Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Víte, že… příjem vitaminů z potravy je nesrovnatelně nižší než v minulosti?

Zvykli jsme si nevšímat si naší historie. Máme tendenci žít jen aktuálními pocity, předpoklady a myšlenkami. A přitom kolikrát je snazší poučit se právě z minulosti, abychom předešli tvrdému nárazu do zdi současnosti. Týká se to i příjmu vitaminů a minerálních látek, které jsou pro lidský organizmus nezbytné a pro sportovce hodně důležité. Jenže víte, kolik mikroživin přijímali lidé v pravěku a kolik dnes?

Uveďme si příklad – mezi příjmem omega 3 mastných kyselin a lidským zdravím je velmi silná závislost. Proč tomu ale tak je v případě něčeho, co si lidský organizmus neumí sám vytvářet a je odkázán na příjem „zvenčí“? U našich prapředků totiž byla strava bohatá na ryby a díky tomu měli dostatečný a pravidelný příjem omega 3 mastných kyselin. Proto evoluce na omega 3 založila lidské zdraví a současně začala výhradně využívat omega3 z potravy, než aby je nechala vyrábět těla sama. Bylo to efektivnější řešení.

 

Vitaminy a minerální látky

Ptáte se, jak to souvisí s vitaminy a minerálními látkami? I na nich je založeno lidské zdraví a vitalita. I ty si přitom lidské tělo až na malé výjimky neumí vytvářet samo. Organizmus je tak odkázán na jejich příjem potravou. Stalo se tak proto, že jídelníček našich předků byl stejně jako na omega 3 bohatý i na rozličné vitaminy a minerální látky. A stejně jako s minulostí značně prohráváme v jezení ryb, prohráváme i v příjmu vitaminů a minerálních látek.

 

Zatímco my se dnes živíme omezeným počtem druhů rostlin, pravěcí lidé jich konzumovali desítky.  Složení přijímaných potravin navíc není totožné, stále méně prvků se například vyskytuje v půdě, odkud si je rostliny berou. Obsah dalších látek v živočišné potravě je závislý na způsobu chovu a také se do hry dostává transport potravin, často napříč celým světem. Není tedy divu, že se dnes pohybujeme v otázce příjmu vitaminů a minerálních látek jinde než naši předci.

 

Ilustrovat to mohou například referenční hodnoty příjmu (RHP, dříve označované jako doporučené denní dávky) vybraných mikroživin. Ty jsou stanoveny státními orgány a jsou na hony vzdáleny od příjmu lovců a sběračů. U draslíku je to například rozdíl 2000 mg (RHP) versus 7000 mg za den, které denně přijali předchůdci dnešních lidí. U vitaminu D je to 5 vs. 100 µg, u vitaminu C 80 vs. 500 mg a podobně.

 

Význam mikroživin je zásadní i dnes, pro sportovce obzvlášť

I když jsou dnešní jídelníčky složené jen ze zlomku potravin, jimiž se živil tisíce let paleočlověk, vitaminy a minerální látky mají stále velkou moc, kterou jim přiřkla evoluce v době hojnosti. Je na nich postaveno lidské zdraví, mají roli „ovlivňovatelů“ různých chemických reakcí v těle (jsou katalyzátory), bez nichž by se ze sacharidů ani z tuků nevytvořila energie, či z bílkovin stavební látky pro svaly a orgány.

 

Jednu slabou stránku evoluce má – neměla křišťálovou kouli a neodhadla, že člověk zcela změní svůj zaběhnutý jídelníček a příjem živin, na který si organizmus tisíce let zvykal. Naštěstí si lidé nutnost dostatečného příjmu vitaminů uvědomili a zjistili, že budou-li dodržovat jejich příjem a doplňovat jimi svůj neodborně okleštěný jídelníček, budou zdravější, vitálnější a v případě sportovních výkonů i úspěšnější. Dokonce už v antice zjistili, že s tehdejšími doplňky stravy se jim bude sportovat lépe.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj?

Kladli jste si někdy otázku, jaké je maximální množství sacharidů přijatých během cvičení, abyste plně využili nabízený potenciál doplnění spotřebovávané energie? Je jasné, že sacharidy jsou první volbou, ovšem záleží také na tom, jaké to jsou. A na ideální kombinaci, která zajistí maximální užitek. V dnešním článku se podíváme na to, jak celý systém využívání energie ze sacharidů vypadá v praxi a jak a čím můžete svůj výkon maximálně podpořit.

Sacharidy ve výživě a sportu – jak je efektivně využít pro náš výkon?

V prvních dvou dílech našeho sacharidového seriálu jsme si řekli, proč jsou pro nás sacharidy tak důležité (představují zdroj energie), s jakými se nejčastěji setkáváme a jak je dělíme (monosacharidy, disacharidy, polysacharidy). V dnešním závěrečném díle si povíme, jak tyto informace využít v praxi, tedy jak mohou pomoci našemu sportovnímu výkonu. Je především třeba vědět, kdy a který sacharid použít a které produkty sportovní výživy ho obsahují.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit

AKTUALITY

8/12
Kajakář Dan Havel hodnotí sezonu: „Bronz z MS byl velká vzpruha!“

Loni kvůli epidemii koronaviru moc závodit nemohl a přišel i o vrcholy v podobě mistrovství Evropy a světa. Letos se oba šampionáty do programu kajakářů vrátily a Dan Havel na nich byl úspěšný. Se čtyřkajakem dokonce vybojoval bronzovou medaili, kterou označil za výjimečnou. Proč, a jak se ohlíží za svou letošní sezonou? To prozradí člen Enervit Teamu v našem rozhovoru. Včetně toho, které doplňky od Enervitu rád využívá.

29/11
Atletka Marcela Joglová po sezoně: „Účast na olympiádě pro mě byla splněním snu.“

Probojovat se na olympijské hry do Tokia byl její dlouhodobý cíl, který letos splnila. Teď už má před sebou další – svou účast pod pěti kruhy by si ráda zopakovala i v Paříži. Marcela Joglová to prozrazuje v našem rozhovoru, v němž hodnotí letošní sezonu a komentuje i své plány pro tu příští. Dozvíte se také, které doplňky Enervitu jí pomáhají v tréninku a závodech.

26/11
Pořiďte vánoční dárek od Enervitu. Uděláte radost a můžete ušetřit.

Nevíte, co nadělit pod stromeček sportujícím přátelům či blízkým? Sáhněte po Enervitu - sportovní výživě pro vytrvalce. Přinášíme tipy, se kterými nemusíte dlouho přemýšlet a vybírat a ještě ušetříte, nebo dostanete dárek od nás! 

23/11
ROZHOVOR: Úřadující mistr ČR v maratonu i půlmaratonu Vít Pavlišta hodnotí sezonu

Kromě jediného závodu ovládl všechny, ke kterým letos nastoupil. Včetně republikových šampionátů v maratonu a půlmaratonu. Výsledkově má za sebou Vít Pavlišta povedenou sezonu, přesto se svými výkony není úplně spokojený. V našem rozhovoru se dozvíte i o jeho dalších plánech nebo oblíbených doplňcích, které mu pomáhají běhat lépe.

16/11
VIDEO z výroby: Jak vznikají energetické gely a tyčinky ENERVIT?

Respektovaný cyklistický YouTube kanál Global Cycling Network zveřejnil video z italského výrobního závodu Enervit. Podívat se tak můžete na výrobu energetických gelů a tyčinek nebo se dozvědět něco z průkopnických začátků Enervitu v oblasti sportovní výživy. Uvidíte, jak vypadá kompletní cesta doplňků sportovní výživy k vám - od vývoje až po zabalení a expedici. Doporučujeme!

Více aktualit