Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR: Triatlonista Jan Šneberger o tréninku, jednotlivých disciplínách i výživě

Dlouhá léta patří k české triatlonové špičce a na kontě už má řadu medailí z republikových šampionátů. Také se účastnil legendárních mistrovství světa na Havaji, a to jak v silničním (Ironman), tak terénním (Xterra) triatlonu. Jak vypadá jeho trénink, kterou z disciplín má nejraději, jakou výživu volí, a kdy ho začal bavit trenažer, o tom všem povídá člen Enervit Teamu v našem rozhovoru.

Trénovat tři disciplíny – tedy plavání, kolo a běh – není jednoduché. Dá se vyjádřit v hodinách, kolik jich strávíte na trénincích?

V úvodních letech mé triatlonové kariéry to bývalo kolem 20 hodin týdně, během jarních měsíců a na soustředěních i vysoko přes 30. Momentálně se přes 20 hodin v týdnu dostanu jen na soustředěních a běžný průměrný objem bude asi mezi 12 a 15 hodinami. Postupně jsem odstranil značnou část „nerozvíjejících“ hodin běhu nebo cyklistky. Čím dál tím víc se místo toho věnuji regeneraci, případně posilovně.
 

Dá se to převést i do kilometrů?

Abych řekl pravdu, čísla poslední roky prakticky vůbec nesleduji. Bývalo to něco kolem 3 tisíc běžeckých kilometrů, 8 až 10 tisíc kilometrů v sedle a pár nižších stovek kilometrů v bazénu. Objem se ale snížil a určitě to je teď podstatně méně.
 

Jak často tedy trénujete a kolik času věnujete jednotlivým disciplínám?

Přestože už nemám tréninkový deník nabitý tolika hodinami jako dřív, alespoň lehčí a krátký jednofázový trénink zařadím téměř každý den v roce. Řídím se pocitem. Pokud zrovna nejsem nemocný nebo jinak fyzicky vyřazený z provozu, nutkání k pohybu se zkrátka dostaví a nedá se odolat. Nejoblíbenější je určitě běh, se kterým jsem jako triatlonista začínal. Je to pro mě nejpřirozenější aktivita. Rád zařazuji v sezóně i mimo sezónu běžecké závody v terénu i na silnici. Nejvíce času ale samozřejmě strávím cyklistikou, která si to zkrátka vyžaduje. V sedle střídám terény a udržuji tak motivaci. Nevydržel bych celoročně jezdit jen na silnici, natož na nepohodlném závodním speciálu. Plavání je má slabina, a to se asi projevuje i v mizerné motivaci do plaveckého tréninku. Rád se vyplavávám, ale do seriózního tréninku v bazénu se musím nutit.
 

Rád se účastníte i samostatných cyklistických a běžeckých závodů. Jsou tedy tyto disciplíny vašimi nejsilnějšími a nejoblíbenějšími? Daří se vám v nich konkurovat i nejlepším specialistům na cyklistiku a běh?

Zejména mimo hlavní sezónu rád závodím, kde se dá. Proti triatlonu jsou čistě běžecké nebo cyklistické závody krásně jednoduché. Start, cíl a je hotovo. Na lokální úrovni se prosazuji na nejvyšší příčky, samozřejmě záleží na konkurenci. Na domácí špičku nemám ani v jedné disciplíně, to je jasné.
 

Na konci dlouhého triatlonu vás čeká běžecký maraton, sám o sobě pro mnoho lidí nedostižná a bájná meta. Absolvoval jste ho někdy i jako samostatný závod?

Ano a nerozumím lidem, kteří si troufnou na „železné“ triatlonové tratě, aniž by si kdy samostatně zkusili zaběhnout maraton. Čistý maraton je krutá atletická disciplína a neběhám ho rád. Běžel jsem ho myslím asi pětkrát nebo šestkrát, ale nikdy jsem z toho neměl zrovna dobrý pocit.
 

Během covidu jste začal jezdit také virtuální cyklistické závody na trenažeru. Stále vás baví?

Covidové období mělo vedle negativních dopadů i nějaké pozitivní. Svět se zastavil a lidé začali trávit víc času doma. Virtuální závodění nabralo bleskově na důležitosti a já osobně jsem tuto vlnu zachytil a baví mě to hodně. Během zimní sezóny je to parádní zpestření přípravy. V létě na to není prostor ani chuť, ale s příchodem zimy se určitě objevím na startu nějakého toho závodu na obrazovce.
 

Triatlon je velmi energeticky náročný sport. Jak řešíte výživu?

Před lety, na začátku mé triatlonové kariéry, jsem výživu a stravu jako celek příliš neřešil. Prostě jsem jedl, na co jsem měl chuť. S postupným navyšováním tréninkových hodin se ale celý můj stravovací systém sám od sebe proměnil. Po kachně s knedlíkem nebo s ranní kocovinou se trénuje těžko. Podobně probíhal i vývoj závodního stravování. S dalším a dalším startem začalo být jasné, že bude potřeba řešit i výživu přímo v akci. Nestačí jen „čapnout“, co zrovna přijde na občerstvovací stanici pod ruku. Zejména na delších tratích začne být příjem tekutin i jiné energie naprosto zásadní.
 

Prozradíte, jak vypadá vaše výživa během závodu?

Zhruba tři dny před startem delšího závodu začínám tělo zásobovat magnesiem ve formě instantního nápoje Enervit Magnesium. V den závodu snídám pestře (pečivo, těstoviny, kaše, banán) a poměrně blízko před startem (cca 2 až 1,5 hodiny). Hodinu před závodem posílám do akce ještě jedno dvě osvědčené želé Enervit PRE Sport a jde se na věc. V závodě pak doplňuji energii z Enervit Gelů, Liquid Gelů a iontového nápoje Enervit Isotonic Drink. Na železných tratích pak zařazuji i tuhou stravu (sladké i slané svačinky).

AKTUALITY

12/2
Mrkněte na záznam únorového semináře a termín nového

I v novém roce jsme připravení nabízet vám semináře zaměřené na výživové aspekty ve sportu. Letošní ročník jsme odstartovali tématem "Jak se (nejen) výživou připravit na závod", kde byla řeč o všem důležitém, co ne/dělat před vaším dnem D. Ať už se rozhodnete závodit na lyžích, na kole, v běhu, v triatlonu nebo v dalších vytrvalostních sportech. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v březnu. 

9/2
Podpořte nás v anketě Shop roku 2023

Líbí se vám náš e-shop? Nakupujete na něm a jste spokojení s jeho službami? Pak nám můžete dát hlas v tradiční anketě Heureky ShopRoku!

5/2
Jizerská 50 zrušena, pondělní seminář i vybrané akce proběhnou

Je nám to moc líto, ale je to tak - 57. ročník Jizerské 50 se neuskuteční. Organizátoři o víkendu rozhodli o jejím zrušení z důvodu nedostatku sněhu, teplého počasí a nepříznivé předpovědi na další dny. Některé z plánovaných akcí přesto proběhnou, stejně jako náš pondělní seminář na téma "Jak se připravit na závod aneb výživové vychytávky".

31/1
V roce 2024 nás čeká spousta sportovních událostí. Kde se potkáme?

Jsme rádi, že vám sportovní výživa Enervit pomáhá sportovat lépe. A jsme také moc rádi, když se s vámi můžeme potkávat přímo na závodech a veletrzích. Abychom vám mohli poradit, probrat vaše potřeby a představit novinky. Kde se potkáme v roce 2024?

19/1
Královnou cyklistiky za rok 2023 je Kristýna Zemanová

Slavnostní vyhlášení ankety o nejlepšího cyklistu či cyklistku roku má opět ženskou vítězku – královnou české cyklistiky za rok 2023 se stala cyklokrosařka Kristýna Zemanová, která ovládla hlasování v soutěži Českého cyklistického svazu, jehož výživovým partnerem je Enervit.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč je HYDRATACE u sportovců tak důležitá?

Hydratace neboli zavodnění organismu je ta nejpodstatnější věc, kterou by měli vytrvalci v oblasti výživy řešit. Na nedostatek tekutin během sportu totiž nelze natrénovat a už malý pokles množství vody v těle může mít vliv na sportovní výkon.

5. výživový tip pro Jizerskou 50: Vyzrajte na křeče

Křeče nechce v závodě zažít nikdo. A tak se snažíme jim předcházet, nebo s nimi hned v zárodku bojovat. Jaké jsou osvědčené recepty z praxe i z pohledu fyziologie? To vám prozradíme v posledním díle našeho seriálu, který vám pomáhá připravit se co nejlépe na Jizerskou 50.

4. výživový tip pro Jizerskou 50: Co jíst před startem

Tahle otázka zaměstnává mnoho vytrvalců, běžce a běžkyně na lyžích nevyjímaje. Co si dát v době 2 hodin před startem, abychom se cítili sytí, nebylo nám těžko a pomohli tělu s přípravou na výkon? My v Enervitu máme jasnou odpověď, podle které se řídí už tisíce sportovců včetně profesionálů – i těch, kteří se postaví na start Jizerské 50.

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

2. výživový tip pro Jizerskou 50: Pijte – poradíme co

Průběžné doplňování vhodných tekutin je důležitý faktor pro celkovou výkonnost a optimální pohodu sportovce. Pitný režim bychom měli dodržovat nejen během dne, ale především v průběhu tréninku a závodu. Vždyť tělo je minimálně ze 60 % tvořeno tekutinou a již ztráta pouhého 1 % vody znamená pokles výkonnosti a únavu.

Více aktualit