Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonista Jan Šneberger o přípravě, výživě i letošních startech

Loni člen Enervit Teamu ovládl mistrovství České republiky ve středním triatlonu i celkové pořadí v Českém poháru. Letos se kromě tradičních domácích akcí chystá účastnit i světové série Ironman a zapojit se tam do soutěže profesionálů. Jan Šneberger v našem rozhovoru vypráví o svých plánech i přípravách na sezonu, která pro něj odstartuje už 21. dubna ve Valencii.

Máte za sebou zimní přípravu – jak probíhala a jak se před startem sezony cítíte?

Poslední roky se mi osvědčilo moc neplánovat a jet na pocit. Příprava je po většinu času v jednotlivých týdnech a dnech téměř nahodilá, ale pokouším se stupňovat objem i kvalitu směrem k závodům a držet jakousi dlouhodobou strukturu. Cítím se dobře, ale vím, že by to asi mohlo být lepší. Ale třeba taky horší! Už jedu v triatlonu řadu let a všem mohu prozradit jedno tajemství: Při závodě nikoho nezajímavá, co všechno máte v tréninkovém deníku. Vyplatí se být na startu hlavně zdravý, odpočatý a tak akorát motivovaný.
 

Už jste se vrátil i z jarního soustředění – kde jste ho absolvoval a na co bylo zaměřené?

Z Kanárských ostrovů jsme se s manželkou Luckou vrátili před dvěma týdny. Počasí vyšlo, ale úplně všechno v těch čtyřech týdnech neproběhlo zrovna podle představ. Začátek nám znepříjemnila lehčí virová nákaza, kterou jsme si mezi sebou úspěšně předali. Sedm dní bylo hodně omezených, snaha dohnat ztrátu pak u mě naopak vedla k mírnému přetrénování. Ale nakonec to hodnotím celkem pozitivně. Každoročně na přelomu února a března jezdíme na Kanáry hlavně za cyklistickým objemem. Ale nezapomínáme tam ani plavat a běhat!
 

Jak vám v přípravě pomáhá Enervit a na které produkty v tréninku spoléháte?

Vedle energetických nápojů, výborných tyčinek a osvědčených klasik v podobě potréninkových regeneračních nápojů (Enervit After Sport a R2 Recovery) jsem letos zapojil do energetického portfolia i novinky z řady C2:1. V tréninku jsem vyzkoušel nový energetický nápoj, gely i želé. Reálný rozdíl oproti tradičním verzím produktů Enervit se těžko popisuje, ale s ničím jsem neměl problém a docela věřím ve vyšší účinnost. C2:1 určitě zahrnu i do závodní strategie výživy.
 

Jakým závodem letos odstartujete svou triatlonovou sezonu?

Už ani ne za dva týdny startuji ve španělské Valencii na polovičním 70.3 Ironmanu. Závod se nabízel jako otvírák sezóny termínem i vhodným profilem tratí. Je to navíc po cestě na Mallorcu, kde bych tři týdny na to chtěl startovat na dalším závodu série Ironman. S manželkou plánujeme dlouhou cestu obytným autem, snad všechno klapne
 

Jaké další starty plánujete? Předpokládám, že kromě zahraničí máte v plánu soustředit se opět i na domácí pohár a MČR…

Vedle světové série Ironman chci samozřejmě zvládnout i domácí pohár v dlouhém triatlonu, to si nedokážu odpustit. Nejet domácí velké akce by mě jistojistě mrzelo. Bude toho tedy víc než dost a bude těžké vydržet zdravý. Vedle Valencie a Mallorcy se chystám na Czechmana, domácí šampionát v dlouhé triatlonu (Moraviaman), 70.3 Ironman Les Sables d'Olonne-Vendée ve Francii, Ironman Vitoria ve Španělsku, domácí šampionát na půlce (Most), 70.3 Ironman Hradec Králové (premiéra série Ironman v ČR), 70.3 Ironman Zel am See v Rakousku a další možná i velké závody v září i říjnu, možná listopadu nebo prosinci – podle zbývajících sil a chuti. Vedle toho mě určitě čeká v průběhu sezóny několik menších tréninkově závodních akcí ať už na silnici nebo v terénu. Rád bych se například utrhl ve druhé půlce července a dorazil na domácí šampionát v terénním triatlonu do Mostu. Bude to zkrátka výživné.
 

Co bude vaším vrcholem?

Jasný vrchol asi není. Kvalitně bych rád zajel na Mallorce, Czechmana i Moraviamana, Vitorii a Most. Ostatní závody se pokusím jet co nejkvalitněji, ale musím se řídit aktuálním rozpoložením. Všechno nelze odjet v nejvyšším nasazení.
 

V seriálu Ironman jste se rozhodl opět startovat mezi profesionály. Co vás k tomu vedlo?

Příští rok se přehoupnu do kategorie veteránů, tak ten letošní pojmu jako rozlučkový s profesionální kategorií. Proto bych rád absolvoval větší počet závodů a začínám brzo. Vedle toho se objevil nový seriál závodů pro profesionální kategorii, kde se pokusím o nějaké zajímavé umístění. Konkrétně je hodnoceno prvních 50 nejlepších s jejich pěti nejlepšími závody z vybraných akcí po celém světě. Bodový klíč je docela zajímavý a možná umožní i slabším kusům dostat se na hodnocené pozice.
 

Jaká tedy máte očekávání?

Určité zvýšení výkonnosti jsem loni zaznamenal, ale těžko říct, jak se to projeví ve světové konkurenci. Na zázraky se ve vytrvalostním sportu hrát nedá, nečekám vavříny. Chci hlavně ještě párkrát zakusit nabíjející VIP pocit stát na startu s nejlepšími z nejlepších z celého světa, i když se s nimi nemohu příliš měřit. Zejména cyklistika se v posledních letech posunula do neuvěřitelných sfér.

AKTUALITY

20/5
Přelom května a června je závody nabitý. Na kterém se potkáme?

Poslední květnový a první červnový víkend je plný skvělých závodů a my s Enervitem jsme partnery hned pěti z nich! Chystáme se za cyklisty i běžci a mezi tím si v týdnu střihneme ještě online seminář. Bonusem pro vás je, že na všech závodech máte možnost sbírat razítka a zúčastnit se naší soutěže o výživové balíčky!

17/5
Přihlaste se na květnový seminář - vysíláme už 28. 5.!

28. května pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho květnového bude "Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne?". Rozebereme si tak časté potraviny a nápoje, které jsou sportovci běžně při závodech nebo v tréninku (případně po nich) konzumovány a občas i přímo na závodech nabízeny. Pomohou, nebo uškodí? Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

13/5
Po 9 etapách vládne Giru Tadej Pogačar

Devět startů, tři vítězství. Triumf v časovce i v horské etapě. Od druhého dne v růžové pro vedoucího jezdce. A v čele průběžného pořadí luxusní náskok více než dvou a půl minut. Taková je zatím premiéra na Giro d´Italia pro Tadeje Pogačara, který se svým týmem UAE Emirates spoléhá na Enervit. Stejně jako Lidl-Trek, který už má na kontě také jedno etapové vítězství.

9/5
Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

4/5
Startuje Giro d´Italia a Enervit bude opět u toho

107. ročník slavného cyklistického závodu se pojede od 4. do 26. května a absolvují ho i týmy Lidl-Trek a UAE Team Emirates, které spoléhají na Enervit. Tadej Pogačar (UAE) je navíc hlavním favoritem.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Sacharidy ve výživě a sportu: Disacharidy a polysacharidy

O tom, že jsou sacharidy nejdůležitějším a nejrychlejším zdrojem energie během sportovního výkonu, není pochyb. Mluvili jsme o tom ostatně i v prvním díle našeho seriálu o sacharidech. V něm jsme si popsali nejjednodušší sacharidy, které jsou tvořeny jedinou molekulou. V dnešním pokračování si povíme něco o nejtypičtějším disacharidu, kterým je sacharóza, a také o isomaltuloze a maltodextrinu – sacharidech, které se využívají v produktech sportovní výživy.

Výživové plány: Energie a inspirace (nejen) na závody

Ať se postavíte na start jakéhokoli závodu, s námi budete vždy perfektně připraveni. Nejen díky vašemu tréninku, ale i díky výživovým plánům na míru, které pro vás máme. Podle času, který předpokládáte, že strávíte na trati, vám doporučujeme adekvátní výživu a hydrataci pro co nejlepší sportovní výkon. Jsme specialisté na výživu pro vytrvalce a pomáháme vám sportovat lépe!

Sacharidy ve výživě a sportu: Monosacharidy

Sacharidy jsou nejdůležitějším zdrojem energie pro svalová vlákna, a to platí obzvlášť ve fázi sportovního výkonu. Sacharidy totiž poskytují oproti jiným zdrojům energii poměrně rychle a za menšího vynaloženého úsilí. A jelikož se ve sportovní výživě objevují různé sacharidy a každý druh má svá vlastní specifika, pojďme se na ně postupně podívat a říct si, jak vzniká energie ze sacharidů.

Více aktualit