Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

David Foller, nový mistr ČR v běhu na 10 000 m: „Vítězství mě motivuje k další práci.“

Loni dokázal ovládnout dráhové mistrovství republiky v běhu na 10 000 metrů v kategorii juniorů a letos navázal stejně úspěšně už mezi muži. David Foller tak dokázal hned svůj první start mezi dospělými proměnit v mistrovský titul a získal motivaci do další přípravy. Ta se teď bude točit kolem překážkových běhů – člen Enervit Teamu by se rád nominoval na mistrovství Evropy do 23 let.

Už loni jste na 10kilometrové trati vybojoval titul mistra ČR, tehdy ještě v juniorské kategorii. Věřil jste, že máte šanci na něj navázat hned při svém prvním startu mezi dospělými?

Moc jsem tomu nevěřil, ale tajně jsem v to doufal. Říkal jsem si, že by to byl pěkný start, a podařilo se. Je to zvláštní stát se mistrem republiky hned na prvním šampionátu v kategorii mužů... V cíli jsem měl ze sebe opravdu dobrý pocit a také jsem cítil odhodlání do další práce. Uvědomil jsem si, že má výkonnost opravdu roste, což mě motivuje k další tvrdé práci.


Jak náročný byl boj o zlato přímo na dráze? Jak se pro vás závod vyvíjel?

Na rovinu řeknu, že se mi do sedmého kilometru běželo úplně „zdarma“ – opravdu to nijak nebolelo. Běželi jsme s klukama ve skupince a poctivě se střídali v čele. Na vedoucího Dominika Sádla jsme ztráceli něco přes 120 metrů. Na sedmém kilometru jsem si řekl, že je čas začít závodit a snažil jsem se Dominika docvaknout. To se mi podařilo necelé kolo a půl před cílem. Závod byl napínavý až do úplného konce!


Byl to váš první vrchol v letošní sezoně? Na jaké další se budete soustředit?

Nazval bych to spíš prvním velkým testem, i když je pravda, že tréninky jsme s trenérem k desítce přizpůsobili. Jako první opravdový vrchol sezóny mám 18. května steepl na 3000 metrů, který poběžím v rámci extraligy. Chystám se tam pokořit hranici devíti minut a také zaútočit na limit pro mistroství Evropy do 23 let ve Švédsku. Pokud se to podaří, tak tam bude můj hlavní vrchol celé letošní sezóny.


Běháte hned několik disciplín, nejen na dráze. Kolika se pravidelně účastníte a která je vaše nejoblíbenější?

Moje hlavní a zároveň nejoblíbenější disciplína je 3000 metrů překážek neboli steeplechase. Také běhám 3000, 5000 a 10 000 metrů i 10 kilometrů na silnici. Po sezóně a ve volných měsících běhám extrémní závody v horách – ať už Skyrace nebo Vertical kilometr.


Jak dlouho se běhu věnujete? Kdy a s jakými disciplínami jste začínal?

Začal jsem s atletikou v osmi letech, na tratích 800 a 1500 metrů. Také jsem se k tomu šest let věnoval biatlonu, ale nakonec u mě vyhrála atletika.


Kolik tréninků aktuálně absolvujete během typického týdne, jaký mají charakter a kde nejčastěji běháte?

Během týdne absolvuji asi šest běžeckých tréninků a jeden na posilováni středu těla – core. Zhruba třikrát týdně to je dráhový trénink a dvakrát cyklostezka nebo polní cesta. Jednou týdně jdu dlouhý vytrvalostní běh někde v přírodě. Trénink na překážkách moc speciální není – párkrát si před tréninkem natrénuji vodní příkop a jinak mám během tréninku úseky, kde mám jednu nebo dvě překážky.


Soustředíte se na všechny aspekty sportovního výkonu včetně výživy. Jak vám pomáhá ta sportovní a jaké zvyklosti máte? Které produkty využíváte nejčastěji?

Nejvíce mi vyhovuje Enervit, používám ho už přes čtyři roky. Před tréninky, především těmi těžkými, užívám aminokyseliny Enervit BCAA, a během tréninku standartně doplňuji tekutiny ionťákem. Bezprostředně po trénincích si dám regenerační nápoj Enervit R1 Sport, který je opravdu dobrý. Před spaním si pak dávám proteinový nápoj Enervit kvůli regeneraci. Při dlouhých výbězích okolo 20 kilometrů používám také energetické gely a Enervit PRE Sport. Před vrcholem sezóny si dávám před tréninkem i Enervit Carbo Flow a Betaina Endurance Sports. Sportovní výživa je nedílnou součástí mého tréninku a dokážu si ho bez ní jen těžko představit.

AKTUALITY

12/2
Mrkněte na záznam únorového semináře a termín nového

I v novém roce jsme připravení nabízet vám semináře zaměřené na výživové aspekty ve sportu. Letošní ročník jsme odstartovali tématem "Jak se (nejen) výživou připravit na závod", kde byla řeč o všem důležitém, co ne/dělat před vaším dnem D. Ať už se rozhodnete závodit na lyžích, na kole, v běhu, v triatlonu nebo v dalších vytrvalostních sportech. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v březnu. 

9/2
Podpořte nás v anketě Shop roku 2023

Líbí se vám náš e-shop? Nakupujete na něm a jste spokojení s jeho službami? Pak nám můžete dát hlas v tradiční anketě Heureky ShopRoku!

5/2
Jizerská 50 zrušena, pondělní seminář i vybrané akce proběhnou

Je nám to moc líto, ale je to tak - 57. ročník Jizerské 50 se neuskuteční. Organizátoři o víkendu rozhodli o jejím zrušení z důvodu nedostatku sněhu, teplého počasí a nepříznivé předpovědi na další dny. Některé z plánovaných akcí přesto proběhnou, stejně jako náš pondělní seminář na téma "Jak se připravit na závod aneb výživové vychytávky".

31/1
V roce 2024 nás čeká spousta sportovních událostí. Kde se potkáme?

Jsme rádi, že vám sportovní výživa Enervit pomáhá sportovat lépe. A jsme také moc rádi, když se s vámi můžeme potkávat přímo na závodech a veletrzích. Abychom vám mohli poradit, probrat vaše potřeby a představit novinky. Kde se potkáme v roce 2024?

19/1
Královnou cyklistiky za rok 2023 je Kristýna Zemanová

Slavnostní vyhlášení ankety o nejlepšího cyklistu či cyklistku roku má opět ženskou vítězku – královnou české cyklistiky za rok 2023 se stala cyklokrosařka Kristýna Zemanová, která ovládla hlasování v soutěži Českého cyklistického svazu, jehož výživovým partnerem je Enervit.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč je HYDRATACE u sportovců tak důležitá?

Hydratace neboli zavodnění organismu je ta nejpodstatnější věc, kterou by měli vytrvalci v oblasti výživy řešit. Na nedostatek tekutin během sportu totiž nelze natrénovat a už malý pokles množství vody v těle může mít vliv na sportovní výkon.

5. výživový tip pro Jizerskou 50: Vyzrajte na křeče

Křeče nechce v závodě zažít nikdo. A tak se snažíme jim předcházet, nebo s nimi hned v zárodku bojovat. Jaké jsou osvědčené recepty z praxe i z pohledu fyziologie? To vám prozradíme v posledním díle našeho seriálu, který vám pomáhá připravit se co nejlépe na Jizerskou 50.

4. výživový tip pro Jizerskou 50: Co jíst před startem

Tahle otázka zaměstnává mnoho vytrvalců, běžce a běžkyně na lyžích nevyjímaje. Co si dát v době 2 hodin před startem, abychom se cítili sytí, nebylo nám těžko a pomohli tělu s přípravou na výkon? My v Enervitu máme jasnou odpověď, podle které se řídí už tisíce sportovců včetně profesionálů – i těch, kteří se postaví na start Jizerské 50.

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

2. výživový tip pro Jizerskou 50: Pijte – poradíme co

Průběžné doplňování vhodných tekutin je důležitý faktor pro celkovou výkonnost a optimální pohodu sportovce. Pitný režim bychom měli dodržovat nejen během dne, ale především v průběhu tréninku a závodu. Vždyť tělo je minimálně ze 60 % tvořeno tekutinou a již ztráta pouhého 1 % vody znamená pokles výkonnosti a únavu.

Více aktualit