Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Víte, jak řeší výživu na Jizerské 50 elitní závodníci? Prozradíme vám to!

Jak vypadá výživový plán elitních běžců na lyžích přímo při závodě? Jak se po stránce výživy na start připravují a co následuje po dojezdu? To všechno vám prozradí dva členové zatím nejlepšího českého týmu v seriálu Ski Classics.

Enervit je dlouholetým výživovým partnerem nejen špičkových běžců na lyžích, ale celé Jizerské 50 a seriálu SkiTour. Spoléhá na něj také celý Vltava Fund Ski Team – letos zatím nejlepší český tým v celkovém hodnocení Ski Classics. Jak řeší výživu na Jizerskou jeho členové? Zeptali jsme se Adély Boudíkové a Honzy Šraila:
 

1) Připravujete se na závod po stránce výživy už den či více předem?

Adéla: „Většinou se snažím před závodem dostatečně jíst i pít, a když je čas, tak si večer udělám i druhou večeři – rýžovou kaši.“

Honza: „Dříve jsem si dával druhou večeři, ale přešel jsem raději na lehký výživný drink, který není tak těžký a já mohu v klidu spát. Co se týče jídla den před závodem, tak se snažím jíst stravu, která je výživově kvalitní, ale lehká, abych nezatěžoval organismus něčím těžkým. Často si ale dám i něco, na co mám prostě chuť, protože hlava hraje velmi důležitou roli při podání výkonu. Pro mě to znamená trénink, jídlo a psychická pohoda.“
 

2) Jak dlouho před startem (a co) snídáte?   

Adéla: „Starty jsou letos velmi brzy, takže stíhám snídat asi 1,5 hodiny před závodem. Většinou si dám ovesnou kaši s jogurtem. Kvůli kojení malé dcerky mám obrovský energetický výdej a osvědčila se mi ke kaši i domácí vánočka. Je sice plná tuků a z hlediska sportovního jídelníčku před výkonem nevhodná, ale vím, že po ní nebudu mít hlad a netlačí mě v břiše, což je pro mě v této situaci poměrně zásadní.“

Honza: „Snažím se vstávat co nejdéle, ale minimálně dvě hodiny před startem už do sebe musím něco dát, aby mi snídaně stačila slehnout. Většinou si dávám kávu a ovesné vločky s Nutellou a jogurtem. Není to pro mě tak těžké do žaludku a příprava je jednoduchá, takže tím nemusím trávit moc času.“
 

3) Jak to u vás vypadá v době od snídaně do startu? 

Adéla: „V této fázi asi dělám chybu, protože bych si měla vzít Enervit PRE Sport. Jenže bývám poměrně nervózní a dělá mi problém do sebe cokoliv nasoukat…“

Honza: „Hodinu před startem si dám Enervit PRE Sport, a pokud cítím, že bych možná ještě něco snesl v žaludku, dám si banán a jde se na věc!“
 

4) Čím a kde budete občerstvovat na trati?

Adéla: Kombinuji iontový nápoj Enervit Isotonic DrinkEnervit gely, které si míchám přímo do pití, protože je obtížné si na trati v rukavicích rozdělávat gely a potom je ještě zapíjet. Piji co nejčastěji, jak jen to je možné. Klidně v každém sjezdu, přestože se zdá, že je to po půl kilometru nesmysl. Potom se snažím zhruba každou hodinu, nebo i za kratší dobu, dát energetickou tabletu (Enervit Carbo Tablets).

Honza: „Dopředu máme se servisem domluvené, kde si co dáme. Snažím se většinou sjednotit s ostatními, což znamená každých 5 až 8 km iontový nápoj Enervit Isotonic Drink. Postupně s více a více Enervit Gelu přimíchaného do pití. Když se blížím k cíli, začínám s gely s kofeinem a jako jedna z posledních občerstvovaček je cola, ale podotýkám – bez bublinek."

5) Co z pohledu výživy uděláte po dojezdu a poté odpoledne/večer po závodě?   

Adéla: Snažím se včas po dojezdu vypít regenerační nápoj Enervit Recovery Drink a co nejdřív se dostat i na ubytování a sníst oběd. Můj tip je domácí polévka, nejlépe slepičí vývar, který doplní rychle minerály a tekutiny.

Honza: Aby tělo rychle zregenerovalo, je zapotřebí regenerační nápoj. Já používám Enervit Recovery Drink. V cíli se také snažím dostat do sebe co nejvíce vody a cestou domů, když člověk musí ještě řídit, si dám s chutí colu. Co se týče jídla, tak většinou si den před závodem připravíme těstoviny s masem a rajčatovou omáčkou, abychom přišli k už hotovému.

Všechny doplňky sportovní výživy od Enervitu koupíte na eshop.enervit.cz, kde seženete i kompresní podkolenky a lýtkové návleky Royal Bay.

AKTUALITY

4/3
Využijte výjimečné akce 1+1 na energetické Enervit Gely

Na našem e-shopu teď seženete oblíbené energetické Enervit Gely s omezenou expirací ve výjimečné akci 1+1 ZDARMA. Načerpejte energii od Enervitu za skvělou cenu!

2/3
ROZHOVOR: Adéla Boudíková o Jizerské 50, covidu i tréninku

Na kontě má dvacítku startů v prestižním seriálu dálkových běhů na lyžích Ski Classics a dlouhodobě patří mezi nejlepší české laufařky. Nejblíž k medaili měla na domácí Jizerské 50 v roce 2019, kdy skončila čtvrtá. Letos ji absolvovala po návratu po druhém porodu a brala 14. příčku, i když během závodu ztratila lyži. Jak hodnotí svůj výkon na domácí trati, a jak těžký je návrat do stopy po porodu? O tom všem mluví členka Vltava Fund Ski Teamu v našem rozhovoru.

24/2
Běžec na lyžích Jan Šrail před Vasovým během: „Chci se dostat do TOP 20.“

Člen Vltava Fund Ski Teamu je zatím druhým nejlepším Čechem v celkovém pořadí prestižního závodu dálkových běhů Visma Ski Classics. Byť ho v letošním ročníku provází smůla – zlomené hůlky a dokonce i lyže. Jizerskou 50 dokončil na výborném 23. místě, i když ji musel z poloviny absolvovat s jednou lyží vypůjčenou. Honza Šrail se teď chystá na legendární Vasův běh a v rozhovoru o něm mluví i z pohledu výživy.

16/2
Elita má Jizerskou 50 za sebou, dařilo se i Vltava Fund Ski Teamu

Elita už má svůj závod za sebou, virtuální poměřování sil mezi širokou veřejností ale pokračuje až do konce února. Jizerskou 50 je tak letos možné objet kdekoli a zvolit si vlastní trasu odpovídající vypsaným závodům. I na nich se vám hodí Enervit – připraví vás na výkon, dodá energii a pomůže s regenerací.

8/2
Běžkyně na lyžích Adéla Boudíková před Jizerskou 50: „Jde o srdeční záležitost!“

Vltava Fund Ski Team je zatím nejlepším českým týmem v celkovém hodnocení prestižního seriálu dálkových běhů Visma Ski Classics. Jeho členkou je i zkušená Adéla Boudíková, která se do stopy vrátila po porodu druhé dcery a v letošní sezoně absolvovala už dva závody. Jak je hodnotí a co říká 7. místu svého týmu? Co pro ni znamená Jizerská 50 a jak na ní bude občerstvovat? To všechno se dozvíte v našem rozhovoru.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

OSMOLALITA a OSMOLARITA: Pojmy, které rozhodují o rychlosti vstřebávání

Uvědomit si význam těchto termínů je pro vytrvalce velmi důležité. Osmolarita udává, kolik je v litru vody osmoticky aktivních částic, což jsou v případě sportu dobře známé látky obsažené například v iontovém nápoji – tedy sacharidy a ionty protikřečových minerálů. Osmolalita udává to samé, jen vztaženo na 1 kilogram tekutiny, v níž je iontový nápoj rozpuštěný. A protože sportovci si iontový nápoj míchají pouze do vody, u které platí, že 1 litr vody váží 1 kg, hodnoty osmolality jsou totožné s hodnotami osmolarity.

Vyřešte palčivou otázku, co jíst před sportem

Taky se sami sebe ptáte, co jíst před startem nebo tréninkem, aby vaše tělo bylo maximálně připravené na výkon? Abyste měli dost energie, cítili se sytí, a přitom vám nebylo těžko? Spolehněte se na Enervit PRE Sport a máte to vyřešené! Tohle sacharidové želé vás totiž dokonale připraví na sport. Jak to dělá?

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Víte, kdy skutečně roste vaše výkonnost? A v jaké fázi se nejvíce rozhoduje o únavě znatelné na následujícím tréninku? Správná odpověď zní, že výkonnost roste ve fázi zotavení, tedy v době po skončení tréninku! Mnozí sportovci se chybně domnívají, že k růstu výkonnosti dochází během tréninku, ale opak je pravdou. Trénink znamená pokles výkonnosti, růst únavy a vyčerpání, kdy se organizmus nachází v nežádoucím stavu katabolismu (nedostatek energie).

Jakou zvolit strategii pro hubnutí a současný růst výkonnosti?

Tuhle otázku dostáváme čaato a odpověď je jednoduchá – tyto cíle jdou proti sobě. Každý z nich vyžaduje zcela opačný přístup, takže soustředit se na oba zároveň je stejné, jako snažit se v lese trefit jednou ranou dva zajíce. Když se však budete soustředit jen na jeden, a to ten správný cíl, přinese vám obojí.

Více aktualit