Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

Tento proces přeměny z makroživin až na ATP musí být zatraceně promyšlený systém, protože zásob ATP máme v organizmu zhruba jen 3,5 gramu v 1 kilogramu svalové hmoty. U 70kilového sportovce, jehož tělo je tvořeno zhruba z 28 % svalovou hmotou, je to tedy přibližně 70 gramů ATP. Takové množství nám poskytne o něco více než 1 kcal energie, což pokryje zhruba 5 sekund výkonu. Přesto se svaly na jinou energii než na ATP nehnou.

 

Proč máme zásob ATP málo?

Mnohé asi napadne logická otázka – proč nemáme této základní formy energie v těle uloženo více? Důvodem je vysoká neefektivita tohoto úložiště. Kdybychom měli v těle uloženou pouze energii ve formě ATP, znamenalo by to, že za účelem pokrytí hodinového běhu vyžadujícího cca 800 kcal bychom museli mít v těle uloženo 47 kg ATP. Pro dvouhodinový výkon dvakrát tolik.

Proto si tělo neukládá energii přímo v ATP, ale v jakémsi mezistupni – ve formě vnitřních tuků a glykogenu (vnitřní zásoba sacharidů). Sice pak nějakou dobu trvá, než se z těchto mezistupňů ATP vytvoří – a kvůli tomu není náš vytrvalostní výkon tak rychlý jako sprint, kdy se čerpá především ATP – ale z výše uvedeného hmotnostního důvodu je to mnohem efektivnější způsob uložení energie.

 

Rychlost zpracování energie na ATP

Tento systém uložení a zpracování energie je navíc umocněn tím, že pro výkony vyžadující rychlejší pohyb tělo využívá spíše sacharidy uložené ve formě glykogenu. Jednoduše proto, že rychlost zpracování z této formy energie je dvakrát rychlejší než z tuků. Zároveň ale asi 10x pomalejší, než kdyby byl výkon realizován na čistou ATP.

Pro vytrvalostní výkony realizované v klidnějším, a tedy pomalejším tempu, slouží dominantně energie z tuků, jejíž dostupnost je dvakrát pomalejší než z glykogenu a 20x pomalejší než z ATP. Z pohledu množství uložené energie na 1 gram energetických zásob je to ale nejefektivnější způsob – v 1 gramu sacharidů jsou uloženy 4 kcal energie, zatímco v 1 gramu tuků je to 9 kcal.

Co si z toho odnést pro vlastní sportování? Především to, že když nevydržíte kilometr sprintovat stejně jako 200 metrů, není to otázka trénovanosti, ale odraz fyziologické dostupnosti různých druhů energie. A vědět, jak vaše tělo při sportu funguje, je prvním krokem k tomu, abyste byli schopní sportovat lépe.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

K čemu slouží sportovcům mikroživiny – vitaminy a minerální látky?

Mikroživiny sice nemají žádnou energetickou hodnotu, ale pro lidský organizmus jsou nezbytné a pro sportovce zvláště důležité. Jsou totiž předpokladem pro růst a tvorbu tkání a pro látkovou výměnu v těle (metabolismus).

Energetické systémy aneb Kde se bere energie pro sport

Určitě už jste někdy slyšeli, že klíčové pro váš sportovní výkon jsou sacharidy a tuky, na které „jede“ vaše tělo během tréninku nebo závodu. Je to sice pravda, ale ani sacharidy, ani tuky nejsou energií, která přímo pohání vaše svaly. Je jen jedna jediná forma energie, která dokáže rozpohybovat svalová vlákna. A pak složitý energetický systém, který přepíná podle potřeby a dostupnosti jednotlivých zdrojů.

Jak trávíme živiny aneb co je dobré vědět při sportu

Každý sportovec by měl společně s tréninkem řešit i výživu. Tak aby mohl posouvat svou výkonnost a dodávat tělu potřebné živiny v dostatečném množství. A také ve správný čas, což je velmi důležité. Když půjdete sportovat s plným žaludkem, asi to nebude nic příjemného. Když naopak ošidíte výživu v době regenerace, tělo se jen těžko kvalitně zotaví z výkonu. Abyste měli představu, co se s přijímanými živinami ve vašem těle děje, přinášíme přehled, kde, kdy a jak se co tráví. Aby se vám sportovalo lépe.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Jak nám pomáhají BÍLKOVINY sportovat lépe?

Ačkoliv se u bílkovin stejně jako u sacharidů a tuků uvádí i energetický příjem – z jednoho gramu bílkovin využije tělo 4 kcal energie – jejich hlavní funkcí je stavba. Bílkoviny jsou stavební látkou našich tkání, orgánů, enzymů nebo svalů a tím pádem i důležitým regeneračním, tedy obnovovacím faktorem. Proto by si měl každý vytrvalec příjem bílkovin a aminokyselin, z nichž jsou bílkoviny tvořeny, hlídat.

Více aktualit

AKTUALITY

26/5
Řekněte nám, jak trénujete. Odměníme vás!

Pomáháme vám sportovat lépe, proto nás zajímají i věci týkající se tréninku. Abychom vám mohli i v této oblasti radit, potřebujeme občas pár informací od vás - abychom věděli, co vám pomůže nejvíc. Tentokrát stačí vyplnit krátký dotazník se 7 otázkami.

19/5
Speciální akce: Nakup více, zaplať méně

Přicházíme se super akcí, díky které si můžete udělat zásoby Enervitu na letní sezonu: Když koupíte více kusů či větší balení, ušetříte! Do hry vracíme speciální trojbalení Enervit Gelů za výhodnou cenu (včetně výběru příchutě a kofeinové varianty) a nově můžete využít i celých balení u vybraných produktů - vždy za zvýhodněnou cenu, minimálně s 20% slevou.

16/5
Získejte podpis čerstvé mistryně ČR v maratonu Marcely Joglové!

Chcete vlastnoruční podpis české olympioničky, atletky Marcely Joglové? Dáme vám ho jako dárek - stačí v květnu objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem Marcely Joglové. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

11/5
Čerstvá mistryně ČR v maratonu Marcela Joglová: "Byl to pro mě ohromný zážitek!"

Původně vůbec neměla na pražském maratonu startovat, nakonec ale po nedokončeném závodě v Rotterdamu hledala novou výzvu a volba padla na poslední chvíli právě na domácí podnik. Marcela Joglová v něm byla nejrychlejší Češkou a poprvé v kariéře tak vybojovala titul mistryně republiky v maratonu. O svých zážitcích, předchozím závodě i výživě povídá členka Enervit Teamu v našem rozhovoru.

3/5
UAE Team Emirates a Trek-Segafredo absolvují Giro d´Italia s Enervitem

Květen patří cyklistickému Giru, na kterém nebude chybět žádný z TOP týmů světového pelotonu. 6. května odstartují 105. ročník slavného závodu i členové UAE Team Emirates a Trek-Segafredo, dvou úspěšných profesionálních stájí, které spoléhají na sportovní výživu Enervit.

Více aktualit