. Vloni když padl rekord závodu, byla během něj skoro bouře a pršelo.


Jaké podmínky čekaly na vás, co se plaveckých a běžeckých částí týče?

Startuje se na Ostrově Sandham, celkem bylo 23 běžeckých a 21 plaveckých úseků. Výlezy a nálezy do vody byly místy hodně složité a kolikrát se ani nepovedlo vylézt napoprvé, pomoc parťáka byla nevyhnutelná. Krásné měkoučké traily střídaly skály porostlé lišejníkem, sama zatáčka, výběh a seběh a najednou se běželo po široké cestě, ze které se zase odbočilo do terénu, kterým snad ani žádná cestička nikdy nevedla. Běželo se často po útesech a kamenech, přesně to, co mám ráda. Voda tentokrát nebyla ledová, ale příjemná. Dokonce jsem zvažovala, že u neoprénu ustřihnu rukávy, ale pak jsem byla ráda, že jsem to neudělala. Při všech dlouhých plaváních (1700, 1000 a 1400 metrů) mi stejně byla zima.


Přišla někde krize, nebo jsi zvládla závod bez problémů?

Krize jako taková ne, jídlo a pití jsem naplánovala skvěle a plánu se držela. Jen mě od 30. kilometru začaly bolet svaly kolem kyčlí a bylo to s každým milimetrem horší a horší. Ke konci jsem se už těšila na plavání a snažila se nohy co nejvíc uvolnit.


Na Facebooku jsi psala, že jsi měla gely nacpané pod neoprenem. Jak vypadalo doplňování energie během závodu? Co a kde jsi měla „poschovávané“ a jak ses během závodu stravovala?

Nejlepší je mít speciální tričko nebo tílko s kapsami vepředu. Dá se tam pak strčit cokoliv, a když je neopren zapnutý, tak se to ani nehne. Na rozdíl od normálního neoprenu má totiž ten swimrunový zip i vepředu. Já používám lahvičky, do kterých si vymačkám gely Enervit, protože se nesmí odhadovat žádné odpadky do přírody, leda do odpadkových košů, když jsou při cestě. V jedné lahvičce mám gely a v druhé ionťák Enervit G Sport. Také s sebou všichni neseme svůj vlastní kelímek na pití na oficiálních občerstvovačkách. Kromě gelů a pití jsem měla pro jistotu solné tablety Enervit Salt Caps a jednu energetickou tyčinku, kdyby přišla na nejdelším běhu krize. Naštěstí na ni nedošlo a donesla jsem ji do cíle. Na oficiálních občerstvovačkách jsem jen pila a jedla banány.


Proběhla i nějaká speciální příprava po stránce výživy před závodem?

Spíš to byla taková klasika. Snažila jsem se trochu víc jist, ale ne zas o moc.  Nerada něco měním.  Takže pár dní dopředu Enervit Magnesium a Enervit Betaina Endurance Sports. Snídani jsem ráno v půl čtvrté dala překvapivě dobře a chvíli před startem jsem zvládla ještě Enervit PRE Sport. Za to jsem byla moc ráda.


Počítala jsi, kolik titulů světové šampionky už máš vlastně na kontě, respektive v kolika sportech?

Taky mě napadlo, že to spočítám (smích). Nejdříve se mi podařilo získat titul v zimním triatlonu, a to hned dvakrát za sebou. Jednou v cross triatlonu, jednou ve Stage Adventure Racing a teď swimrun. Takže disciplíny 4, ale titulů 5.  Teď už s jistotou můžu říct, že jsem multisportovec (smích).


Ještě než jsi vyrazila do Švédska, zvládla jsi navíc vybojovat titul vicemistryně Evropy v terénním triatlonu. Jak se rodilo tohle stříbro a co pro tebe znamená?

Hodně, protože z evropského šampionátu v Xteře jsem žádnou medaili za těch 8 let závodění nezískala. Vždycky se mi tam nedařilo, a nebo jsem závod z nějakého důvodu vynechala. Takže takhle je na rozdíl od těch z crossové Evropy první.


Dá se teď označit tvoje letošní sezona za ukončenou, nebo se ještě někam chystáš?

Na konci září mě čeká poslední ze série závodů Ötillö Swimrun kousek od Berlína a pak ještě na konci října dva závody v rámci mistrovství Evropy v cross triatlonu a duatlonu, kam chci jet.

AKTUALITY

10/7
Helena Karásková ovládla závod Xterra Czech Tour 2020

Dachsman XC triatlon v Kunraticích u Cvikova zahájil domácí sezonu v terénním triatlonu a chybět u toho nemohla ani česká královna Xterry a členka Enervit Teamu Helena Karásková. Při svém prvním startu si připsala vítězství, průběh závodu ale nebyl podle jejích slov vůbec jednoduchý. Mimo jiné i kvůli odloženému startu sezony a tréninkovému manku v plavání. Kromě triatlonového startu už má Helena Karásková v letošní sezoně za sebou i závodu v běhu do vrchu nebo na horském kole.

6/7
Vít Pavlišta suverénním mistrem ČR na dráhové desítce

Další titul republikového šampiona přidal do své sbírky Vít Pavlišta v červnu, když suverénně ovládl běh na 10 km na dráze. A hned v červenci ho čeká boj o další – na půlmaratonské distanci. Po jarní zrušené části se tak i atletická sezona rozbíhá a člen Enervit Teamu do ní vstoupil velmi dobře.

3/7
Triatlonista Tomáš Řenč odstartoval sezonu rekordem i dvěma triumfy

Tuzemská triatlonová sezona se rozjela v Račicích. V tamním vodáckém areálu se uskutečnila série závodů, na nichž nechyběl ani jeden z nejlepších českých triatlonistů současnosti a člen Enervit Teamu Tomáš Řenč. Nejdřív si zajel osobní rekord na střední vzdálenosti a pak ještě vylepšil své historické maximum na českých tratích v ironmanském závodě. Jak hodnotí své výkony a co udělal s jeho sezonou covid-19? O tom je náš rozhovor.   

30/6
Běžecký TriExpert Cup startuje, i letos s Enervitem

Brněnský letní běžecký pohár odstartuje první červencový den na atletickém stadionu Pod Palackého vrchem a následovat bude během léta dalších 11 závodů. I letos v nich všem běžcům bude pomáhat Enervit – specialista na výživu pro vytrvalce.

22/6
Máme nové odběrní místo Enervitu v Chomutově

Abychom vám byli stále blíž, domluvili jsme se na užší spolupráci s další sportovní prodejnou, respektive rovnou se sportovním centrem - Sport&Races v Chomutově. Můžete ho využít nejen jako místo pro tréninkové poradenství a nákup kvalitní techniky včetně kol, ale i pro osobní odběr objednávky Enervitu z našeho e-shopu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

PODCAST: Co jíst po sportu

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst po sportu, abyste tělu dopřáli kvalitní regeneraci. Právě ta je klíčem k růstu výkonnosti. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak nám pomáhají BÍLKOVINY sportovat lépe?

Ačkoliv se u bílkovin stejně jako u sacharidů a tuků uvádí i energetický příjem – z jednoho gramu bílkovin využije tělo 4 kcal energie – jejich hlavní funkcí je stavba. Bílkoviny jsou stavební látkou našich tkání, orgánů, enzymů nebo svalů a tím pádem i důležitým regeneračním, tedy obnovovacím faktorem. Proto by si měl každý vytrvalec příjem bílkovin a aminokyselin, z nichž jsou bílkoviny tvořeny, hlídat.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Více aktualit