Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko
Výživové okénko

Příprava na Jizerskou 50: Jak bojovat proti křečím?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý běžec na lyžích, cyklista nebo běžec na trénink a závod s nějakým protikřečovým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou? To je důležité téma před Jizerskou 50, na jejíž start se vás snažíme coby hlavní výživový partner legendárního závodu připravit.

Křeče jsou spojovány s příjmem protikřečových minerálů, což je obecné pojmenování minerálů obsažených v potu. Elektrolyty obsažené v plazmě a potu vyjádřené v gramech na litr uvádí tato tabulka:

 

Lze příznaky křečí minimalizovat?

Z funkcí minerálních látek uvedených v tabulce vyplývá, proč jejich akutní nedostatek vyústí ve svalové křeče. Těm lze předcházet nebo jejich příznaky alespoň potlačit. A to tím, že budeme minerální látky ztrácené potem zpětně doplňovat, nebo se na jejich ztráty dopředu připravíme.

 

Vyjmenované minerály obsažené v potu jsou ve významné koncentraci obsaženy v:

  • Enervit Magnesium Sport, který je za účelem předcházení křečí přímo vyroben;
  • Enervit G Sport, iontový nápoj s obsahem energie a současně i minerálních látek obsažených v potu;
  • Enervit GT Sport, energetické tablety, které slouží jako vynikající energetický „životabudič“ a současně obsahují i protikřečové minerální látky.

 

1. Pitím proti křečím

Jednou z možných příčin křečí je nedostatečná hydratace neboli doplňování tekutin, o kterém jsme psali v předchozím dílu našeho seriálu. Už 2-3 hodiny PŘED SPORTEM je dobré myslet na průběžné doplňování tekutin (v tomto čase je optimální čistá voda, případně s citronovou šťávou). A BĚHEM VÝKONU by pak pití ionťáku (Enervit G Sport) mělo být pravidlem.

 

Prvním důvodem je to, že příjmem tekutin během výkonu zamezíte hypertonickému (příliš hustému) vnitřnímu prostředí organizmu a naopak navodíte prostředí isotonické. V takovém prostředí probíhá přenos látek a nervových informací optimálně.

Druhým přínosem iontového nápoje během výkonu je, že doplňuje energii ze sacharidů a rovněž i minerální látky ztracené potem. Pitím iontového nápoje tak předcházíte křečím vlastně hned dvakrát – jednou doplňováním tekutin a podruhé příjmem minerálních látek.

 

2. Křeče a hašení požáru

Požárem jsou v tomto případě myšleny právě ony křeče. Jakmile už vás přepadnou, je v daný okamžik rozhodně správné sáhnout po něčem, kde je KONCENTROVANÝ obsah minerálních látek. Jako vhodné řešení se nabízí Enervit Magnesium Sport. Kromě vysoké koncentrace minerálů (obsah je uveden níže) a vitaminu C je připraveno v práškové formě pro přípravu nápoje, takže účinek je nejen rychlý, ale současně jeho vypitím zapracujete i na doplnění tekutin.

 

S pomocí Enervit Magnesium Sport tedy vyřešíte akutní problém křečí, což je určitě fajn. Ale pro příště bude zřejmě lepší preventivně zamezit nebo alespoň minimalizovat to, aby tento stav vůbec nastal. Jak tedy lze preventivním postupem minimalizovat příznaky křečí?

 

3. Preventivně proti křečím

Především pro vás, kteří trpíte na křeče, je naše doporučení pracovat preventivně na jejich potlačení už dříve, alespoň 1-2 dny před vlastním závodem (nebo náročným tréninkem). A to opět pitím nápoje Enervit Magnesium Sport. Námi podporovaní sportovci, kteří jsou na příznaky křečí citlivější, pijí Enervit Magnesium Sport před sobotním závodem už od středy či nejpozději čtvrtka, a to vždy jeden nápoj denně, poslední pak ráno před závodem se snídaní. Cílem tohoto postupu je tělo „nasytit“ minerálními látkami, aby se během výkonu neprojevil jejich nedostatek právě v podobě možných křečí.

 

Proč právě Enervit Magnesium Sport zajišťuje nasycení minerálními látkami? Je to jejich vysokou koncentrací v produktu – jeden sáček (15 g) obsahuje 600 mg draslíku, 160 mg hořčíku, 90 mg sodíku a 80 mg vitaminu C.

Draslík a hořčík podporuje optimální činnost svalů a nervové soustavy během výkonu, hořčík přispívá ke správné elektrolytické rovnováze a vitamin C se podílí na snížení míry únavy a vyčerpání, přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem a současně i k udržení správné funkce imunitního systému během intenzivního fyzického výkonu a po něm, kdy je organizmus díky vyčerpání výrazně oslaben.

 

Jak a kdy Enervit Magnesium Sport použít, abychom předcházeli křečím:

Enervit Magnesium Sport užívejte ve dnech před fyzicky náročným výkonem (závodem či těžkým tréninkem), a to v dávce jeden sáček denně. Trpíte-li na křeče, lze jeden sáček vmíchat do hypotonického iontového nápoje Enervit G Sport a popíjet během závodu či tréninku. Pro doplnění minerálních látek po náročném výkonu lze vypít jeden sáček Enervit Magnesium Sport denně i ve dnech následujících.

 

Více informací o vhodných výživových produktech během fyzické aktivity a sportu naleznete na našem eshopu, kde si můžete objednat i zmiňované speciální balíčky podle doby trvání sportovního výkonu. A vyplatí se samozřejmě sledovat i náš výživový seriál před startem 50. ročníku Jizerské 50, který už nabídl tyto články:

Příprava na Jizerskou 50: Na co jezdí lyžaři aneb Jak se dostat do pohody
Příprava na Jizerskou 50: Důležitost potréninkové regenerace

Příprava na Jizerskou 50: Myslete na kvalitní pitný režim
Příprava na Jizerskou 50: Kde vzít dostatek energie na závod?