Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Během získávání energie ze sacharidů přeměňují buňky jednotlivé sacharidy postupně na jednodušší molekuly, aby vytvořily univerzální zdroj energie pro svalová vlákna – ATP neboli adenosintrifosfát. Tento proces se nazývá glykolýza. Jedná se o chemický proces, který se týká všech druhů přijímaných sacharidů. Nejjednodušší z nich jsou monosacharidy, které tvoří jediná molekula. Jaké to mohou být?

 

Glukóza

Jedná se o nejběžnější formu jednoduchého sacharidu (monosacharid), která přechází z tenkého střeva do krve. Glukóza je jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky. Rovněž se zapojuje do tvorby tělních bílkovin a tukového metabolismu. Jelikož buňky centrální nervové soustavy nejsou schopny metabolizovat tuky, je hlavním zdrojem jejich energie právě glukóza.

Poté, co glukóza přejde z tenkého střeva do krve, část je okamžitě poslána do mozkových buněk. Větší část je uskladněna v játrech a ve svalech v podobě glykogenu. Glukóza má vysoký glykemický index (GI), proto je rychle vstřebávána.

Hodnota glykemického indexu glukózy je 100 a právě GI glukózy je považován za měřítko pro stanovení GI ostatních sacharidů (tzn. že zvýšení hladiny krevního cukru po konzumaci potravin je porovnáváno se zvýšením hladiny krevního cukru po konzumaci glukózy). Hladina glukózy v krvi a tkáních je regulována pomocí hormonů insulinu (snižuje hladinu krevního cukru) a glukagonu (zvyšuje hladinu krevního cukru).

 

Fruktóza

Fruktóza se v přírodě nachází například v ovoci, medu, ale i v cibuli nebo čekance. Fruktóza je velmi dobře rozpustná a její sladící síla je vyšší než u sacharózy (řepný cukr). U běžných potravin se fruktóza používá, protože zlepšuje jejich chuť. Fruktóza má v porovnání s jinými jednoduchými cukry prokazatelně nižší glykemickou odezvu, což znamená, že hladina krevního cukru se po její konzumaci nezvyšuje tak rychle. Je to i proto, že její glykemický index (hodnota 23) je nejnižší ze všech jednoduchých cukrů. Proto fruktóza podporuje spalování tuků jako zdroje energie pro svaly během cvičení.

Stejně jako jiné živiny přejde i fruktóza po přijetí ústy do žaludku, odkud ale na rozdíl od některých jiných sacharidů odchází velmi rychle. Nicméně v porovnání s glukózou nebo sacharózou je následně o to pomaleji absorbována v tenkém střevě. Jakmile se krví dostane do jater, je částečně transformována na glukózu, zbytek je skladován v podobě jaterního glykogenu jako energetická rezerva, která bude využita během fyzické aktivity (glykogen je základní zdroj energie pro lidský organizmus během výkonu – více zde).


Přečtěte si i další díly seriálu:
Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy
Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj
Sacharidy ve sportu: Jak je efektivně využít pro náš výkon
BONUS: Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Vyřešte palčivou otázku, co jíst před sportem

Taky se sami sebe ptáte, co jíst před startem nebo tréninkem, aby vaše tělo bylo maximálně připravené na výkon? Abyste měli dost energie, cítili se sytí, a přitom vám nebylo těžko? Spolehněte se na Enervit PRE Sport a máte to vyřešené! Tohle sacharidové želé vás totiž dokonale připraví na sport. Jak to dělá?

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

SUPERKOMPENZACE: Klíč k růstu výkonnosti a důležitá fáze regenerace

Superkompenzace je stav, ve kterém může docházet k růstu výkonnosti. Superkompenzaci musí vždy předcházet fyzická zátěž, nejčastěji řízený trénink, který z důvodu vyčerpání energetických zdrojů vyvolá pokles výkonnosti. Lidský organizmus má skvěle vyvinutý princip adaptace, tedy přizpůsobení se podmínkám, který spočívá i v tom, že se na prožité zážitky lépe připraví – vytvoří si více energetických zásob, zesílí svalová vlákna, zlepší se psychické vnímání, zlepší se koordinace a podobně. A to je právě princip oné superkompenzace. 

Více aktualit

AKTUALITY

24/2
Běžec na lyžích Jan Šrail před Vasovým během: „Chci se dostat do TOP 20.“

Člen Vltava Fund Ski Teamu je zatím druhým nejlepším Čechem v celkovém pořadí prestižního závodu dálkových běhů Visma Ski Classics. Byť ho v letošním ročníku provází smůla – zlomené hůlky a dokonce i lyže. Jizerskou 50 dokončil na výborném 23. místě, i když ji musel z poloviny absolvovat s jednou lyží vypůjčenou. Honza Šrail se teď chystá na legendární Vasův běh a v rozhovoru o něm mluví i z pohledu výživy.

16/2
Elita má Jizerskou 50 za sebou, dařilo se i Vltava Fund Ski Teamu

Elita už má svůj závod za sebou, virtuální poměřování sil mezi širokou veřejností ale pokračuje až do konce února. Jizerskou 50 je tak letos možné objet kdekoli a zvolit si vlastní trasu odpovídající vypsaným závodům. I na nich se vám hodí Enervit – připraví vás na výkon, dodá energii a pomůže s regenerací.

10/2
Víte, jak řeší výživu na Jizerské 50 elitní závodníci? Prozradíme vám to!

Jak vypadá výživový plán elitních běžců na lyžích přímo při závodě? Jak se po stránce výživy na start připravují a co následuje po dojezdu? To všechno vám prozradí dva členové zatím nejlepšího českého týmu v seriálu Ski Classics.

8/2
Běžkyně na lyžích Adéla Boudíková před Jizerskou 50: „Jde o srdeční záležitost!“

Vltava Fund Ski Team je zatím nejlepším českým týmem v celkovém hodnocení prestižního seriálu dálkových běhů Visma Ski Classics. Jeho členkou je i zkušená Adéla Boudíková, která se do stopy vrátila po porodu druhé dcery a v letošní sezoně absolvovala už dva závody. Jak je hodnotí a co říká 7. místu svého týmu? Co pro ni znamená Jizerská 50 a jak na ní bude občerstvovat? To všechno se dozvíte v našem rozhovoru.

4/2
Jizerská 50 se pojede už příští týden, pro hobby lyžaře virtuálně

I letošní ročník největšího českého závodu v běhu na lyžích se uskuteční. Současná epidemiologická situace pustí na hromadný start elitu, ostatní lyžaři se mohou zúčastnit virtuálního závodu individuálně. My jsme připraveni všem dodat energii a připravit vás na osobní výzvu!

Více aktualit