Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Atletka Marcela Joglová: „Olympiáda zůstává mým hlavním cílem.“

Letos měla jasný cíl – pokusit se splnit tvrdý olympijský limit na maratonské trati a podívat se do Tokia. Olympijské hry ale byly odložené, stejně jako další závody, na kterých chtěla Marcela Joglová zkusit zaběhnout limit. Členka Enervit Teamu ale bere situaci tak, jak je a zůstává v klidu. Olympiáda je stále hlavní cíl, ať se uskuteční kdykoli. Nejen o tom mluví v našem rozhovoru, který se ohlíží i za její loňsku premiérou na mistrovství světa a rozebírá také úlohu výživy nejen při sportu.

Loni jste absolvovala maraton na mistrovství světa v Dauhá v téměř nelidských podmínkách, kvůli šílenému vedru navíc v noci. Jaké na to máte vzpomínky? Běžela jste někdy v něčem podobném?

To byla stoprocentní premiéra se vším všudy! V noci už jsem běžela v rámci Vltava runu, ve vedru zase při půlmaratonu v Olomouci od RunCzechu. Ale nikdy ne obojí najednou a ještě umocněné zhruba 70% vlhkostí. Už jen za chůze se na vás po 100 metrech lepilo oblečení a běžet v tom celý maraton… Uf! Navíc s minimem diváků. Bylo to skutečně divné, ale zajímavé a nevšední. Pro mě celkově pozitivní zážitek, ale nemám potřebu si to zopakovat. (smích)

 

Jak jste se nastavovala na noční start a celkově nestandardní podmínky?

Častokrát jsem přemýšlela, jak celou tu přípravu pojmout. Věděla jsem, že někteří sportovci posouvají tréninky do pozdních hodin, další dokonce trénují ve speciálních místnostech s vysokou vlhkostí. Já ale vždy skončila u stejného vyhodnocení - je to jen jeden, i když důležitý závod. Takže to musím brát jako jednorázovou záležitost, na kterou se připravím jen hlavou a tělo si s tím nějak poradí. Zařídit soustředění, abych mohla někde běhat v noci, nebo si pronajímat speciální místnosti, by šlo organizačně i finančně těžko. Navíc představa tréninků v takových podmínkách… Kdo ví, zda by mě to nezničilo už před šampionátem.

 

Další metou měl být posun maratonského času o 7 minut, splněný olympijský limit a letošní start v Tokiu. Vše ale zhatil koronavirus. Jak jste se s tím vším srovnávala, a jak vypadá situace aktuálně?

Já jsem s tím nijak nebojovala, tak nějak se to dalo postupně předpokládat a já se nepozastavuji nad věcmi, které nezměním. Přijala jsem to jako fakt a přizpůsobila se podmínkám, jaké byly. Víceméně se stále přizpůsobuji, protože ještě stále není nic jisté. To ale neznamená, že se mi mění cíle. Mění se ty malé, které vedou k cíli největšímu, ale ten je pořád stejný - ať to je letos, nebo příští rok. Co se týká plnění limitu, je tady malá naděje, že bych běžela už v prosinci ve Valencii, kde už by se eventuálně čas počítal. Ale nechme se překvapit, co nám letošní sezóna přinese.

 

Olympiáda je jedním z vašich snů, dalším je pak účast na havajském Ironmanu. Jak se dá obojí skloubit a jak jste na tom aktuálně s triatlonem? Trénujete, nebo se na něj chystáte spíš až v budoucnu?

Teď když už trochu reálněji usilujeme o účast na olympiádě, podřizuji vše běhu. To znamená, že běhám a na kolo jdu jen v rámci zpestření přípravy. Plavat jsem už nebyla dlouho – z důvodu koronaviru. Takže teď skutečně trénuji jen na maraton a až potom přijde na řadu triatlon a můj vysněný Ironman. Triatlon letos možná půjdu, ale jen v rámci štafety s klukama z týmu Here To Win.

 

Jak důležitou roli hraje podle vás při vytrvalostním sportu správná výživa?

Já myslím, že nejen ve sportu, ale i v životě hrozně velkou. Ke špatné životosprávě se přidružují různé nemoci. K nemocem se přidává nespokojenost a nepříjemné pocity. Pokud se člověk začne stravovat zdravě, pestře, z co nejméně upravených a smažených potravin a naopak z těch bohatých na vitaminy, minerály nebo vlákninu, jsem si jistá, že musí pocítit ohromnou změnu v tom, jak se cítí. Jak je najednou nabitý energií a pozitivní.

 

Jakých pravidel se snažíte držet vy?

Sportovci mají obecně sklon se stravovat zdravěji, ale pokud nemají před důležitým závodem, tak si určitě dovolí i nějaké ty sladkosti navíc. Naopak s blížícím se vrcholem, a teď mluvím za sebe, se začínám hlídat - už si nemůžu dát před spaním sušenku a sladit bez limitu. Před závodem si vybírám skutečně kvalitní, dalo by se říct dietní jídla plné ovoce a zeleniny. Tak abych se komplexně dostala do top formy v den závodu. Mám ale také štěstí, že mi chutnají celkem zdravá jídla a miluji ryby, rýži, hummus, veškeré ovoce či zeleninu nebo ovesné vločky. Člověk se ale nemusí cítit provinile, když si výjimečně dá u babičky kachnu s knedlíkem a se zelím. Zkrátka když si někde povolím, tak jinde musím ubrat, trochu to vybalancovat. Snažím se prostě držet selského rozumu.

 

Jak to máte s výživou přímo při sportu? Ať už před, během nebo po něm – co vám vyhovuje a pomáhá?

Tím že jsem se rozhodla jít do sportu naplno a obětovat zaměstnání s jistotou, je potřeba nejen samotný trénink brát na 100 procent. Týká se to i všech věcí okolo včetně regenerace a výživy. Není to jen o tom odtrénovat a mít tak splněno, zvlášť když vám není 20 let. Zkoušela jsem různé značky sportovní výživy a nejvíc se mi osvědčil Enervit. Proto jsem byla moc ráda, když přišel souhlas se spoluprací. Když si jdu jen zaklusat, tak výživu příliš neřeším, ale u zásadních, těžších tréninků a samozřejmě u závodů to smysl rozhodně má. Piju iontový nápoj Enervit Isotonic Drink a Enervit Magnesium, po tréninku užívám regenerační nápoje Enervit Recovery nebo After Sport Drink a aminokyseliny BCAA. Někdy si vezmu i protein, protože mívám problémy s bílkovinou. Když mám dlouhý běh, záměrně si beru alespoň jeden Enervit Gel, abych si zvykla na stejný postup jako při závodě. Na kolo ho beru vždy.

AKTUALITY

3/12
Rozdáváme vánoční dárky v hodnotě 220 Kč! Chcete také jeden?

Chcete vánoční dárek od Enervitu ZDARMA? Objednejte na našem e-shopu a my vám ho dáme! Ke každé objednávce na eshop.enervit.cz v hodnotě nad 1200 Kč vám přidáme dárek v podobě 3 nejprodávanějších produktů v kategoriích před, během a po sportu. Výjimečná akce platí od 3. do 9. 12. 2020.

30/11
Kajakář Vít Přindiš o podivné sezoně: „Doteky branek byly mým prokletím.“

Vodní slalomáři měli štěstí, že mohli letos jet alespoň mistrovství Evropy. Navíc v Praze, na domácím kanále v Troji. I tak byla ale atmosféra zvláštní, protože k trati se dostalo jen pár lidí. Další mezinárodní závody včetně olympijských her zrušil koronavirus. Aspoň české závody se ale nakonec odjely prakticky všechny a Vít Přindiš na nich nechyběl v popředí – v rámci mistrovství republiky i celkového hodnocení Českého poháru byl opět na bedně. Jak hodnotí člen Enervit Teamu podivnou sezonu ovlivněnou koronavirem a jaké problémy aktuálně řeší? Dozvíte se v našem rozhovoru.

26/11
Pořiďte vánoční dárek od Enervitu. Uděláte radost a můžete ušetřit.

Nevíte, co nadělit pod stromeček sportujícím přátelům či blízkým? Sáhněte po Enervitu - sportovní výživě pro vytrvalce. Přinášíme tipy, se kterými nemusíte dlouho přemýšlet a vybírat a ještě ušetříte, nebo dostanete dárek od nás! 

24/11
Triatlonista Jan Šneberger hodnotí sezonu: „Zahraniční starty chyběly nám všem.“

Podobně jako ostatní triatlonisté letos musel zapomenout na zahraniční starty, s výjimkou sousedského Slovakmana. Na domácí půdě přesto zvládl slušnou porci závodů včetně několika mistrovských a připsal si výborná umístění. Člen Enervit Teamu Jan Šneberger se na jaře zúčastnil i několika virtuálních závodů a v našem rozhovoru kromě nich komentuje i své nejoblíbenější produkty Enervit zařazované do výživového plánu při sportu.

20/11
Vyzkoušejte skvělou NOVINKU: Energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1

Načerpejte velké množství energie ze sacharidů pro vaše sportování z nového energetického nápoje. Enervit Isocarb 2:1 obsahuje optimální kombinaci maltodextrinu a fruktózy pro zajištění příjmu vysoké dávky energie, která je v průběhu času stabilnější. Není třeba nic složitě počítat, stačí namíchat v požadovaném ředění a zajistit tak tělu 30, 60 nebo 90 g sacharidů pro váš výkon.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak sportovat lépe? Využijte fyziologických zákonů

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu.

7. fyziologický zákon: Růst sportovní výkonnosti nastává po tréninku

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme poslední, 7. zákon, který říká, že klíčovou fází růstu výkonnosti je regenerace.

6. fyziologický zákon: Energetická bilance rozhoduje

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 6. zákon, který říká, že pro každého sportovce je nesmírně důležitá tzv. energetická bilance.

5. fyziologický zákon: Výživa musí projít žaludkem

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 5. zákon, který říká, že různé živiny stráví v žaludku různě dlouhou dobu. A že čas je hodně důležitý.

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Více aktualit