Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Křeče jsou postrachem sportovců. Jak na ně?

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Zřejmě i proto vyráží téměř každý cyklista nebo běžec na trať závodu s nějakým magnesiem v kapse, aby měl záchranu, až se křeče dostaví. Lze křečím předcházet, nebo se musíme spokojit s tím, že prostě přijdou?

Křeče jsou spojovány s příjmem protikřečových minerálů, což je obecné pojmenování minerálů obsažených v potu. O které jde a jaká fakta by sportovci měli znát?

Vápník

  • Zprostředkovává zúžení a rozšíření cév, čímž napomáhá udržovat hodnotu krevního tlaku a během výkonu se podílí na rychlejším transportu živin a metabolitů.
  • Účastní se svalové kontrakce, přenosu nervových impulzů a vylučování hormonů.
  • Klesne-li hladina vápníku pod organizmem hlídanou úroveň, následuje série hormonálních signálů vedoucí až k uvolnění vápníku z kostí do krevního řečiště (čímž se může časem zvýšit riziko zlomenin).

Hořčík

  • Jeho nízká hladina může přispět ke svalovým křečím.
  • Podporuje svalové kontrakce a přenos nervových impulzů.
  • Podílí se na tvorbě bílkovin.
  • Je důležitý pro obranyschopnost organizmu.
  • Jeho deficit může vyvolat nevolnost, podrážděnost, svalovou slabost, záškuby či chvění víček, křeče a srdeční arytmii.

Draslík

  • Elektrolyt, který vede elektrické impulzy buněčnými membránami (především ve svalové a nervové tkáni).
  • Pomáhá regulovat rovnováhu tekutin společně se sodíkem a chloridovými ionty.
  • Podílí se na transportu glukózy do svalových buněk a na ukládání glykogenu.

Sodík

  • Společně s draslíkem se podílí na regulaci rovnováhy tekutin.
  • Vně buněk udržuje objem krevní plazmy a krevní tlak.
  • Podporuje svalové kontrakce a přenosy nervových impulzů.
  • Deficit vede ke křečím.

Chlor

  • Udržování rovnováhy tělesných tekutin a elektrolytů.
  • Podporuje trávení.
  • Deficit vede ke svalovým křečím a únavě.

 

Lze příznaky křečí minimalizovat?

Z uvedených funkcí jednotlivých minerálních látek vyplývá, proč jejich akutní nedostatek vyústí ve svalové křeče. A nepřímo z již napsaného i vyplývá, že křečím lze předcházet, nebo jejich příznaky alespoň potlačit. A to tím, že budeme minerální látky ztrácené potem zpětně doplňovat, nebo se na jejich ztráty dopředu připravíme. Ale čím a jak?

V případě Enervitu jsou protikřečové minerály obsaženy především v těchto produktech:


 

1. PITÍM PROTI KŘEČÍM

Jednou z možných příčin křečí je nedostatečná hydratace (doplňování tekutin). Už 2-3 hodiny před sportem je dobré myslet na průběžné doplňování tekutin (v tomto čase je optimální čistá voda, případně s citronovou šťávou). A během výkonu by pak pití ionťáku (Enervit Isotonic Drink) mělo být pravidlem.

Prvním důvodem je to, že příjmem tekutin zamezíte hypertonickému (příliš hustému) vnitřnímu prostředí organizmu. V příliš hustém prostředí neprobíhá přenos látek ani informací optimálně. Druhým přínosem iontového nápoje během výkonu je, že doplňuje energii ze sacharidů a rovněž i minerální látky ztracené potem. Pitím iontového nápoje tak předcházíte křečím vlastně hned dvakrát – jednou doplňováním tekutin a podruhé příjmem minerálních látek.

 

2. KŘEČE A HAŠENÍ „POŽÁRU“

Požárem jsou v tomto případě myšleny právě ony křeče. Jakmile už vás přepadnou, je v daný okamžik rozhodně správné sáhnout po něčem, kde je KONCENTROVANÝ obsah minerálních látek. Jako nejlepší se nabízí Enervit Magnesium Sport. Kromě vysoké koncentrace minerálů (obsah je uveden níže) a vitamínu C je připraveno v práškové formě pro přípravu nápoje, takže účinek je nejen rychlý, ale současně jeho vypitím zapracujete i na doplnění tekutin.

S pomocí Enervit Magnesium sport tedy vyřešíte akutní problém křečí, což je určitě fajn. Ale pro příště bude zřejmě lepší preventivně zamezit nebo alespoň minimalizovat to, aby tento stav vůbec nastal. Jak tedy lze preventivním postupem minimalizovat příznaky křečí?

 

3. PREVENTIVNĚ PROTI KŘEČÍM

Především pro vás, kteří trpíte na křeče, je naše doporučení pracovat preventivně na jejich potlačení už dříve, alespoň 1-2 dny před vlastním závodem (nebo náročným tréninkem). A to opět pitím nápoje Enervit Magnesium Sport. Námi podporovaní sportovci, kteří jsou na příznaky křečí citlivější, pijí Enervit Magnesium sport před sobotním závodem už od středy, a to vždy jeden nápoj denně a poslední pak ráno se snídaní.

Cílem tohoto postupu je tělo „nasytit“ minerálními látkami, aby se během výkonu neprojevil jejich nedostatek právě v podobě možných křečí.

Proč právě Enervit Magnesium Sport zajišťuje nasycení minerálními látkami? Je to jejich vysokou koncentrací v produktu - jeden sáček (15 g) obsahuje 600 mg draslíku, 160 mg hořčíku, 90 mg sodíku a 80 mg vitaminu C. Draslík a hořčík podporuje optimální činnost svalů a nervové soustavy během výkonu, hořčík přispívá ke správné elektrolytické rovnováze a vitamin C se podílí na snížení míry únavy a vyčerpání, přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem a současně i k udržení správné funkce imunitního systému během intenzivního fyzického výkonu a po něm, kdy je organizmus díky vyčerpání výrazně oslaben.

 

Jak a kdy Enervit Magnesium sport použít, abychom předcházeli křečím:

Enervit Magnesium Sport užívejte ve dnech před fyzicky náročným výkonem (závodem či těžkým tréninkem), a to v dávce jeden sáček denně. Trpíte-li na křeče, lze jeden sáček vmíchat do hypotonického iontového nápoje Enervit Isotonic Drink a popíjet během závodu či tréninku. Pro doplnění minerálních látek po náročném výkonu lze vypít jeden sáček Enervit Magnesium Sport denně i ve dnech následujících.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Jak, proč a čím plnit pitný režim?

Dodržovat pitný režim je důležité nejen při velkých vedrech, která zažíváme v létě. Lidský organismus tekutiny potřebuje a my musíme myslet na to, jaké mu udělají nejlépe. Požadavky sportovce jsou i v tomto ohledu specifické a s pitným režimem je bohužel spojeno hned několik možných chyb a úskalí. Co tedy pít před, během a po výkonu?

Proč jsou bílkoviny důležité i pro vytrvalostní sportovce?

Existují lidé, kteří se bílkovinám vyhýbají nebo jich přijímají znepokojivě málo. Z toho pak pramení mnohé zdravotní komplikace nebo únava. K těmto lidem patří bohužel i vytrvalci, přitom potřebují téměř to samé množství bílkovin jako siloví sportovci. Z důvodu ochrany zdraví, a aby jim neubývala svalová hmota. Podívejme se proto na to, jak to s bílkovinami ve sportu a naší stravě je.

Výhody maltodextrinu: hodně rychle vstřebatelné energie pro váš výkon

Při sportu jsou sacharidy rychle dostupnou energií. Další jejich výhodou je, že se současně umí i rychle přeměnit na ATP, což je energie potřebná pro svalový pohyb. Při zohlednění dostupnosti a potenciální velikosti skladových zásob sacharidů se jedná o velmi strategickou formu energie, s níž už se dají vyhrávat závody a dosahovat úspěchů. Stojí tedy za to znát určité vychytávky se sacharidy spojené a vědět, jak tento zdroj energie funguje.

PODCAST: Proč je důležitá hydratace a jak plnit pitný režim při sportu?

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm pitnému režimu a hydrataci organizmu během sportu. Proč je důležitá, a proč iontový nápoj poslouží lépe než voda. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Více aktualit

AKTUALITY

19/9
Triatlonista Tomáš Řenč sbíral v létě medaile i rekordy, v Rakousku ho přibrzdil defekt

Na Slovakmanovi zvítězil v nejrychlejším čase trati a vybojoval titul mistra republiky v dlouhém triatlonu. Před týdnem v Doksech dojel druhý v závodě Českého poháru za Lukášem Kočařem, když se na trať vydal jen pár dní po ironmanském startu v Rakousku. Tam ho bohužel potkal cyklistické části defekt, jehož opravou strávil 14 minut. O všech letních závodech i výživě vypráví člen Enervit Teamu Tomáš Řenč v našem rozhovoru.

16/9
Přijďte na chomutovský seminář o výživě ve sportu

Máme pro vás dobrou zprávu – 8. října proběhne další výživový seminář pro všechny sportovce. Tentokrát v Chomutově a pod hlavičkou tréninkového systému Sport&Races. Součástí bude i prezentace produktů sportovní výživy Enervit.

12/9
Slavíme den vytrvalosti: 20% slevou pro vás

Není pro vytrvalce významnějšího dne v historii než 12. září. Tohoto dne se před 2509 lety uskutečnila bitva s významnými historickými důsledky pro dnešní vytrvalce - bitva u Marathonu. Zvítězili v ní Řekové, kteří porazili více než dvojnásobnou přesilu dobyvačných Peršanů. Úspěch to byl významný, a tak se řecký voják Feidippidés rozběhl, aby tuto událost co nejdříve předal v Athénách. Běžel více než 42 kilometrů, což po náročné bitvě byla pro vojáka nepřekonatelná dávka vyčerpání, a tak se slovy "Zvítězili jsme" zemřel. 

8/9
ČT Author Cup se pojede! 10. 10. v Bedřichově. I s Enervitem

Přes veškeré útrapy COVIDu se nejznámější cyklistický závod v Jizerských horách uskuteční – v sobotu 10. října, kdy odstartuje jubilejní 25. ročník. Enervit u toho coby specialista na výživu pro cyklisty a další vytrvalce nebude chybět – pomůžeme vám sportovat lépe!

28/8
Helena Karásková ovládla Valachy Man a Krušnomana, na biku se zranila

Dva velké závody terénního triatlonu v létě ovládla česká xterrová jednička a členka Enervit Teamu. Kromě triatlonu absolvovala i bikové závody včetně mistrovství republiky. Při posledním startu ji ale potkal nepříjemný pád. Závod dokončila, pak ale odjela na vyšetření a kromě stehů v puse dostala na ár dní i límec na krk. O tom všem vypráví Helena Karásková v našem letním rozhovoru.

Více aktualit