Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Route 66 na kolech: denně 120 km v sedle a extrémní podmínky v Mohavské poušti

Jednomu je 60, druhému 52 let. Nejsou to žádní profesionální sportovci, ale oba sport milují, byť se k němu ve větší míře dostali až v pozdějším věku. A letos v létě podstoupili výzvu v podobě přejezdu slavné americké Route 66 na kolech. Řeč je o Miroslavu Paterovi a Liboru Kůrkovi, kteří svou americkou pouť absolvovali i s Enervitem po kapsách. Jaké zážitky si přivezli, jak vypadalo jejich stravování a co všechno už mají za sebou? O tom je druhá část našeho rozhovoru.

první části rozhovoru jsme si povídali o tom, kdo s nápadem na cestu napříč USA přišel, kdo s nimi vyrazil jako doprovod nebo jaká byla jejich příprava.


Před cestou jste říkali, že jste připravení poznat sami sebe v těžkých chvílích, kdy si zřejmě sáhnete na dno sil. Naplnilo se i tohle očekávání?

Miroalv Patera: U mě ano – když jsme přejížděli oblast Mohavské pouště. Teplota odpoledne dosahovala 45 stupňů a k tomu stoupání a protivítr. To byl pro mě náraz do zdi, jak se říká v závěru maratonu.

Libor Kůrka: Ty podmínky si vyžádaly své. Zkrátili jsme kvůli nim tři etapy po sobě a kvůli tomu jsme pak překopali konec cesty – změnili jedno ubytování a poslední etapu si rozdělili na dva dny. Nebýt toho, dojeli jsme do Santa Monici už 2. září.
 

Kolik kilometrů jste najeli v průměru za den?

MP: Najížděli jsme v průměru mezi 120 a 130 kilometry. Nejdelší etapa měla 135 a nejkratší, ta poslední přes Los Angeles, zhruba 55 kilometrů. Na kole jsme strávili celkem 33 dní.


Jaké top zážitky si z cesty odnášíte?

LK: Ohromně na mě zapůsobila ohleduplnost tamních řidičů, v Česku bychom se od nich měli hodně co učit. Skvělá byla celkově ochota místních pomoci. Asi nejvíc to bylo vidět na silnici, v horkém počasí, kdy jen tak někdo zastavil, podal nám studené pití a jel dál. Nebo nám nechal stát petky se studenou vodou na krajnici dálnice a než jsme tam dojeli, byl pryč. Pak samozřejmě rozmanitá a neskutečně krásná příroda. Asi největším zážitkem bylo, když jsme narazili na řeku, přes kterou nebyl most…

MP: To byl top zážitek i pro mě! Dojeli jsme na stavbu, kde se opravoval most, takže přes něj nešlo přejet. Nám se to ale nechtělo objíždět, tak jsme se ptali, jaké jsou možnosti. Ujal se nás předák stavby, dojel s námi autem k brodu, našel a poradil místo, kudy přejít, a ještě nám to nahrál na naši kameru. Potom se s přáním šťastné cesty rozloučil.


Potkaly vás během cesty nějaké technické potíže, nebo bylo vše naprosto v pořádku?

MP: Cestou jsme neměli žádné technické problémy. Jen asi více jak dvacet defektů, ale vezli jsme náhradní duše a sadu plášťů.

LK: Naštěstí se celá cesta obešla bez závažných problémů. Kolo jsem si nechal projít servisem a vyzvedl si ho den před odletem. Během cesty jsem se tedy potýkal jen s výměnou nebo lepením duše, a to celkem 13x. Obvykle v úsecích, které jsme museli projet po dálnici. Tam nám daly zabrat drátky z prasklých pneumatik, které se občas hojně povalovaly na krajnici. K tomu jednou prořízlý plášť, jinak nic.


Jak jste se na cestě stravovali?

MP: Většinou nám vařil náš doprovodný tým – manželky a kamarád. Ráno jogurt, vločky a ořechy, ke svačině bageta s burákovým máslem a marmeládou. Okolo poledne nás dojíždělo auto a dali jsme si druhou svačinu. Po dojezdu na ubytování večeře – kuře, rýže, těstoviny. Moc jsme se neošidili a byl čas i na návštěvu tamních restaurací a steakhousů.

LK: Já si na snídani vezl namíchané vločky s ořechy a sušeným ovocem a vařil jsem si kaši z mléka, dětské krupičky, vařené rýže a vločkové směsi. K tomu jeden banán a 3 kávy. Při ubytování v motelu jsme zašli do restaurace, jinak jsme se snažili hledat ubytování přes Airbnb, kdy jsme měli k dispozici vždy plně vybavený dům, takže doprovodný tým vařil a žili jsme si fakt dobře.


Na cestě vám pomáhala také sportovní výživa Enervit – jak se vám osvědčila a na jaké produkty jste během cesty spoléhali?

LK: Enervit užíváme dlouhodobě, já vlastně po celou dobu mých sportovních aktivit, a opět nás nezklamal. Na cestu jsme míchali ionťák Isotonic Drink, v průběhu dne jsme používali energetické tablety nebo gely, já zařazoval pro mě nutné Magnesium Sport a v cíli hned po dojezdu byl čas na regenerační R2 Recovery Drink.


Vaší doménou jsou zejména běhy – kdy jste s běháním začali a jaké závody už máte za sebou?

LK: Na podzim 2006 jsem viděl reklamu na první vydání časopisu Run, ve kterém měl být tréninkový plán, který měl připravit na uběhnutí pražského maratonu v květnu. Tak jsem zakoupil běžecké boty, předplatné časopisu Run a v listopadu 2006 poprvé vyběhl na trasu dlouhou 3 km. V květnu 2007 jsem běžel svůj první maraton. Od té doby jsem běžel řadu městských maratonů, několikrát v Praze, v Košicích, ve Frankfurtu, Vídni, New Yorku, Bostonu, Chicagu, řadu horských maratonů – Jungfrau, Zermatt, ultramaraton Zermatt a další běhy s delší distancí než je ta maratonská. Pak samozřejmě půlmaratony a desítky… Asi největší úspěch je pro mě osobák na maratonu s časem 3:01:43.


Dá se letošní cyklistický projekt srovnat s některými vašimi běžeckými aktivitami?

MP: Byl to náš první cyklistický projekt a s maratony, které jsme absolvovali, se nedá srovnat. I když bostonský maraton byl top, stejně jako Jungfrau maraton.


Máte už teď v hlavě nějakou další společnou výzvu, nebo si užíváte klidu?

MP: Jsme plní zážitků a začínáme znovu nabíhat objemy na další závody, tak snad nás zase něco napadne.

LK: Teď si užívám klidu. Občas se projedu, proběhnu, ale nic zásadního. Na rok 2025 plánujeme s manželkou projít Appalačskou stezku v USA, oblíbenou dálkovou trasu měřící 3500 kilometrů.

AKTUALITY

14/6
Mrkněte na nová videa o sportovní výživě

Když už jsme natáčeli výživovou poradnu pro pořad Po trailech přes hory, který vysílá Česká televize, dali jsme rovnou dohromady i dvě videa pro náš YouTube kanál a web. Můžete se tak ve 2 minutách podívat na to, proč vůbec při sportu řešit sportovní výživu, a také co doplňovat během sportu, abyste měli dostatek energie.

10/6
Rozhovor s parakanoistou Miroslavem Šperkem: o kvalifikaci na OH i dalších sportech

V roce 2004 vybojoval stříbrnou medaili na paralympijských hrách v Athénách v hodu diskem. Po pár letech a druhé účasti na paralympiádě se ale rozhodl zkusit i jiné sporty. A že jich bylo! Aktuálně se Miroslav Šperk věnuje kanoistice a v květnu ve své lodi bojoval o účast na třetích paralympijských hrách. Nabízíme vám rozhovor nejen o poslední kvalifikaci, ale také o dalších aktivitách tohoto multisportovce, který spoléhá na Enervit – sportovní výživu Českého paralympijského týmu.

7/6
Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne? Mrkněte na záznam semináře a termín nového

Další ze seriálu našich on-line seminářů se zaměřil na sportovci často využívané potraviny a nápoje, které bývají dostupné i na občerstvovačkách závodů. My jsme se na ně podívali z hlediska složení a fyziologických zákonitostí organizmu, abychom mohli objektivně zhodnotit, v čem mohou pomoci a nebo naopka uškodit. Probrali jsme třeba colu, pivo, čokoládu, sušenky, oříšky nebo ovoce včetně sušeného. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v červnu. 

3/6
Blíží se Trutnovská 10 i Kasper Trutnovské kempy

V sobotu 8. června proběhne už 11. ročník oblíbeného běžeckého závodu a o prázdninách má parta kolem Kasper Swix Teamu v plánu další ročník populárních dětských kempů - až uť fomou pobytu, nebo příměstského tábora. 

31/5
Končí I. fáze naší soutěže. Napište si o odměnu a zapojte se do II. kola!

Konec května = konec 1. kola naší letošní soutěže spojené se závody, jejichž partnery s Enervitem jsme. Zúčastnili jste se některých a máte razítka v herním plánu? Pak nám ho pošlete a můžete vyhrát jeden z Enervit výživových plánů podle vlastního výběru! 

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Více aktualit