Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonista Tomáš Řenč sbíral v létě medaile i rekordy, v Rakousku ho přibrzdil defekt

Na Slovakmanovi zvítězil v nejrychlejším čase trati a vybojoval titul mistra republiky v dlouhém triatlonu. Před týdnem v Doksech dojel druhý v závodě Českého poháru za Lukášem Kočařem, když se na trať vydal jen pár dní po ironmanském startu v Rakousku. Tam ho bohužel potkal cyklistické části defekt, jehož opravou strávil 14 minut. O všech letních závodech i výživě vypráví člen Enervit Teamu Tomáš Řenč v našem rozhovoru.

Máte za sebou závod Českého poháru v Doksech na poloviční ironmanské vzdálenosti. Jak se vám u Máchova jezera závodilo a jak jste spokojený s časem a výsledkem?

V Doksech jsem se postavil na start podruhé. Prvně to bylo před čtyřmi lety, když jsem na kole po asi 5 km jízdy prorazil zadní galusku a nedokázal jsem to opravit. Nerad na to vzpomínám, byl to můj třetí, a snad i poslední, nedokončený závod za celou kariéru od roku 2003. Takže jsem šel do závodu s velkým respektem a trochu s obavami, abych závod dokončil, především na cyklistické části. Nakonec vše dobře dopadlo a s druhým místem jsem moc spokojený. Týden předtím jsem absolvoval Ironman v Rakousku a čas v Doksech tomu také odpovídal.
 

Start pro vás přišel velmi brzy po zmiňovaném dlouhém triatlonu v Rakousku – jak jste zvládl zregenerovat?

Regenerace byla velmi krátká, čemuž byla podřízena i moje taktika. Věděl jsem, že v plavání a na kole můžu rozhodnout závod a běh bude o vůli udržet vysokou intenzitu. Vše vyšlo tak, jak jsem plánoval. Vyplaval jsem kousek za vítězem Lukášem Kočařem. Na kole už jsem věděl, že na jeho tempo nemám, ale pokud pojedu svůj ironmanský standard, budu ostatním soupeřům ujíždět, nebo aspoň náskok udržím.
 

Jak se vám pak dařilo na běhu?

Na běh jsem měl náskok přes dvě minuty na třetího a za ním byl další 4 minuty Petr Soukup. Ten umí rychle běhat, takže první sedmikilometrový okruh jsem testoval svou (ne)formu a zjistil, že chodit na občerstvovačkách nemůžu, nohy se pak těžce rozbíhaly. Takže jsem toho do sebe moc nedostal, ale zase to byl „jen“ půlmaraton. Při náběhu do posledního kola byl Petr za mnou už jen 2 minuty, tak jsem do třetího okruhu dal maximum a doběhl jsem hodně vyčerpaný do cíle na druhém místě se ztrátou na Lukáše přes 7 minut a s náskokem na Petra přes minutu a půl.
 

Když byla řeč o regeneraci, tak co patří k vašim oblíbeným regeneračním zvyklostem?

Teď je to tak, že si dám regenerační nápoj Enervit Recovery Drink a píšu plány svým svěřencům. Mnohdy dlouho do noci, protože mi zaberou dost času a často se mi nechce spát – mysl je plná dojmů a tělo bolavé (smích).
 

Když jste jel Ironmana v Rakousku, postihl vás defekt v cyklistické části – co přesně se stalo a jaký dopad to mělo na vaše umístění?

V Rakousku to byla moje premiéra opravy defektu při závodě. Na začátku třetího kola jsem najednou měl měkké přední kolo. Oprava mi trvala překvapivě 14 minut a dalo mi to zase zkušenosti – příště už to bude o polovinu rychlejší (smích). Nejvíc mě ale překvapilo, že jsem se nemohl dostat do závodního stavu. Tělo odmítalo mé povzbuzování, pořád mi běhalo hlavou, kde jsem mohl být, kdyby se to nestalo, a co jsem udělal špatně. Při průjezdu do dalšího kola jsem zjistil, že jsem se ze 4. pozice propadl na 23. místo. Na maraton jsem pak vybíhal na 19. místě a ani na běhu jsem nedokázal s psychikou nic udělat – chtěl jsem to jen už dokončit na jakémkoliv místě.
 

Na Slovakmanu na začátku srpna se vám naopak dařilo – vybojoval jste vítězství, pokořil vlastní rekord trati a navrch jste se stal mistrem České republiky. Panovala tedy v Piešťanech se vším spokojenost?

Vítězství i rekord mě moc potěšily, ale se vším spokojenost nebyla. Dva dny před startem jsem byl na seřízení posedu, který mi dobře seděl, ale v závodě jsem pak na 60. kilometru vletěl do díry a řídítka mi zajela o 4 centimetry dolů. Z výborné aeropozice se tak stala pozice nepříjemná. Mačkal jsem si hodně břicho a dalších 120 km na kole jsem měl žaludeční problémy. Po každém občerstvení, které dělám každých 15 minut, respektive 10 kilometrů, mi šla část zpátky nahoru. Až na běhu se vše srovnalo a já tak mohl předvést svůj nejrychlejší běh na ironmanské trati.
 

Svůj nejrychlejší čas jste vylepšil o osm minut, což není vůbec málo. Kde se vám podařilo minuty nabrat nejvíc?

Určitě na běhu, kde jsem zaznamenal čas 2:44:57. V roce 2018 to bylo o 15 minut víc (2:59:47).
 

Výživový plán byl podobný jako jindy na ironmanské vzdálenosti? Můžete ho přiblížit? Musel jste v něm nějak reagovat na velké vedro, které panovalo?

Výživu mám stále stejnou, svědčí mi to a nehodlám nic měnit: před startem Enervit PRE Sport, na kole ionťák Enervit Isotonic DrinkEnervit Gely a na běhu gely s colou.
 

Jaké další závody teď máte v plánu? 

Nejspíš mě letos čeká už jen poslední závod – Czechman v rámci Českého poháru v dlouhém triatlonu. Tam se rozhodne o vítězi celého poháru.

AKTUALITY

12/10
Rychlostní kanoista-kajakář Daniel Havel: „Jako malý kluk jsem se hrozně bál vody.“

Na dvou posledních olympiádách vybojoval na čtyřkajaku bronzovou medaili a na kontě má i cenné kovy ze světových a evropských šampionátů. Letos si ale vinou koronaviru moc nezazávodil a dokonce přemýšlel, jestli v úspěšné kariéře ještě pokračovat.

5/10
ROZHOVOR s Vítkem Pavlištou po Běchovicích: „Nikdy jsem takový průběh nezažil.“

Vít Pavlišta přidal ve vydařené sezoně další úspěch do své sbírky: titul vicemistra republiky v silničním závodě na 10 km. Legendární Běchovice tentokrát nabídly strhující souboj o stupně vítězů a člen Enervit Teamu v něm ani letos nechyběl. Jak hodnotí svůj poslední start i aktuální sezonu? To se dočtete v našem rozhovoru.

24/9
Vít Pavlišta a Marcela Joglová nejrychlejšími Čechy na ústeckém půlmaratonu

Nejrychlejším mužem i ženou Mattoni 1/2Maratonu v Ústí nad Labem byli členové Enervit Teamu usilující o nominaci na olympijské hry v Tokiu. Vít Pavlišta si dokonce vylepšil své osobní maximum na půlmaratonské trati a celkově bral 4. místo, Marcela Joglová skončila jako nejrychlejší Češka také na 4. příčce.

22/9
Tadej Pogačar ovládl Tour de France, Richie Porte je třetí. Oba jeli na Enervit

Senzační výkon v závěrečné časovce přinesl Tadeji Pogačarovi z UAE Team Emirates vítězství na nejznámějším etapovém závodě. Místo na stupních na Tour de France vybojoval také Richie Porte ze stáje Trek-Segafredo. A i když oba jezdí za jiný tým a dělí je skoro 14 let, jedno mají společné – do cíle na Champs-Élysées dojeli i s podporou Enervitu.

16/9
Přijďte na chomutovský seminář o výživě ve sportu

Máme pro vás dobrou zprávu – 8. října proběhne další výživový seminář pro všechny sportovce. Tentokrát v Chomutově a pod hlavičkou tréninkového systému Sport&Races. Součástí bude i prezentace produktů sportovní výživy Enervit.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

1. fyziologický zákon: Sladké před sportem škodí

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 1. zákon, který říká, že sladké před sportem škodí.

Regenerujte a vaše výkonnost poroste

Někdo tvrdí, že k růstu výkonnosti se musíte proležet, a proto odpočívá na gauči. Jiný naopak cítí příležitost, že bude mít navrch, když bude neustále trénovat. Jenže oba tyto tábory se nakonec potkávají na chvostu startovního pole. Proč? Protože pravda je někde uprostřed, jak už to tak bývá.

RYCHLÉ CUKRY: Proč se o nich mluví a jak využít jejich rychlosti?

Není cukr jako cukr. To je důležitá věc, kterou je potřeba zmínit hned na začátku. Pod pojmem cukry totiž někteří autoři vnímají všechny sacharidy, nejen ty jednoduché, kterým tento název správně přísluší. Když se pak řekne, že „ve výživě vytrvalců by měly převažovat cukry,“ někdo to může vnímat jako zastoupení právě jen jednoduchých sacharidů – sladkostí, slazených limonád a podobně. Takový jídelníček by byl ale vražedný z pohledu zdraví sportovce i jeho výkonnosti. Sladkosti v běžném (mimosportovním) jídelníčku vytrvalců nejsou vůbec potřeba a slovem „cukr“ byla myšlena celá skupinu sacharidů.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Více aktualit