Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Glukóza i fruktóza jsou jednoduché sacharidy. To znamená, že jejich vstřebání a využití pro sportovní výkon je velmi rychlé – není třeba je rozkládat a brzy se ocitají v krevním řečišti, odkud si ho berou svaly pro svou potřebu. Každý z těchto sacharidů má přitom jiné nosiče a v tom tkví další z jejich výhod. Zatímco při příjmu jen jednoho z uvedených sacharidů byste využili přinejlepším maximální množství jednoho druhu nosičů, při příjmu kombinace glukózy a fruktózy se zapojí oba typy. Pro přenos energie ke svalům jich tak bude sloužit víc a množství i rychlost dodané energie tak bude větší.

Dva nosiče = více energie

Představte si dvě koleje na nádraží – na jedné stojí vlaky nákladní a na druhé osobní. Když dáte povel k odjezdu těm nákladním, jeden se rozjede a všechny ostatní musí čekat, až odjede a uvolní se jim kolej. Zatímco osobní vlaky stojí. Když ale pustíte oba typy vlaků, rozjedou se oba zároveň, protože mohou využít obě koleje.

Jak to vypadá v praxi u glukózy a fruktózy, co se týče energie? Zatímco glukózy je schopné tělo vstřebat 60 g za hodinu, u fruktózy je to 42 g za hodinu. Když tedy tělu dodáme jejich kombinaci, je schopné pojmout až 102 g sacharidů během hodiny. To znamená o 42 g více než v případě samotné glukózy a o 60 g více než v případě samotné fruktózy. A to už je rozdíl, který má na zásobování energií během sportu zásadní vliv.

Kde brát glukózu a fruktózu?

Enervit pracuje koncepčně s fyziologickými fakty, proto i naše sportovní výživa obsahuje kombinace glukózy (či jejího polymeru – maltodextrinu) a fruktózy pro maximální využití sacharidové energie během výkonu. Tuto kombinaci najdete například v produktech:

Navíc můžete kombinovat i produkty mezi sebou. Uveďme proto i konkrétní příklady – jakými produkty lze za hodinu přijmout uváděné množství 102 g sacharidů v kombinaci 60 g glukózy a 42 g fruktózy?

VARIANTA 1

VARIANTA 2

VARIANTA 3

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč jsou bílkoviny důležité i pro vytrvalostní sportovce?

Existují lidé, kteří se bílkovinám vyhýbají nebo jich přijímají znepokojivě málo. Z toho pak pramení mnohé zdravotní komplikace nebo únava. K těmto lidem patří bohužel i vytrvalci, přitom potřebují téměř to samé množství bílkovin jako siloví sportovci. Z důvodu ochrany zdraví, a aby jim neubývala svalová hmota. Podívejme se proto na to, jak to s bílkovinami ve sportu a naší stravě je.

Výhody maltodextrinu: hodně rychle vstřebatelné energie pro váš výkon

Při sportu jsou sacharidy rychle dostupnou energií. Další jejich výhodou je, že se současně umí i rychle přeměnit na ATP, což je energie potřebná pro svalový pohyb. Při zohlednění dostupnosti a potenciální velikosti skladových zásob sacharidů se jedná o velmi strategickou formu energie, s níž už se dají vyhrávat závody a dosahovat úspěchů. Stojí tedy za to znát určité vychytávky se sacharidy spojené a vědět, jak tento zdroj energie funguje.

PODCAST: Proč je důležitá hydratace a jak plnit pitný režim při sportu?

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm pitnému režimu a hydrataci organizmu během sportu. Proč je důležitá, a proč iontový nápoj poslouží lépe než voda. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

PODCAST: Co jíst po sportu

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst po sportu, abyste tělu dopřáli kvalitní regeneraci. Právě ta je klíčem k růstu výkonnosti. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Více aktualit

AKTUALITY

12/8
ROZHOVOR: Kajakář Daniel Havel dvakrát zlatý na MČR v rychlostní kanoistice

Čtyři starty, čtyři medaile. Dan Havel uspěl na republikovém šampionátu v Račicích v individuálním závodě, kde bral bronz, i na čtyřkajaku (stříbro) a deblkajaku, kde se svým parťákem Jakubem Špicarem ovládli jak kilometrovou, tak 500metrovou trať. Členové Enervit Teamu tak porazili i favorizovanou posádku Josef Dostál, Radek Šlouf, kteří loni vyjeli pro Českou republiku místo na olympijských hrách v Tokiu.

8/8
Blíží se velké cyklistické závody. Přihlaste se, Enervit chybět nebude!

V srpnu se pojede Malevil Cup a Rusavská 50, v září Pražská 50, v říjnu ČT Author Cup a v plánu jsou také další závody Nova Cupu. Sedněte na kolo a zúčastněte se velkých cyklistických akcí, na kterých nemůže chybět ani Enervit – specialista na výživu cyklistů a dalších vytrvalostních sportovců.

4/8
ROZHOVOR: Marcela Joglová poprvé mistryní ČR v půlmaratonu

První titul, navíc ve skvělém čase. Taková byla zlatá premiéra Marcely Joglové na půlmaratonském mistrovství ČR u Pardubic. Členka Enervit Teamu zaběhla druhý nejlepší čas historie a dál vyhlíží svůj velký sen – start na olympijských hrách. Přečtěte si rozhovor o šampionátu, plánech i výživě nejen při půlmaratonu.

30/7
ROZHOVOR: Jan Šneberger v plném závodním nasazení aneb 7 startů na kontě

Na začátku června se postavil poprvé na start a od té doby závodí, kde může. Na sprinterských i delších distancích, na silnici i v terénu. Jan Šneberger má za sebou 7 závodů a na některých z nich nechyběl na stupních – třeba hned při prvním sprinterském startu v Labe aréně v Račicích (2. místo), na polovičním Ironmanu tamtéž (3. místo) nebo v pohárovém závodě terénního triatlonu Xterra ve Cvikově (2. místo). Jak se členovi Eenrvit Teamu závodilo a jak řeší výživu na různých triatlonových distancích? To se dozvíte v našem rozhovoru.

20/7
MČR v půlmaratonu ovládli členové Enervit Teamu - Marcela Joglová a Vít Pavlišta

Vít Pavlišta už pocity vítěze dobře zná, mistrem republiky v půlmaratonu se stal už pošesté. Naproti tomu Marcela Joglová triumfovala na šampionátu poprvé, zato hned v osobním maximu. Půlmaratonská trať tak má nové úřadující mistry a oba jsou členy Enervit Teamu.

Více aktualit