Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

O výživě mladých sportovců s trenérem cyklistického Sportovního centra mládeže

Na co dávat pozor v otázkách výživy mladých sportovců, a proč se bránit některým módním trendům? I na to odpovídá trenér cyklistického Sportovního centra mládeže Karlovarského kraje Petr Novák ve druhé části našeho rozhovoru.

Výživa je pro cyklisty určitě hodně důležitá. Jak přistupujete k této otázce a kdy je dobré začít seznamovat mladé sportovce s tím, jak organizmus při sportu funguje a co potřebuje?

Zde platí jedno přísloví – co se v mládí naučíš… Díky spolupráci s Enervitem a projektem Sportuj lépe mají trenéři dostatek informací, které mohou předat svým svěřencům. Nejsem příznivce zákazů, jídelníčků na míru a významných omezení ve výživě, ale je potřeba si uvědomit, že stravovací návyky dnešní mládeže nejsou úplně dobré a vhodnou prací trenéra lze mladým sportovcům pomoci nejen ve sportu, ale i do dalšího života. Lze jim tak ušetřit případné zdravotní komplikace, které by mohly v budoucnu kvůli nedodržování základních pravidel zdravé výživy přijít.
 

Jaké jsou znalosti z oblasti fyziologie a výživy sportovců, kteří k vám přicházejí?

My pracujeme s opravdu mladými sportovci, od 18 let odcházejí do dospělých týmů. Znalosti tak odpovídají jejich věku a je potřeba na to přihlédnout i ve chvílích, kdy mladému sportovci vysvětlujeme, jak co v těle funguje a co je pro jejich organismus nejlepší. Na druhou stranu, s nenásilnou formou edukace a vzdělávání udělá sportovec, který to myslí se sportem vážně, poměrně velký pokrok a začne o svém těle a výživě přemýšlet. Nic se ale také nesmí přehánět a moje zkušenost i z jiných sportů je, že si sportovci někdy udělají z výživy bič, kterým se denně týrají a necítí se vůbec dobře. Dobrá výživa je jedním ze základů pro špičkový sport, ale není to rozhodně jediný bod, ke kterému by se měla snaha sportovců upínat! Kvalitní trénink, dobrá výživa, prostor pro regeneraci a spánek, psychická pohoda – to je jen několik faktorů, bez kterých nejde dělat sport naplno dlouhodobě.
 

Dá se obecně popsat, co je vhodné z pohledu výživy před, během a po sportu, aby byl výkon co nejlepší a výkonnost rostla?

Popsat se to samozřejmě dá, ale vydalo by to na několik článků... Obecně platí, že pro co nejlepší výkon je potřeba mít jídelníček vyvážený, pestrý, s dostatkem základních živin (tuky, sacharidy, bílkoviny), vitamínů, minerálů. Pokud je to možné, měly by být potřeby organismu pokryty co nejvíce z běžné stravy, potravinové doplňky by se měly používat až ve chvíli, kdy nejsme schopni si běžnou stravou doplnit všechny potřebné látky. V současnosti probíhá vždy nějaká vlna, nový trend v oblasti výživy, která zaručuje lepší hubnutí, výkon a tak dále. Je potřeba použít zdravý rozum, na základech znalostí fungování lidského organismu umět rozlišit, co, kdy a v jaké míře je či není vhodné. Od toho by měl být trenér. Pokud si není nějakou věcí jistý, protože se například dočte, že se pohled na nějakou problematiku změnil, měl by si zjistit co nejvíce informací, včetně konzultace s odborníkem, a ty pak předat svým svěřencům.
 

Máte nějaký příklad?

Máme tendenci hodnotit věci černobíle – buď je to tak, nebo jinak a žádná další cesta neexistuje. V současné době probíhá boj proti sacharidům a cukrům – už i mezi dětmi mi od rodičů přišel dotaz na nízkosacharidovou dietu. U sportujících dětí je to podle mě nesmysl, potřebují sacharidy na pokrytí energetických potřeb organismu nejen při sportu. Na druhou stranu stravovací návyky dětí nejsou dobré a jejich jídelníček obsahuje víc jednoduchých cukrů, než je vhodné. Je proto potřeba s touto problematikou pracovat citlivě a individuálně ke každému svěřenci. Každý přichází s jinými návyky a to, co někomu trvá chvilku, může být i ve věcech výživy velká překážka pro jiného.
 

Vy spoléháte v otázce sportovní výživy na Enervit. Proč?

Enervit věnuje nemalé prostředky osvětě a vzdělávání nejen mladých sportovců v otázce sportovní výživy. Také neustále vyvíjí a posouvá svoje produkty tak, aby splňovaly nároky sportovců všech úrovní. Další důležitou výhodou produktů Enervit je minimální množství přidaných látek do sportovní výživy, které mají za úkol jen nalákat na dobrou chuť a vzhled – jedná se o různá barviva a aromata, která ale do sportovního výkonu nic nepřinesou, naopak, jejich přítomnost ještě víc zatíží organismus sportovce.
 

Které produkty nejčastěji využíváte?

V našem SCM využíváme v podstatě celého spektra sportovní výživy pro vytrvalce od Enervitu. Jen se snažíme odlišit, co je pro určitou věkovou kategorii vhodné a přínosné. Během závodního dne tak přijdou ke slovu Enervit PRE Sport ve fázi před výkonem, energetické tyčinky a gely během výkonu a po sportu regenerační Enervit Recovery Drink, který zná snad každý sportovec, i kdyby jinak používal produkty jiných značek.

AKTUALITY

29/5
Cyklistický Nova Cup odstartuje 13. 6. a my budeme u toho

Cyklisté se dočkali - start NOVA Cupu se blíží a druhý červnový víkend to vypukne! Enervit bude u toho jako oficiální výživový partner seriálu, který vyvrcholí posledním podnikem 3. října v Mikulově. Enervit tak budete mít vždy na dosah, aby se vám jelo lépe!

27/5
Využijte AKCE 3+1 ZDARMA a snížených cen na e-shopu

Využijte speciální akci a načerpejte energii pro své sportovní výkony díky tyčinkám Enervit Competition Bar. Ke každým 3 objednaným kusům vám dáme automaticky 1 ks ZDARMA, když do poznámky napíšete TYCINKA. Akce platí na našem e-shopu jen do 31. 5. - tak si pospěšte! Akci není možné využít v případě osobního odběru na prodejnách.

20/5
Seriál Běhej lesy odstartuje 6. června, samozřejmě i s Enervitem

Odložený start populárního běžeckého seriálu je tu a v červnu proběhnou hned tři závody – na Vysočině, v Lednici a ve Slavkovském lese. Enervit ani na jedné štaci nebude chybět a je připravený vám pomoci sportovat lépe v rámci celé série.

11/5
Závody se rozjíždějí, první MTB start bude i s Enervitem

Už o víkendu se pojede první cyklistický závod! Cyklovýzva NOVA CUP láká na parádní trať u Hradce Králové a je jasné, že u toho Enervit jako specialista na výživu vytrvalců nemůže chybět. Vždyť jsme hrdými partnery celého seriálu NOVA CUP, který odstartuje už v červnu.

2/5
Tomáš Bárta ovládl Kooperativa Lipno Lake, on-line závod Kola pro život

Závodníkům týmu TUFO PARDUS Prostějov se daří i ve virtuálních cyklistických startech. Závod Kola pro život Lipno Lake ovládl Tomáš Bárta, jeho týmový kolega Bruno Stoček byl bronzový.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

PODCAST: Jak snídat a jíst před závodem

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst a nejíst před sportem, aby byl váš výkon co nejlepší. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Jak nám pomáhají SACHARIDY sportovat lépe?

Pro vytrvalecký výkon jsou sacharidy zřejmě nejklíčovější živinou. Jedná se o zdroj energie, který je na rozdíl od tuků dvakrát rychlejší ve své dostupnosti. To je i důvod, proč sacharidy jako zdroj energie dominují při vysoce intenzivních výkonech, nebo na začátku jakéhokoliv sportování.

PODCAST: Jak na růst výkonnosti během tréninku

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, jak na zlepšení kondice a růst výkonnosti v tréninku. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.  

PODCAST: Jaké zdroje energie využíváme během vytrvalostního výkonu?

Poslechněte si náš nový podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, jaké energetické zdroje využívají cyklisté, běžci, triatlonisté a další vytrvalostní sportovci. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.  

Více aktualit