Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Třeba buňky centrální nervové soustavy (tedy i mozku) nebo červené krvinky nejsou schopny metabolizovat tuky, proto je hlavním zdrojem jejich energie právě glukóza. Je teda jasné, že jí musí být v krvi neustále dostatek, aby neodumíraly buňky, zvlášť ty mozkové. Nadbytek glukózy je ale zase pro tkáně celého těla silně toxický, proto mozek a slinivka břišní neustále hlídají hladinu glukózy v krvi a regulují ji pomocí hormonů insulinu a glukagonu. Zatímco insulin snižuje hladinu krevního cukru, glukagon ji zvyšuje.

 

Glukóza a glykemický index

Glukóza patří mezi tzv. rychle vstřebatelné neboli rychlé sacharidy, což popisujeme tzv. glykemickým indexem. Hodnota glykemického indexu glukózy je 100 a právě glykemický index glukózy je považován za měřítko pro stanovení glykemických indexů ostatních sacharidů, tzn. že zvýšení hladiny krevního cukru po konzumaci potravin je porovnáváno se zvýšením hladiny krevního cukru po konzumaci glukózy.

 

Jak tělo se sacharidy v potravě pracuje?

Složitější sacharidy se během trávicích procesů rozštěpí na monosacharidy a glukóza přejde z tenkého střeva do krve. Zhruba 20 procent glukózy skončí v játrech, která ji přemění na glykogen, tedy zásobní formu sacharidové (rychlé) energie. Zbývajících 80 procent glukózy putuje po těle a jako palivo ji spotřebovávají nejrůznější orgány včetně mozku, svalů nebo ledvin. Přebytečná glukóza, kterou nedokáže tělo rychle spotřebovat, se ukládá jako tuk.

 

Glukóza a další sacharidy

Glukóza je stavebním kamenem jiných sacharidů, například sacharózy, což je běžně používaný cukr v domácnosti. Jde o disacharid tvořený dvěma molekulami (glukóza + fruktóza), díky čemuž je jeho glykemický index středně vysoký (67). To znamená, že energie z něho se uvolňuje pomaleji než v případě rychlé glukózy.

 

V medu je obsažen přírodní cukr isomaltulóza, sacharid podobný sacharóze, ale méně sladivý. Isomaltulóza je tvořena stejně jako sacharóza jednou molekulou fruktózy a jednou molekulou glukózy, ale protože jsou spojeny jinou vazbou než v případě sacharózy, je více odolná během trávení a její vstřebatelnost je o 20-25 % pomalejší než u glukózy či fruktózy. Proto má isomaltulóza oproti těmto sacharidům nízký glykemický index a nízkou osmolalitu. Jak bylo prokázáno vědeckými studiemi, dodává isomaltulóza energii postupně během delšího výkonu a podporuje větší využití tuků jako zdroje energie v porovnání se sacharózou.

 

Sacharidy s malým počtem molekul najdete nejhojněji zastoupené i ve sportovní výživě, což dává v souvislosti se sportovním výkonem smysl – energie z takových sacharidů je dobře dostupná a tím pádem i rychlá. Vliv na zpracování a využití má samozřejmě i fakt, že sacharidy ve sportovní výživě vhodné během výkonu zpravidla nedoprovázejí bílkoviny a tuky, které by vstřebání prodlužovaly.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Proč je důležitá výživa během výkonu a co jíst?

Stejně jako automobil spotřebovává během výkonu palivo v podobě benzínu nebo nafty, i lidský organismus se hýbe a projevuje svůj život spotřebou určitého typu energie. Zatímco motor automobilu spotřebovává stále jeden druh paliva, který má v nádrži, a v závislosti na rychlosti jízdy (a i zahřátí motoru) se mění jeho spotřeba, lidský organizmus má z tohoto pohledu propracovanější systém. Výkon sportovce není odkázán pouze na jeden druh energie, ale hned na čtyři. A všechny dokážeme ovlivnit naší stravou.

Čím doplňovat energii během sportu? Máme skvělý přehled, který poradí!

Určitě víte, že každý cyklista, běžec, lyžař nebo triatlonista (obecně vytrvalec) potřebuje během svého sportovního výkonu doplňovat energii ze sacharidů. Ty jsou nejrychlejším zdrojem energie a jejich zásoby v těle jsou značně omezené. Po čem ale sáhnout? Poradíme a na grafu názorně ukážeme!

Jak správně vybrat sportovní výživu před, během a po sportu

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit VÁŠ problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji představu o tom, jak vám má daný produkt pomoci. Cílem tohoto článku je vám poradit, a ušetřit tak čas i peníze. A především – podpořit růst vaší výkonnosti.

Více aktualit

AKTUALITY

4/7
Získejte podpis mistra ČR v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty!

Chcete vlastnoruční podpis několikanásobného mistra České republiky v maratonu a půlmaratonu Víta Pavlišty? Dáme vám ho jako dárek - stačí v červenci objednat na eshop.enervit.cz a přihodit si do košíku právě dárek v podobě kartičky s podpisem člena Enervit Teamu. Tu máme nachystanou v limitované edici 100 ks, tak pospěšte!

1/7
Triatlonista Jan Šneberger po MČR: „Zastavil mě nepředvídatelný technický problém.“

Mistrovství republiky v dlouhém triatlonu mělo být vrcholem první části závodní sezony. Jan Šneberger v něm patřil mezi favority na celkové vítězství a na boj o titul si věřil. V cyklistické části ale přišel defekt a bylo po závodě. Člen Enervit Teamu v rozhovoru popisuje, co se stalo, jak se do té doby Moriavaman vyvíjel, i jak je spokojený s dosud absolvovanými závody.

28/6
Běžec Vít Pavlišta po zranění opět vítězí, triumfoval ve všech červnových startech

V květnu měl přijít vrchol první poloviny letošní závodní sezony v podobě mistrovství ČR v maratonu, které už v minulosti několikrát vyhrát. Víta Pavlištu však tentokrát do závodu nepustilo zranění, a tak favorit šampionátu na Pražském maratonu chyběl. Už v květnu se ale člen Enervit Teamu k závodění vrátil a od té doby proměňuje všechny své starty ve vítězství. Třeba v závodech seriálů RunCzech nebo RunTour.

20/6
Využijte výhodných balíčků, plánů a strategí

Chcete mít rychle po ruce sportovní výživu, kterou potřebujete pro váš závod či efektivní trénink, a ještě ušetřit? Sáhněte po našich balíčcích, časových výživových plánech nebo strategiích pro konkrétní sport. To vše pro vás máme připravené na našem e-shopu a poradíme i s tím, co a kdy si vzít.

16/6
ROZHOVOR: Pavel Brýdl má za sebou desítku závodů včetně vítězného Vltava Runu

Těžko budete hledat závod, ve kterém by Pavel Brýdl chyběl na stupních. Člen Enervit Teamu patří ke špičce v horských bězích a zvládá i další běžecké výzvy. V květnu byl třeba členem vítězné štafety na Vltava Runu a na bedně stál i při svém oblíbeném Trutnovském půlmaratonu. O svých startech povídá v našem rozhovoru, kde prozrazuje i svůj osvědčený výživový plán.   

Více aktualit