Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Helena Karásková v TOP 10 na ME Xterra

Přála si být v první desítce, a to se jí splnilo. Byť už není profesionálkou a na trénink má méně času. Helena Karásková po zlaté jízdě v Itálii opět ukázala, že i ve 44 letech stále patří ke špičce v terénním triatlonu a na mistrovství Evropy v Belgii vybojovala 9. místo. Rozhovor s dlouholetou členkou Enervit Teamu nabídne pohled na její nový způsob života, trénování i horská kola.

Jak se ti závodilo na mistrovství Evropy Xterra a jak jsi spokojená s 9. místem?

Plavání bez neoprenu byl očistec, promrzla jsem na kost. I když venku pálilo slunce, já dostala normální teplotu až po 20 minutách na biku… První kolo bylo hrozný, strašně moc závodníků, takže se nedalo předjíždět a příšerně se navíc prášilo. Taky tam nebyla skoro žádná technika, bylo to strašně rychlé, a to mi moc nesedí. Běh mě hodně překvapil. Tentokrát mi to hezky běželo do kopce, ale roviny – a hlavně hrbolaté seběhy a kostky – mi vůbec nešly… Měla jsem čtyřikrát zvrtnutý kotník a jednou jsem brzdila i rukama. V druhém okruhu už jsem si dávala větší pozor, ale i tak jsem přiběhla s pořádnou bambulí na kotníku. Ale doběhla! A protože jsem si přála být mezi nejlepšími desíti, tak s 9. místem musím být spokojená.
 

Při svém prvním letošním startu v Xteře jsi zažívala úplně jiné pocity – v Řecku jsi poprvé v kariéře závod nedokončila. Co se přihodilo?

Já jsem se hrozně těšila, protože v Řecku je to moc hezký závod. Na biku je ale také plný ostrých kamenů, a jak jsem se snažila toho co nejvíc najet v technice, v jednom singlu jsem tak blbě drbla plášť, že to nešlo opravit… Neměla jsem s sebou nic a vlastně bych potřebovala i duši. Sice mi Barča Stupková půjčila bombičku, za což jí ještě jednou strašně moc děkuju, ale zase to rychle ušlo a bylo po závodě. Moc mě to mrzelo, byla to vlastně úplně první Xterra, kterou jsem za těch 11 let nedokončila. Byla to jednoznačně moje chyba, jela jsem zbytečně rychle.
 

Na DNF to pro hodně lidí bylo i na Českém poháru horských kol v Kutné Hoře na začátku letošní sezony, kdy neskutečné bahno prakticky neumožňovalo pořádně závodit. Jak ses s tím popasovala ty a co jsi stavu trati říkala? Zažila jsi už někdy něco podobného?

Jo, takovýhle extrém jsem zažila na Havaji. Ale tam jsem měla strašnou výhodu, protože můj rám měl tenkrát širokou zadní stavbu a vidlice byla hodně otevřená, takže mně se tam kolo v podstatě kromě pár chvil točilo pořád. V Kutné Hoře jsem říkala manželovi, že asi nepojedu, že to nemá význam. Tak se na mě podíval a řekl, ať teda nejezdím. A naprosto přesně věděl, jaký to bude mít efekt… Samozřejmě jsem stála na startu, nedalo mi to už kvůli našim dětem z týmu, zabalit to hned na startovní čáře. Závod to byl ale hrozně těžký a to doslova – kolo jsem nosila na zádech a ta mě pak bolela ještě pět týdnů. V Řecku na Xteře jsem musela mít tejpy, aby se dalo běžet.
 

Pohárům MTB se i letos věnuješ, už jsi odjela pár závodů. Máš v plánu zúčastnit se všech podniků? A je tohle pro tebe jednodušší skloubit s prací?

Na pohárových závodech startuju proto, že tam jsme s dětmi z týmu, tak proč toho nevyužít. Ale příští rok už to asi přesto hodně zvážím… Jinak děti jsou úžasný, fandí jako šílení. Jsem na ně pyšná! V plánu mám ještě Bedřichov, i když trať nepatří mezi ty, které by se mi úplně líbily. Poslední Harrachov se pak kryje s Xterrou v Německu. Tam si budu muset v pátek zazávodit na short tracku, jinak nelze startovat v elitě, a v sobotu dlouhá trať. Společně s Xterrou v Belgii a Prachaticích patří Žitava do Světového poháru, takže konkurence bude veliká. V neděli se pak přesunu do Harrachova pomáhat občerstvovat. Tohle bude náročný víkend…

 

Zmínili jsme práci, protože od letoška už nejsi profesionálkou, ale zvládáš sport jako koníčka při svých pracovních povinnostech. Dá se říct, jak se změnily tvé možnosti na trénink, vyjádřené například v hodinách na jednotlivé disciplíny?

U kola to zůstalo v podstatě stejné. 2-3x do týdne máme trénink s našimi dětmi v týmu, takže tam asi úplně problém není. Podstatně horší už je ale plavání, k tomu se dostanu jednou, maximálně dvakrát za týden. A s během je to dost podobné… Tam se navíc přidaly zdravotní problémy, které mi běhání dost komplikují. No a nejhůř je na tom regenerace, na kterou nezbývá čas. V době covidu jsme postavili doma aspoň saunu, tak se jí snažím využívat, kdy to jen jde, ale toho času je málo.
 

Věnuješ se mimo jiné trénování – tví svěřenci jsou také triatlonisté, nebo máš i jiné sporty? A jak se jim letos daří?

Jsou to hlavně bikeři, tam se myslím našim dětem daří velice dobře. Hodně se posouvají dopředu a dvě naše členky jsou v reprezentaci, což je úplně úžasný a myslím, že to motivuje i ostatní k další práci. Triatlonisté jsou druhou skupinou, další je skupinka MTBO (orienťák na biku) – ti se pravidelně účastní evropských a světových šampionátů a vozí i nějaké medaile. Také mám jednoho překážkového běžce. Všechno to trénování je ale společná práce s manželem – já se starám o fyzičku a manžel o techniku na biku.
 

K fyzičce a výkonnosti patří i sportovní výživa. Jak ji řešíš ty během závodů?

Mám už vyzkoušené sušené ovoce, ořechy a Enervit PRE Sport těsně před závodem. Při něm si vezu pití – Enervit Maltodextrin Fructose namíchaný s iontovým nápojem Enervit Isotonic Drink. Samozřejmostí jsou pak gely – klasické Enervit Gely s kofeinemIsotonic Gely nebo Liquid Gely. Používám i energetické tablety Carbo Tablets a po náročných výkonech včetně tréninků si dávám regenerační nápoj Enervit R2 Recovery Drink, po kratších trénincích After Sport Drink.

AKTUALITY

14/6
Mrkněte na nová videa o sportovní výživě

Když už jsme natáčeli výživovou poradnu pro pořad Po trailech přes hory, který vysílá Česká televize, dali jsme rovnou dohromady i dvě videa pro náš YouTube kanál a web. Můžete se tak ve 2 minutách podívat na to, proč vůbec při sportu řešit sportovní výživu, a také co doplňovat během sportu, abyste měli dostatek energie.

10/6
Rozhovor s parakanoistou Miroslavem Šperkem: o kvalifikaci na OH i dalších sportech

V roce 2004 vybojoval stříbrnou medaili na paralympijských hrách v Athénách v hodu diskem. Po pár letech a druhé účasti na paralympiádě se ale rozhodl zkusit i jiné sporty. A že jich bylo! Aktuálně se Miroslav Šperk věnuje kanoistice a v květnu ve své lodi bojoval o účast na třetích paralympijských hrách. Nabízíme vám rozhovor nejen o poslední kvalifikaci, ale také o dalších aktivitách tohoto multisportovce, který spoléhá na Enervit – sportovní výživu Českého paralympijského týmu.

7/6
Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne? Mrkněte na záznam semináře a termín nového

Další ze seriálu našich on-line seminářů se zaměřil na sportovci často využívané potraviny a nápoje, které bývají dostupné i na občerstvovačkách závodů. My jsme se na ně podívali z hlediska složení a fyziologických zákonitostí organizmu, abychom mohli objektivně zhodnotit, v čem mohou pomoci a nebo naopka uškodit. Probrali jsme třeba colu, pivo, čokoládu, sušenky, oříšky nebo ovoce včetně sušeného. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v červnu. 

3/6
Blíží se Trutnovská 10 i Kasper Trutnovské kempy

V sobotu 8. června proběhne už 11. ročník oblíbeného běžeckého závodu a o prázdninách má parta kolem Kasper Swix Teamu v plánu další ročník populárních dětských kempů - až uť fomou pobytu, nebo příměstského tábora. 

31/5
Končí I. fáze naší soutěže. Napište si o odměnu a zapojte se do II. kola!

Konec května = konec 1. kola naší letošní soutěže spojené se závody, jejichž partnery s Enervitem jsme. Zúčastnili jste se některých a máte razítka v herním plánu? Pak nám ho pošlete a můžete vyhrát jeden z Enervit výživových plánů podle vlastního výběru! 

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Více aktualit