Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Jak vypadá příprava triatlonisty Filipa Ospalého?

Má za sebou bronzový závod Challenge Rimini a čtvrté místo na Challenge Billund-Herning v Dánsku. Ty největší starty ho ale teprve čekají, vrcholem by mělo být zářijové mistrovství světa v dlouhém triatlonu pod hlavičkou Mezinárodní triatlonové unie. Jak se elitní český triatlonista, spoléhající na sportovní výživu Enervit, připravoval na letošní sezonu?

Má za sebou bronzový závod Challenge Rimini a čtvrté místo na Challenge Billund-Herning v Dánsku. Ty největší starty ho ale teprve čekají, vrcholem by mělo být zářijové mistrovství světa v dlouhém triatlonu pod hlavičkou Mezinárodní triatlonové unie. Jak se elitní český triatlonista, spoléhající na sportovní výživu Enervit, připravoval na letošní sezonu?

 

Filipe, prozraďte, zda letos byly ve vaší přípravě nějaké novinky oproti minulým rokům?

Starého psa novým kouskům nenaučíš (smích). Takže ani já už do svého tréninkového programu nic nového nepřidávám. Letos je to moje 25. sezona a za ta léta, co triatlon dělám, už vím, co, kdy a jak. Jediné, co přidávám, je regenerace plus kompenzační cvičení, aby byl můj organismus schopen podávat maximální výkony.

 

Můžete tedy popsat, jak konkrétně vypadal váš trénink na 25. závodní sezonu?

Poslední loňský závod proběhl na konci října, listopad byl vyloženě odpočinkový a v prosinci jsem se začal trochu hýbat. S pravidelným tréninkem jsem začal po Novém roce - nejdříve 6 týdnů doma, poté jsem odcestoval na 3 týdny na Kanárské ostrovy. V posledních letech létám na Fuerteventuru do resortu Las Playitas, kde se přidávám ke svěřencům Luboše Bílka. Letos jsem trénoval společně se Sebastianem Kielem, několikanásobným mistrem světa, a Manuelem Küngem. Po návratu domů a krátkém odpočinku jsem v přípravě pokračoval v domácích podmínkách s občasnými krátkými soustředěními v novém sportovním komplexu x-bionic sphere ve slovenském Šamoríně. Až do poloviny dubna probíhalo všechno moc dobře, poté bohužel přišlo zranění, které mě limitovalo v běžeckém tréninku (více o zranění zde).

 

Jak se liší váš trénink v přípravném období a v době, kdy začnou závody?

Samozřejmě je tam velký rozdíl. Zatímco v první fázi přípravného období je potřeba odtrénovat spousty hodin aerobní práce, s blížícím se závodním obdobím ubývají odtrénované hodiny, ale přidává se intenzita. V závodním období už je to o naslouchání vlastnímu organismu, je potřeba být připraven na každý závod. Po všech startech je nejdůležitější regenerace, abych mohl opět trénovat na další závody. Zatímco v přípravném období odtrénuji 20 až 35 hodin týdně v 15 a více jednotkách, během závodního období je to do 20 hodin ve 12 a méně jednotkách. Ale i v závodním období je nutné zařadit tréninkový blok, kdy se za týden odtrénuje více – závodní sezóna je dlouhá, trvá od května do října, a je nutné si ji rozdělit aspoň do dvou až tří bloků proložených tréninkovými i odpočinkovými týdny.

 

Při tréninku i v závodech spoléháte na sportovní výživu Enervit. Co všechno užíváte a z jakého důvodu?

Sportovní výživa Enervit je součástí mých sportovních výkonů už dlouhou řadu let. Vyzkoušel jsem již mnoho produktů a dnes k maximální spokojenosti používám ionťák G Sport během cyklistických a plaveckých tréninků, regenerační nápoj Enervit R2 Sport po intenzivních trénincích a závodech, aminokyseliny BCAA před závodem a po každém tréninku, když nepoužiji R2. Předzávodní stravou je pro mě pomerančový Enervit PRE Sport, sacharidové želé s nízkým glykemickým indexem. Před závody také užívám Carbo Flow. Po náročném tréninku zase dávkuji proteinový koktejl Time Release 4, který zařazuji před spaním. Poslední záchranou při dlouhých bězích jsou pro mě energetické tablety GT Sport, jinak během závodu jím energetické gely Enervitene Sport Competition a Enervitene Sport Gel. Zapomenout nesmím ani na energetické tyčinky Power Sport během cyklistických tréninků a Magnesium Sport, které představuje pravidelný přísun hořčíku, který se zvyšuje před závodem.

 

Své favority už ale máte i v doplňcích stravy od VITARu, který je výhradním distributorem Enervitu v Česku. Které to jsou?

Jsme rád, že jsem i v nabídce VITARu našel takové produkty, které mi pomáhají při trénincích a závodech. Třeba před závodem používám Odkyselení organismu, aby byl můj organismus maximálně připraven na den D a hodinu H. Koenzym Q10 pro mě představuje ochranu srdce, které je u sportovce nejvíce namáhaným svalem, Omega 3 zase esenciální látky, které si tělo nedokáže samo vyrobit, proto je třeba mu je dodávat. V období zvýšené tréninkové zátěže užívám ženšen pro posílení imunity a důležitým doplňkem stravy, bez kterého se neobejde nikdo, je vitamin C, který má VITAR v mnoha podobách – tabletách, šumivých tabletách nebo v sypké formě v sáčku, tzv. stick-packu.

AKTUALITY

12/2
Mrkněte na záznam únorového semináře a termín nového

I v novém roce jsme připravení nabízet vám semináře zaměřené na výživové aspekty ve sportu. Letošní ročník jsme odstartovali tématem "Jak se (nejen) výživou připravit na závod", kde byla řeč o všem důležitém, co ne/dělat před vaším dnem D. Ať už se rozhodnete závodit na lyžích, na kole, v běhu, v triatlonu nebo v dalších vytrvalostních sportech. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v březnu. 

9/2
Podpořte nás v anketě Shop roku 2023

Líbí se vám náš e-shop? Nakupujete na něm a jste spokojení s jeho službami? Pak nám můžete dát hlas v tradiční anketě Heureky ShopRoku!

5/2
Jizerská 50 zrušena, pondělní seminář i vybrané akce proběhnou

Je nám to moc líto, ale je to tak - 57. ročník Jizerské 50 se neuskuteční. Organizátoři o víkendu rozhodli o jejím zrušení z důvodu nedostatku sněhu, teplého počasí a nepříznivé předpovědi na další dny. Některé z plánovaných akcí přesto proběhnou, stejně jako náš pondělní seminář na téma "Jak se připravit na závod aneb výživové vychytávky".

31/1
V roce 2024 nás čeká spousta sportovních událostí. Kde se potkáme?

Jsme rádi, že vám sportovní výživa Enervit pomáhá sportovat lépe. A jsme také moc rádi, když se s vámi můžeme potkávat přímo na závodech a veletrzích. Abychom vám mohli poradit, probrat vaše potřeby a představit novinky. Kde se potkáme v roce 2024?

19/1
Královnou cyklistiky za rok 2023 je Kristýna Zemanová

Slavnostní vyhlášení ankety o nejlepšího cyklistu či cyklistku roku má opět ženskou vítězku – královnou české cyklistiky za rok 2023 se stala cyklokrosařka Kristýna Zemanová, která ovládla hlasování v soutěži Českého cyklistického svazu, jehož výživovým partnerem je Enervit.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč je HYDRATACE u sportovců tak důležitá?

Hydratace neboli zavodnění organismu je ta nejpodstatnější věc, kterou by měli vytrvalci v oblasti výživy řešit. Na nedostatek tekutin během sportu totiž nelze natrénovat a už malý pokles množství vody v těle může mít vliv na sportovní výkon.

5. výživový tip pro Jizerskou 50: Vyzrajte na křeče

Křeče nechce v závodě zažít nikdo. A tak se snažíme jim předcházet, nebo s nimi hned v zárodku bojovat. Jaké jsou osvědčené recepty z praxe i z pohledu fyziologie? To vám prozradíme v posledním díle našeho seriálu, který vám pomáhá připravit se co nejlépe na Jizerskou 50.

4. výživový tip pro Jizerskou 50: Co jíst před startem

Tahle otázka zaměstnává mnoho vytrvalců, běžce a běžkyně na lyžích nevyjímaje. Co si dát v době 2 hodin před startem, abychom se cítili sytí, nebylo nám těžko a pomohli tělu s přípravou na výkon? My v Enervitu máme jasnou odpověď, podle které se řídí už tisíce sportovců včetně profesionálů – i těch, kteří se postaví na start Jizerské 50.

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

2. výživový tip pro Jizerskou 50: Pijte – poradíme co

Průběžné doplňování vhodných tekutin je důležitý faktor pro celkovou výkonnost a optimální pohodu sportovce. Pitný režim bychom měli dodržovat nejen během dne, ale především v průběhu tréninku a závodu. Vždyť tělo je minimálně ze 60 % tvořeno tekutinou a již ztráta pouhého 1 % vody znamená pokles výkonnosti a únavu.

Více aktualit