Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonista Tomáš Řenč sbíral v létě medaile i rekordy, v Rakousku ho přibrzdil defekt

Na Slovakmanovi zvítězil v nejrychlejším čase trati a vybojoval titul mistra republiky v dlouhém triatlonu. Před týdnem v Doksech dojel druhý v závodě Českého poháru za Lukášem Kočařem, když se na trať vydal jen pár dní po ironmanském startu v Rakousku. Tam ho bohužel potkal cyklistické části defekt, jehož opravou strávil 14 minut. O všech letních závodech i výživě vypráví člen Enervit Teamu Tomáš Řenč v našem rozhovoru.

Máte za sebou závod Českého poháru v Doksech na poloviční ironmanské vzdálenosti. Jak se vám u Máchova jezera závodilo a jak jste spokojený s časem a výsledkem?

V Doksech jsem se postavil na start podruhé. Prvně to bylo před čtyřmi lety, když jsem na kole po asi 5 km jízdy prorazil zadní galusku a nedokázal jsem to opravit. Nerad na to vzpomínám, byl to můj třetí, a snad i poslední, nedokončený závod za celou kariéru od roku 2003. Takže jsem šel do závodu s velkým respektem a trochu s obavami, abych závod dokončil, především na cyklistické části. Nakonec vše dobře dopadlo a s druhým místem jsem moc spokojený. Týden předtím jsem absolvoval Ironman v Rakousku a čas v Doksech tomu také odpovídal.
 

Start pro vás přišel velmi brzy po zmiňovaném dlouhém triatlonu v Rakousku – jak jste zvládl zregenerovat?

Regenerace byla velmi krátká, čemuž byla podřízena i moje taktika. Věděl jsem, že v plavání a na kole můžu rozhodnout závod a běh bude o vůli udržet vysokou intenzitu. Vše vyšlo tak, jak jsem plánoval. Vyplaval jsem kousek za vítězem Lukášem Kočařem. Na kole už jsem věděl, že na jeho tempo nemám, ale pokud pojedu svůj ironmanský standard, budu ostatním soupeřům ujíždět, nebo aspoň náskok udržím.
 

Jak se vám pak dařilo na běhu?

Na běh jsem měl náskok přes dvě minuty na třetího a za ním byl další 4 minuty Petr Soukup. Ten umí rychle běhat, takže první sedmikilometrový okruh jsem testoval svou (ne)formu a zjistil, že chodit na občerstvovačkách nemůžu, nohy se pak těžce rozbíhaly. Takže jsem toho do sebe moc nedostal, ale zase to byl „jen“ půlmaraton. Při náběhu do posledního kola byl Petr za mnou už jen 2 minuty, tak jsem do třetího okruhu dal maximum a doběhl jsem hodně vyčerpaný do cíle na druhém místě se ztrátou na Lukáše přes 7 minut a s náskokem na Petra přes minutu a půl.
 

Když byla řeč o regeneraci, tak co patří k vašim oblíbeným regeneračním zvyklostem?

Teď je to tak, že si dám regenerační nápoj Enervit Recovery Drink a píšu plány svým svěřencům. Mnohdy dlouho do noci, protože mi zaberou dost času a často se mi nechce spát – mysl je plná dojmů a tělo bolavé (smích).
 

Když jste jel Ironmana v Rakousku, postihl vás defekt v cyklistické části – co přesně se stalo a jaký dopad to mělo na vaše umístění?

V Rakousku to byla moje premiéra opravy defektu při závodě. Na začátku třetího kola jsem najednou měl měkké přední kolo. Oprava mi trvala překvapivě 14 minut a dalo mi to zase zkušenosti – příště už to bude o polovinu rychlejší (smích). Nejvíc mě ale překvapilo, že jsem se nemohl dostat do závodního stavu. Tělo odmítalo mé povzbuzování, pořád mi běhalo hlavou, kde jsem mohl být, kdyby se to nestalo, a co jsem udělal špatně. Při průjezdu do dalšího kola jsem zjistil, že jsem se ze 4. pozice propadl na 23. místo. Na maraton jsem pak vybíhal na 19. místě a ani na běhu jsem nedokázal s psychikou nic udělat – chtěl jsem to jen už dokončit na jakémkoliv místě.
 

Na Slovakmanu na začátku srpna se vám naopak dařilo – vybojoval jste vítězství, pokořil vlastní rekord trati a navrch jste se stal mistrem České republiky. Panovala tedy v Piešťanech se vším spokojenost?

Vítězství i rekord mě moc potěšily, ale se vším spokojenost nebyla. Dva dny před startem jsem byl na seřízení posedu, který mi dobře seděl, ale v závodě jsem pak na 60. kilometru vletěl do díry a řídítka mi zajela o 4 centimetry dolů. Z výborné aeropozice se tak stala pozice nepříjemná. Mačkal jsem si hodně břicho a dalších 120 km na kole jsem měl žaludeční problémy. Po každém občerstvení, které dělám každých 15 minut, respektive 10 kilometrů, mi šla část zpátky nahoru. Až na běhu se vše srovnalo a já tak mohl předvést svůj nejrychlejší běh na ironmanské trati.
 

Svůj nejrychlejší čas jste vylepšil o osm minut, což není vůbec málo. Kde se vám podařilo minuty nabrat nejvíc?

Určitě na běhu, kde jsem zaznamenal čas 2:44:57. V roce 2018 to bylo o 15 minut víc (2:59:47).
 

Výživový plán byl podobný jako jindy na ironmanské vzdálenosti? Můžete ho přiblížit? Musel jste v něm nějak reagovat na velké vedro, které panovalo?

Výživu mám stále stejnou, svědčí mi to a nehodlám nic měnit: před startem Enervit PRE Sport, na kole ionťák Enervit Isotonic DrinkEnervit Gely a na běhu gely s colou.
 

Jaké další závody teď máte v plánu? 

Nejspíš mě letos čeká už jen poslední závod – Czechman v rámci Českého poháru v dlouhém triatlonu. Tam se rozhodne o vítězi celého poháru.

AKTUALITY

13/5
Podpoříme vaši imunitu: Dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu!

Vitaminy a minerální látky potřebuje každý sportovec, zvlášť v této době. Rozhodli jsme se vás proto podpořit a dáme vám vitaminy ke každé objednávce na našem e-shopu ZDARMA. Stačí zadat vybraný kód v košíku. Vy sami si tak rozhodnete, které to budou a v jaké hodnotě.

11/5
Příští týden odstartuje RunTour, letos i s Enervitem

Po odložení brněnského závodu se v sobotu 22. května rozjede běžecký seriál ČEZ RunTour. Jubilejní 10. ročník nabídne 8 závodů na různých místech Česka a jeho výživovým partnerem je ENERVIT. Pro účastníky máme nachystané 2 balíčky plné energie na závod a samozřejmě nebude chybět ani náš stánek na místě.

5/5
Jdi do hor! Přidáváme se k výzvě a pomůžeme vám zdolat tu vaši

2 výzvy a v každé z nich 6 vrcholů. To čeká na účastníky projektu Jdi do hor, jehož partnery s Enervitem jsme. Jde o motivaci lidí vyrazit za pohybem a krásami českých i moravských hor. Užijte si přírodu, krásné výhledy a výzvy, při kterých si máknete. My s Enervitem jsme připravení pomoci!

23/4
Triatlonista Jan Šneberger po MČR v půlmaratonu: „Panují jen kladné dojmy!“

Začátek triatlonové sezony je zatím nejistý, člen Enervit Teamu už ale absolvoval alespoň virtuální cyklistické závody a také mistrovství republiky v půlmaratonu. Jan Šneberger si své umístění mezi běžeckou elitou v první třicítce pochvaluje a doufá, že dojde i na první plánovaný triatlonový start v Rakousku. O své přípravě na novou sezonu, i letos poznamenanou covidem-19, mluví v našem rozhovoru.

19/4
Vít Pavlišta má rekordní titul z MČR v půlmaratonu!

Sedmkrát už vybojoval člen Enervit Teamu titul mistra republiky na půlmaratonské trati a svým posledním dubnovým triumfem překonal v počtu prvenství Róberta Štefka. Letos se šampionát konal v Ostřešanech, protože ani tentokrát se mistrovství nemohlo kvůli covidu uskutečnit v rámci tradičního pardubického vinařského půlmaratonu. Vít Pavlišta si na tamní trati ale opět doběhl pro vítězství a historický rekord.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 3. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 2. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 1. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

Proč myslet na OKYSLIČENÍ a co znamená VASODILATACE?

Základem vytrvalostního výkonu je dostatek kyslíku pro buňky. Energie díky tomu může být kryta z dostupných zdrojů ekonomičtěji (výkon může trvat delší dobu) a vzniká i méně fatálních metabolitů, které by vedly k ukončení výkonu po krátké době (např. laktát). Proto je okysličování svalů důležitým tématem pro každého vytrvalostního sportovce. Dobrou zprávou je, že můžete organizmu pomoci a my prozradíme jak.

Co je ANABOLICKÉ OKNO a jak ho využít?

Anabolické okno je krátký časový úsek po sportovním výkonu, kdy jsou svalové buňky více než jindy otevřeny příjmu živin. To se pozitivně odráží v regeneraci – obnově energie a svalových vláken. Proto také anabolismus, od slova výstavba, růst.

Více aktualit