Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonista Jan Šneberger stříbrný na Moraviamanovi

Dlouhý triatlon v Otrokovicích má rád a účastní se ho pravidelně. Letos sice nešlo o mistrovství České republiky, ale závod nechybí v seriálu Českého poháru a konkurence se sešla opět veliká. Jan Šneberger se s ní vypořádal parádně a bral stříbro, které členovi Enervit Teamu zajistilo účast na mistrovství Evropy v Almere. Jaký pro něj závod byl a jakou výživovou strategii volil, prozrazuje v našem rozhovoru.

Vybojoval jste druhé místo v dlouhém triatlonu na Moraviamanovi – jak těžké to letos v Otrokovicích bylo a jak jste spokojený se stříbrem?

S druhým místem jsem naprosto spokojený. Střízlivým pohledem lze přiznat, že lepší to být zkrátka nemohlo. Vítězem se stal jednoznačný favorit, který nás všechny svou výkonností významně převyšuje. Letos jsem si navíc vylepšil osobní maximum co do celkového pořadí, celkového času (8:34) i času cyklistiky (4:35) a hlavně rozhodujícího běhu (2:55). Moraviaman je v posledních letech vlastně jediný rovinatý dlouhý triatlon na území České republiky a tradiční součást Českého poháru. Každoročně se zde tedy schází silná konkurence a všechny medailové pozice jsou tak v Otrokovicích velmi ceněné.
 

Jaké panovaly během závodu podmínky a jak vám seděly?

Počasí tentokrát spolupracovalo a připravilo regulérní přívětivé podmínky. Žádné tropy se nekonaly, vichr nevanul a trakaře z nebe také nepadaly. Na běhu nás dokonce krátce zchladila i příjemná přeháňka. Takové podmínky mi opravdu sedí a mohl jsem tak prodat všechno, s čím jsem se postavil na start.
 

Jakou jste zvolil výživovou strategii?

Třebaže byly vcelku příjemné podmínky, stále panovalo teplé letní počasí a podcenit doplňování tekutin i dalších živin by se krutě nevyplatilo. Veškeré občerstvování proběhlo v režii mé nenahraditelné ženy, která na to má vědomosti, zkušenosti a nakonec i papíry. Lucka mi spočítala potřebné množství sacharidů i všemožných minerálů a objem tekutin. Například v cyklistice bylo vše přesně rozpočítáno na jednotlivé okruhy. Na kole jsem se tentokrát díky vhodným podmínkám – častějším občerstvovacím stanicím v místě startu – spoléhal jen na vlastní výživu.
 

Jak konkrétně to tedy vypadalo na cyklistické části?

Každých 55 minut, což zhruba podle plánu činil jeden cyklistický okruh, jsem měl za úkol vypít 800 ml slabšího iontového nápoje Enervit Isotonic Drink s rozmíchanými solnými tabletami Enervit Salt Caps. Dále bylo potřeba sníst odměřený kousek toustu se sýrem a přidat k tomu kousek energetické tyčinky, případně jiné energetické varianty tuhé stravy. Další položkou byl půllitrový bidon s deseti trhacími energetickými Enervit Gely, rozředěnými vodou.
 

Jak jste pokračoval na běhu?

Na maratonu jsem již přešel kompletně na rychlé šroubovací Enervit Liquid Gely, solné tablety a Enervit Magnesium. Běžeckou část dlouhého triatlonu již nemám striktně rozplánovanou a řídím se aktuálním pocitem a rozložením občerstvovacích stanic. V každém případě je dobré nepít příliš mnoho vody, ale doplňovat gely o slabý iontový nápoj, colu, případně se nyní osvědčilo i nealkoholické pivo, kterým jsem se krásně restartoval do každého ze čtyř okruhů. Každopádně bych rád upozornil, že uvedené není univerzálním návodem. Každý si musí najít to své a o tom dlouhý triatlon je. Výkon se snižuje s nedostatkem, ale i přebytkem.
 

Jak se pro vás závod vyvíjel v jednotlivých částech?

Plaveckou část jsem absolvoval až na prvních pár desítek metrů zcela osamoceně. Krátce jsem se pokusil zachytit tempo Petra Cívely, o kterém ale vím, že je plavecky na vyšší úrovni. S touto toxickou myšlenkou jsem se rozhodl nohy opustit a udávat si vlastní tempo. Bylo to myslím špatné rozhodnutí, ale stalo se. Až po výlezu z vody jsem zjistil, že mi společně s Petrem uplaval i Honza Oppolzer, kterého bych rozhodně měl ve vodě udržet. Rychlým depem jsem alespoň část ztráty dotáhl, ale bylo zapotřebí předvést dobrý cyklistický výkon a vrátit se na přední pozice.
 

Podařilo se?

V první třech okruzích cyklistiky jsem vyvíjel zvýšené úsilí, dojel a odpáral jak Honzu, tak Petra a prokousal se tak až na průběžnou třetí příčku za jasně vedoucího Tomáše Řenče a mladého neznámého polského závodníka. Závěr cyklistiky bylo potřeba vypustit a ve jménu potenciálně rychlejšího běhu v rámci možností „zregenerovat“. I druhé přechodové depo se vydařilo a s velkou ztrátou na jasně vedoucího Tomáše jsem se vrhl do závěrečného maratonu.
 

Jak se vám běželo?

Ani zde nedošlo k žádné krizi, tempo jsem držel stabilní a dramatický souboj se odehrával spíše za mými zády o bronzovou pozici mezi Honzou Oppolzerem a Michalem Holubem. Oba jsou vynikající běžci. Po obrátkách nebylo snadné při pohledu na ně zůstat optimistický a držet si dostatečný rozestup. Naštěstí mé tempo neuvadlo ani v předposledním okruhu a na poslední kilometry jsem dokonce mohl trochu zvolnit a užít si intenzivní pocity z dobře odvedené práce. Celý závod z mého pohledu proběhl klidně, osamoceně, bez krizí a bez trápení. Parádní zážitek a zadostiučinění!

AKTUALITY

14/6
Mrkněte na nová videa o sportovní výživě

Když už jsme natáčeli výživovou poradnu pro pořad Po trailech přes hory, který vysílá Česká televize, dali jsme rovnou dohromady i dvě videa pro náš YouTube kanál a web. Můžete se tak ve 2 minutách podívat na to, proč vůbec při sportu řešit sportovní výživu, a také co doplňovat během sportu, abyste měli dostatek energie.

10/6
Rozhovor s parakanoistou Miroslavem Šperkem: o kvalifikaci na OH i dalších sportech

V roce 2004 vybojoval stříbrnou medaili na paralympijských hrách v Athénách v hodu diskem. Po pár letech a druhé účasti na paralympiádě se ale rozhodl zkusit i jiné sporty. A že jich bylo! Aktuálně se Miroslav Šperk věnuje kanoistice a v květnu ve své lodi bojoval o účast na třetích paralympijských hrách. Nabízíme vám rozhovor nejen o poslední kvalifikaci, ale také o dalších aktivitách tohoto multisportovce, který spoléhá na Enervit – sportovní výživu Českého paralympijského týmu.

7/6
Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne? Mrkněte na záznam semináře a termín nového

Další ze seriálu našich on-line seminářů se zaměřil na sportovci často využívané potraviny a nápoje, které bývají dostupné i na občerstvovačkách závodů. My jsme se na ně podívali z hlediska složení a fyziologických zákonitostí organizmu, abychom mohli objektivně zhodnotit, v čem mohou pomoci a nebo naopka uškodit. Probrali jsme třeba colu, pivo, čokoládu, sušenky, oříšky nebo ovoce včetně sušeného. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v červnu. 

3/6
Blíží se Trutnovská 10 i Kasper Trutnovské kempy

V sobotu 8. června proběhne už 11. ročník oblíbeného běžeckého závodu a o prázdninách má parta kolem Kasper Swix Teamu v plánu další ročník populárních dětských kempů - až uť fomou pobytu, nebo příměstského tábora. 

31/5
Končí I. fáze naší soutěže. Napište si o odměnu a zapojte se do II. kola!

Konec května = konec 1. kola naší letošní soutěže spojené se závody, jejichž partnery s Enervitem jsme. Zúčastnili jste se některých a máte razítka v herním plánu? Pak nám ho pošlete a můžete vyhrát jeden z Enervit výživových plánů podle vlastního výběru! 

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Více aktualit