Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

O výživě mladých sportovců s trenérem cyklistického Sportovního centra mládeže

Na co dávat pozor v otázkách výživy mladých sportovců, a proč se bránit některým módním trendům? I na to odpovídá trenér cyklistického Sportovního centra mládeže Karlovarského kraje Petr Novák ve druhé části našeho rozhovoru.

Výživa je pro cyklisty určitě hodně důležitá. Jak přistupujete k této otázce a kdy je dobré začít seznamovat mladé sportovce s tím, jak organizmus při sportu funguje a co potřebuje?

Zde platí jedno přísloví – co se v mládí naučíš… Díky spolupráci s Enervitem a projektem Sportuj lépe mají trenéři dostatek informací, které mohou předat svým svěřencům. Nejsem příznivce zákazů, jídelníčků na míru a významných omezení ve výživě, ale je potřeba si uvědomit, že stravovací návyky dnešní mládeže nejsou úplně dobré a vhodnou prací trenéra lze mladým sportovcům pomoci nejen ve sportu, ale i do dalšího života. Lze jim tak ušetřit případné zdravotní komplikace, které by mohly v budoucnu kvůli nedodržování základních pravidel zdravé výživy přijít.
 

Jaké jsou znalosti z oblasti fyziologie a výživy sportovců, kteří k vám přicházejí?

My pracujeme s opravdu mladými sportovci, od 18 let odcházejí do dospělých týmů. Znalosti tak odpovídají jejich věku a je potřeba na to přihlédnout i ve chvílích, kdy mladému sportovci vysvětlujeme, jak co v těle funguje a co je pro jejich organismus nejlepší. Na druhou stranu, s nenásilnou formou edukace a vzdělávání udělá sportovec, který to myslí se sportem vážně, poměrně velký pokrok a začne o svém těle a výživě přemýšlet. Nic se ale také nesmí přehánět a moje zkušenost i z jiných sportů je, že si sportovci někdy udělají z výživy bič, kterým se denně týrají a necítí se vůbec dobře. Dobrá výživa je jedním ze základů pro špičkový sport, ale není to rozhodně jediný bod, ke kterému by se měla snaha sportovců upínat! Kvalitní trénink, dobrá výživa, prostor pro regeneraci a spánek, psychická pohoda – to je jen několik faktorů, bez kterých nejde dělat sport naplno dlouhodobě.
 

Dá se obecně popsat, co je vhodné z pohledu výživy před, během a po sportu, aby byl výkon co nejlepší a výkonnost rostla?

Popsat se to samozřejmě dá, ale vydalo by to na několik článků... Obecně platí, že pro co nejlepší výkon je potřeba mít jídelníček vyvážený, pestrý, s dostatkem základních živin (tuky, sacharidy, bílkoviny), vitamínů, minerálů. Pokud je to možné, měly by být potřeby organismu pokryty co nejvíce z běžné stravy, potravinové doplňky by se měly používat až ve chvíli, kdy nejsme schopni si běžnou stravou doplnit všechny potřebné látky. V současnosti probíhá vždy nějaká vlna, nový trend v oblasti výživy, která zaručuje lepší hubnutí, výkon a tak dále. Je potřeba použít zdravý rozum, na základech znalostí fungování lidského organismu umět rozlišit, co, kdy a v jaké míře je či není vhodné. Od toho by měl být trenér. Pokud si není nějakou věcí jistý, protože se například dočte, že se pohled na nějakou problematiku změnil, měl by si zjistit co nejvíce informací, včetně konzultace s odborníkem, a ty pak předat svým svěřencům.
 

Máte nějaký příklad?

Máme tendenci hodnotit věci černobíle – buď je to tak, nebo jinak a žádná další cesta neexistuje. V současné době probíhá boj proti sacharidům a cukrům – už i mezi dětmi mi od rodičů přišel dotaz na nízkosacharidovou dietu. U sportujících dětí je to podle mě nesmysl, potřebují sacharidy na pokrytí energetických potřeb organismu nejen při sportu. Na druhou stranu stravovací návyky dětí nejsou dobré a jejich jídelníček obsahuje víc jednoduchých cukrů, než je vhodné. Je proto potřeba s touto problematikou pracovat citlivě a individuálně ke každému svěřenci. Každý přichází s jinými návyky a to, co někomu trvá chvilku, může být i ve věcech výživy velká překážka pro jiného.
 

Vy spoléháte v otázce sportovní výživy na Enervit. Proč?

Enervit věnuje nemalé prostředky osvětě a vzdělávání nejen mladých sportovců v otázce sportovní výživy. Také neustále vyvíjí a posouvá svoje produkty tak, aby splňovaly nároky sportovců všech úrovní. Další důležitou výhodou produktů Enervit je minimální množství přidaných látek do sportovní výživy, které mají za úkol jen nalákat na dobrou chuť a vzhled – jedná se o různá barviva a aromata, která ale do sportovního výkonu nic nepřinesou, naopak, jejich přítomnost ještě víc zatíží organismus sportovce.
 

Které produkty nejčastěji využíváte?

V našem SCM využíváme v podstatě celého spektra sportovní výživy pro vytrvalce od Enervitu. Jen se snažíme odlišit, co je pro určitou věkovou kategorii vhodné a přínosné. Během závodního dne tak přijdou ke slovu Enervit PRE Sport ve fázi před výkonem, energetické tyčinky a gely během výkonu a po sportu regenerační Enervit Recovery Drink, který zná snad každý sportovec, i kdyby jinak používal produkty jiných značek.

AKTUALITY

24/11
Triatlonista Jan Šneberger hodnotí sezonu: „Zahraniční starty chyběly nám všem.“

Podobně jako ostatní triatlonisté letos musel zapomenout na zahraniční starty, s výjimkou sousedského Slovakmana. Na domácí půdě přesto zvládl slušnou porci závodů včetně několika mistrovských a připsal si výborná umístění. Člen Enervit Teamu Jan Šneberger se na jaře zúčastnil i několika virtuálních závodů a v našem rozhovoru kromě nich komentuje i své nejoblíbenější produkty Enervit zařazované do výživového plánu při sportu.

20/11
Vyzkoušejte skvělou NOVINKU: Energetický nápoj Enervit Isocarb 2:1

Načerpejte velké množství energie ze sacharidů pro vaše sportování z nového energetického nápoje. Enervit Isocarb 2:1 obsahuje optimální kombinaci maltodextrinu a fruktózy pro zajištění příjmu vysoké dávky energie, která je v průběhu času stabilnější. Není třeba nic složitě počítat, stačí namíchat v požadovaném ředění a zajistit tak tělu 30, 60 nebo 90 g sacharidů pro váš výkon.

17/11
ROZHOVOR: Triatlonistka Helena Karásková o sezoně, plánech i výživě

Právě teď už měla finišovat s přípravou na zimní část sezony, v jejím případě lyžařskou. Ani té se ale nevyhnuly odklady závodů kvůli koronaviru, který změnil i plánové starty v sezoně terénního triatlonu. V ní Helena Karásková startovala výhradně na domácích závodech a v rozhovoru hodnotí úspěchy i neúspěchy. Členka Enervit Teamu samozřejmě prozrazuje i své osvědčené výživové tipy a prozrazuje, že aktuálně není jen závodnicí, ale také masérkou, trenérkou a pořadatelkou závodů…

13/11
Užijte si náš RED FRIDAY s 20% slevou na všechny produkty Enervit!

Žádný smolný pátek 13. ani čekání na Black Friday, který správně připadá na poslední listopadový pátek. My pro vás máme náš RED FRIDAY, protože k Enervitu patří červená, jsme vždy o krok napřed a rádi přinášíme radost ze sportu. Využijte speciální a časově omezenou akci v podobě 20% SLEVY na vše!

27/10
Reprezentantka ČR, atletka Marcela Joglová: „Běh mi pořád přináší radost.“

Ačkoli se už v dětství věnovala řadě sportů, atletickou profesionálkou se stala až ve 32 letech. Poté, co překonala desetileté období s problémy s příjmem potravy. Do té doby si vyzkoušela řadu povolání – na záchrance, v baru, na soukromé klinice, ve fitness centru, hlídala také děti. Dnes patří k výrazným tvářím české atletiky, kam vlétla jako uragán. Stejně jako do světa triatlonu, po kterém také pošilhává. Seznamte se s Marcelou Joglovou, členkou Enervit Teamu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jak sportovat lépe? Využijte fyziologických zákonů

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu.

7. fyziologický zákon: Růst sportovní výkonnosti nastává po tréninku

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme poslední, 7. zákon, který říká, že klíčovou fází růstu výkonnosti je regenerace.

6. fyziologický zákon: Energetická bilance rozhoduje

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 6. zákon, který říká, že pro každého sportovce je nesmírně důležitá tzv. energetická bilance.

5. fyziologický zákon: Výživa musí projít žaludkem

Lidské tělo funguje podle určitých zákonů, které jsou jasně dané. Říkáme jim fyziologické zákony, a pokud chcete, aby vaše sportovní výkonnost rostla, měli byste je respektovat a naučit se jich využívat. Abyste nemuseli dřít jako koně ve snaze porazit přírodu. Dnes pro vás máme 5. zákon, který říká, že různé živiny stráví v žaludku různě dlouhou dobu. A že čas je hodně důležitý.

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Více aktualit