Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Bikerka Jana Czeczinkarová: „Letošní sezonu hodnotím pozitivně.“

Na mistrovství světa v maratonu byla nejlepší Češkou, když dojela na 14. místě. Nejrychlejší z českých závodnic byla i na evropském šampionátu v cross country, kde skončila těsně za elitní desítkou. V Českém poháru zvítězila a připsala si i pódiová umístění v jednotlivých závodech. Jana Czeczinkarová má za sebou úspěšnou sezonu, kterou si teď prodlužuje ještě cyklokrosovými starty. Členka Enervit Teamu se v našem rozhovoru rozpovídala nejen o sezoně, ale i své výživě.

Posledním letošním reprezentačním startem na biku bylo mistrovství světa v maratonu horských kol, na kterém jste si dojela pro 14. místo. Jak jste se šampionátem spokojená?

Závod se konal na italském ostrově Elba a trať se jela na dvě kola po 40 kilometrech. Celkově jsem tedy v cíli měla 80 kilometrů v nohách a nastoupáno přes 3400 metrů. Celý okruh se jel prakticky nahoru-dolů, bez žádné rovinky, kde by si člověk odpočinul. První kolo jsem jela v čelní skupině, ale postupně jsem cítila, že nedokážu do prudkých kopců držet kadenci a nakonec mě těžký okruh udolal a do cíle jsem dojela na 14. místě. Je to krásný výsledek, ale pomýšlela jsem určitě na víc.
 

V čem jsou pro vás maratony specifické oproti závodům cross country, které jezdíte v rámci Světového poháru?

Oproti krátkým cross country závodům bylo na mistrovství v maratonu nutné připravit poctivě výživový plán. Před závodem jsem seděla u mapy a po telefonu jsem ladila se svým poradcem z Enervitu každý průjezd depem a co sníst nebo vypít. Kdyby „došlo“, byl by velký problém vůbec na takové trati dojet do cíle, natož se pokusit o dobrý výsledek.
 

Sportovní výživa vám tedy hodně pomáhá?

Je to palivo do motoru. Čím kvalitnější výživa, tím lépe motor šlape a nestane se, že začne někde škytat (smích). Řekla bych, že 50 procent výkonu dělá strava a 50 trénink, jedno bez druhého nefunguje. Za mě je hrozně důležité načasování a skladba jídla. Jiná strava je před závody a jiná v přípravném období. Dokonce je i jiná ve volném dni a v tom tréninkovém. Je důležité si s tím hrát, ale neškrtit se drastickým dietami. Všeho je možné dosáhnou, když se nad stravou člověk zamyslí selským rozumem.
 

Které produkty vám vyhovují?

Měla jsem možnost vyzkoušet prakticky kompletní sortiment od Enervitu, který mi vyhovuje. Nejvíce používám ionťák Enervit Isotonic Drink a regenerační nápoj R2 Recovery Drink, energetické tyčinky Enervit Performance Bar a na závodech Enervit PRE Sport, Isotonic Gely a energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1. Teď v podzimním období jsem si oblíbila také šumivé vitamínové tablety rozpustné ve vodě a Enervit Magnesium.
 

Letos jste absolvovala hodně závodů včetně světového a evropského šampionátu. Dá se tedy říct, že svět horských kol už zase funguje jako v době před covidem?

Řekla bych že ano. Sice se pořád testuje, nosí se respirátory, občas si ceny přebíráme sami, ale víceméně už to není tak ve stresu jako na začátku a už jsme si na ta opatření všichni zvykli.
 

Jak hodnotíte letošní sezonu?

Určitě pozitivně. První polovinu sezóny jsem se, ne úplně šťastně, potýkala se zánětem šlachy, ale zdraví se srovnalo. Důležité bylo, že jsem letos poprvé analyzovala i skladbu výživy a doplňování energie při, před a po závodech. Snažila jsem se najít model, který mi bude vyhovovat i v závislostech na délce a obtížnosti trati nebo počasí. Bylo to hodně aspektů, kterým jsem doteď nedávala takový důraz, ale změnilo se to po zahájení spolupráce s Enervitem.
 

Kterých výsledků si nejvíc ceníte?

Největší radost mám z mistrovství Evropy v Novém Sadě, kde jsem mezi eliťačkami dojela na 11. místě. Potom z posledního závodu Českého poháru v Touškově, který jsem dojela za závodnicí ze Švýcarska druhá a tímto výsledkem jsem si pojistila celkové vítězství v Českém poháru horských kol. Posledním velkým závodem, na kterém jsem reprezentovala Českou republiku, bylo mistrovství světa v maratonu a byl to asi nejtěžší maratonský závod, který jsem doposud absolvovala.
 

Jaký je váš další podzimní program? Chystáte se na další závody?

Ano, chystám se na pár cyklokrosových závodů pro zpestření podzimního volnějšího programu, kdy nemáme žádné závody horských kol. Moc mě cyklokrosy baví! Je to krátké, rychlé, dají se tam natrénovat zatáčky i technika a obratnost na kole.

AKTUALITY

7/12
Kajakář Dan Havel hodnotí sezonu: „Bronz z MS byl velká vzpruha!“

Loni kvůli epidemii koronaviru moc závodit nemohl a přišel i o vrcholy v podobě mistrovství Evropy a světa. Letos se oba šampionáty do programu kajakářů vrátily a Dan Havel na nich byl úspěšný. Se čtyřkajakem dokonce vybojoval bronzovou medaili, kterou označil za výjimečnou. Proč, a jak se ohlíží za svou letošní sezonou? To prozradí člen Enervit Teamu v našem rozhovoru. Včetně toho, které doplňky od Enervitu rád využívá.

29/11
Atletka Marcela Joglová po sezoně: „Účast na olympiádě pro mě byla splněním snu.“

Probojovat se na olympijské hry do Tokia byl její dlouhodobý cíl, který letos splnila. Teď už má před sebou další – svou účast pod pěti kruhy by si ráda zopakovala i v Paříži. Marcela Joglová to prozrazuje v našem rozhovoru, v němž hodnotí letošní sezonu a komentuje i své plány pro tu příští. Dozvíte se také, které doplňky Enervitu jí pomáhají v tréninku a závodech.

26/11
Pořiďte vánoční dárek od Enervitu. Uděláte radost a můžete ušetřit.

Nevíte, co nadělit pod stromeček sportujícím přátelům či blízkým? Sáhněte po Enervitu - sportovní výživě pro vytrvalce. Přinášíme tipy, se kterými nemusíte dlouho přemýšlet a vybírat a ještě ušetříte, nebo dostanete dárek od nás! 

23/11
ROZHOVOR: Úřadující mistr ČR v maratonu i půlmaratonu Vít Pavlišta hodnotí sezonu

Kromě jediného závodu ovládl všechny, ke kterým letos nastoupil. Včetně republikových šampionátů v maratonu a půlmaratonu. Výsledkově má za sebou Vít Pavlišta povedenou sezonu, přesto se svými výkony není úplně spokojený. V našem rozhovoru se dozvíte i o jeho dalších plánech nebo oblíbených doplňcích, které mu pomáhají běhat lépe.

16/11
VIDEO z výroby: Jak vznikají energetické gely a tyčinky ENERVIT?

Respektovaný cyklistický YouTube kanál Global Cycling Network zveřejnil video z italského výrobního závodu Enervit. Podívat se tak můžete na výrobu energetických gelů a tyčinek nebo se dozvědět něco z průkopnických začátků Enervitu v oblasti sportovní výživy. Uvidíte, jak vypadá kompletní cesta doplňků sportovní výživy k vám - od vývoje až po zabalení a expedici. Doporučujeme!

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve sportu: Jaké je maximální množství a jak na něj?

Kladli jste si někdy otázku, jaké je maximální množství sacharidů přijatých během cvičení, abyste plně využili nabízený potenciál doplnění spotřebovávané energie? Je jasné, že sacharidy jsou první volbou, ovšem záleží také na tom, jaké to jsou. A na ideální kombinaci, která zajistí maximální užitek. V dnešním článku se podíváme na to, jak celý systém využívání energie ze sacharidů vypadá v praxi a jak a čím můžete svůj výkon maximálně podpořit.

Sacharidy ve výživě a sportu – jak je efektivně využít pro náš výkon?

V prvních dvou dílech našeho sacharidového seriálu jsme si řekli, proč jsou pro nás sacharidy tak důležité (představují zdroj energie), s jakými se nejčastěji setkáváme a jak je dělíme (monosacharidy, disacharidy, polysacharidy). V dnešním závěrečném díle si povíme, jak tyto informace využít v praxi, tedy jak mohou pomoci našemu sportovnímu výkonu. Je především třeba vědět, kdy a který sacharid použít a které produkty sportovní výživy ho obsahují.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit