Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Atletka Marcela Joglová po sezoně: „Účast na olympiádě pro mě byla splněním snu.“

Probojovat se na olympijské hry do Tokia byl její dlouhodobý cíl, který letos splnila. Teď už má před sebou další – svou účast pod pěti kruhy by si ráda zopakovala i v Paříži. Marcela Joglová to prozrazuje v našem rozhovoru, v němž hodnotí letošní sezonu a komentuje i své plány pro tu příští. Dozvíte se také, které doplňky Enervitu jí pomáhají v tréninku a závodech.

Máte za sebou rok, ve kterém jste si splnila svůj sen startem na olympijských hrách. Jak hodnotíte letošní sezonu?

Nevím, zda hodnotit sezónu nebo spíše celou cestu, jak jsem se krok po kroku zlepšovala a přibližovala se. Splnění limitu a téměř jistota účasti na olympijský hrách pro mě už tehdy bylo jako splnění snu. Celý ten proces přípravy, pobyt v Keni, koncentrace, organizace závodu, stejně jako samotný závod mě bavil a naplňoval. V tu chvíli to byl skutečně skvělý pocit. Olympiáda asi měla být zážitkový běh a vrchol celé té jízdy. Bohužel musím říct, že k vnitřnímu naplnění nedošlo, a tak okamžitě vznikla myšlenka na olympiádu v Paříži 2024. Samozřejmě si uvědomuji, že neuvěřitelně roste konkurence a jistě bude ještě dál růst, takže to bude těžký boj, ale určitě se chci pokusit znova se kvalifikovat.
 

Kolik kilometrů jste letos v rámci závodů a tréninků naběhala?

Přesně to spočítané nemám, nicméně vždy záleží, v jaké fázi se nacházím. Asi by se to dalo zprůměrovat na zhruba 150 km týdně. S tím, že výjimečně, například v přechodném období, to může být klidně jen 100 nebo 80 km, a na soustředění zase někdy i 200. Závody je lehké spočítat vzhledem k počtu – 2 maratony, 1/2maraton ve štafetě, pětka na dráze a listopadový půlmaraton.
 

Při tréninku i závodech spoléháte na Enervit. Které produkty patří k vašim nejoblíbenějším a kdy si které dáváte?

Enervit se stal součástí mé tréninkové i závodní rutiny. Při lehčích trénincích (klusy 8-16) nepoužívám víceméně nic, ale před těžšími jsem začala, a s blížícím se závodem je to jasné – používám Enervit Betain, po trénincích regenerační nápjo After Sport Drink či aminokyseliny BCAA, podle charakteru tréninku. Delší tréninky běhám s ionťákem (Enervit Isotonic Drink) a občas přiberu One Hand Gely, které používám zejména při závodě. Poslední dobou používám během závodu i klasické Enervit Gely a před startem si dám Enervit PRE Sport.
 

Jaké starty a výsledky považujete v letošní sezoně za klíčové a výjimečné?

Tím, že jsem jako svou prioritu stanovila splnění limitu na olympijské hry, prostor pro moc startů nebyl. Víceméně se jedná skutečně jen o kvalifikační závod v Enschende, poté jen pro zpestření 5000 m na dráze a následovalo soustředění, tedy příprava na olympijský závod. Start v Tokiu beru jako vekou čest, ale vnitřní naplnění a uspokojení proběhlo v Enschende, kde jsem dokonce cítila, že to není má hrana. A to mě také žene vpřed. Po olympijských hrách jsem se jen udržovala, ale skolila mě nemoc, celkem dost a celkem intenzivně. V tom jsem odběhla ještě půlmaraton v rámci štafety Here To Win, což je pro mě vždy zážitek – být součástí týmu. Tentokrát to však vlivem nemoci i bolelo.
 

Stihla jste i nějaký kompletní triatlon, který vás vedle samotného běhu také baví?

Kloubit triatlon s maratonem v olympijské sezoně by byl hřích a rozhodně bych nemohla říct, že jsem do tréninku dala vše, takže triatlon byl na druhé koleji a zvládla jsem jen tu půlku v rámci štafety. V triatlonovém prostředí se ale stále pohybuji i díky svému týmu a příteli, který také začal tu a tam nějaký závod dělat. Takže tam jsem já teď naopak věrný fanoušek (smích). Kolem triatlonu je super atmosféra!
 

Vraťme se ještě k vašemu poolympijskému programu. Zmínila jste dlouhou nemoc – zasáhla do vašich plánů hodně?

Po olympiádě jsem chtěla hned závodit, cítila jsem, že v nohách je víc, než předvedly v osudový den. Bohužel mě ale po 10 dnech skolila nemoc a dalo by se říct, že měsíc jsem se v tom plácala. Rozbíhat tréninky šlo strašně těžce a pomalu, proto se i nějaké starty musely zrušit a kvalitní trénink začal celkem pozdě. Díky týmu Here to win jsem mohla odletět za přípravou na Mallorku a poté jsem se přesunula na 14 dní do Monte Gorda, což bylo pro finální přípravu před dalším závodem vhodnější – stačilo se jen přesunout do Lisabonu na start. Z důvodu pozdního začátku přípravy jsme hledali nějaký pozdější závod, ale neúspěšně. Přesto jsem se cítila v Monte Gordu skvěle a věřila si, že by to mohl být dobrý výsledek. Bohužel to ale nakonec úplně nebyl můj den a příliš se mi závod nevydařil. Naštěstí pro mě nebyl tak důležitý, spíše testový.
 

Start na olympiádě byl jedním z vašich velkých cílů. Jaké jste si nově stanovila pro další sezonu?

Teď budeme pokračovat v přípravě na maraton na jaře. Poté uvidíme, jak se budu cítit, ale ráda bych běžela i nějaký kratší závod, případně nějaký půlmaraton v rámci seriálu RunCzech. Hlavním cílem by ale mělo být mistrovství Evropy v atletice v srpnu 2022, které se bude konat v Mnichově.
 

Jak bude vypadat vaše zimní příprava – chystáte se trénovat doma, neb v rámci soustředění někde v teple?

Bohužel zatím nemám konkrétní závody, teprve hledáme vhodný start, a podle toho se budou odvíjet data soustředění i následných závodů. Upřímně bych klidně jela trénovat hned do tepla, ale to není příliš reálné. Jistota by měla být v odletu do Keni, zřejmě leden, únor. Zřejmě tam pak na jaře či v létě bude Livigno, možná Sankt Moritz.  Nebo možná najdu nějakou novou vhodnou tréninkovou destinaci…
 

Máte pro běhání radši teplo než zimu?

Raději mám pro trénink teplo, zima mě nepustí do rychlejšího tempa, ale ty soustředění nejsou jen o teplu a výšce, ale i o tom, že se odstřihnete od ostatních věcí, které rozptylují od tréninku. To je podle mého názoru velmi důležité.

AKTUALITY

18/1
Za měsíc startuje Jizerská 50. I letos jsme jejími partnery!

V neděli 13. února proběhne legendární Jizerská 50. Tradiční závod, který je součástí prestižního seriálu dálkových běhů Visma Ski Classics, se chystá na svůj 55. ročník. Přípravy jsou to i letos velmi složité kvůli epidemiologické situaci. Jisté ale je, že Enervit zůstává hlavním výživovým partnerem a i letos jsme připravení vám na Jizerské 50 pomoci!

6/1
Tříkrálová akce na e-shopu: TOP 3 produkty jako dárek pro vás

Nový rok se má začít hezky, a tak za vámi posíláme naše tři krále - 3 nejprodávanější produkty na e-shopu v loňském roce v celkové hodnotě 146 Kč!

30/12
SkiTour se blíží, opět bude i s Enervitem

Druhý lednový víkend proběhne první závod, v únoru je v plánu vrchol v podobě Jizerské 50 a na začátku března ukončí největší český seriál v běhu na lyžích partnerský závod v Polsku. Řeč je o oblíbené SkiTour, která startuje už příští víkend v Jizerských horách. Enervit je opět oficiálním výživovým partnerem tradičního seriálu a pomůže vám dodat energii na jakékoli trati.

23/12
Přejeme vám klidné Vánoce a úspěšný rok 2022!

Milí příznivci Enervitu,


děkujeme Vám za přízeň v letošním roce a přejeme Vám šťastné a červené Vánoce - jak jinak než s Enervitem :-)

Užijte si svátky v kruhu rodinném a až si budete chtít zasportovat, nezapomínejte, že jsme tu pro vás. Pomáháme vám sportovat lépe už 10 let a jsme připravení pomáhat i příští rok.


Váš Enervit Team z VITARu Sport

21/12
TIP na vánoční dárek na poslední chvíli. Stíháme doručit a úspěch je zaručený!

Nestíháte? Ani dopravci už ne a my dnes zavíráme sklady. Řešení pro vás ale stejně pořád máme - kupte poukázku a darujte Enervit i Royal Bay podle výběru. To ještě stíháte vy i my.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

Co je HOMEOSTÁZA, a proč je pro sportovce důležitá?

Homeostáza je pojem definující stálost vnitřního prostředí našeho organizmu a je důležitá pro růst výkonnosti. Krevní tlak, zastoupení minerálních látek v mezibuněčném i vnitrobuněčném prostoru, správná řídkost tělesných tekutin, hladina krevního cukru, zásoby energie, dýchání, hormonální rovnováha. To všechno jsou procesy, které jsou variabilní, mění se v závislosti na činnosti během dne, ale současně mají své „zdravé“ hodnoty.

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj?

Kladli jste si někdy otázku, jaké je maximální množství sacharidů přijatých během cvičení, abyste plně využili nabízený potenciál doplnění spotřebovávané energie? Je jasné, že sacharidy jsou první volbou, ovšem záleží také na tom, jaké to jsou. A na ideální kombinaci, která zajistí maximální užitek. V dnešním článku se podíváme na to, jak celý systém využívání energie ze sacharidů vypadá v praxi a jak a čím můžete svůj výkon maximálně podpořit.

Více aktualit