Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Proč myslet na OKYSLIČENÍ a co znamená VASODILATACE?

Základem vytrvalostního výkonu je dostatek kyslíku pro buňky. Energie díky tomu může být kryta z dostupných zdrojů ekonomičtěji (výkon může trvat delší dobu) a vzniká i méně fatálních metabolitů, které by vedly k ukončení výkonu po krátké době (např. laktát). Proto je okysličování svalů důležitým tématem pro každého vytrvalostního sportovce. Dobrou zprávou je, že můžete organizmu pomoci a my prozradíme jak.

Kyslík se pro vytrvalostní výkon ukazuje jako stěžejní prvek, vždyť významným ukazatelem výkonnosti vytrvalce při laboratorních (tzv. funkčních) vyšetřeních je VO2max. Tedy ukazatel maximálního využití kyslíku nebo také maximální aerobní aktivity. Jedná se o spotřebované množství kyslíku v mililitrech na kilogram tělesné váhy za minutu. Čím vyšší číslo, tím více kyslíku mohou naše svaly využít. Kyslík je prostě pro vytrvalostní výkon rozhodující veličina, i proto se vytrvalostním výkonům říká aerobní, tedy s přístupem kyslíku.


Podpora okysličení železem

Je celkem známým faktem, že červené krvinky slouží v organismu jako přenašeč kyslíku a že pro tvorbu potřebného počtu červených krvinek je nutné železo. Tato minerální látka je součástí hemoglobinu, což je bílkovina, která na sebe v plicích váže kyslík a pak ho krví přenáší do jiných částí těla. Nízké hladiny železa vedou ke stavu, kdy organismus nemá dostatek červených krvinek, a tudíž se i zhoršuje okysličování organizmu.

Dá se ale běžným krevním rozborem zjistit, kolik železa v krvi máte? Chyba lávky, milí vytrvalci. Hodnoty železa, které vyčtete z běžného rozboru krve, jsou jen málo spolehlivým ukazatelem případného nedostatku železa. Více vypovídajícím ukazatelem zásob železa v těle je takzvaný zásobní ferritin. Pro vytrvalce, zvláště cítí-li se dlouhodobě unavení, je vhodné udělat si v rámci rozboru krve vyšetření rovněž na serum-ferritin. Ale pozor – o toto vyšetření je třeba požádat.

Železo můžete doplňovat i pomocí šumivých tablet Enervit Ferro, které obsahují kromě dobře vstřebatelného železa (fumarár železitý) také vitaminy C, E a bet-akeroten (vitamin A). 

 

Vasodilatace – klíč k úspěchu

Existují i další cesty, jak zlepšit okysličení organizmu. Kyslík, živiny vstřebané z potravy i odpadní látky vzniklé při látkové přeměně se v těle transportují cévami. Množství látek, které jimi projdou, je závislé na jejich průměru. Tzv. vasodilatace charakterizuje rozšíření cév, aby jimi mohlo proudit více kyslíku, živin i metabolitů – což je pro vyšší výkonnost určitě žádoucí stav.

Na vasodilataci mají pozitivní vliv tzv. flavony, které tak pomáhají s prokrvením organizmu, a to především v jeho periferiích. Zajímavostí jistě je, že na flavony a laktony je bohatý jinan dvoulaločný, známý asi více pod svým mystickým názvem gingko biloba. Právě díky flavonům zlepšuje gingko prokrvení a pomáhá s lepším okysličováním organizmu. A vy si můžete koncentrovaný extrakt ginkga dopřát každý den díky šumivým tabletám MaxiVita Exclusive Ginkgo biloba.

 

Na flavonoidy bohaté jsou také speciální druhy kakaových bobů, které jich obsahují až osmkrát více než ty běžné. Najdete je v revolučním doplňku Enervit Carbo Flow, který doporučujeme užívat před význammnými závody či těžkými tréninky. I speciální kakaové boby totiž mohou výrazně přispět k přenosu kyslíku do svalů – díky tomu, že pomáhají udržovat cévy pružné a přispívají k optimálnímu průtoku krve.

Látky, které pomáhají rozšiřovat cévy (mají tzv. vasodilatační účinky), tedy umožňují zlepšit výkonnost tím, že zlepšují zásobování svalových buněk kyslíkem, kterého rozšířenými cévami může putovat více. To samé platí i pro energii v podobě glukózy nebo fruktózy a stejně tak lze širšími cévami odvádět z buněk i více odpadních metabolitů, které bývají často důvodem poklesu výkonnosti, když je organizmus není schopen adekvátně „odklízet“.

 

Kyslík je každopádně důležitý nejen pro svalové buňky, ale i pro ty mozkové. Díky nim se nám pak lépe přemýšlí, jsme méně unavení a jsme soustředěnější. To jsou přínosy, které určitě oceníme v kanceláři, při řízení auta i kdykoliv během dne. Myslet na pořádné okysličení tedy nepřináší efekt jen u sportovců, a je proto dobré vědět, co nám s ním může pomoci.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Energetická bilance: Jak většina sportovců jí?

V prvním článku našeho miniseriálu o energetické bilanci jsme si řekli, co je negativní energetická bilance a jaké jsou problémy z ní plynoucí. Ve druhém jsme si pak popsali výpočet vydané energie. Teď se zaměříme na příjem živin a kalorií a ukážeme, jak tvrdá může být realita. Naše ukázka by vás mohla překvapit a zároveň inspirovat ke změnám, které pomůžou k lepším výkonům i pocitům.

Energetická bilance: Jak počítat výdej energie?

V prvním článku našeho miniseriálu o energetické bilanci (Hrozba negativní energetické bilance aneb Jíte dost?) jsme si řekli, co je negativní energetická bilance a jaké jsou problémy z ní plynoucí. Upozornili jsme na to, že je třeba celkovou energetickou bilanci hlídat a slíbili jsme, že prozradíme, jak na to. Dnes nabídneme průvodce počty neboli návod, jak energetickou bilanci počítat, abyste se problémům vyhnuli a váš výkon byl vždy stoprocentní.

Jak snídat a jíst před závodem

Mnoho sportovců se správně snaží řešit svoji výkonnost nejen tréninkem, ale i výživou. Od odborníků se pak dozvídají, že nejdůležitější živinou vytrvalců jsou „cukry“. A tak se snaží toto doporučení naplňovat, a to především v posledních hodinách před sportem. Jelikož synonymem doporučovaného „cukru“ jsou sladkosti, sušenky, čokoláda a sladké nápoje, snaží se tyto potraviny vždy zahrnout do finálních příprav. Co se ale ve skutečnosti děje s jejich organizmem?

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 5. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 4. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

Více aktualit

AKTUALITY

20/7
Tadej Pogačar je opět králem Tour! I za pomoci Enervitu

Druhý start na slavném závodě a druhé vítězství. Bilance 22letého Tadeje Pogačara je výmluvná. Stejně jako jeho dominance v letošním ročníku, kdy na druhého v pořadí, Jonase Vingegaarda, najel více než 5 minut. I letos mu v etapách pomáhal výživový plán od Enervitu, stejně jako celé stáji UAE Team Emirates.

16/7
Využijte výhodného balení Enervit Gelů za akční letní cenu!

Naše další letní překvapení má podobu nového trojbalení oblíbených Enervit Gelů. Výhodné balení obsahuje 3 kusy gelů s citronovou příchutí a během léta jsme se rozhodli nabídnout vám ho za akční cenu – s 24% slevou.

13/7
Marcela Joglová před startem na OH: „Pro tenhle moment jsem se do běhání opřela!“

Svůj cíl si vytyčila naprosto jasně – nominovat se na olympijské hry do Tokia. Loni byly kvůli covidu odložené, letos už se ale uskuteční a Marcela Joglová na nich nebude chybět. Poporvé v kariéře okusí atmosféru pod pěti kruhy a zaběhne si olympijský maraton. Jak se těší, co ji čeká a na jakou výživu spoléhá? To všechno prozrazuje členka Enervit Teamu v našem rozhovoru.

6/7
Kajakář Vít Přindiš trojnásobným mistrem Evropy a medailistou ve SP

Letošní sezonu začal nejlépe, jak mohl – na mistrovství Evropy ve vodním slalomu vyhrál všechny tři závody, ke kterým nastoupil. Dokonce i jeho soupeři říkali, že napodobit takový výsledek se jen tak někomu nepovede. V závodech Světového poháru pak člen Enervit Teamu navázal medailovými úspěchy v extreme slalomu. Přečtěte si rozhovor s českým reprezentantem o jeho letošních startech, výživě i dalších plánech.   

2/7
Ochutnejte naše nové proteinové tyčinky. Máme pro vás i akci 3+1 ZDARMA

Nabité bílkovinami, s minimem cukru a se skvělou chutí. Takové jsou naše nové proteinové tyčinky Enervit Protein Bar. Vybírat můžete z lahodných příchutí – kokos, cookies, vanilka s čokoládou, červené ovoce, pomeranč s čokoládou a tmavá čokoláda.

Více aktualit