Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonistka Lucie Šnebergerová o závodech, tréninku, výživě i triatlonovém manželství

Stříbro na Moraviamanu a 4. místo na závodě Ocean Lava v Černé Hoře zdobí letošní přehled výsledků Lucie Šnebergerové, která se společně se svým manželem Janem rozhodla pro start mezi profesionály. Jak vlastně vypadá rodinné soužití dvou triatlonistů a jak Lucie hodnotí první část sezony? Dozvíte se v našem rozhovoru.

Vaším největším letošním úspěchem je druhé místo na Moraviamanu. Jak se vám na něm závodilo a co chybělo ke zlatému triumfu?

Během závodu se projevila zejména absence delších cyklistických tréninků, i když jsem očekávala větší trápení spíše na běhu. Už na 70. kilometru jsem chtěla kolo hodit do pangejtu, a to ještě scházelo krásných 110 km do druhého depa… Obrazně jako další klacík pod nohy, kromě silného větru, začaly ještě zhruba od stého kilometru padat provazy vody. Z kola jsem šla zmrzlá s hádankou: běh, nebo jogging? Nohy ovšem spolupracovaly a postupně jsem si brala zpět pozice, o které jsem během cyklistiky přišla. Ale první žena závodu byla příliš daleko. Od třicátého běžeckého kilometru jsem už hlídala hlavně cílovou desetihodinovou časovou hranici.


Závodíte ráda na Moraviamanu a obecně na domácích tratích?

Letos jsem původně v Otrokovicích ani na jiných „plnotučných“ distancích startovat neplánovala. Rozhodnutí postavit se na start Moraviamana přišlo až asi 10 dní před závodem, potřebovala jsem si spravit chuť po ne úplně vydařené půlce v Německu. Moraviamana mám hodně ráda, plave se v čisté vodě, cyklistika je zvlněná s krásným asfaltem, běh pro letošní rok organizátoři dokonce natáhli po rovině kolem řeky. O skvělou atmosféru se celý den staral jedinečný speaker Pepíno Svoboda, který moc dobře ví, co potřebuje závodník po šesti a více hodinách na trati slyšet. Atmosféra na domácích tratích má své kouzlo, je to taková sdílená dřina se všemi známými tvářemi na trati i kolem ní.


Za svůj nejslabší článek často označujete cyklistickou část. Daří se vám právě na cyklistice letos pracovat? Jak vypadají vaše tréninky na kole a jak často se na ně dostanete?

Když jsem v roce 2013 s triatlonem začínala koketovat, byla cyklistika mou nejsilnější stránkou. Od té doby se mi podařilo posunout se plavecky i běžecky, ale cyklistika zamrzla. Nechala jsem se přesvědčit, že není třeba přes zimu jezdit, a to si myslím, že byl největší zádrhel. Takže jsem letos cyklistickou přípravu přes zimu nevypustila a zaměřila se více na silovou přípravu. Přes zimu jsem jezdila hlavně doma, zhruba 3x týdně, na trenažeru a na jaře jsme si udělali s manželem dovolenou na Gran Canarii pro najetí prvních kilometrů venku. Ročně nenajezdím více než sedm tisíc kilometrů.


Už jste to zmínila, triatlonu se věnujete společně se svým mužem. Probíhají nějaké rodinné porady a hecování? Trénujete spolu, nebo spíš každý zvlášť?

Závodní kalendář a dovolenou plánujeme společně. Doma patřím k těm přízemnějším, Honza k těm ambicióznějším. Co se tréninků týče, snažíme se je spojovat, ale ne za každou cenu. Plavat jezdíme společně, běžecky to občas také zvládneme, minimálně tak, abychom společně mohli regenerovat. Cyklisticky to už ale během sezony skřípe, cyklistické výkonnostní nůžky jsou na konci přípravy příliš rozevřené.


V čem jste si jako triatlonisté nejvíce podobní a v čem naopak nejvíce rozdílní?

Podobně na tom jsme s určitou závislostí na pohybu, láskou k cestování a potřebě plánování. Největší rozdíl je pak asi v tom, že já raději trénuji, než závodím. Honza rád závodí i v rámci přípravy, a to téměř každý víkend.


Jakou roli připisujete výživě pro vaše sportování? Ptám se i proto, že máte za sebou výživové kurzy…

V triatlonu a zejména pak na delších distancích je výživa čtvrtou disciplínou. Takže za mě je to určitě základní dílek do skládačky.


Jak tedy při závodě a v tréninku doplňujete energii, tekutiny, jak regenerujete?

V tréninku jsem v poslední době krom ionťáku přidala na traťovkách – tyčinky, sušené ovoce, banány a gely, které stále vozím jako poslední záchranu. Také sázím na regenerační nápoje a upustila jsem od domácích „směsí“ – po plavání zařazuji Enervit R1 Sport, po těžších běžeckých a cyklistických trénincích využívám R2 Sport. Spolu s tím jsem zapracovala i na kvalitnějších večeřích. Při závodech jsem pak vyzkoušela celou řadu různých produktů i značek a nakonec zakotvila u Enervit Gelů a koncentrátů Enervit Liquid Gel a Liquid Gel Competition. Ty při závodech do pěti hodin kombinuji s tyčinkami Enervit Performance Bar. Při Ironmanech pak přidávám sušené ovoce s ořechy a nejčastěji tortillu. Naopak při kratších závodech používám tablety Enervit GT Sport a při závodech, které mají start v poledne, tedy s velkým odstupem od snídaně, využívám Enervit PRE Sport. Jako prevenci křečí zařazuji pár dní před závody Enervit Magnesium a během závodů uzobávám solné tablety Enervit Salt Caps.


Mluvili jsme už o cyklistice, ale když byste měla volit mezi během a plaváním – která z disciplín je pro vás více oblíbená?

V závodě s hromadným startem nebo vlnami je to jednoznačně běh. Sice mnohem víc bolí, ale z plaveckých startovních šarvátek a vln mám hrůzu. V tréninku to pak závisí na momentálním motivu, takže se oblíbenost disciplín v průběhu přípravy dost mění. Velká výhoda triatlonu. Na běhání mám nejraději tzv. ovečku – sluchátka do uší a prostě běžím volné tempo, při kterém občas zkontroluji tepovku. V bazénu mám ráda cvičení a plavání s pomůckami, ideálně ve venkovním bazénu a za slunného počasí.


Jaké závody chcete letos ještě absolvovat a jaké budou vaše ambice?

Letos mě na konci srpna v rakouském Zell am See na polovičních distancích čeká první start mezi profesionály. Pak si určitě nenechám ujít závěrečný závod Českého poháru v Příbrami, kde se budu snažit útočit na stupně nejvyšší.

AKTUALITY

4/7
Získejte podpis mistra ČR v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty!

Chcete vlastnoruční podpis několikanásobného mistra České republiky v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty? Dáme vám ho jako dárek - stačí v červenci objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem člena Enervit Teamu. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

1/7
Triatlonista Jan Šneberger po MČR: „Zastavil mě nepředvídatelný technický problém.“

Mistrovství republiky v dlouhém triatlonu mělo být vrcholem první části závodní sezony. Jan Šneberger v něm patřil mezi favority na celkové vítězství a na boj o titul si věřil. V cyklistické části ale přišel defekt a bylo po závodě. Člen Enervit Teamu v rozhovoru popisuje, co se stalo, jak se do té doby Moriavaman vyvíjel, i jak je spokojený s dosud absolvovanými závody.

28/6
Běžec Vít Pavlišta po zranění opět vítězí, triumfoval ve všech červnových startech

V květnu měl přijít vrchol první poloviny letošní závodní sezony v podobě mistrovství ČR v maratonu, které už v minulosti několikrát vyhrát. Víta Pavlištu však tentokrát do závodu nepustilo zranění, a tak favorit šampionátu na Pražském maratonu chyběl. Už v květnu se ale člen Enervit Teamu k závodění vrátil a od té doby proměňuje všechny své starty ve vítězství. Třeba v závodech seriálů RunCzech nebo RunTour.

20/6
Využijte výhodných balíčků, plánů a strategí

Chcete mít rychle po ruce sportovní výživu, kterou potřebujete pro váš závod či efektivní trénink, a ještě ušetřit? Sáhněte po našich balíčcích, časových výživových plánech nebo strategiích pro konkrétní sport. To vše pro vás máme připravené na našem e-shopu a poradíme i s tím, co a kdy si vzít.

16/6
ROZHOVOR: Pavel Brýdl má za sebou desítku závodů včetně vítězného Vltava Runu

Těžko budete hledat závod, ve kterém by Pavel Brýdl chyběl na stupních. Člen Enervit Teamu patří ke špičce v horských bězích a zvládá i další běžecké výzvy. V květnu byl třeba členem vítězné štafety na Vltava Runu a na bedně stál i při svém oblíbeném Trutnovském půlmaratonu. O svých startech povídá v našem rozhovoru, kde prozrazuje i svůj osvědčený výživový plán.   

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Proč je důležitá výživa během výkonu a co jíst?

Stejně jako automobil spotřebovává během výkonu palivo v podobě benzínu nebo nafty, i lidský organismus se hýbe a projevuje svůj život spotřebou určitého typu energie. Zatímco motor automobilu spotřebovává stále jeden druh paliva, který má v nádrži, a v závislosti na rychlosti jízdy (a i zahřátí motoru) se mění jeho spotřeba, lidský organizmus má z tohoto pohledu propracovanější systém. Výkon sportovce není odkázán pouze na jeden druh energie, ale hned na čtyři. A všechny dokážeme ovlivnit naší stravou.

Čím doplňovat energii během sportu? Máme skvělý přehled, který poradí!

Určitě víte, že každý cyklista, běžec, lyžař nebo triatlonista (obecně vytrvalec) potřebuje během svého sportovního výkonu doplňovat energii ze sacharidů. Ty jsou nejrychlejším zdrojem energie a jejich zásoby v těle jsou značně omezené. Po čem ale sáhnout? Poradíme a na grafu názorně ukážeme!

Jak správně vybrat sportovní výživu před, během a po sportu

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit VÁŠ problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji představu o tom, jak vám má daný produkt pomoci. Cílem tohoto článku je vám poradit, a ušetřit tak čas i peníze. A především – podpořit růst vaší výkonnosti.

Více aktualit