Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Atletka Marcela Joglová: „Olympiáda zůstává mým hlavním cílem.“

Letos měla jasný cíl – pokusit se splnit tvrdý olympijský limit na maratonské trati a podívat se do Tokia. Olympijské hry ale byly odložené, stejně jako další závody, na kterých chtěla Marcela Joglová zkusit zaběhnout limit. Členka Enervit Teamu ale bere situaci tak, jak je a zůstává v klidu. Olympiáda je stále hlavní cíl, ať se uskuteční kdykoli. Nejen o tom mluví v našem rozhovoru, který se ohlíží i za její loňsku premiérou na mistrovství světa a rozebírá také úlohu výživy nejen při sportu.

Loni jste absolvovala maraton na mistrovství světa v Dauhá v téměř nelidských podmínkách, kvůli šílenému vedru navíc v noci. Jaké na to máte vzpomínky? Běžela jste někdy v něčem podobném?

To byla stoprocentní premiéra se vším všudy! V noci už jsem běžela v rámci Vltava runu, ve vedru zase při půlmaratonu v Olomouci od RunCzechu. Ale nikdy ne obojí najednou a ještě umocněné zhruba 70% vlhkostí. Už jen za chůze se na vás po 100 metrech lepilo oblečení a běžet v tom celý maraton… Uf! Navíc s minimem diváků. Bylo to skutečně divné, ale zajímavé a nevšední. Pro mě celkově pozitivní zážitek, ale nemám potřebu si to zopakovat. (smích)

 

Jak jste se nastavovala na noční start a celkově nestandardní podmínky?

Častokrát jsem přemýšlela, jak celou tu přípravu pojmout. Věděla jsem, že někteří sportovci posouvají tréninky do pozdních hodin, další dokonce trénují ve speciálních místnostech s vysokou vlhkostí. Já ale vždy skončila u stejného vyhodnocení - je to jen jeden, i když důležitý závod. Takže to musím brát jako jednorázovou záležitost, na kterou se připravím jen hlavou a tělo si s tím nějak poradí. Zařídit soustředění, abych mohla někde běhat v noci, nebo si pronajímat speciální místnosti, by šlo organizačně i finančně těžko. Navíc představa tréninků v takových podmínkách… Kdo ví, zda by mě to nezničilo už před šampionátem.

 

Další metou měl být posun maratonského času o 7 minut, splněný olympijský limit a letošní start v Tokiu. Vše ale zhatil koronavirus. Jak jste se s tím vším srovnávala, a jak vypadá situace aktuálně?

Já jsem s tím nijak nebojovala, tak nějak se to dalo postupně předpokládat a já se nepozastavuji nad věcmi, které nezměním. Přijala jsem to jako fakt a přizpůsobila se podmínkám, jaké byly. Víceméně se stále přizpůsobuji, protože ještě stále není nic jisté. To ale neznamená, že se mi mění cíle. Mění se ty malé, které vedou k cíli největšímu, ale ten je pořád stejný - ať to je letos, nebo příští rok. Co se týká plnění limitu, je tady malá naděje, že bych běžela už v prosinci ve Valencii, kde už by se eventuálně čas počítal. Ale nechme se překvapit, co nám letošní sezóna přinese.

 

Olympiáda je jedním z vašich snů, dalším je pak účast na havajském Ironmanu. Jak se dá obojí skloubit a jak jste na tom aktuálně s triatlonem? Trénujete, nebo se na něj chystáte spíš až v budoucnu?

Teď když už trochu reálněji usilujeme o účast na olympiádě, podřizuji vše běhu. To znamená, že běhám a na kolo jdu jen v rámci zpestření přípravy. Plavat jsem už nebyla dlouho – z důvodu koronaviru. Takže teď skutečně trénuji jen na maraton a až potom přijde na řadu triatlon a můj vysněný Ironman. Triatlon letos možná půjdu, ale jen v rámci štafety s klukama z týmu Here To Win.

 

Jak důležitou roli hraje podle vás při vytrvalostním sportu správná výživa?

Já myslím, že nejen ve sportu, ale i v životě hrozně velkou. Ke špatné životosprávě se přidružují různé nemoci. K nemocem se přidává nespokojenost a nepříjemné pocity. Pokud se člověk začne stravovat zdravě, pestře, z co nejméně upravených a smažených potravin a naopak z těch bohatých na vitaminy, minerály nebo vlákninu, jsem si jistá, že musí pocítit ohromnou změnu v tom, jak se cítí. Jak je najednou nabitý energií a pozitivní.

 

Jakých pravidel se snažíte držet vy?

Sportovci mají obecně sklon se stravovat zdravěji, ale pokud nemají před důležitým závodem, tak si určitě dovolí i nějaké ty sladkosti navíc. Naopak s blížícím se vrcholem, a teď mluvím za sebe, se začínám hlídat - už si nemůžu dát před spaním sušenku a sladit bez limitu. Před závodem si vybírám skutečně kvalitní, dalo by se říct dietní jídla plné ovoce a zeleniny. Tak abych se komplexně dostala do top formy v den závodu. Mám ale také štěstí, že mi chutnají celkem zdravá jídla a miluji ryby, rýži, hummus, veškeré ovoce či zeleninu nebo ovesné vločky. Člověk se ale nemusí cítit provinile, když si výjimečně dá u babičky kachnu s knedlíkem a se zelím. Zkrátka když si někde povolím, tak jinde musím ubrat, trochu to vybalancovat. Snažím se prostě držet selského rozumu.

 

Jak to máte s výživou přímo při sportu? Ať už před, během nebo po něm – co vám vyhovuje a pomáhá?

Tím že jsem se rozhodla jít do sportu naplno a obětovat zaměstnání s jistotou, je potřeba nejen samotný trénink brát na 100 procent. Týká se to i všech věcí okolo včetně regenerace a výživy. Není to jen o tom odtrénovat a mít tak splněno, zvlášť když vám není 20 let. Zkoušela jsem různé značky sportovní výživy a nejvíc se mi osvědčil Enervit. Proto jsem byla moc ráda, když přišel souhlas se spoluprací. Když si jdu jen zaklusat, tak výživu příliš neřeším, ale u zásadních, těžších tréninků a samozřejmě u závodů to smysl rozhodně má. Piju iontový nápoj Enervit Isotonic Drink a Enervit Magnesium, po tréninku užívám regenerační nápoje Enervit Recovery nebo After Sport Drink a aminokyseliny BCAA. Někdy si vezmu i protein, protože mívám problémy s bílkovinou. Když mám dlouhý běh, záměrně si beru alespoň jeden Enervit Gel, abych si zvykla na stejný postup jako při závodě. Na kolo ho beru vždy.

AKTUALITY

10/7
Helena Karásková ovládla závod Xterra Czech Tour 2020

Dachsman XC triatlon v Kunraticích u Cvikova zahájil domácí sezonu v terénním triatlonu a chybět u toho nemohla ani česká královna Xterry a členka Enervit Teamu Helena Karásková. Při svém prvním startu si připsala vítězství, průběh závodu ale nebyl podle jejích slov vůbec jednoduchý. Mimo jiné i kvůli odloženému startu sezony a tréninkovému manku v plavání. Kromě triatlonového startu už má Helena Karásková v letošní sezoně za sebou i závodu v běhu do vrchu nebo na horském kole.

6/7
Vít Pavlišta suverénním mistrem ČR na dráhové desítce

Další titul republikového šampiona přidal do své sbírky Vít Pavlišta v červnu, když suverénně ovládl běh na 10 km na dráze. A hned v červenci ho čeká boj o další – na půlmaratonské distanci. Po jarní zrušené části se tak i atletická sezona rozbíhá a člen Enervit Teamu do ní vstoupil velmi dobře.

3/7
Triatlonista Tomáš Řenč odstartoval sezonu rekordem i dvěma triumfy

Tuzemská triatlonová sezona se rozjela v Račicích. V tamním vodáckém areálu se uskutečnila série závodů, na nichž nechyběl ani jeden z nejlepších českých triatlonistů současnosti a člen Enervit Teamu Tomáš Řenč. Nejdřív si zajel osobní rekord na střední vzdálenosti a pak ještě vylepšil své historické maximum na českých tratích v ironmanském závodě. Jak hodnotí své výkony a co udělal s jeho sezonou covid-19? O tom je náš rozhovor.   

30/6
Běžecký TriExpert Cup startuje, i letos s Enervitem

Brněnský letní běžecký pohár odstartuje první červencový den na atletickém stadionu Pod Palackého vrchem a následovat bude během léta dalších 11 závodů. I letos v nich všem běžcům bude pomáhat Enervit – specialista na výživu pro vytrvalce.

22/6
Máme nové odběrní místo Enervitu v Chomutově

Abychom vám byli stále blíž, domluvili jsme se na užší spolupráci s další sportovní prodejnou, respektive rovnou se sportovním centrem - Sport&Races v Chomutově. Můžete ho využít nejen jako místo pro tréninkové poradenství a nákup kvalitní techniky včetně kol, ale i pro osobní odběr objednávky Enervitu z našeho e-shopu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

PODCAST: Co jíst po sportu

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst po sportu, abyste tělu dopřáli kvalitní regeneraci. Právě ta je klíčem k růstu výkonnosti. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak nám pomáhají BÍLKOVINY sportovat lépe?

Ačkoliv se u bílkovin stejně jako u sacharidů a tuků uvádí i energetický příjem – z jednoho gramu bílkovin využije tělo 4 kcal energie – jejich hlavní funkcí je stavba. Bílkoviny jsou stavební látkou našich tkání, orgánů, enzymů nebo svalů a tím pádem i důležitým regeneračním, tedy obnovovacím faktorem. Proto by si měl každý vytrvalec příjem bílkovin a aminokyselin, z nichž jsou bílkoviny tvořeny, hlídat.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Více aktualit