Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Nový mistr ČR v maratonu Vít Pavlišta: „Žádná krize letos nepřišla.“

Pražský maraton je pro něj tradičním vrcholem jarní části sezony a jednou ho už dokázal v minulosti vyhrát. Z titulu se Vít Pavlišta radoval v roce 2015 a další triumf přidal před pár dny, navíc v osobním maximu. „Jsem hodně rád, že čekání skončilo! Podmínky byly pro mě téměř ideální, žádná krize i díky pravidelnému doplňování energie nepřišla,“ líčí v rozhovoru po velkém úspěchu dlouholetý člen Enervit Teamu.

O téměř minutu a půl jsi na Pražském maratonu vylepšil svůj osobák. Cítil jsi už před startem, že by to mohlo být na trati takhle dobré?

Cítil jsem se dobře, mnohem lépe než před mistrovským půlmaratonem v Pardubicích, nicméně žádný cílový čas jsem neodhadoval a ani na žádný necílil. Do závodu jsem šel s tím, že chci především co nejvíce znepříjemnit Jirkovi Homoláčovi obhajobu titulu a zase po roce ukázat laické běžecké veřejnosti, že není pouze Jirka a pak už nikdo.


Počasí bylo letos hodně chladné, foukalo. Jsou to podmínky, které ti vyhovují, nebo ses jich spíš zalekl? A jak ses s nimi vypořádal během závodu?

Podmínky byly pro mě letos téměř ideální. Chladné počasí mi vyhovuje, vítr nebyl zas tak silný. K ideálu chyběl už jen nějaký sparing na druhou polovinu závodu, se kterým bych se mohl střídat v určování tempa.


Jaký průběh pro tebe měl Pražský maraton a kdy sis uvědomil, že by z toho mohlo být vítězství i osobák?

Dlouho jsem se snažil běžet především na umístění a čas jsem vůbec neřešil. Na 35. kilometru mi někdo hlásil už docela solidní odstup od Jirky, který mě uklidnil a začal jsem si propočítávat možný cílový čas. Spíš teda jeho nejhorší možný scénář typu: „Když mi dojde a zpomalím poslední kilometry ke 4 minutám na kilometr, kolik z toho zaběhnu?“ Žádná krize ale naštěstí nepřišla a rovnoměrné tempo jsem udržel až do cíle.


Titul mistra republiky v maratonu jsi slavil naposledy v roce 2015. Jaké byly letošní pocity a jak moc jsi rád, že čtyřleté čekání na další triumf skončilo?

Jsem hodně rád! V roce 2016 jsem kvůli zranění nemohl vůbec vyběhnout, 2017 a 2018 jsem byl titulu blízko, v obou případech z toho ale nakonec bylo 2. místo v mizerných časech v nepovedeném závodě. Je to teprve druhý maraton v životě, který mi opravdu sedl.


Jak sis užil letošní atmosféru závodu?

V Praze běhám hrozně rád. Dost běžeckých fanoušků mě tam zná, fandí mi, volají na mě jménem. To je vždycky velká vzpruha. Jediná mrtvá část závodu je tradičně otočka do Smíchova mezi 26. a 30. kilometrem. Tam zároveň obvykle přichází krize a tempo upadá. Letos se mi tudy ale povedlo profičet bez ztráty kytičky.


Pražský maraton je pro tebe jedním z tradičních vrcholů. Ladil jsi i letos formu právě na tenhle závod? A které další pro tebe budou top?

Určitě je pro mě Pražský maraton vždy vrcholem jarní části sezóny. Po něm se chystám ještě na půlmaratony v Českých Budějovicích a Olomouci a na oddech od silničních běhů v podobě běhů do vrchu. Nejspíš se pro zpestření objevím na dráze na nějaké kratší trati. Na tyto závody už ale nijak speciálně neladím a těžím z toho, co jsem natrénoval přes zimu.


Jak se připravuješ na maraton po stránce výživy? Co všechno se snažíš hlídat před závodem a během něj? A jak ze sebe setřásáš 42 kilometrů po doběhu?

Vyloženě superkompenzační diety jsem nikdy žádné nezkoušel. Pár týdnů před maratonem dbám hlavně na dostatečný příjem sacharidů, vitamínů a minerálů. Společně s volnějším běžeckým režimem to letos přineslo kýžený výsledek. Při závodu se snažím co 5 kilometrů doplňovat energii, na což se mi osvědčily koncentráty Enervit Liquid Gel. Díky nim se mi daří oddálit únavu a předejít energetickým krizím. Na regeneraci po závodě používám aminokyseliny Enervit BCAA a regenerační nápoj Enervit Recovery Drink, dříve známý pod názvem R2 Sport.

AKTUALITY

23/4
Marathon expo se blíží. Přijďte za námi na stánek!

S blížícím se datem Pražského maratonu se blíží i tradiční doprovodná akce – Marathon Expo (2. – 4. 5.) na Výstavišti v Holešovicích. Budeme tam s naším stánkem, abyste mohli načerpat vše potřebné na dobu před, během i po závodě nebo tréninku.

21/4
Přihlaste se na dubnový seminář - vysíláme už 29. 4.!

29. dubna pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho dubnového bude "Večerní sportování s cílem hubnutí". Jak sportovat a jak se starovavat ve večerních hodinách, chcete-li shodit nějaký ten kilogram? Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

19/4
Závoďte a vyhrajte v naší nové soutěži

Chcete vyhrát Enervit výživový plán na míru podle vašeho výběru? Zapojte se do naší nové soutěže! Stačí nasbírat co nejvíc razítek na stánku Enervit na závodech, kterých se s naším týmem účastníme, a výhra může být vaše. Je to jednoduché - přijdete na stánek, necháte si dát razítko do soutěžního plánu a pak nám pošlete jeho fotku. Soutěž se dělí do třech období a v každém z nich vyhlašujeme hned 10 vítězů!

15/4
Nejlepší hokejové týmy spoléhají na Enervit

Finále hokejové Chance ligy si zahrály týmy Zlína a Vsetína. Do finále extraligy zase suverénně postoupil vítěz základní části - Dynamo Pardubice. Co má tahle trojice společného? Enervit jako oficiálního výživového partnera!

8/4
Triatlonista Jan Šneberger o přípravě, výživě i letošních startech

Loni člen Enervit Teamu ovládl mistrovství České republiky ve středním triatlonu i celkové pořadí v Českém poháru. Letos se kromě tradičních domácích akcí chystá účastnit i světové série Ironman a zapojit se tam do soutěže profesionálů. Jan Šneberger v našem rozhovoru vypráví o svých plánech i přípravách na sezonu, která pro něj odstartuje už 21. dubna ve Valencii.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak snídat a jíst před závodem

Mnoho sportovců se správně snaží řešit svoji výkonnost nejen tréninkem, ale i výživou. Od odborníků se pak dozvídají, že nejdůležitější živinou vytrvalců jsou „cukry“. A tak se snaží toto doporučení naplňovat, a to především v posledních hodinách před sportem. Jelikož synonymem doporučovaného „cukru“ jsou sladkosti, sušenky, čokoláda a sladké nápoje, snaží se tyto potraviny vždy zahrnout do finálních příprav. Co se ale ve skutečnosti děje s jejich organizmem?

ŽAKET neboli hlaďák: Postrach, kterému se dá vyhnout

Mezi sportovci koluje názor, že kdo nepoznal žaket, neví nic o náročnosti sportu. Je pravda, že díky tomu člověk zažije nepoznané stavy a pocítí syrovou podstatu pořekadla, že sytý hladovému nevěří. Na druhou stranu je to ale velmi zásadní „zářez“ do organizmu, který se příliš neslučuje s cílem zvyšovat vaši výkonnost.

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Energetická bilance: Jak by vytrvalci měli jíst?

V minulém díle naše seriálu o energetické bilanci jsme si říkali, jak většina sportovců jí (více zde) a kde může být chyba v jejich jídelníčku v podobě negativní energetické bilance (o té více zde). Dnes si v závěrečném dílu řekneme, jak by jídelníček vytrvalce měl vypadat z hlediska množství i skladby. Tak aby vám nedošlo, cítili jste se dobře a byli schopní podávat maximální výkony!

Energetická bilance: Jak většina sportovců jí?

V prvním článku našeho miniseriálu o energetické bilanci jsme si řekli, co je negativní energetická bilance a jaké jsou problémy z ní plynoucí. Ve druhém jsme si pak popsali výpočet vydané energie. Teď se zaměříme na příjem živin a kalorií a ukážeme, jak tvrdá může být realita. Naše ukázka by vás mohla překvapit a zároveň inspirovat ke změnám, které pomůžou k lepším výkonům i pocitům.

Více aktualit