Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Bidon: nezbytný pomocník všech sportovců

Pojem "bidon" zná asi každý cyklista, ale divili byste se, kolik lidí na vás bude při vyslovení tohoto pojmu nechápavě zírat. Jaká jsou specifika kvalitního bidonu, a odkud tohle slovo pochází?

Bidon má svůj původ ve francouzštině, kde znamená plechovku, kanystr nebo bandasku. My ho můžeme v češtině označit za cyklistickou plastovou lahev. A obecněji i jako sportovní lahev. Její podstatou je snadné pití jednou rukou – proto je z plastu (lehkost, dá se dobře zmáčknout) a opatřena speciálním ventilem (snadné otevření ústy bez nutnosti zapojovat druhou ruku).

Tři hlavní prvky: plast, ventil, velikost

Vybíráte-li si vhodný bidon pro své sportovní potřeby, bude vás zajímat především jeho velikost a provedení. Co se týče materiálu, tam je celkem jasně daný plast – jak jsme už zmínili výše, je velmi praktický, protože je lehký a dá se zmáčknout. Tím se zvýší průtok nápoje a jeho konzumace je pohodlná i za použití jedné ruky.

Aby bylo používání bidonu komfortní, je potřeba, aby lahev měla kvalitní ventil, skrz který tekutina proudí. Měl by výborně těsnit, aby nikde neprotékal, ale zároveň by měl jít snadno otevřít, a to třeba i zuby, což se při sportu hodí. Stejně dobře by pak měl jít i zavřít.

Když se zaměříme na velikost, u té stojí za povšimnutí dva prvky – objem a velikost hrdla. Jinou velikost bidonu budete potřebovat před nebo po startu, kdy vás většinou nic moc nelimituje, a během sportu, kdy už musíte počítat, kam bidon dáte. Třeba do ruky nebo kapsy cyklistického dresu se hodí lahve menší (0,5 litru), na rám kola pak podle možností i 0,7l lahve. U Enervitu můžete vybírat z objemů 0,5, 0,7 a 1 litr.

Zmínili jsme ale i velikost hrdla – ta je totiž důležitá z praktického hlediska, konkrétně z pohledu čištění vnitřní části bidonu. Čím větší otvor je, tím lépe se lahev čistí. I na to je tedy dobré myslet a Enervit s tím počítá.

Historie bidonů

Pokud byste pátrali v historii, tak zjistíte, že nejdřív žádné bidony nebyly. Cyklisté byli i při velkých závodech typu Tour de France zvyklí na pití zastavit, klidně u nějaké hospody. Dnes je situace úplně jiná jak z pohledu toho, co se při sportu pije (viz níže), tak z pohledu existence bidonů.

Prapředci bidonu v cyklistickém pelotonu, kteří se začali objevovat po první světové válce, měli skleněnou podobu a zavěšovali se na řídítka, třeba v kožených vacích. Pak došlo na hliník a korkové špunty a větší rozvoj po druhé světové válce. Až později přišel na řadu plast a bidon se dostal na rámovou trubku kola. Od té doby není problém mít při sobě pití během cyklistiky, ale slouží samozřejmě i dalším sportovcům – ať už přímo na tratích, nebo třeba na střídačkách nebo na občerstvovacích stanicích. A vlastně už si bez něj sportování ani nedokážeme představit, což je dobře – protože pitný režim při sportu je velmi důležitý.

Čím naplnit bidon?

AKTUALITY

20/5
Přelom května a června je závody nabitý. Na kterém se potkáme?

Poslední květnový a první červnový víkend je plný skvělých závodů a my s Enervitem jsme partnery hned pěti z nich! Chystáme se za cyklisty i běžci a mezi tím si v týdnu střihneme ještě online seminář. Bonusem pro vás je, že na všech závodech máte možnost sbírat razítka a zúčastnit se naší soutěže o výživové balíčky!

17/5
Přihlaste se na květnový seminář - vysíláme už 28. 5.!

28. května pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho květnového bude "Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne?". Rozebereme si tak časté potraviny a nápoje, které jsou sportovci běžně při závodech nebo v tréninku (případně po nich) konzumovány a občas i přímo na závodech nabízeny. Pomohou, nebo uškodí? Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

13/5
Po 9 etapách vládne Giru Tadej Pogačar

Devět startů, tři vítězství. Triumf v časovce i v horské etapě. Od druhého dne v růžové pro vedoucího jezdce. A v čele průběžného pořadí luxusní náskok více než dvou a půl minut. Taková je zatím premiéra na Giro d´Italia pro Tadeje Pogačara, který se svým týmem UAE Emirates spoléhá na Enervit. Stejně jako Lidl-Trek, který už má na kontě také jedno etapové vítězství.

9/5
Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

4/5
Startuje Giro d´Italia a Enervit bude opět u toho

107. ročník slavného cyklistického závodu se pojede od 4. do 26. května a absolvují ho i týmy Lidl-Trek a UAE Team Emirates, které spoléhají na Enervit. Tadej Pogačar (UAE) je navíc hlavním favoritem.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit