Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Proč myslet na OKYSLIČENÍ a co znamená VASODILATACE?

Základem vytrvalostního výkonu je dostatek kyslíku pro buňky. Energie díky tomu může být kryta z dostupných zdrojů ekonomičtěji (výkon může trvat delší dobu) a vzniká i méně fatálních metabolitů, které by vedly k ukončení výkonu po krátké době (např. laktát). Proto je okysličování svalů důležitým tématem pro každého vytrvalostního sportovce. Dobrou zprávou je, že můžete organizmu pomoci a my prozradíme jak.

Kyslík se pro vytrvalostní výkon ukazuje jako stěžejní prvek, vždyť významným ukazatelem výkonnosti vytrvalce při laboratorních (tzv. funkčních) vyšetřeních je VO2max. Tedy ukazatel maximálního využití kyslíku nebo také maximální aerobní aktivity. Jedná se o spotřebované množství kyslíku v mililitrech na kilogram tělesné váhy za minutu. Čím vyšší číslo, tím více kyslíku mohou naše svaly využít. Kyslík je prostě pro vytrvalostní výkon rozhodující veličina, i proto se vytrvalostním výkonům říká aerobní, tedy s přístupem kyslíku.


Podpora okysličení železem

Je celkem známým faktem, že červené krvinky slouží v organismu jako přenašeč kyslíku a že pro tvorbu potřebného počtu červených krvinek je nutné železo. Tato minerální látka je součástí hemoglobinu, což je bílkovina, která na sebe v plicích váže kyslík a pak ho krví přenáší do jiných částí těla. Nízké hladiny železa vedou ke stavu, kdy organismus nemá dostatek červených krvinek, a tudíž se i zhoršuje okysličování organizmu.

Dá se ale běžným krevním rozborem zjistit, kolik železa v krvi máte? Chyba lávky, milí vytrvalci. Hodnoty železa, které vyčtete z běžného rozboru krve, jsou jen málo spolehlivým ukazatelem případného nedostatku železa. Více vypovídajícím ukazatelem zásob železa v těle je takzvaný zásobní ferritin. Pro vytrvalce, zvláště cítí-li se dlouhodobě unavení, je vhodné udělat si v rámci rozboru krve vyšetření rovněž na serum-ferritin. Ale pozor – o toto vyšetření je třeba požádat.

Železo můžete doplňovat i pomocí šumivých tablet Enervit Ferro, které obsahují kromě dobře vstřebatelného železa (fumarár železitý) také vitaminy C, E a bet-akeroten (vitamin A). 

 

Vasodilatace – klíč k úspěchu

Existují i další cesty, jak zlepšit okysličení organizmu. Kyslík, živiny vstřebané z potravy i odpadní látky vzniklé při látkové přeměně se v těle transportují cévami. Množství látek, které jimi projdou, je závislé na jejich průměru. Tzv. vasodilatace charakterizuje rozšíření cév, aby jimi mohlo proudit více kyslíku, živin i metabolitů – což je pro vyšší výkonnost určitě žádoucí stav.

Na vasodilataci mají pozitivní vliv tzv. flavony, které tak pomáhají s prokrvením organizmu, a to především v jeho periferiích. Zajímavostí jistě je, že na flavony a laktony je bohatý jinan dvoulaločný, známý asi více pod svým mystickým názvem gingko biloba. Právě díky flavonům zlepšuje gingko prokrvení a pomáhá s lepším okysličováním organizmu. A vy si můžete koncentrovaný extrakt ginkga dopřát každý den díky šumivým tabletám MaxiVita Exclusive Ginkgo biloba.

 

Na flavonoidy bohaté jsou také speciální druhy kakaových bobů, které jich obsahují až osmkrát více než ty běžné. Najdete je v revolučním doplňku Enervit Carbo Flow, který doporučujeme užívat před význammnými závody či těžkými tréninky. I speciální kakaové boby totiž mohou výrazně přispět k přenosu kyslíku do svalů – díky tomu, že pomáhají udržovat cévy pružné a přispívají k optimálnímu průtoku krve.

Látky, které pomáhají rozšiřovat cévy (mají tzv. vasodilatační účinky), tedy umožňují zlepšit výkonnost tím, že zlepšují zásobování svalových buněk kyslíkem, kterého rozšířenými cévami může putovat více. To samé platí i pro energii v podobě glukózy nebo fruktózy a stejně tak lze širšími cévami odvádět z buněk i více odpadních metabolitů, které bývají často důvodem poklesu výkonnosti, když je organizmus není schopen adekvátně „odklízet“.

 

Kyslík je každopádně důležitý nejen pro svalové buňky, ale i pro ty mozkové. Díky nim se nám pak lépe přemýšlí, jsme méně unavení a jsme soustředěnější. To jsou přínosy, které určitě oceníme v kanceláři, při řízení auta i kdykoliv během dne. Myslet na pořádné okysličení tedy nepřináší efekt jen u sportovců, a je proto dobré vědět, co nám s ním může pomoci.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 3. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 2. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 1. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Proč je HYDRATACE u sportovců tak důležitá?

Hydratace neboli zavodnění organismu je ta nejpodstatnější věc, kterou by měli vytrvalci v oblasti výživy řešit. Na nedostatek tekutin během sportu totiž nelze natrénovat a už malý pokles množství vody v těle může mít vliv na sportovní výkon.

Více aktualit

AKTUALITY

13/5
Podpoříme vaši imunitu: Dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu!

Vitaminy a minerální látky potřebuje každý sportovec, zvlášť v této době. Rozhodli jsme se vás proto podpořit a dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu ZDARMA. Stačí zadat vybraný kód v košíku. Vy sami si tak rozhodnete, které to budou a v jaké hodnotě.

11/5
Příští týden odstartuje RunTour, letos i s Enervitem

Po odložení brněnského závodu se v sobotu 22. května rozjede běžecký seriál ČEZ RunTour. Jubilejní 10. ročník nabídne 8 závodů na různých místech Česka a jeho výživovým partnerem je ENERVIT. Pro účastníky máme nachystané 2 balíčky plné energie na závod a samozřejmě nebude chybět ani náš stánek na místě.

5/5
Jdi do hor! Přidáváme se k výzvě a pomůžeme vám zdolat tu vaši

2 výzvy a v každé z nich 6 vrcholů. To čeká na účastníky projektu Jdi do hor, jehož partnery s Enervitem jsme. Jde o motivaci lidí vyrazit za pohybem a krásami českých i moravských hor. Užijte si přírodu, krásné výhledy a výzvy, při kterých si máknete. My s Enervitem jsme připravení pomoci!

23/4
Triatlonista Jan Šneberger po MČR v půlmaratonu: „Panují jen kladné dojmy!“

Začátek triatlonové sezony je zatím nejistý, člen Enervit Teamu už ale absolvoval alespoň virtuální cyklistické závody a také mistrovství republiky v půlmaratonu. Jan Šneberger si své umístění mezi běžeckou elitou v první třicítce pochvaluje a doufá, že dojde i na první plánovaný triatlonový start v Rakousku. O své přípravě na novou sezonu, i letos poznamenanou covidem-19, mluví v našem rozhovoru.

19/4
Vít Pavlišta má rekordní titul z MČR v půlmaratonu!

Sedmkrát už vybojoval člen Enervit Teamu titul mistra republiky na půlmaratonské trati a svým posledním dubnovým triumfem překonal v počtu prvenství Róberta Štefka. Letos se šampionát konal v Ostřešanech, protože ani tentokrát se mistrovství nemohlo kvůli covidu uskutečnit v rámci tradičního pardubického vinařského půlmaratonu. Vít Pavlišta si na tamní trati ale opět doběhl pro vítězství a historický rekord.

Více aktualit