Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Rychlostní kanoista-kajakář Daniel Havel: „Jako malý kluk jsem se hrozně bál vody.“

Na dvou posledních olympiádách vybojoval na čtyřkajaku bronzovou medaili a na kontě má i cenné kovy ze světových a evropských šampionátů. Letos si ale vinou koronaviru moc nezazávodil a dokonce přemýšlel, jestli v úspěšné kariéře ještě pokračovat.

Letošní sezona pro rychlostní kanoisty není nijak radostná – jediné závody proběhly v létě v rámci mistrovství republiky. Všechny mezinárodní zrušil covid?

Prakticky všechny odpadly. Nadějně to chvíli vypadalo s mistrovstvím Evropy, ale to v srpnu také zrušili. Ve hře už pak byl jen závod Světového poháru v Maďarsku v září, ale věděli jsme, že některé státy určitě nedorazí. I my jsme proto ukončili sezonu.
 

V ní jste bral čtyři medaile na mistrovství republiky. Takže alespoň s domácím šampionátem panuje spokojenost?

Na singlu určitě, protože jsme měli v červnu testovací závod, kde jsem byl čtvrtý a na republice se mi podařilo dojet o jednu příčku lépe. Čtyřkajak už byla taková závěrečná disciplína, spíš pro zábavu – jednotlivé tréninkové skupiny nebo kluby složí posádky a jede se proti sobě. My brali stříbro. Největší radost jsem měl ale z deblkajaku, kde jsme s Kubou Špicarem dvakrát vyhráli. Hlavně na kilometrové trati byli hlavními favority Pepa Dostál s Radkem Šloufem, kteří mají vyjetou olympiádu. My ale věděli, že na ně máme, jen se nám poslední dva roky nedařilo úplně sladit v lodi. Nakonec se nám to podařilo výborně, navíc to byl hodně zajímavý závod pro diváky, protože rozhodoval fotofiniš a asi 20 centimetrů.


Říkáte, že se vám dlouho nedařilo sladit v lodi. Jak náročné to je a jak v praxi takové ladění vypadá?

Ideální je, když oba členové posádky pádlují na první pohled stejně na singl kajaku. Když se pak dají dohromady do deblu, tak to většinou funguje. Záběr ale může mít každý jiný a pak jde o to sladit správně moment, kdy se dá do záběru síla – tohle musí v lodi zafungovat. Pracují tam dost také nohy, i když hodně lidí říká, že kajakáři je vůbec nepotřebují. Není to úplně jednoduché a nám se to poslední dva roky vůbec nedařilo, i když jsme předtím brali medaile na mezinárodních závodech.


Vy ale máte největší úspěchy se čtyřkajakem, kde je vás ještě jednou tolik. Tam je to ještě náročnější?

Je to podobné, akorát se do toho musí vpravit čtyři lidi (smích). Každý má svůj úkol – první udává tempo, druhý je takovým přenašečem mezi háčkem a dvěma členy vzadu. Musí trochu brzdit ty za sebou, když cítí, že začínají předbíhat. Ti dva vzadu, to jsou motory – musejí co nejvíc tlačit, samozřejmě ale stejně. Nikdo nesmí mít pocit, že to do cíle doveze sám, protože má nejvíc sil. Tím by celou posádku naopak rozhodil.


Pilujete souhru v posádce i na tréninku, nebo spíš trénujete sám?

90 procent tréninků se odehrává na singlu. Třeba s Kubou Špicarem, se kterým jsme jeli mistrovství republiky, jsem letos seděl v lodi všeho všudy šestkrát. Samozřejmě že když se blíží třeba olympiáda a je jasné, že tam pojedete jen čtyřkajak, tak je společných tréninků víc. I tak je to ale maximálně třetina.
 

Vy jste specialista právě na posádky. Jezdíte i závody sám v singl kajaku?

Hrozně málo, i když jsem měl v juniorech úspěchy – byl jsem třeba třetí na mistrovství Evropy. Pak jsem ale přišel do dospělých, naskočil do čtyřkajaku a hned jsme měli medaili na světovém šampionátu. To tu nikdy nebylo, takže šlo o ohromný úspěch. A já se od té doby držel posádek. Když vím, že jsou v lodi i další lidi, tak mám nervy paradoxně víc v pohodě a dokážu zajet lepší výkon.


Jak jste se vůbec dostal k rychlostní kanoistice?

Táta mě přivedl na nábor v Sedlčanech, kde jsme bydleli, někdy v osmi, devíti letech. Když jsem tam šel, tak jsem byl posera – hrozně jsem se bál vody. Takže vůbec nechápu, jak se to tátovi tehdy podařilo, ale vzbudil ve mně nadšení, že to zkusím. Nečekal jsem, že půjdu rovnou na vodu, myslel jsem, že se podívám na lodičky a zase půjdeme… Rovnou mi ale řekli, ať skočím do lodi, ukázali mi na suchu, jak se to dělá a vyrazil jsem. Udělal jsem kolečko, necvaknul jsem se a hned se mi to zalíbilo, tak jsem začal chodit pravidelně. Další rok už jsem vyhrál první závody.


Kde nejčastěji trénujete dnes?

S rodinou jsem se přestěhoval do Sezemic u Pardubic, takže nejvíc jezdím na Labi. Je to trochu pakárna, že člověk jede pořád to samé, ale trénuje se mi tu dobře. Pořád je to lepší, než třeba v bazénu, kde člověk počítá kachličky. V tomhle plavce obdivuju, že to dlouhodobě zvládají. Občas trénuji i na kanále v Račicích a na podzim a na jaře se jezdí na soustředění do ciziny, kde není taková zima. Většinou do Spojených států nebo do Portugalska.


K vašemu tréninku patří i sportovní výživa. Jaké produkty a kdy používáte?

Vždycky záleží na období. Když se najíždí objemy, tak hodně využívám gely, magnesium, regenerační Recovery Drink – vše od Enervitu, který mi maximálně vyhovuje. Když se víc posiluje, tak beru i kreatin. V závodním období je to hlavně o ionťáku (Enervit Isotonic Drink), regeneračním nápoji a energetických gelech. Hodně mi vyhovují nové Enervit Isotonic Gely, které využívám asi nejvíc – je to velká dávka energie, která nastupuje brzy, což je super.

AKTUALITY

13/5
Podpoříme vaši imunitu: Dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu!

Vitaminy a minerální látky potřebuje každý sportovec, zvlášť v této době. Rozhodli jsme se vás proto podpořit a dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu ZDARMA. Stačí zadat vybraný kód v košíku. Vy sami si tak rozhodnete, které to budou a v jaké hodnotě.

11/5
Příští týden odstartuje RunTour, letos i s Enervitem

Po odložení brněnského závodu se v sobotu 22. května rozjede běžecký seriál ČEZ RunTour. Jubilejní 10. ročník nabídne 8 závodů na různých místech Česka a jeho výživovým partnerem je ENERVIT. Pro účastníky máme nachystané 2 balíčky plné energie na závod a samozřejmě nebude chybět ani náš stánek na místě.

5/5
Jdi do hor! Přidáváme se k výzvě a pomůžeme vám zdolat tu vaši

2 výzvy a v každé z nich 6 vrcholů. To čeká na účastníky projektu Jdi do hor, jehož partnery s Enervitem jsme. Jde o motivaci lidí vyrazit za pohybem a krásami českých i moravských hor. Užijte si přírodu, krásné výhledy a výzvy, při kterých si máknete. My s Enervitem jsme připravení pomoci!

23/4
Triatlonista Jan Šneberger po MČR v půlmaratonu: „Panují jen kladné dojmy!“

Začátek triatlonové sezony je zatím nejistý, člen Enervit Teamu už ale absolvoval alespoň virtuální cyklistické závody a také mistrovství republiky v půlmaratonu. Jan Šneberger si své umístění mezi běžeckou elitou v první třicítce pochvaluje a doufá, že dojde i na první plánovaný triatlonový start v Rakousku. O své přípravě na novou sezonu, i letos poznamenanou covidem-19, mluví v našem rozhovoru.

19/4
Vít Pavlišta má rekordní titul z MČR v půlmaratonu!

Sedmkrát už vybojoval člen Enervit Teamu titul mistra republiky na půlmaratonské trati a svým posledním dubnovým triumfem překonal v počtu prvenství Róberta Štefka. Letos se šampionát konal v Ostřešanech, protože ani tentokrát se mistrovství nemohlo kvůli covidu uskutečnit v rámci tradičního pardubického vinařského půlmaratonu. Vít Pavlišta si na tamní trati ale opět doběhl pro vítězství a historický rekord.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 3. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 2. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 1. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

Proč myslet na OKYSLIČENÍ a co znamená VASODILATACE?

Základem vytrvalostního výkonu je dostatek kyslíku pro buňky. Energie díky tomu může být kryta z dostupných zdrojů ekonomičtěji (výkon může trvat delší dobu) a vzniká i méně fatálních metabolitů, které by vedly k ukončení výkonu po krátké době (např. laktát). Proto je okysličování svalů důležitým tématem pro každého vytrvalostního sportovce. Dobrou zprávou je, že můžete organizmu pomoci a my prozradíme jak.

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Více aktualit