Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR: Jan Šneberger v plném závodním nasazení aneb 7 startů na kontě

Na začátku června se postavil poprvé na start a od té doby závodí, kde může. Na sprinterských i delších distancích, na silnici i v terénu. Jan Šneberger má za sebou 7 závodů a na některých z nich nechyběl na stupních – třeba hned při prvním sprinterském startu v Labe aréně v Račicích (2. místo), na polovičním Ironmanu tamtéž (3. místo) nebo v pohárovém závodě terénního triatlonu Xterra ve Cvikově (2. místo). Jak se členovi Eenrvit Teamu závodilo a jak řeší výživu na různých triatlonových distancích? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Po dlouhém čekání na start sezony máte za sebou smršť závodů. Kolik jste jich během června a července zvládl?

Tak nějak nenápadně odstartovala sezóna začátkem června v Račicích na sprinterské trati a za pár následujících týdnů jsem přidal ještě dalších šest závodů různých distancí, na silnici i v terénu, v háku i bez háku. Rozhodně se nedá říct, že by byla o závody nouze.


Několikrát jste startoval v Račicích, kde už proběhla řada triatlonových závodů. Kterých jste se zúčastnil a jak vám vyhovuje tamní vodácký areál?

V Račicích jsem si stoupl nejdříve na start krátkého sprinterského bezhákového Hamrman triatlonu. Dva týdny na to se zde konal závod na polovičních železných tratích s intervalovým startem a nedlouho poté v tomto areálu proběhl i první oficiální pohárový triatlonový víkendový festival. Tam jsem se zúčastnil zajímavé supersprintové verze a společně s manželkou Luckou a dalším týmovým parťákem také závěrečného štafetového závodu. Račický kanál je jako stvořený pro triatlon, tedy hlavně pro kratší verze závodů. Vše se koná na jednom místě a každý má dokonalý přehled o průběžném pořadí – jak diváci, tak závodníci.


Absolvoval jste řadu triatlonů na kratších distancích, než jste zvyklý. Jak jste spokojený se svými výkony na těchto pro vás netypických tratích?

Osvědčilo se mi kombinovat různé závodní vzdálenosti, varianty i terény. Střídání vybavení, prostředí a vůbec atmosféry mi osobně prodlužuje sezónu. Je těžké udržet motivaci při monotónní specializaci na jeden typ závodu. Momentálně jsem raději univerzální. Výsledky nebyly úplně špatné, ale značně mě limituje plavecká výkonnost, se kterou už těžko zvládnu do budoucna něco udělat. A značná nešikovnost v prostoru depa tomu také nenahrává. V krátkých hákových závodech jsem zkrátka odkázaný do pole poražených. Nicméně všichni nemůžou být na čele, někdo to závodní pole uzavírat musí. Jinak by nevynikli ti nejlepší!


Startoval jste i na ironmanských tratích. S jakými pocity a výsledky?

Z delších tratí šlo o intervalový závod v Račicích a klasický poloviční „železňák“ Hamrman v Hamru na Jezeře. V Račicích jsem byl zklamaný z běžeckého výkonu, kdy jsem si zase po delší době pěkně vytrpěl nepříjemné křeče do vnitřních stehen. Zřejmě šlo o kombinaci podcenění výživy (málo tekutin a minerálů) a téměř maximálního výkonu na povedené cyklistice. V cíli jsem ještě udržel celkové třetí místo, ale ke spokojenosti rozhodně chybělo mnoho minut. Hamrman pro změnu přinesl v závěrečném běhu originální zápletku a z předních pozic jsem naprosto odpadl seběhnutím z trati a blouděním po tamějších lesích. Souhrou několika náhod jsem přehlédl odbočku a zaběhl si společně s dalšími dvěma závodníky nějaké tři nebo čtyři kilometry navíc. Ztratili jsme tak nenávratně 3., 4. a 5. pozici, ale do cíle jsme se nakonec po návratu na trať prokousali. Stávají se i takové věci, žádná tragédie. Závod to byl velmi dobře obsazený, uspořádaný a počasí se vydařilo!


Stejně jako v předchozích letech jste si zajel i Xterru. Jaký pro vás byl závod Českého poháru?

První pohárový závod ve Cvikově se vydařil. Místní tratě jsou krásné, kopcovité, ale rychlé a společně s luxusním počasím to byl parádní zážitek. Spokojený jsem byl zhruba stejně s plaváním, cyklistikou i během. Vyrovnaným výkonem jsem dosáhl na druhé místo za jasným favoritem. Lukáš Kočař za standardních podmínek v našich končinách málokdy najde rovnocenného soupeře. Od druhé příčky už byl závod zajímavější. Petr Cmunt mě po standardně pomalém plavání dotáhl na cyklistické trati a na běh jsme vybíhali jen s minimálním rozestupem. Po stíhací jízdě ovšem Petrovi chyběly síly a na souboj rameno na rameno nedošlo. Výsledek být lepší nemohl, proto panuje maximální spokojenost.


Určitě je pro vás velký rozdíl startovat na kratších a dlouhých triatlonových tratích, stejně jako na silnici a v terénu. Liší se nějak i vaše výživa a občerstvování během nich? Co a kdy si berete na kratší a delší distance?

Jako dlouhé triatlonové tratě beru především plné železné distance, kde je výživa vyloženě alchymie a šije se celá léta na tělo každému závodníkovi zvlášť. Poloviční dlouhé tratě už nejsou tak náročné. Osobně na těchto tratích vozím na kole víceméně veškeré tekutiny – jeden větší bidon se slabším iontovým nápojem a trhací Enervit Gely ve druhém bidonu naředěné s vodou. Snažím se upíjet po troškách gel s vodou každých zhruba 30 minut a iontový nápoj přibližně každých 15 až 20 minut. Na půlce s sebou většinou vozím jen jednu energetickou tyčinku a půlku banánu. Na běh už pak využívám rychlejší šroubovací Enervit Liquid Gely, které spotřebovávám podle situace – většinou polovinu před každou druhou občerstvovací stanicí. Na krátkých tratích už je to jen o tekutinách a jednom, maximálně dvou gelech v průběhu kola a na začátku běhu. Po závodech pak samozřejmě přichází na řadu regenerační nápoj Enervit Recovery Drink.

AKTUALITY

3/12
Rozdáváme vánoční dárky v hodnotě 220 Kč! Chcete také jeden?

Chcete vánoční dárek od Enervitu ZDARMA? Objednejte na našem e-shopu a my vám ho dáme! Ke každé objednávce na eshop.enervit.cz v hodnotě nad 1200 Kč vám přidáme dárek v podobě 3 nejprodávanějších produktů v kategoriích před, během a po sportu. Výjimečná akce platí od 3. do 9. 12. 2020.

30/11
Kajakář Vít Přindiš o podivné sezoně: „Doteky branek byly mým prokletím.“

Vodní slalomáři měli štěstí, že mohli letos jet alespoň mistrovství Evropy. Navíc v Praze, na domácím kanále v Troji. I tak byla ale atmosféra zvláštní, protože k trati se dostalo jen pár lidí. Další mezinárodní závody včetně olympijských her zrušil koronavirus. Aspoň české závody se ale nakonec odjely prakticky všechny a Vít Přindiš na nich nechyběl v popředí – v rámci mistrovství republiky i celkového hodnocení Českého poháru byl opět na bedně. Jak hodnotí člen Enervit Teamu podivnou sezonu ovlivněnou koronavirem a jaké problémy aktuálně řeší? Dozvíte se v našem rozhovoru.

26/11
Pořiďte vánoční dárek od Enervitu. Uděláte radost a můžete ušetřit.

Nevíte, co nadělit pod stromeček sportujícím přátelům či blízkým? Sáhněte po Enervitu - sportovní výživě pro vytrvalce. Přinášíme tipy, se kterými nemusíte dlouho přemýšlet a vybírat a ještě ušetříte, nebo dostanete dárek od nás! 

24/11
Triatlonista Jan Šneberger hodnotí sezonu: „Zahraniční starty chyběly nám všem.“

Podobně jako ostatní triatlonisté letos musel zapomenout na zahraniční starty, s výjimkou sousedského Slovakmana. Na domácí půdě přesto zvládl slušnou porci závodů včetně několika mistrovských a připsal si výborná umístění. Člen Enervit Teamu Jan Šneberger se na jaře zúčastnil i několika virtuálních závodů a v našem rozhovoru kromě nich komentuje i své nejoblíbenější produkty Enervit zařazované do výživového plánu při sportu.

20/11
Vyzkoušejte skvělou NOVINKU: Energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1

Načerpejte velké množství energie ze sacharidů pro vaše sportování z nového energetického nápoje. Enervit Isocarb 2:1 obsahuje optimální kombinaci maltodextrinu a fruktózy pro zajištění příjmu vysoké dávky energie, která je v průběhu času stabilnější. Není třeba nic složitě počítat, stačí namíchat v požadovaném ředění a zajistit tak tělu 30, 60 nebo 90 g sacharidů pro váš výkon.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak sportovat lépe? Využijte fyziologických zákonů

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu.

7. fyziologický zákon: Růst sportovní výkonnosti nastává po tréninku

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme poslední, 7. zákon, který říká, že klíčovou fází růstu výkonnosti je regenerace.

6. fyziologický zákon: Energetická bilance rozhoduje

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 6. zákon, který říká, že pro každého sportovce je nesmírně důležitá tzv. energetická bilance.

5. fyziologický zákon: Výživa musí projít žaludkem

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 5. zákon, který říká, že různé živiny stráví v žaludku různě dlouhou dobu. A že čas je hodně důležitý.

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Více aktualit