Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Pavel Brýdl: česká legenda skyrunningu o běhu, výživě i závodech

Začínal přespolními běhy v rámci přípravy na běžky, pak začal závodit na silnici a dnes je jeho jméno pevně spjato se skyrunningem a horskými běhy. Jaké závody má Pavel Brýdl letos v plánu, jak jeho sezonu poznamenal covid-19, kolik toho naběhá a jak vypadá jeho výživový plán? To všechno prozrazuje člen Enervit Teamu v našem rozhovoru. 

Kolik závodů jsi v jarní části sezony, poznamenané covidem, zvládl? Který z nich bereš jako nejúspěšnější?

Letošní sezonu jsem zahájil už v lednu, kdy se mi podařilo vyhrát všechny tři závody v rámci Polského poháru v horských bězích. Nucenou pauzu jsem se pak snažil využít k tréninku na horách. I díky tomu jsem se při posledních závodech cítil dobře a přetavil to na bronzovou pozici v rámci skyrace LHUT, což bylo mistrovství republiky v ultra sky.


Jak se ti změnil závodní kalendář pro letošní sezonu? Přišel jsi o nějaké vrcholy? Na které TOP závody se nově chystáš?

Bohužel byla spousta závodů zrušena, tak jsem musel svůj kalendář trošku upravit. Ale našel jsem si díky tomu i spoustu nových závodů a destinací, kam bych se chtěl podívat. Mezi letošní vrcholy řadím Swissalpine marathon v Davosu, legendární Sierre – Zinal bohužel zrušili. K tomu bych chtěl odběhat Český pohár ve skyrace a Polský pohár v horských bězích.


V tréninku i při závodech spoléháš na Enervit. Prozradíš, které produkty ti pomáhají, a proč je do své přípravy zařazuješ?

Enervit je pro mě dlouhodobě asi to nejlepší, co je dostupné na trhu. A to jsem měl možnost vyzkoušet spoustu značek a produktů. Tady vím, že když si vezmu gel, tak mě nakopne a zároveň nebudu mít žaludeční problémy.

Před závodem si dávám kakaovou tyčinku Enervit Performance Bar (cca 2,5 hod před startem). Je dobře stravitelná a „zaplácne“ mě i na dlouhé závody, které trvají třeba 4 hodiny. Pak si dávám Enervit PRE Sport, podle délky závodu 1-2 balení. Když mám dlouhý závod, tak si PRE Sport beru i místo prvního gelu po 30 minutách. Jinak v průběhu závodu spoléhám na gely, každých 30 minut si vezmu jeden. Pokud je možnost, aby mi někdo podal občerstvení v závěru závodu, tak si navíc připravím Enervit Liquid Gel. A do soft flašky (250ml) si míchám ionťák Enervit Isotonic Drink, někdy i s jedním gelem.


Co se ti osvědčilo po závodě?

Po závodě nebo intenzivním tréninku beru Enervit After Sport Drink, po delším tréninku používám Enervit Recovery Drink. Pokud potřebuji rychlejší regeneraci, tak si ho po závodech namíchám ještě po After Sport Drinku.


Běháš náročné skyrunningové a horské závody. Co tě přivedlo do hor a v čem pro tebe má kouzlo pořádné převýšení na trati?

Pocházím z Police nad Metují, kde je nádherná příroda. Od mala jsem trávil s rodiči spoustu času venku a od té doby mám i kladný vztah k horám. Postupem času jsem přešel z Krkonoš přes Tatry do Alp a zredukoval běhání po silnici a na rovině. Navíc jsem si mezi závodníky a organizátory vytvořil spoustu kamarádů, tak se na určitá místa a podniky rád vracím.


Jak dlouho se specializuješ na skyrunning? Běhal jsi předtím i jiné typy závodů?

Začínal jsem jako běžec na lyžích. Od jara do podzimu jsme hlavně běhali, na suchu, a k tomu jsme závodili na místních přespolácích. Když jsem po vysoké škole nastoupil do práce, tak bylo nemožné s ní skloubit lyžařskou přípravu a běh je mnohem méně organizačně náročný. Mohu si jít zaběhat večer, nemusím dojíždět za sněhem, chystat si lyže a podobně. Zpočátku jsem běhal jak silniční závody, tak jsme s Robertem Krupičkou jezdili na běhy do vrchu do Alp. Postupně jsme se dostali k horským běhům (Fletta Trail - Malono, Sierre Zinal, Thyon - Dixence) a skyrace (Lodrino Lavertezzo).


Ty jsi s během tedy začínal později, po zkušenostech s jinými sporty. Můžeš potvrdit, že na start s běháním i na velmi vysoké úrovni není nikdy pozdě?

Běhám tak nějak celý život, ale horskému běhu jsem se začal intenzivněji věnovat, až když mi bylo 24 let. Možná i díky tomu mě to pořád baví a mám tu správnou motivaci (smích).


Jaký typ tréninku vyžaduje skyrunning a horské běhy? Probíhá i tvoje příprava spíše v kopcích?

Část tréninku odběhám po „rovině“ v okolí Trutnova. Ale aspoň jednou týdně se snažím vyrazit na hory, kam to mám asi 15 km, a proběhnout se přes Sněžku nebo jiné větší kopce. Navíc mám možnost jezdit trénovat ke kamarádovi do rakouského Ischglu. Tam je to opravdový ráj - jak pro horské běžce, tak pro rodinku, která mě vždy doprovází.


Kolik kilometrů ročně naběháš a kolik jich máš v nohách za letošní pololetí?

Letos jsem i díky Enervitu vydržel být celou zimu zdravý a natrénovat asi největší objem za poslední roky. V přípravě jsem naběhal zhruba 100–130 kilometrů týdně. Teď v závodním období je to asi 80 km týdně.


Kterých úspěchů si zatím ceníš nejvíc?

Na silničních závodech je to určitě 2. místo v půlmaratonu na mistrovství republiky a stupně vítězů v zahraničních závodech – 3. místo na Lausanne marathon a vítězství v závodech Midwinter marathon Apeldoorn a Ticino Marathon. V horách pak beru jako nejprestižnější titul mistra republiky ve skymarathonu, vítězství v Silvrettarun 3000 (Ischgl) a 15. místo v závodě Sierre Zinal v čase 2:48:50.

AKTUALITY

12/8
ROZHOVOR: Kajakář Daniel Havel dvakrát zlatý na MČR v rychlostní kanoistice

Čtyři starty, čtyři medaile. Dan Havel uspěl na republikovém šampionátu v Račicích v individuálním závodě, kde bral bronz, i na čtyřkajaku (stříbro) a deblkajaku, kde se svým parťákem Jakubem Špicarem ovládli jak kilometrovou, tak 500metrovou trať. Členové Enervit Teamu tak porazili i favorizovanou posádku Josef Dostál, Radek Šlouf, kteří loni vyjeli pro Českou republiku místo na olympijských hrách v Tokiu.

8/8
Blíží se velké cyklistické závody. Přihlaste se, Enervit chybět nebude!

V srpnu se pojede Malevil Cup a Rusavská 50, v září Pražská 50, v říjnu ČT Author Cup a v plánu jsou také další závody Nova Cupu. Sedněte na kolo a zúčastněte se velkých cyklistických akcí, na kterých nemůže chybět ani Enervit – specialista na výživu cyklistů a dalších vytrvalostních sportovců.

4/8
ROZHOVOR: Marcela Joglová poprvé mistryní ČR v půlmaratonu

První titul, navíc ve skvělém čase. Taková byla zlatá premiéra Marcely Joglové na půlmaratonském mistrovství ČR u Pardubic. Členka Enervit Teamu zaběhla druhý nejlepší čas historie a dál vyhlíží svůj velký sen – start na olympijských hrách. Přečtěte si rozhovor o šampionátu, plánech i výživě nejen při půlmaratonu.

30/7
ROZHOVOR: Jan Šneberger v plném závodním nasazení aneb 7 startů na kontě

Na začátku června se postavil poprvé na start a od té doby závodí, kde může. Na sprinterských i delších distancích, na silnici i v terénu. Jan Šneberger má za sebou 7 závodů a na některých z nich nechyběl na stupních – třeba hned při prvním sprinterském startu v Labe aréně v Račicích (2. místo), na polovičním Ironmanu tamtéž (3. místo) nebo v pohárovém závodě terénního triatlonu Xterra ve Cvikově (2. místo). Jak se členovi Eenrvit Teamu závodilo a jak řeší výživu na různých triatlonových distancích? To se dozvíte v našem rozhovoru.

20/7
MČR v půlmaratonu ovládli členové Enervit Teamu - Marcela Joglová a Vít Pavlišta

Vít Pavlišta už pocity vítěze dobře zná, mistrem republiky v půlmaratonu se stal už pošesté. Naproti tomu Marcela Joglová triumfovala na šampionátu poprvé, zato hned v osobním maximu. Půlmaratonská trať tak má nové úřadující mistry a oba jsou členy Enervit Teamu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč jsou bílkoviny důležité i pro vytrvalostní sportovce?

Existují lidé, kteří se bílkovinám vyhýbají nebo jich přijímají znepokojivě málo. Z toho pak pramení mnohé zdravotní komplikace nebo únava. K těmto lidem patří bohužel i vytrvalci, přitom potřebují téměř to samé množství bílkovin jako siloví sportovci. Z důvodu ochrany zdraví, a aby jim neubývala svalová hmota. Podívejme se proto na to, jak to s bílkovinami ve sportu a naší stravě je.

Výhody maltodextrinu: hodně rychle vstřebatelné energie pro váš výkon

Při sportu jsou sacharidy rychle dostupnou energií. Další jejich výhodou je, že se současně umí i rychle přeměnit na ATP, což je energie potřebná pro svalový pohyb. Při zohlednění dostupnosti a potenciální velikosti skladových zásob sacharidů se jedná o velmi strategickou formu energie, s níž už se dají vyhrávat závody a dosahovat úspěchů. Stojí tedy za to znát určité vychytávky se sacharidy spojené a vědět, jak tento zdroj energie funguje.

PODCAST: Proč je důležitá hydratace a jak plnit pitný režim při sportu?

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm pitnému režimu a hydrataci organizmu během sportu. Proč je důležitá, a proč iontový nápoj poslouží lépe než voda. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

Více aktualit