Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

ŽAKET neboli hlaďák: Postrach, kterému se dá vyhnout

Mezi sportovci koluje názor, že kdo nepoznal žaket, neví nic o náročnosti sportu. Je pravda, že díky tomu člověk zažije nepoznané stavy a pocítí syrovou podstatu pořekadla, že sytý hladovému nevěří. Na druhou stranu je to ale velmi zásadní „zářez“ do organizmu, který se příliš neslučuje s cílem zvyšovat vaši výkonnost.

Žaketem vytrvalci nazývají stavy, které se rovnají výrazům a frázím jako hlaďák, „totálně mi došlo“, „jsem vysoslej“, „jsem v hypošce“ a další. Souvisí s hladinou krevního cukru, která odráží množství glukózy putující v krvi a sloužící jako zdroj energie pro buňky v těle, včetně mozkových. Jakmile se kvůli sportovní aktivitě dostane hladina krevního cukru příliš nízko, nedostatek glukózy v krvi (tedy nedostatek energie pro svoji činnost) dává mozek najevo právě tím, že vyvolá pocity slabosti, ochablosti až nemohoucnosti. Studený pot a nemožnost se udržet na nohou nejsou výjimkou. Prostě to nejde – hýbat se, přemýšlet, komunikovat...

 

Jak se žaketu vyhnout

Je jasné, že tohle nechce nikdo zažít, a tak je potřeba se žaketu vyvarovat. V zásadě je potřeba dodržet dvě pravidla: nerozházet si hladinu cukru v krvi před začátek sportu a doplňovat energii průběžně během výkonu. Obě dvě věci zajistí organizmu potřebné množství glukózy v krvi a nedovolí její pád na takovou úroveň, která by pro vás byla fatální.

V době 2 hodin před sportem doporučujeme nejíst sladké. Příjem sladkého jídla či pití by vám „vystřelil“ hladinu krevního cukru vzhůru a stejně rychle by se poroučela i dolů – až do stavu hypoglykémie, kdy máte glukózy v krvi nedostatek. Odtud i zmiňovaný výraz „hypoška“ z úvodu. Nejlepším řešením před sportem je sportovní výživa v podobě speciálního sacharidového želé s nízkým glykemickým indexem, bez obsahu tuků či bílkovin - Enervit PRE Sport.

Během sportu je pak potřeba doplňovat energii ze sacharidů, protože sacharidové energetické zásoby v těle máme velmi omezené. Jde o již zmiňovaný glykogen, který je uložený ve svalech (vždy přitom využíváte jen glykogen svalů, které právě pracují) a v játrech – ten má za úkol dorovnávat hladinu cukru v krvi, aby nedošlo právě k nežádoucí hypoglykémii. Pomůžou vám energetické tablety, gely, koncentráty nebo tyčinky, které poskytnou rychle vstřebatelnou energii.

 

Nemusí jít jen o sport

Pocity žaketu můžete prožít i bez sportování. Stačí si po vydatném nedělním obědě ke kávičce dopřát nějakou sladkou tečku, která ještě více podpoří vyloučení inzulinu. Hormonu, jehož cílem je snížit hladinu krevního cukru, který vám po takovém jídle vylétne hodně vysoko (viz výše). Adekvátně tomu se vyloučí i množství inzulinu. Najednou vstanete a jdete něco aktivně dělat – okopávat zahrádku, sekat trávu, štípat dříví, v zimě třeba vyhrabovat sníh. Stačí jakákoli fyzická aktivita, která vyžaduje krevní cukr jako zdroj energie. Kvůli inzulinu a fyzické aktivitě ubyde glukóza v krvi tak výrazně, že si až musíte sednout, nebo byste sebou sekli. Blahopřejeme, právě jste poznali, co je to žaket.

Kdo tento stav nikdy nepoznal, raději to prosím nezkoušejte, jde o život. Raději s sebou vždy vozte energetické tablety, gely, koncentráty nebo tyčinky, které rychle doplní potřebnou energii. A v danou chvíli pro vás budou mít cenu zlata.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Energetická bilance: Jak většina sportovců jí?

V prvním článku našeho miniseriálu o energetické bilanci jsme si řekli, co je negativní energetická bilance a jaké jsou problémy z ní plynoucí. Ve druhém jsme si pak popsali výpočet vydané energie. Teď se zaměříme na příjem živin a kalorií a ukážeme, jak tvrdá může být realita. Naše ukázka by vás mohla překvapit a zároveň inspirovat ke změnám, které pomůžou k lepším výkonům i pocitům.

Energetická bilance: Jak počítat výdej energie?

V prvním článku našeho miniseriálu o energetické bilanci (Hrozba negativní energetické bilance aneb Jíte dost?) jsme si řekli, co je negativní energetická bilance a jaké jsou problémy z ní plynoucí. Upozornili jsme na to, že je třeba celkovou energetickou bilanci hlídat a slíbili jsme, že prozradíme, jak na to. Dnes nabídneme průvodce počty neboli návod, jak energetickou bilanci počítat, abyste se problémům vyhnuli a váš výkon byl vždy stoprocentní.

Jak snídat a jíst před závodem

Mnoho sportovců se správně snaží řešit svoji výkonnost nejen tréninkem, ale i výživou. Od odborníků se pak dozvídají, že nejdůležitější živinou vytrvalců jsou „cukry“. A tak se snaží toto doporučení naplňovat, a to především v posledních hodinách před sportem. Jelikož synonymem doporučovaného „cukru“ jsou sladkosti, sušenky, čokoláda a sladké nápoje, snaží se tyto potraviny vždy zahrnout do finálních příprav. Co se ale ve skutečnosti děje s jejich organizmem?

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 5. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

SERIÁL: Pozor na mýty spojené se sportem - 4. díl

Fungování lidského těla má několik zákonitostí, které je dobré dodržovat. Někdy bez znalostí fyziologie volíme zdánlivě logická řešení, která jsou ale pro sportovní výkon vyloženě škodlivá. Rádi bychom vám je demonstrovali na skutečných příbězích ze života a je na vás, zda se jimi inspirujete, nebo si je prožijete také. Rovnou ale poradíme: je lepší si to přečíst než to všechno prožít.

Více aktualit

AKTUALITY

20/7
Tadej Pogačar je opět králem Tour! I za pomoci Enervitu

Druhý start na slavném závodě a druhé vítězství. Bilance 22letého Tadeje Pogačara je výmluvná. Stejně jako jeho dominance v letošním ročníku, kdy na druhého v pořadí, Jonase Vingegaarda, najel více než 5 minut. I letos mu v etapách pomáhal výživový plán od Enervitu, stejně jako celé stáji UAE Team Emirates.

16/7
Využijte výhodného balení Enervit Gelů za akční letní cenu!

Naše další letní překvapení má podobu nového trojbalení oblíbených Enervit Gelů. Výhodné balení obsahuje 3 kusy gelů s citronovou příchutí a během léta jsme se rozhodli nabídnout vám ho za akční cenu – s 24% slevou.

13/7
Marcela Joglová před startem na OH: „Pro tenhle moment jsem se do běhání opřela!“

Svůj cíl si vytyčila naprosto jasně – nominovat se na olympijské hry do Tokia. Loni byly kvůli covidu odložené, letos už se ale uskuteční a Marcela Joglová na nich nebude chybět. Poporvé v kariéře okusí atmosféru pod pěti kruhy a zaběhne si olympijský maraton. Jak se těší, co ji čeká a na jakou výživu spoléhá? To všechno prozrazuje členka Enervit Teamu v našem rozhovoru.

6/7
Kajakář Vít Přindiš trojnásobným mistrem Evropy a medailistou ve SP

Letošní sezonu začal nejlépe, jak mohl – na mistrovství Evropy ve vodním slalomu vyhrál všechny tři závody, ke kterým nastoupil. Dokonce i jeho soupeři říkali, že napodobit takový výsledek se jen tak někomu nepovede. V závodech Světového poháru pak člen Enervit Teamu navázal medailovými úspěchy v extreme slalomu. Přečtěte si rozhovor s českým reprezentantem o jeho letošních startech, výživě i dalších plánech.   

2/7
Ochutnejte naše nové proteinové tyčinky. Máme pro vás i akci 3+1 ZDARMA

Nabité bílkovinami, s minimem cukru a se skvělou chutí. Takové jsou naše nové proteinové tyčinky Enervit Protein Bar. Vybírat můžete z lahodných příchutí – kokos, cookies, vanilka s čokoládou, červené ovoce, pomeranč s čokoládou a tmavá čokoláda.

Více aktualit