Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Orienťák Miloš Nykodým běhá traily a vyhrál dva testovací tréninky repre

Člověk míní, koronavirus mění. Minimálně co se sportovních plánů na letošní sezonu týče. A tak si reprezentant v orientačním běhu a člen Enervit Teamu Miloš Nykodým našel jinou „zábavu“. Místo orienťácké jarní sezony absolvoval vlastní výzvu v podobě několika trailových ultramaratonů a účastní se seriálu Inov8-TrailTour. Vítěz závodu Světového poháru a několikanásobný mistr ČR už se ale stihl blýsknout i tam, kde standardně vyniká a kam patří – ve světě orientačního běhu. V květnu totiž vyhrál oba měřené testy české reprezentace. Podrobnosti prozrazuje v našem rozhovoru.

Jarní orienťácké závody byly kvůli koronaviru zrušené. Jak ses s tím popral, když najednou odpadlo něco, na co jsi přes zimu trénoval?

Zhruba měsíc jsem trénoval, jako by se nic nedělo, a doufal, že to rychle přejde. Pak se ale začaly rušit závody jako na běžícím páse. Nejdřív světové poháry, pak celá domácí jarní sezóna a také mistrovství světa. V tu chvíli jsem potřeboval změnu. Přestal jsem trénovat a vymyslel jsem si svou vlastní korona výzvu v podobě několika trailových ultramaratonů. Tomu jsem obětoval dva týdny, šel jsem osm startů a následující týden jsem byl zcela nepoužitelný. Přece jen jsem nikdy nic podobného neběhal.


Když nebylo možné pořádání hromadných akcí, rozjely se právě individuální a virtuální výzvy. Účastnil ses některých?

V rámci tréninku jsem se zúčastnil velikonočního virtuálu od Run magazine týmu, na tratích 3 a 19 km. Trojku jsem v tréninku bouchnul pod devět, to jsem se celkem snažil, a trať covid-19 km jsem si zaběhl v rámci tempového běhu jen pro účast. Za mě tedy spíš z nouze ctnost, ale pořád lepší než nic.


V květnu se už uskutečnily alespoň testovací orientační běhy v rámci reprezentace. Kde a jak probíhaly?

Příští rok bude lesní mistrovství světa u nás, na Kokořínsku, takže naše příprava i testovací tréninky probíhají právě v této oblasti. Prvním závodem byl 12. května hromadný start na krátké trati na Kokořínsku, druhým měřeným tréninkem pak byla klasická trať v Českém ráji u zámku Hrubá Skála. Ta už proběhla standardně intervalovým startem za deště, šera a 10 stupňů. Mně se podařilo v obou trénincích zvítězit. Větší radost mám z klasiky, protože ta nás prověřila po všech stránkách.


Protože jsi v obou závodech slavil vítězství, tak panuje celkově spokojenost? Jak se ti běželo?

V rámci období, ve kterém teď jsme, jsem spokojený. Trénink se vlastně nestačil přehoupnout do fáze ladění formy, ale to máme asi všichni v týmu společné. Velkou váhu těm výhrám nepřikládám, ale potěší to. Zvlášť když vezmu v potaz, že je to terén podobný příštímu šampionátu. V obou případech jsem se cítil fyzicky překvapivě dobře, ač jsem se nijak zvlášť nepřipravoval a absolvoval je v podstatě z plného tréninku.


Zapojil ses i do čistě běžecké výzvy – Inov8-TrailTour. Čím tě tenhle podnik zlákal a jaké v něm máš cíle?

Tenhle seriál jsem objevil loni na podzim a zlákal mě především svou klubovou soutěží a také tím, že člověk v rámci “závodu” pozná krásná nová místa Česka. Do konce července bych rád objel co možná nejvíce etap, abych tím přispěl na konto svého domácího klubu SK Žabovřesky Brno. I cesta může být cíl.


Kolik tras jsi už zvládnul a kolik jich plánuješ?

Aktuálně mám za sebou 16 etap a snad bych jich mohl kolem 40 zvládnout. Na většinu z nich jezdím se svojí přítelkyní, ale některé absolvujeme i společně v rámci klubového výjezdu.


Je to čistě o běhu, nebo vzhledem k „virtuální“ podobě i o orientaci a dobré přípravě? Už tě něco někde překvapilo?

Rozhodující je určitě běh, ale člověk se musí doma předem připravit na to, co ho čeká. Tratě jsou značené jen turistickým nebo cyklo značením, takže je lepší vědět, kdy a kam zatočit. Většina lidí to řeší vytištěnou turistickou mapou v ruce, navigací v hodinkách nebo alespoň nějakým tím nápisem na ruce. Pokud už někdo dobrý trasu absolvoval, tak já si ještě napíšu na ruku pár mezičasů, abych průběžně věděl, jak si vedu. Párkrát už jsem trošku zabloudil, ale nic strašného. Se spárováním jsem zatím problém nikdy neměl, navíc běhám se dvěma hodinkami – jedny mám pro navigaci, druhé na sledování tempa.


Trasy jsou většinou o náročném profilu i terénu. Jak doplňuješ energii během závodů, jak se na ně po stránce výživy připravuješ, a co využíváš k regeneraci?

Zatím jsem žádnou hodně dlouhou etapu neběžel, takže Enervit PRE Sport před startem, ionťák Enervit Isotonic Drink v průběhu a po závodě nesmí chybět regenerační nápoj – Enervit After Sport nebo Recovery Drink.


Do léta se chystáš věnovat téhle sérii. Co bude dál? Rýsuje se odložený start orienťácké sezony?

Vypadá to, že by se podzimní sezóna měla uskutečnit. A protože byly všechny mistrovské závody na jaře zrušeny, bude podzimní termínovka závodů mistrovství ČR hodně nabitá. Už se nemůžu dočkat!

AKTUALITY

10/7
Helena Karásková ovládla závod Xterra Czech Tour 2020

Dachsman XC triatlon v Kunraticích u Cvikova zahájil domácí sezonu v terénním triatlonu a chybět u toho nemohla ani česká královna Xterry a členka Enervit Teamu Helena Karásková. Při svém prvním startu si připsala vítězství, průběh závodu ale nebyl podle jejích slov vůbec jednoduchý. Mimo jiné i kvůli odloženému startu sezony a tréninkovému manku v plavání. Kromě triatlonového startu už má Helena Karásková v letošní sezoně za sebou i závodu v běhu do vrchu nebo na horském kole.

6/7
Vít Pavlišta suverénním mistrem ČR na dráhové desítce

Další titul republikového šampiona přidal do své sbírky Vít Pavlišta v červnu, když suverénně ovládl běh na 10 km na dráze. A hned v červenci ho čeká boj o další – na půlmaratonské distanci. Po jarní zrušené části se tak i atletická sezona rozbíhá a člen Enervit Teamu do ní vstoupil velmi dobře.

3/7
Triatlonista Tomáš Řenč odstartoval sezonu rekordem i dvěma triumfy

Tuzemská triatlonová sezona se rozjela v Račicích. V tamním vodáckém areálu se uskutečnila série závodů, na nichž nechyběl ani jeden z nejlepších českých triatlonistů současnosti a člen Enervit Teamu Tomáš Řenč. Nejdřív si zajel osobní rekord na střední vzdálenosti a pak ještě vylepšil své historické maximum na českých tratích v ironmanském závodě. Jak hodnotí své výkony a co udělal s jeho sezonou covid-19? O tom je náš rozhovor.   

30/6
Běžecký TriExpert Cup startuje, i letos s Enervitem

Brněnský letní běžecký pohár odstartuje první červencový den na atletickém stadionu Pod Palackého vrchem a následovat bude během léta dalších 11 závodů. I letos v nich všem běžcům bude pomáhat Enervit – specialista na výživu pro vytrvalce.

22/6
Máme nové odběrní místo Enervitu v Chomutově

Abychom vám byli stále blíž, domluvili jsme se na užší spolupráci s další sportovní prodejnou, respektive rovnou se sportovním centrem - Sport&Races v Chomutově. Můžete ho využít nejen jako místo pro tréninkové poradenství a nákup kvalitní techniky včetně kol, ale i pro osobní odběr objednávky Enervitu z našeho e-shopu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

PODCAST: Co jíst po sportu

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst po sportu, abyste tělu dopřáli kvalitní regeneraci. Právě ta je klíčem k růstu výkonnosti. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak nám pomáhají BÍLKOVINY sportovat lépe?

Ačkoliv se u bílkovin stejně jako u sacharidů a tuků uvádí i energetický příjem – z jednoho gramu bílkovin využije tělo 4 kcal energie – jejich hlavní funkcí je stavba. Bílkoviny jsou stavební látkou našich tkání, orgánů, enzymů nebo svalů a tím pádem i důležitým regeneračním, tedy obnovovacím faktorem. Proto by si měl každý vytrvalec příjem bílkovin a aminokyselin, z nichž jsou bílkoviny tvořeny, hlídat.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Více aktualit