Sportuj lépe
Sportuj lépe
Sportuj lépe
Sportuj lépe
Sportuj lépe
Sportuj lépe
Sportuj lépe

Zásady Sportuj lépe

Jdeme až k podstatě fungování organizmu, protože vycházíme z fyziologie a evoluce.

 

Stěžejní zásady

  1. Na sport připravíte organizmus nejlépe tím, že díky správné výživě aktivujete své energetické systémy a umožníte jim efektivně pracovat.
  2. Během sportu doplňujte tekutiny a energii adekvátní druhu výkonu – podpoříte tak následný růst své výkonnosti.
  3. Výkonnost sportovce roste v době regenerace, a to obnovováním zásob energie na další výkon, což po těžkých trénincích zabere i dva dny, po opravdu náročných dokonce až tři dny.
  4. Pro růst výkonnosti je důležité hlídat si energetickou bilanci i vysoký příjem mikroživin (vitaminy, minerální látky).
  5. Jídelníček sportovce musí být součástí tréninkového plánu.
  6. Do jídelníčku zařazujeme sportovní výživu a doplňky stravy, protože v malém objemu obsahují velké množství požadované látky (sacharidy, bílkoviny, vitaminy, minerální látky) a tráví se snadněji a rychleji, což zvláště pro sportovce jsou velké přínosy.

 

Obecné zásady

  1. Na výživu nehledíme jako na zdravou výživu, ale jako na výživu pro zdraví sportovce.
  2. Vytrvalci musí z pohledu energie řešit především zásoby glykogenu, doplňování vhodné energie během sportu a efektivní využití energie z tuků.
  3. Během sportu a v době 2 hodin před a 2 hodin po něm posuzujte svoji přijímanou potravu především podle vlivu na energetické systémy. To rozhoduje, jak budete na každé vaše sportování připraveni.
  4. Bílkoviny jsou veledůležitou součástí jídelníčku vytrvalce.
  5. Na komplexní jídelníček hleďte z pohledu celkové bilance energie (aby výdej energie nebyl vyšší než příjem) i bilance živin (aby v jídelníčku byl zajištěn příjem mikroživin – vitaminy, minerální látky).

 

Před sportem

  1. Nejvýznamnější jídlo před závodem je druhá večeře.
  2. Nejíst ani nepít sladké v době 90 minut před sportem.
  3. Trpíte-li na křeče, řešte svůj problém minimálně tři dny před závodem či intenzivním tréninkem, a to příjmem komplexu minerálních látek, zvláště hořčíku a draslíku.

 

Během sportu

  1. Během výkonu doplňujte energii sportovní výživou za účelem šetření svalového glykogenu pro náročné pasáže a potřebné zrychlení.
  2. Víte-li jak na to, kombinujte glukózu a fruktózu v poměru 1,3:1 – zvýšíte tak množství využitelné energie ze sacharidů.
  3. Iontový nápoj konzumovaný během sportu by měl být namíchaný v hypotonickém ředění.

 

Po sportu

  1. Regenerační nápoj vypít ihned po sportu, nejpozději do 30 minut.
  2. Regenerace je klíč k růstu výkonnosti. Jde o jedinou fázi tréninku, kde se zvyšuje vaše výkonnost – proto k ní přistupujte zodpovědně.
  3. Čím intenzivnější byl trénink, tím větší vliv na růst výkonnosti regenerace má, a tím intenzivnější regeneraci je třeba zajistit.
  4. Regenerace po náročném tréninku trvá i dva dny, v případě opravdu náročné zátěže dokonce tři. Když regeneraci přetrhnete dalším intenzivním tréninkem, výsledkem může být pokles výkonnosti a přetrénování.