Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR: Triatlonistka Helena Karásková o sezoně, plánech i výživě

Právě teď už měla finišovat s přípravou na zimní část sezony, v jejím případě lyžařskou. Ani té se ale nevyhnuly odklady závodů kvůli koronaviru, který změnil i plánové starty v sezoně terénního triatlonu. V ní Helena Karásková startovala výhradně na domácích závodech a v rozhovoru hodnotí úspěchy i neúspěchy. Členka Enervit Teamu samozřejmě prozrazuje i své osvědčené výživové tipy a prozrazuje, že aktuálně není jen závodnicí, ale také masérkou, trenérkou a pořadatelkou závodů…

Jak hodnotíš letošní korona sezonu?

Určitě to byla divná sezona. Člověk se na něco připravoval a vlastně vůbec nevěděl, jestli se bude moct postavit na start. Faktem ale je, že na jaře mě to ještě motivovalo do tréninků – vymýšlela jsem si různá plavecká a další cvičení doma. Běhala jsem i jezdila na kole venku a říkala jsem si, že to za pár týdnů bude dobré. Situace ale nebyla dobrá ani po pár měsících. Na podzim, když se pak přeložily na neurčito i lyžařské závody, už jsem byla vnitřně hodně zklamaná. Byť jsem letos neměla v plánu moc startů v zahraničí.


Ze kterých závodů sešlo, a kterých ses naopak stihla zúčastnit?

Na úvod to byl závod na Maltě a v Řecku, hlavním závodem pak pro mě měla být Xterra v Chorvatsku, kde jsem ambasadorem závodu. Ten nakonec neproběhl a byl přeložen na další rok. Ale hlavně jsem si chtěla užít závody v Česku, což se vlastně povedlo a všechny se uskutečnily. Neskutečně jsem si užila Xterru v Mostě, vůbec jsem naopak nezvládla závod v Šindelové, kde jsem zmrzla na kost a ještě bloudila. V rámci Českého poháru se mi ale vždy povedlo doběhnout na prvním místě. Méně už se mi dařilo v Prachaticích na Světovém poháru, ať už v short tracku nebo na dlouhé trati. Z toho jsem byla zklamaná.


Co v Prachaticích chybělo?

Asi se sešlo víc věcí dohromady. Nejzásadnější bylo to promrznutí týden před startem v Šindelové. Také jsem ještě neměla zahojená zranění z pádu na biku. Sešitá pusa mě taky vyřadila z plaveckého tréninku a s pohmožděným krkem mám problémy ještě teď…  


O plánované mezinárodní starty tě nepřipravila zranění, ale koronavirus – jak moc ti chyběly?

Situace byla taková, jaká byla. Musím říct, že po deseti letech šíleného cestování jsem si to docela užívala, že jezdíme jenom po republice. Teď s odstupem času mám ale pocit, že kdyby nebyly závody Českého poháru na horských kolech, kde se scházela neuvěřitelná konkurence, tak by to bylo hodně chudé.


Jak jsi byla spokojená s českým závody, kterých ses zúčastnila, a který sis užila nejvíc?

V crossu proběhly vlastně všechny závody, co u nás byly vypsané. Kvůli pádu na biku jsme musela jeden vynechat, což mě docela mrzelo, ale nedalo se nic dělat. Nejkrásnější byl pro mě letos závod v Mostě. Hodně mi to tam sedlo, a když nebudu hodnotit plavání, tak na biku i v běhu to byla paráda. Ještě se k tomu přidalo vedro, které mám moc ráda. Navíc ta trať je tam hrozně pěkná! Technická i celkem fyzicky náročná, ale s místy, kde se dá i odpočinout. 


Co bereš jako svůj největší letošní úspěch?

To je těžká otázka. Já jsem se připravovala na Světový pohár v Prachaticích a tam to prostě nevyšlo. Short track se mi nepovedl vůbec, tak špatné nohy jsem snad nikdy neměla. Chvíli jsme si i říkala, že si tam sednu na pařez a už nepojedu. Pak jsem celou noc přemýšlela, jestli druhý den jet dlouhou trať a nakonec jsem byla na startu jen s myšlenkou, že dojedu do cíle. Bylo z toho 4. místo, což bych den předtím brala všema deseti, ale když jsem při běhu měla bednu na dosah, mrzelo mě to. Bylo to blízko a přitom tak strašně daleko…


Byl vinou okolností výrazně ovlivněný i tvůj tréninkový plán?

Když vynechám plavání, tak ani ne. Já raději chodím plavat do bazénu než na otevřenou vodu, protože jsem neustále zmrzlá, ale když se trochu ohřála voda v přehradě, dalo se trénovat i tam. 


Předpokládám, že navzdory situaci se nijak neměnil tvůj výživový plán na tréninky a závody. Tam letos zůstalo vše při starém?

Určitě, není dobré měnit staré osvědčené metody. Takže jsem i letos spoléhala na sportovní výživu Enervit a doplňky od VITARu. Už pár dní před závodem jedu Enervit Magnesium, těsně před startem pak klasicky Enervit PRE Sport. Při bikové části si beru klasické Enervit Gely s postupnou energií a piju iontový nápoj Enervit Isotonic Drink nebo energetický nápoj Enervit Maltodextrin Fructose. Na běh si beru Enervit Liquid Gel s rychlou energií a po závodě samozřejmě regenerační Enervit Recovery Drink.


Na zimu bereš běžky a věnuješ se mj. i lyžování. Už jsi letos vyrazila? A jaké plány na zimu na běžkách máš?

Po Prachaticích jsem měla v plánu dát si pár dní volno a pak začít především na kolečkových lyžích a silovou přípravu. Pár dní mi připadalo, že se to zase musím učit, ale tělo si naštěstí pamatuje, takže každým tréninkem to šlo líp a líp. Na sníh jsem ale ještě nevyrazila, přitom touhle dobou už měly vrcholit přípravy na první start sezony dálkových běhů v Livignu. Všechny závody Visma Ski Classics s termínem konání do Vánoc ale byly odloženy.


Dá se vůbec něco plánovat do budoucna? Máš v hlavě nějaké plány na příští sezonu?

Už vyšly nějaké kalendáře, ať to jsou závody triatlonu v Česku, evropská Tour Xterra nebo třeba Český pohár na bikách. Určitě bych se ráda postavila na start některých závodů nejen u nás. A vzhledem k tomu, že se nám hezky rozrůstá náš mládežnický tým Czech Multisport Coaching, působím v něm nejen jako závodník, ale také jako trenér, masér a pořadatel sportovních akcí. Takže je přede mnou opět nová výzva, jak tohle všechno zvládnout!

 

AKTUALITY

26/11
Pořiďte vánoční dárek od Enervitu. Uděláte radost a můžete ušetřit.

Nevíte, co nadělit pod stromeček sportujícím přátelům či blízkým? Sáhněte po Enervitu - sportovní výživě pro vytrvalce. Přinášíme tipy, se kterými nemusíte dlouho přemýšlet a vybírat a ještě ušetříte, nebo dostanete dárek od nás! 

24/11
Triatlonista Jan Šneberger hodnotí sezonu: „Zahraniční starty chyběly nám všem.“

Podobně jako ostatní triatlonisté letos musel zapomenout na zahraniční starty, s výjimkou sousedského Slovakmana. Na domácí půdě přesto zvládl slušnou porci závodů včetně několika mistrovských a připsal si výborná umístění. Člen Enervit Teamu Jan Šneberger se na jaře zúčastnil i několika virtuálních závodů a v našem rozhovoru kromě nich komentuje i své nejoblíbenější produkty Enervit zařazované do výživového plánu při sportu.

20/11
Vyzkoušejte skvělou NOVINKU: Energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1

Načerpejte velké množství energie ze sacharidů pro vaše sportování z nového energetického nápoje. Enervit Isocarb 2:1 obsahuje optimální kombinaci maltodextrinu a fruktózy pro zajištění příjmu vysoké dávky energie, která je v průběhu času stabilnější. Není třeba nic složitě počítat, stačí namíchat v požadovaném ředění a zajistit tak tělu 30, 60 nebo 90 g sacharidů pro váš výkon.

13/11
Užijte si náš RED FRIDAY s 20% slevou na všechny produkty Enervit!

Žádný smolný pátek 13. ani čekání na Black Friday, který správně připadá na poslední listopadový pátek. My pro vás máme náš RED FRIDAY, protože k Enervitu patří červená, jsme vždy o krok napřed a rádi přinášíme radost ze sportu. Využijte speciální a časově omezenou akci v podobě 20% SLEVY na vše!

27/10
Reprezentantka ČR, atletka Marcela Joglová: „Běh mi pořád přináší radost.“

Ačkoli se už v dětství věnovala řadě sportů, atletickou profesionálkou se stala až ve 32 letech. Poté, co překonala desetileté období s problémy s příjmem potravy. Do té doby si vyzkoušela řadu povolání – na záchrance, v baru, na soukromé klinice, ve fitness centru, hlídala také děti. Dnes patří k výrazným tvářím české atletiky, kam vlétla jako uragán. Stejně jako do světa triatlonu, po kterém také pošilhává. Seznamte se s Marcelou Joglovou, členkou Enervit Teamu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak sportovat lépe? Využijte fyziologických zákonů

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu.

7. fyziologický zákon: Růst sportovní výkonnosti nastává po tréninku

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme poslední, 7. zákon, který říká, že klíčovou fází růstu výkonnosti je regenerace.

6. fyziologický zákon: Energetická bilance rozhoduje

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 6. zákon, který říká, že pro každého sportovce je nesmírně důležitá tzv. energetická bilance.

5. fyziologický zákon: Výživa musí projít žaludkem

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 5. zákon, který říká, že různé živiny stráví v žaludku různě dlouhou dobu. A že čas je hodně důležitý.

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Více aktualit