Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Bikerka Jana Czeczinkarová: „Letošní sezonu hodnotím pozitivně.“

Na mistrovství světa v maratonu byla nejlepší Češkou, když dojela na 14. místě. Nejrychlejší z českých závodnic byla i na evropském šampionátu v cross country, kde skončila těsně za elitní desítkou. V Českém poháru zvítězila a připsala si i pódiová umístění v jednotlivých závodech. Jana Czeczinkarová má za sebou úspěšnou sezonu, kterou si teď prodlužuje ještě cyklokrosovými starty. Členka Enervit Teamu se v našem rozhovoru rozpovídala nejen o sezoně, ale i své výživě.

Posledním letošním reprezentačním startem na biku bylo mistrovství světa v maratonu horských kol, na kterém jste si dojela pro 14. místo. Jak jste se šampionátem spokojená?

Závod se konal na italském ostrově Elba a trať se jela na dvě kola po 40 kilometrech. Celkově jsem tedy v cíli měla 80 kilometrů v nohách a nastoupáno přes 3400 metrů. Celý okruh se jel prakticky nahoru-dolů, bez žádné rovinky, kde by si člověk odpočinul. První kolo jsem jela v čelní skupině, ale postupně jsem cítila, že nedokážu do prudkých kopců držet kadenci a nakonec mě těžký okruh udolal a do cíle jsem dojela na 14. místě. Je to krásný výsledek, ale pomýšlela jsem určitě na víc.
 

V čem jsou pro vás maratony specifické oproti závodům cross country, které jezdíte v rámci Světového poháru?

Oproti krátkým cross country závodům bylo na mistrovství v maratonu nutné připravit poctivě výživový plán. Před závodem jsem seděla u mapy a po telefonu jsem ladila se svým poradcem z Enervitu každý průjezd depem a co sníst nebo vypít. Kdyby „došlo“, byl by velký problém vůbec na takové trati dojet do cíle, natož se pokusit o dobrý výsledek.
 

Sportovní výživa vám tedy hodně pomáhá?

Je to palivo do motoru. Čím kvalitnější výživa, tím lépe motor šlape a nestane se, že začne někde škytat (smích). Řekla bych, že 50 procent výkonu dělá strava a 50 trénink, jedno bez druhého nefunguje. Za mě je hrozně důležité načasování a skladba jídla. Jiná strava je před závody a jiná v přípravném období. Dokonce je i jiná ve volném dni a v tom tréninkovém. Je důležité si s tím hrát, ale neškrtit se drastickým dietami. Všeho je možné dosáhnou, když se nad stravou člověk zamyslí selským rozumem.
 

Které produkty vám vyhovují?

Měla jsem možnost vyzkoušet prakticky kompletní sortiment od Enervitu, který mi vyhovuje. Nejvíce používám ionťák Enervit Isotonic Drink a regenerační nápoj R2 Recovery Drink, energetické tyčinky Enervit Performance Bar a na závodech Enervit PRE Sport, Isotonic Gely a energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1. Teď v podzimním období jsem si oblíbila také šumivé vitamínové tablety rozpustné ve vodě a Enervit Magnesium.
 

Letos jste absolvovala hodně závodů včetně světového a evropského šampionátu. Dá se tedy říct, že svět horských kol už zase funguje jako v době před covidem?

Řekla bych že ano. Sice se pořád testuje, nosí se respirátory, občas si ceny přebíráme sami, ale víceméně už to není tak ve stresu jako na začátku a už jsme si na ta opatření všichni zvykli.
 

Jak hodnotíte letošní sezonu?

Určitě pozitivně. První polovinu sezóny jsem se, ne úplně šťastně, potýkala se zánětem šlachy, ale zdraví se srovnalo. Důležité bylo, že jsem letos poprvé analyzovala i skladbu výživy a doplňování energie při, před a po závodech. Snažila jsem se najít model, který mi bude vyhovovat i v závislostech na délce a obtížnosti trati nebo počasí. Bylo to hodně aspektů, kterým jsem doteď nedávala takový důraz, ale změnilo se to po zahájení spolupráce s Enervitem.
 

Kterých výsledků si nejvíc ceníte?

Největší radost mám z mistrovství Evropy v Novém Sadě, kde jsem mezi eliťačkami dojela na 11. místě. Potom z posledního závodu Českého poháru v Touškově, který jsem dojela za závodnicí ze Švýcarska druhá a tímto výsledkem jsem si pojistila celkové vítězství v Českém poháru horských kol. Posledním velkým závodem, na kterém jsem reprezentovala Českou republiku, bylo mistrovství světa v maratonu a byl to asi nejtěžší maratonský závod, který jsem doposud absolvovala.
 

Jaký je váš další podzimní program? Chystáte se na další závody?

Ano, chystám se na pár cyklokrosových závodů pro zpestření podzimního volnějšího programu, kdy nemáme žádné závody horských kol. Moc mě cyklokrosy baví! Je to krátké, rychlé, dají se tam natrénovat zatáčky i technika a obratnost na kole.

AKTUALITY

4/7
Získejte podpis mistra ČR v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty!

Chcete vlastnoruční podpis několikanásobného mistra České republiky v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty? Dáme vám ho jako dárek - stačí v červenci objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem člena Enervit Teamu. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

1/7
Triatlonista Jan Šneberger po MČR: „Zastavil mě nepředvídatelný technický problém.“

Mistrovství republiky v dlouhém triatlonu mělo být vrcholem první části závodní sezony. Jan Šneberger v něm patřil mezi favority na celkové vítězství a na boj o titul si věřil. V cyklistické části ale přišel defekt a bylo po závodě. Člen Enervit Teamu v rozhovoru popisuje, co se stalo, jak se do té doby Moriavaman vyvíjel, i jak je spokojený s dosud absolvovanými závody.

28/6
Běžec Vít Pavlišta po zranění opět vítězí, triumfoval ve všech červnových startech

V květnu měl přijít vrchol první poloviny letošní závodní sezony v podobě mistrovství ČR v maratonu, které už v minulosti několikrát vyhrát. Víta Pavlištu však tentokrát do závodu nepustilo zranění, a tak favorit šampionátu na Pražském maratonu chyběl. Už v květnu se ale člen Enervit Teamu k závodění vrátil a od té doby proměňuje všechny své starty ve vítězství. Třeba v závodech seriálů RunCzech nebo RunTour.

20/6
Využijte výhodných balíčků, plánů a strategí

Chcete mít rychle po ruce sportovní výživu, kterou potřebujete pro váš závod či efektivní trénink, a ještě ušetřit? Sáhněte po našich balíčcích, časových výživových plánech nebo strategiích pro konkrétní sport. To vše pro vás máme připravené na našem e-shopu a poradíme i s tím, co a kdy si vzít.

16/6
ROZHOVOR: Pavel Brýdl má za sebou desítku závodů včetně vítězného Vltava Runu

Těžko budete hledat závod, ve kterém by Pavel Brýdl chyběl na stupních. Člen Enervit Teamu patří ke špičce v horských bězích a zvládá i další běžecké výzvy. V květnu byl třeba členem vítězné štafety na Vltava Runu a na bedně stál i při svém oblíbeném Trutnovském půlmaratonu. O svých startech povídá v našem rozhovoru, kde prozrazuje i svůj osvědčený výživový plán.   

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Proč je důležitá výživa během výkonu a co jíst?

Stejně jako automobil spotřebovává během výkonu palivo v podobě benzínu nebo nafty, i lidský organismus se hýbe a projevuje svůj život spotřebou určitého typu energie. Zatímco motor automobilu spotřebovává stále jeden druh paliva, který má v nádrži, a v závislosti na rychlosti jízdy (a i zahřátí motoru) se mění jeho spotřeba, lidský organizmus má z tohoto pohledu propracovanější systém. Výkon sportovce není odkázán pouze na jeden druh energie, ale hned na čtyři. A všechny dokážeme ovlivnit naší stravou.

Čím doplňovat energii během sportu? Máme skvělý přehled, který poradí!

Určitě víte, že každý cyklista, běžec, lyžař nebo triatlonista (obecně vytrvalec) potřebuje během svého sportovního výkonu doplňovat energii ze sacharidů. Ty jsou nejrychlejším zdrojem energie a jejich zásoby v těle jsou značně omezené. Po čem ale sáhnout? Poradíme a na grafu názorně ukážeme!

Jak správně vybrat sportovní výživu před, během a po sportu

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit VÁŠ problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji představu o tom, jak vám má daný produkt pomoci. Cílem tohoto článku je vám poradit, a ušetřit tak čas i peníze. A především – podpořit růst vaší výkonnosti.

Více aktualit