Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR: Lenka Štěrbová o dálkovém plavání i olympijském snu

Ve svých 27 letech už má na kontě přes 20 titulů mistryně republiky mezi ženami, 11x vybojovala vítězství v Českém poháru a v 16 se také stala nejmladší pokořitelkou kanálu La Manche. Lenka Štěrbová je úspěšná sportovkyně, která ale zvládá i studium medicíny na Univerzitě Karlově. V našem rozhovoru se členka Enervit Teamu rozpovídala o dálkovém plavání, své přípravě i olympijském snu.

Aktuálně jste na soustředění v Turecku – na co se zaměřujete?

Protože je začátek sezony, chceme naplavat objem. Už na konci března bychom ale měli na MČR v bazénu plnit limity na mistrovství Evropy v Římě, které je v srpnu, takže musíme zařadit i nějakou intenzitu. Jsme ve velkém sportovním centru, takže se zaměřujeme i na suchou přípravu, která je zpestřením tréninku.
 

Dá se vyčíslit, kolik kilometrů za rok naplavete a kolik času strávíte v bazénu?

Mám to spočítané, loni to bylo asi 2400 km. Pohybuje se to kolem 20 hodin týdně v bazénu, k tomu máme většinou posilovnu, která je hlavním doplňkem. Já se snažím zařazovat ještě běh, i když ho nemám moc ráda. Naopak si užívám třeba běžky, v létě zase kolo nebo brusle. Snažím se aspoň jednou týdně zařadit nějakou jinou aktivitu.
 

V prosinci jste se objevila i na tradičním otužileckém Memoriálu Alfreda Nikodéma, kterého se účastníte pravidelně. Vzduch měl minus 6 stupňů, voda něco málo nad 3. Ani takové podmínky vám nevadí?

Já jsem s otužováním začala už v sedmi letech. Oba dva rodiče se otužovali, babička i děda z druhé strany také. Brávali mě s sebou a nedělalo mi to žádné problémy, i když jsem byla malá. Postupně se to prodlužovalo a začala jsem jezdit i na soutěže. Důvod, proč jezdím na memoriál je, že táta tam působí jako hlasatel, je to rodinná akce.
 

Kde aktuálně nejčastěji trénujete? Vystačí si dálkový plavec s klasickým bazénem, nebo je to pro něj málo?

Většinu tréninku mám i já v bazénu. Je to dané i tím, že přes zimu je u nás fakt zima. Většinou trénujeme na otevřené vodě až před závody – abychom si osahali trať, podmínky, co tam panují. Já asi čerpám i z dětství, kdy jsem vždy v létě plavala na sečské přehradě. Myslím, že mi to dalo dobrý základ.
 

V bazénu jen trénujete, nebo se účastníte i závodů?

Plavu i závody, v prosinci se účastním MČR, pak většinou během letní sezony plavu závody Českého poháru a účastním se i letního mistrovství republiky. Skloubit se to určitě dá, navíc je dobré mít základní rychlost z bazénu, bez toho to úplně nejde. I kdybych na tom byla velmi dobře vytrvalostně, tak na evropské a světové úrovni bych neměla šanci v dálkovém plavání uspět.
 

Jaká jsou specifika dálkového plavání proti bazénovému?

Na dálkovém plavání je samozřejmě důležitá vytrvalost. Pak je tam také speciální rychlost – zrychluje se v průběhu, případně dochází k nějakým trhákům, na konci se finišuje. Je celkem jedno, za kolik má kdo první stovku, důležité je, za kolik kdo dokáže zaplavat tu poslední, třeba po deseti kilometrech. Hodně rozhodují také podmínky – vlny, proudy, případně počasí. Důležitý je i orientační smysl a smysl pro taktiku, ta je tu mnohem důležitější, než když plavete v bazénu 800 metrů a víte, že každou stovku máte jet stejně rychle.
 

Dálkové plavání je vytrvalecký sportovní výkon, což jste už sama několikrát zmínila. Člověk tak potřebuje během výkonu řešit i výživu, u vás navíc přímo ve vodě. Jakým způsobem to řešíte?

My to máme v člunu u trenéra. Díky tomu, že se plave na okruzích, tak máme speciálně vyrobené občerstvovací tyče. Ta moje je z rybářského prutu, na konci je držák a do toho dostaneme kelímek nebo lahev – v tom většinou ionťák a do toho zamíchané energetické gely. Při tréninku mám ionťák Enervit Isotonic Drink a občas si beru i tyčinku Enervit Competition Bar mezi tréninky. Při závodě to doplňuji Enervit Gely. Výživa je určitě důležitá a já spoléhám na Enervit.
 

Jaké distance nejčastěji plavete?

Mistrovství republiky máme na 5, 10 a 20 km. Dřív jsem se víc specializovala na 20 km, i kvůli přeplavbě kanálu La Manche, který jsem zdolala v roce 2010, postupně jsem to ale začala trochu snižovat. Tou nejdůležitější distancí je 10 km, protože je to olympijská distance, a asi nejvíc mě baví 5 km. Většinou absolvuji v rámci MČR všechny tři závody.
 

Jaký je váš sen spojený s dálkovým palváním?

Je to olympijská disciplína a olympijské hry v Paříži nejsou daleko, takže je to jasné – chtěla bych se tam kvalifikovat!

AKTUALITY

4/7
Získejte podpis mistra ČR v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty!

Chcete vlastnoruční podpis několikanásobného mistra České republiky v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty? Dáme vám ho jako dárek - stačí v červenci objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem člena Enervit Teamu. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

1/7
Triatlonista Jan Šneberger po MČR: „Zastavil mě nepředvídatelný technický problém.“

Mistrovství republiky v dlouhém triatlonu mělo být vrcholem první části závodní sezony. Jan Šneberger v něm patřil mezi favority na celkové vítězství a na boj o titul si věřil. V cyklistické části ale přišel defekt a bylo po závodě. Člen Enervit Teamu v rozhovoru popisuje, co se stalo, jak se do té doby Moriavaman vyvíjel, i jak je spokojený s dosud absolvovanými závody.

28/6
Běžec Vít Pavlišta po zranění opět vítězí, triumfoval ve všech červnových startech

V květnu měl přijít vrchol první poloviny letošní závodní sezony v podobě mistrovství ČR v maratonu, které už v minulosti několikrát vyhrát. Víta Pavlištu však tentokrát do závodu nepustilo zranění, a tak favorit šampionátu na Pražském maratonu chyběl. Už v květnu se ale člen Enervit Teamu k závodění vrátil a od té doby proměňuje všechny své starty ve vítězství. Třeba v závodech seriálů RunCzech nebo RunTour.

20/6
Využijte výhodných balíčků, plánů a strategí

Chcete mít rychle po ruce sportovní výživu, kterou potřebujete pro váš závod či efektivní trénink, a ještě ušetřit? Sáhněte po našich balíčcích, časových výživových plánech nebo strategiích pro konkrétní sport. To vše pro vás máme připravené na našem e-shopu a poradíme i s tím, co a kdy si vzít.

16/6
ROZHOVOR: Pavel Brýdl má za sebou desítku závodů včetně vítězného Vltava Runu

Těžko budete hledat závod, ve kterém by Pavel Brýdl chyběl na stupních. Člen Enervit Teamu patří ke špičce v horských bězích a zvládá i další běžecké výzvy. V květnu byl třeba členem vítězné štafety na Vltava Runu a na bedně stál i při svém oblíbeném Trutnovském půlmaratonu. O svých startech povídá v našem rozhovoru, kde prozrazuje i svůj osvědčený výživový plán.   

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Proč je důležitá výživa během výkonu a co jíst?

Stejně jako automobil spotřebovává během výkonu palivo v podobě benzínu nebo nafty, i lidský organismus se hýbe a projevuje svůj život spotřebou určitého typu energie. Zatímco motor automobilu spotřebovává stále jeden druh paliva, který má v nádrži, a v závislosti na rychlosti jízdy (a i zahřátí motoru) se mění jeho spotřeba, lidský organizmus má z tohoto pohledu propracovanější systém. Výkon sportovce není odkázán pouze na jeden druh energie, ale hned na čtyři. A všechny dokážeme ovlivnit naší stravou.

Čím doplňovat energii během sportu? Máme skvělý přehled, který poradí!

Určitě víte, že každý cyklista, běžec, lyžař nebo triatlonista (obecně vytrvalec) potřebuje během svého sportovního výkonu doplňovat energii ze sacharidů. Ty jsou nejrychlejším zdrojem energie a jejich zásoby v těle jsou značně omezené. Po čem ale sáhnout? Poradíme a na grafu názorně ukážeme!

Jak správně vybrat sportovní výživu před, během a po sportu

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit VÁŠ problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji představu o tom, jak vám má daný produkt pomoci. Cílem tohoto článku je vám poradit, a ušetřit tak čas i peníze. A především – podpořit růst vaší výkonnosti.

Více aktualit