Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Během získávání energie ze sacharidů přeměňují buňky jednotlivé sacharidy postupně na jednodušší molekuly, aby vytvořily univerzální zdroj energie pro svalová vlákna – ATP neboli adenosintrifosfát. Tento proces se nazývá glykolýza. Jedná se o chemický proces, který se týká všech druhů přijímaných sacharidů. Nejjednodušší z nich jsou monosacharidy, které tvoří jediná molekula. Jaké to mohou být?

 

Glukóza

Jedná se o nejběžnější formu jednoduchého sacharidu (monosacharid), která přechází z tenkého střeva do krve. Glukóza je jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky. Rovněž se zapojuje do tvorby tělních bílkovin a tukového metabolismu. Jelikož buňky centrální nervové soustavy nejsou schopny metabolizovat tuky, je hlavním zdrojem jejich energie právě glukóza.

Poté, co glukóza přejde z tenkého střeva do krve, část je okamžitě poslána do mozkových buněk. Větší část je uskladněna v játrech a ve svalech v podobě glykogenu. Glukóza má vysoký glykemický index (GI), proto je rychle vstřebávána.

Hodnota glykemického indexu glukózy je 100 a právě GI glukózy je považován za měřítko pro stanovení GI ostatních sacharidů (tzn. že zvýšení hladiny krevního cukru po konzumaci potravin je porovnáváno se zvýšením hladiny krevního cukru po konzumaci glukózy). Hladina glukózy v krvi a tkáních je regulována pomocí hormonů insulinu (snižuje hladinu krevního cukru) a glukagonu (zvyšuje hladinu krevního cukru).

 

Fruktóza

Fruktóza se v přírodě nachází například v ovoci, medu, ale i v cibuli nebo čekance. Fruktóza je velmi dobře rozpustná a její sladící síla je vyšší než u sacharózy (řepný cukr). U běžných potravin se fruktóza používá, protože zlepšuje jejich chuť. Fruktóza má v porovnání s jinými jednoduchými cukry prokazatelně nižší glykemickou odezvu, což znamená, že hladina krevního cukru se po její konzumaci nezvyšuje tak rychle. Je to i proto, že její glykemický index (hodnota 23) je nejnižší ze všech jednoduchých cukrů. Proto fruktóza podporuje spalování tuků jako zdroje energie pro svaly během cvičení.

Stejně jako jiné živiny přejde i fruktóza po přijetí ústy do žaludku, odkud ale na rozdíl od některých jiných sacharidů odchází velmi rychle. Nicméně v porovnání s glukózou nebo sacharózou je následně o to pomaleji absorbována v tenkém střevě. Jakmile se krví dostane do jater, je částečně transformována na glukózu, zbytek je skladován v podobě jaterního glykogenu jako energetická rezerva, která bude využita během fyzické aktivity (glykogen je základní zdroj energie pro lidský organizmus během výkonu – více zde).


Přečtěte si i další díly seriálu:
Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy
Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj
Sacharidy ve sportu: Jak je efektivně využít pro náš výkon
BONUS: Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Proč je důležitá výživa během výkonu a co jíst?

Stejně jako automobil spotřebovává během výkonu palivo v podobě benzínu nebo nafty, i lidský organismus se hýbe a projevuje svůj život spotřebou určitého typu energie. Zatímco motor automobilu spotřebovává stále jeden druh paliva, který má v nádrži, a v závislosti na rychlosti jízdy (a i zahřátí motoru) se mění jeho spotřeba, lidský organizmus má z tohoto pohledu propracovanější systém. Výkon sportovce není odkázán pouze na jeden druh energie, ale hned na čtyři. A všechny dokážeme ovlivnit naší stravou.

Čím doplňovat energii během sportu? Máme skvělý přehled, který poradí!

Určitě víte, že každý cyklista, běžec, lyžař nebo triatlonista (obecně vytrvalec) potřebuje během svého sportovního výkonu doplňovat energii ze sacharidů. Ty jsou nejrychlejším zdrojem energie a jejich zásoby v těle jsou značně omezené. Po čem ale sáhnout? Poradíme a na grafu názorně ukážeme!

Jak správně vybrat sportovní výživu před, během a po sportu

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit VÁŠ problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji představu o tom, jak vám má daný produkt pomoci. Cílem tohoto článku je vám poradit, a ušetřit tak čas i peníze. A především – podpořit růst vaší výkonnosti.

Více aktualit

AKTUALITY

4/7
Získejte podpis mistra ČR v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty!

Chcete vlastnoruční podpis několikanásobného mistra České republiky v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty? Dáme vám ho jako dárek - stačí v červenci objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem člena Enervit Teamu. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

1/7
Triatlonista Jan Šneberger po MČR: „Zastavil mě nepředvídatelný technický problém.“

Mistrovství republiky v dlouhém triatlonu mělo být vrcholem první části závodní sezony. Jan Šneberger v něm patřil mezi favority na celkové vítězství a na boj o titul si věřil. V cyklistické části ale přišel defekt a bylo po závodě. Člen Enervit Teamu v rozhovoru popisuje, co se stalo, jak se do té doby Moriavaman vyvíjel, i jak je spokojený s dosud absolvovanými závody.

28/6
Běžec Vít Pavlišta po zranění opět vítězí, triumfoval ve všech červnových startech

V květnu měl přijít vrchol první poloviny letošní závodní sezony v podobě mistrovství ČR v maratonu, které už v minulosti několikrát vyhrát. Víta Pavlištu však tentokrát do závodu nepustilo zranění, a tak favorit šampionátu na Pražském maratonu chyběl. Už v květnu se ale člen Enervit Teamu k závodění vrátil a od té doby proměňuje všechny své starty ve vítězství. Třeba v závodech seriálů RunCzech nebo RunTour.

20/6
Využijte výhodných balíčků, plánů a strategí

Chcete mít rychle po ruce sportovní výživu, kterou potřebujete pro váš závod či efektivní trénink, a ještě ušetřit? Sáhněte po našich balíčcích, časových výživových plánech nebo strategiích pro konkrétní sport. To vše pro vás máme připravené na našem e-shopu a poradíme i s tím, co a kdy si vzít.

16/6
ROZHOVOR: Pavel Brýdl má za sebou desítku závodů včetně vítězného Vltava Runu

Těžko budete hledat závod, ve kterém by Pavel Brýdl chyběl na stupních. Člen Enervit Teamu patří ke špičce v horských bězích a zvládá i další běžecké výzvy. V květnu byl třeba členem vítězné štafety na Vltava Runu a na bedně stál i při svém oblíbeném Trutnovském půlmaratonu. O svých startech povídá v našem rozhovoru, kde prozrazuje i svůj osvědčený výživový plán.   

Více aktualit