Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Co je zač BETAIN a jak nám pomáhá?

Proč zapojujeme výživu do našeho sportování? Abychom zvyšovali výkonnost. Proto často pracujeme na zvyšování energetických zásob, na podpoře regenerace, na správném nastavení organizmu před výkonem – vše s cílem mít více toho, co považujeme za důležité pro vyšší výkonnost. Někdy je ale dobré mít něčeho také méně, například homocysteinu. A s tím nám pomůže právě betain. Co jsou tyto aminokyseliny zač?

Homocystein je aminokyselina, jejíž vysoká hladina v krvi bývá mezi odborníky považována za spouštěče různých civilizačních onemocnění. Homocystein je přirozenou součástí našeho těla, ale důležité je držet jeho hladinu na co nejnižší úrovni. Jinak způsobuje různá kardiovaskulární a jiná onemocnění. U sportovců navíc zvýšená hladina homocysteinu způsobuje například vyšší unavitelnost, ztrátu formy, stavy přetrénování a vede i k horší regeneraci sil nebo k pomalejšímu léčení svalových poranění. Naopak nízká hladina homocysteinu je předpokladem vyšší výkonnosti. A co dokáže hladinu homocysteinu snižovat? Právě betain.

 

Betain je aminokyselina, která pomáhá s přeměnou homocysteinu v krvi na methionin. Aminokyseliny (mezi které patří betain, homocystein a mnoho dalších látek) jsou stavebními kameny všech bílkovin v těle, proto jsou potřebné pro mnoho tělesných funkcí (více o nich jsme psali zde). Vysoké hladiny homocysteinu ale mohou být škodlivé pro organizmus i pro sportovní výkonnost a její rozvoj, jak jsme si řekli výše. Revolučním řešením potlačování únavy tak může být příjem betainu.

 

Co způsobuje homocystein a jaký je přínos betainu?

  • Homocystein způsobuje větší unavitelnost – betain tak redukcí homocysteinu potlačuje únavu a míru toxicity uvnitř organizmu a podporuje větší výkonnost.
  • Homocystein stojí za ztrátou formy – betain tak pomáhá nabýt formu a udržet si ji déle.
  • Homocystein navozuje stavy přetrénování – betain homocystein potlačuje, čímž potlačuje i tyto stavy a podporuje tak proces regenerace.
  • Homocystein vede i k celé řadě onemocnění – betain redukcí homocysteinu navozuje zdravější prostředí uvnitř organizmu.

 

Z čistě sportovního hlediska platí, že nízká hladina homocysteinu je předpokladem vyšší výkonnosti. Proto můžeme směle říci, že betain podporuje růst výkonnosti sportovců – právě tím, že snižuje hladinu homocysteinu v těle i míru toxicity uvnitř organizmu.

 

Mezi přírodní zdroje betainu patří špenát, řepa, některé celozrnné obiloviny a vybrané druhy masa a drůbeže (krůtí, telecí, hovězí). Betain lze dnes ale přijímat i v koncentrované formě díky speciálním doplňkům sportovní výživy – třeba ve formě rozpustného nápoje Enervit Betaina Endurance Sports. Opět se každopádně potvrzuje, že kdo ví, jak to chodí v těle sportovce, má náskok před ostatními. Díky využití takových informací v praxi a zakomponování správné výživy do tréninku.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Glukóza a fruktóza: ideální kombinace pro maximální příjem energie během sportu

Chcete-li přijímat maximální množství energie během sportovního výkonu, pak musíte sáhnout po takovém zdroji, který obsahuje kombinaci glukózy a fruktózy ve správném poměru. Tento fakt vyplývá ze studií vědecké skupiny Enervit Equipe, a tak není divu, že právě tuto kombinaci najdete v Enervit produktech. Poradíme kde, i proč je pro vás tak výhodná.

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

PODCAST: Co jíst po sportu

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst po sportu, abyste tělu dopřáli kvalitní regeneraci. Právě ta je klíčem k růstu výkonnosti. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak nám pomáhají BÍLKOVINY sportovat lépe?

Ačkoliv se u bílkovin stejně jako u sacharidů a tuků uvádí i energetický příjem – z jednoho gramu bílkovin využije tělo 4 kcal energie – jejich hlavní funkcí je stavba. Bílkoviny jsou stavební látkou našich tkání, orgánů, enzymů nebo svalů a tím pádem i důležitým regeneračním, tedy obnovovacím faktorem. Proto by si měl každý vytrvalec příjem bílkovin a aminokyselin, z nichž jsou bílkoviny tvořeny, hlídat.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Více aktualit

AKTUALITY

10/7
Helena Karásková ovládla závod Xterra Czech Tour 2020

Dachsman XC triatlon v Kunraticích u Cvikova zahájil domácí sezonu v terénním triatlonu a chybět u toho nemohla ani česká královna Xterry a členka Enervit Teamu Helena Karásková. Při svém prvním startu si připsala vítězství, průběh závodu ale nebyl podle jejích slov vůbec jednoduchý. Mimo jiné i kvůli odloženému startu sezony a tréninkovému manku v plavání. Kromě triatlonového startu už má Helena Karásková v letošní sezoně za sebou i závodu v běhu do vrchu nebo na horském kole.

6/7
Vít Pavlišta suverénním mistrem ČR na dráhové desítce

Další titul republikového šampiona přidal do své sbírky Vít Pavlišta v červnu, když suverénně ovládl běh na 10 km na dráze. A hned v červenci ho čeká boj o další – na půlmaratonské distanci. Po jarní zrušené části se tak i atletická sezona rozbíhá a člen Enervit Teamu do ní vstoupil velmi dobře.

3/7
Triatlonista Tomáš Řenč odstartoval sezonu rekordem i dvěma triumfy

Tuzemská triatlonová sezona se rozjela v Račicích. V tamním vodáckém areálu se uskutečnila série závodů, na nichž nechyběl ani jeden z nejlepších českých triatlonistů současnosti a člen Enervit Teamu Tomáš Řenč. Nejdřív si zajel osobní rekord na střední vzdálenosti a pak ještě vylepšil své historické maximum na českých tratích v ironmanském závodě. Jak hodnotí své výkony a co udělal s jeho sezonou covid-19? O tom je náš rozhovor.   

30/6
Běžecký TriExpert Cup startuje, i letos s Enervitem

Brněnský letní běžecký pohár odstartuje první červencový den na atletickém stadionu Pod Palackého vrchem a následovat bude během léta dalších 11 závodů. I letos v nich všem běžcům bude pomáhat Enervit – specialista na výživu pro vytrvalce.

22/6
Máme nové odběrní místo Enervitu v Chomutově

Abychom vám byli stále blíž, domluvili jsme se na užší spolupráci s další sportovní prodejnou, respektive rovnou se sportovním centrem - Sport&Races v Chomutově. Můžete ho využít nejen jako místo pro tréninkové poradenství a nákup kvalitní techniky včetně kol, ale i pro osobní odběr objednávky Enervitu z našeho e-shopu.

Více aktualit