Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Helena Karásková ovládla Valachy Man a Krušnomana, na biku se zranila

Dva velké závody terénního triatlonu v létě ovládla česká xterrová jednička a členka Enervit Teamu. Kromě triatlonu absolvovala i bikové závody včetně mistrovství republiky. Při posledním startu ji ale potkal nepříjemný pád. Závod dokončila, pak ale odjela na vyšetření a kromě stehů v puse dostala na ár dní i límec na krk. O tom všem vypráví Helena Karásková v našem letním rozhovoru.

Máš za sebou dva letní triumfy v terénním triatlonu – ovládla jsi závody Valachy Man a Krušnoman. Který z nich ti sednul víc?

Určitě mi víc sednul pohárový závod v Mostě. Hodně jsem se tam těšila, protože trať je nádherná, technická, stoupání nejsou tak těžká, i když ve druhém kole už jsou podstatně delší (smích). Části trati znám i z bikového maratonu, který se jezdí o pár týdnů dřív. Je to asi nejhezčí xterácká trať v poháru.  Valachy Man je od nás pěkně daleko a já jsem tam cestovala až ráno před závodem, takže cesta ani vstávání ve 4 ráno závodění moc nepřidá. Na druhou stranu tam bylo parádní bláto, krásně to klouzalo, a to mám docela ráda. Navíc se tam startuje intervalově, což je v triatlonu docela rarita.


Bylo to pro tebe zpestření? Jak máš ráda tenhle typ startu?

Mně se docela líbí, připomíná mi to intervalové závody na lyžích. Je to jen jednou za sezonu a určitě jde o hezké zpestření. Najednou je z toho trochu jiný adrenalin. Já jsem intervalové starty měla vždycky ráda – člověk má pak víc prostoru. I když musím říct, že tady byla některá místa na blátivé trati parádně ucpaná i s intervalovými starty.


Jak to tedy pro tebe na Valachy Manu vypadalo na trati při předjíždění a předbíhání soupeřů?

Na kole to bylo v některých místech složité. Kvůli blátu spousta lidí v šestikilometrovém stoupání tlačilo a překvapilo mě, že některé holky i z kopce. To mi jen tak hlavou blesklo, že je snad bezpečnější to sjet na kole, než jít pěšky... Na běhu je to vždycky jednoduší, člověk si nějakou tu skulinku pro předběhnutí najde skoro vždycky.


Bylo náročné počasí – vlhko a vedro. Jak ti takové podmínky vyhovují?

Já to mám ráda, ale také vím, že se na to musím připravit už dopředu. Samozřejmostí je magnezium, a když je pak velké vedro, tak i Enervit Salt Caps a dodržovat důsledně pitný režim už pár dní dopředu. Den předem se to už moc dohnat nedá.


Jaká atmosféra panovala na srpnovém Krušnomanovi v Mostě a jak se pro tebe závod vyvíjel?

Mně se moc nepovedlo plavání. Sice to mělo být 1200 metrů, ale byla to poctivá patnáctistovka. Pořádně jsem se ve vodě potrápila, ale na biku to šlo od prvního šlápnutí parádně. Myslím, že už na pátém kilometru jsem byla ve vedení a měla štěstí na spolupráci s klukama. Musím říct, že se mi to hrozně líbilo – střídali jsme se, a to byla paráda! Běhu jsem se bála, ale nakonec se mi také běželo dobře. Nikam jsem se nehnala, ale běželo to samo – to je pak krásný pocit!


Kromě terénního triatlonu jsi zvládla i bikové závody a na tom poslední, Českém poháru na Zadově, jsi měla nepříjemný pád. Co se stalo?

Já jsem se na ten závod hodně těšila, trať jsem měla krásně najetou. Sice tam nejezdím tak rychle jako většina holek, ale jsem schopná to sjet a všechno přejet. Taky jsem tam trénovala už od středy a myslím, že i nohy byly dobrý. Dokonce se mi z poslední řady podařilo dobře odstartovat. Už na prvním kilometru jsem se ale nechala vytlačit z trati a sjela skalku, která se moc sjet nedá… V první chvíli jsem si říkala, že konec přišel dřív, než jsem začala. Pak jsem se ale posbírala, kolo fungovalo, tak jsem jela dál. I když jako úplně poslední – i juniorky a kadetky, co startovaly po nás, už byly přede mnou. Bylo mi jasný, že musím pořádně zabrat, aby mě nestáhli ze závodu.


Závod jsi ale navzdory pádu dokončila…

Musím říct, že v prvním kole jsem si pořádně uvařila nohy a měla pocit, že už žádný další nedám. Nakonec to ale vyšlo a dala jsem plný počet kol. Fakt je, že při posledním okruhu, kousek před cílem, jsou dvě technické pasáže po kamenech, které už jsem nebyla schopná přejet, jak jsem byla unavená a nohy měla vyždímané. Chybou určitě bylo, že už jsem si nevzala na posledních pár minut závodu rychlý Enervit Liquid Gel, který používám. Bylo z toho nakonec umístění kolem 30. místa, ale myslím, že 6. místo z Češek, což bylo potěšující. Jen mě pak hrozně mrzelo, že jsem si mohla zazávodit daleko víc vepředu. A taky to, že jsem si po závodě nemohla sednou na louku a sledovat závod eliťáků, ale místo toho jsem frčela sanitkou do Budějovic.


Jak jsi dopadla?

Nakonec mi museli sešít část dásně, protože tam byla díra jako po granátu, a dostala jsem na pár dní krční límec. No, nadšená jsem z toho nebyla… Musela jsem překopat plány a návrat do bazénu jsem musela o pár dní odložit.


Na začátku července jsi absolvovala i MČR horských kol v Peci Pod Sněžkou. Jaká to pro tebe byla premiéra?

Já jsem se toho závodu hodně bála. Vím, jaká tam je trať – za sucha možná pro mě sjízdná, ale určitě ne za mokra. Hodně jsem tam s kolem běhala. Tentokrát jsem neměla moc dobré nohy a v pátek před závodem, při projíždění trati, jsem bojovala sama se sebou, jestli vůbec pojedu. Nakonec to bolelo od prvního šlápnutí. Po startu jsem byla bezkonkurenčně poslední, ale pomalu jsem se prokousávala na lepší pozice. Je ještě hodně na čem pracovat a nejsou to jen starty…


Jak se pro tebe liší výživa na triatlon a právě na bikovém závodě? Využíváš de facto to samé, nebo je v tom pro tebe výrazný rozdíl?

Při samotném závodě je to rozdíl. Jak jsou ty bikové pořád nahoru-dolů, je to víc intenzivní a občerstvuju Enervit Gely každý okruh. Takže ve finále za hodinu a půl závodu sním 5-6 gelů, kdežto při Xteře za 3 hodiny tak 4-5. Jinak samozřejmě piju ionťák a po závodě Enervit Recovery Drink pro kvalitní regeneraci.

AKTUALITY

25/1
Vltava Fund Ski Team zatím nejlepším českým týmem Visma Ski Classics

Na osmém místě v bodování týmů se usadil po dvou závodech letošního seriálu dálkových běhů na lyžích Vltava Fund Ski Team. Výborně se mu dařilo v nedělním závodě v Toblachu, kde tři jeho muži skončili v top 30 a Maria Gräfningsová těsně za elitní desítkou mezi ženami.

14/1
Za měsíc by měla odstartovat Jizerská 50. I letos jsme jejími partnery!

V neděli 14. února má proběhnout legendární Jizerská 50. Tradiční závod, který je součástí prestižního seriálu dálkových běhů Visma Ski Classics, se chystá na svůj 54. ročník. A přípravy jsou to letos velmi složité – kvůli epidemiologické situaci v Česku zatím není jasné, v jakém formátu závod proběhne. Jisté ale je, že Enervit zůstává hlavním výživovým partnerem a i letos jsme připravení vám na Jizerské 50 pomoci!

11/1
Vltava Fund Ski Team zahájí sezonu Visma Ski Classics na La Diagonele, i s Enervitem

Prestižní seriál dálkových běhů na lyžích odstartuje 16. ledna ve Švýcarsku, kdy se pojede La Diagonela. Na startu nebude chybět ani úspěšný český Vltava Fund Ski Team, který spoléhá na Enervit.

4/1
Enervit i letos partnerem SkiTour - pomůžeme vám v bílé stopě

Největší český seriál v běhu na lyžích se měl rozjet už 8. ledna na Bedřichovskému Night Light Maratonu. První dva lednové závody ale byly kvůli aktuální epidemické situaci přesunuty na únor a březen. Co se naopak nemění, to je podpora Enervitu, který je i letos výživovým partnerem oblíbeného seriálu - aby se vám sportovalo lépe.

22/12
Přejeme vám klidné Vánoce a úspěšný rok 2021!

Milí příznivci Enervitu,


děkujeme Vám za přízeň v letošním roce, který byl v mnohém jiný. Závody se rušily a my sportovci přišli o spoustu radosti. Věříme, že i přes tyto peripetie jste si letošní rok užili a zasportovali si. I s Enervitem, který vám pomáhá sportovat lépe.


Věříme také, že příští rok bude lepší a posune vás všechny zase o kus dál. Třeba i díky kompresnímu oblečení Royal Bay, které jsme nově zařadili do našeo portfolia, abychom vám mohli ještě více pomáhat při sportu. Tak ať je ho v příštím roce co nejvíc!   


Váš Enervit Team

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

SUPERKOMPENZACE: Klíč k růstu výkonnosti a důležitá fáze regenerace

Superkompenzace je stav, ve kterém může docházet k růstu výkonnosti. Superkompenzaci musí vždy předcházet fyzická zátěž, nejčastěji řízený trénink, který z důvodu vyčerpání energetických zdrojů vyvolá pokles výkonnosti. Lidský organizmus má skvěle vyvinutý princip adaptace, tedy přizpůsobení se podmínkám, který spočívá i v tom, že se na prožité zážitky lépe připraví – vytvoří si více energetických zásob, zesílí svalová vlákna, zlepší se psychické vnímání, zlepší se koordinace a podobně. A to je právě princip oné superkompenzace. 

Výživa pro vytrvalce v kostce: stáhněte si naši brožuru Sportuj lépe

Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a své know-how si nenecháváme pro sebe. Chceme vám pomáhat sportovat lépe. Proto odhalujeme fyziologické zákonitosti pochodů ve vašem těle, abyste mohli svou výkonnost zlepšovat. Nově i v brožurce Sportuj lépe, kterou nabízíme zdarma ke stažení všem vytrvalcům. Sportujte s námi lépe!

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Více aktualit