Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR: Jan Šneberger v plném závodním nasazení aneb 7 startů na kontě

Na začátku června se postavil poprvé na start a od té doby závodí, kde může. Na sprinterských i delších distancích, na silnici i v terénu. Jan Šneberger má za sebou 7 závodů a na některých z nich nechyběl na stupních – třeba hned při prvním sprinterském startu v Labe aréně v Račicích (2. místo), na polovičním Ironmanu tamtéž (3. místo) nebo v pohárovém závodě terénního triatlonu Xterra ve Cvikově (2. místo). Jak se členovi Eenrvit Teamu závodilo a jak řeší výživu na různých triatlonových distancích? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Po dlouhém čekání na start sezony máte za sebou smršť závodů. Kolik jste jich během června a července zvládl?

Tak nějak nenápadně odstartovala sezóna začátkem června v Račicích na sprinterské trati a za pár následujících týdnů jsem přidal ještě dalších šest závodů různých distancí, na silnici i v terénu, v háku i bez háku. Rozhodně se nedá říct, že by byla o závody nouze.


Několikrát jste startoval v Račicích, kde už proběhla řada triatlonových závodů. Kterých jste se zúčastnil a jak vám vyhovuje tamní vodácký areál?

V Račicích jsem si stoupl nejdříve na start krátkého sprinterského bezhákového Hamrman triatlonu. Dva týdny na to se zde konal závod na polovičních železných tratích s intervalovým startem a nedlouho poté v tomto areálu proběhl i první oficiální pohárový triatlonový víkendový festival. Tam jsem se zúčastnil zajímavé supersprintové verze a společně s manželkou Luckou a dalším týmovým parťákem také závěrečného štafetového závodu. Račický kanál je jako stvořený pro triatlon, tedy hlavně pro kratší verze závodů. Vše se koná na jednom místě a každý má dokonalý přehled o průběžném pořadí – jak diváci, tak závodníci.


Absolvoval jste řadu triatlonů na kratších distancích, než jste zvyklý. Jak jste spokojený se svými výkony na těchto pro vás netypických tratích?

Osvědčilo se mi kombinovat různé závodní vzdálenosti, varianty i terény. Střídání vybavení, prostředí a vůbec atmosféry mi osobně prodlužuje sezónu. Je těžké udržet motivaci při monotónní specializaci na jeden typ závodu. Momentálně jsem raději univerzální. Výsledky nebyly úplně špatné, ale značně mě limituje plavecká výkonnost, se kterou už těžko zvládnu do budoucna něco udělat. A značná nešikovnost v prostoru depa tomu také nenahrává. V krátkých hákových závodech jsem zkrátka odkázaný do pole poražených. Nicméně všichni nemůžou být na čele, někdo to závodní pole uzavírat musí. Jinak by nevynikli ti nejlepší!


Startoval jste i na ironmanských tratích. S jakými pocity a výsledky?

Z delších tratí šlo o intervalový závod v Račicích a klasický poloviční „železňák“ Hamrman v Hamru na Jezeře. V Račicích jsem byl zklamaný z běžeckého výkonu, kdy jsem si zase po delší době pěkně vytrpěl nepříjemné křeče do vnitřních stehen. Zřejmě šlo o kombinaci podcenění výživy (málo tekutin a minerálů) a téměř maximálního výkonu na povedené cyklistice. V cíli jsem ještě udržel celkové třetí místo, ale ke spokojenosti rozhodně chybělo mnoho minut. Hamrman pro změnu přinesl v závěrečném běhu originální zápletku a z předních pozic jsem naprosto odpadl seběhnutím z trati a blouděním po tamějších lesích. Souhrou několika náhod jsem přehlédl odbočku a zaběhl si společně s dalšími dvěma závodníky nějaké tři nebo čtyři kilometry navíc. Ztratili jsme tak nenávratně 3., 4. a 5. pozici, ale do cíle jsme se nakonec po návratu na trať prokousali. Stávají se i takové věci, žádná tragédie. Závod to byl velmi dobře obsazený, uspořádaný a počasí se vydařilo!


Stejně jako v předchozích letech jste si zajel i Xterru. Jaký pro vás byl závod Českého poháru?

První pohárový závod ve Cvikově se vydařil. Místní tratě jsou krásné, kopcovité, ale rychlé a společně s luxusním počasím to byl parádní zážitek. Spokojený jsem byl zhruba stejně s plaváním, cyklistikou i během. Vyrovnaným výkonem jsem dosáhl na druhé místo za jasným favoritem. Lukáš Kočař za standardních podmínek v našich končinách málokdy najde rovnocenného soupeře. Od druhé příčky už byl závod zajímavější. Petr Cmunt mě po standardně pomalém plavání dotáhl na cyklistické trati a na běh jsme vybíhali jen s minimálním rozestupem. Po stíhací jízdě ovšem Petrovi chyběly síly a na souboj rameno na rameno nedošlo. Výsledek být lepší nemohl, proto panuje maximální spokojenost.


Určitě je pro vás velký rozdíl startovat na kratších a dlouhých triatlonových tratích, stejně jako na silnici a v terénu. Liší se nějak i vaše výživa a občerstvování během nich? Co a kdy si berete na kratší a delší distance?

Jako dlouhé triatlonové tratě beru především plné železné distance, kde je výživa vyloženě alchymie a šije se celá léta na tělo každému závodníkovi zvlášť. Poloviční dlouhé tratě už nejsou tak náročné. Osobně na těchto tratích vozím na kole víceméně veškeré tekutiny – jeden větší bidon se slabším iontovým nápojem a trhací Enervit Gely ve druhém bidonu naředěné s vodou. Snažím se upíjet po troškách gel s vodou každých zhruba 30 minut a iontový nápoj přibližně každých 15 až 20 minut. Na půlce s sebou většinou vozím jen jednu energetickou tyčinku a půlku banánu. Na běh už pak využívám rychlejší šroubovací Enervit Liquid Gely, které spotřebovávám podle situace – většinou polovinu před každou druhou občerstvovací stanicí. Na krátkých tratích už je to jen o tekutinách a jednom, maximálně dvou gelech v průběhu kola a na začátku běhu. Po závodech pak samozřejmě přichází na řadu regenerační nápoj Enervit Recovery Drink.

AKTUALITY

12/8
ROZHOVOR: Kajakář Daniel Havel dvakrát zlatý na MČR v rychlostní kanoistice

Čtyři starty, čtyři medaile. Dan Havel uspěl na republikovém šampionátu v Račicích v individuálním závodě, kde bral bronz, i na čtyřkajaku (stříbro) a deblkajaku, kde se svým parťákem Jakubem Špicarem ovládli jak kilometrovou, tak 500metrovou trať. Členové Enervit Teamu tak porazili i favorizovanou posádku Josef Dostál, Radek Šlouf, kteří loni vyjeli pro Českou republiku místo na olympijských hrách v Tokiu.

8/8
Blíží se velké cyklistické závody. Přihlaste se, Enervit chybět nebude!

V srpnu se pojede Malevil Cup a Rusavská 50, v září Pražská 50, v říjnu ČT Author Cup a v plánu jsou také další závody Nova Cupu. Sedněte na kolo a zúčastněte se velkých cyklistických akcí, na kterých nemůže chybět ani Enervit – specialista na výživu cyklistů a dalších vytrvalostních sportovců.

4/8
ROZHOVOR: Marcela Joglová poprvé mistryní ČR v půlmaratonu

První titul, navíc ve skvělém čase. Taková byla zlatá premiéra Marcely Joglové na půlmaratonském mistrovství ČR u Pardubic. Členka Enervit Teamu zaběhla druhý nejlepší čas historie a dál vyhlíží svůj velký sen – start na olympijských hrách. Přečtěte si rozhovor o šampionátu, plánech i výživě nejen při půlmaratonu.

20/7
MČR v půlmaratonu ovládli členové Enervit Teamu - Marcela Joglová a Vít Pavlišta

Vít Pavlišta už pocity vítěze dobře zná, mistrem republiky v půlmaratonu se stal už pošesté. Naproti tomu Marcela Joglová triumfovala na šampionátu poprvé, zato hned v osobním maximu. Půlmaratonská trať tak má nové úřadující mistry a oba jsou členy Enervit Teamu.

17/7
Pavel Brýdl: česká legenda skyrunningu o běhu, výživě i závodech

Začínal přespolními běhy v rámci přípravy na běžky, pak začal závodit na silnici a dnes je jeho jméno pevně spjato se skyrunningem a horskými běhy. Jaké závody má Pavel Brýdl letos v plánu, jak jeho sezonu poznamenal covid-19, kolik toho naběhá a jak vypadá jeho výživový plán? To všechno prozrazuje člen Enervit Teamu v našem rozhovoru. 

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč jsou bílkoviny důležité i pro vytrvalostní sportovce?

Existují lidé, kteří se bílkovinám vyhýbají nebo jich přijímají znepokojivě málo. Z toho pak pramení mnohé zdravotní komplikace nebo únava. K těmto lidem patří bohužel i vytrvalci, přitom potřebují téměř to samé množství bílkovin jako siloví sportovci. Z důvodu ochrany zdraví, a aby jim neubývala svalová hmota. Podívejme se proto na to, jak to s bílkovinami ve sportu a naší stravě je.

Výhody maltodextrinu: hodně rychle vstřebatelné energie pro váš výkon

Při sportu jsou sacharidy rychle dostupnou energií. Další jejich výhodou je, že se současně umí i rychle přeměnit na ATP, což je energie potřebná pro svalový pohyb. Při zohlednění dostupnosti a potenciální velikosti skladových zásob sacharidů se jedná o velmi strategickou formu energie, s níž už se dají vyhrávat závody a dosahovat úspěchů. Stojí tedy za to znát určité vychytávky se sacharidy spojené a vědět, jak tento zdroj energie funguje.

PODCAST: Proč je důležitá hydratace a jak plnit pitný režim při sportu?

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm pitnému režimu a hydrataci organizmu během sportu. Proč je důležitá, a proč iontový nápoj poslouží lépe než voda. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

Více aktualit