Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

ROZHOVOR: O dráhové cyklistice s olympionikem Janem Vonešem

K cyklistice se dostal až ve 13 letech, zato na dráhu hned během prvních tréninků. A už u ní zůstal. Po roce se Jan Voneš radoval z prvního republikového titulu ve své věkové kategorii a v roce 2021 se stal dvojnásobným českým mistrem v kategorii Elite – v závodě dvojic a ve stíhacím závodě družstev. V následujícím roce získal také dva tituly mistra republiky a další dva roky byly bojem o olympiádu. Úspěšným – cyklista týmu Tufo Pardus Prostějov si v Paříži připsal olympijskou premiéru (o které jsme si povídali zde) a na ní top výsledek v podobě 7. místo v madisonu.

Jaká byla vaše cesta k cyklistice? Začínal jste s ní poměrně pozdě…

Já jsem hrával od mala fotbal, v jednu dobu za dva týmy zároveň, takže jsem měl v týdnu i čtyři tréninky a o víkendu třeba pět zápasů, což bylo hrozný. Fotbal se navíc nějak horšil a táta jezdil na kole. Měli takový kroužek, vyráželi i na závody. Brácha jezdil taky a doma po něm zůstala silnička, tak jsem to ve 13 taky párkrát zkusil. Hned napoprvé jsem vyhrál místní závody a za rok znovu. Na větších závodech, kde už byli i kluci z Favoritu Brno, jsem dojel jen minutu za nimi. Tak za mnou hned došel trenér, jestli to nechci zkusit. Za týden jsem šel s nimi na trénink, za týden jsem byl na dráze a už začal kolotoč…


Takže dráha byla místem, které vás přitahovalo hned od začátku?

Jak je v Brně dráha, tak se tam automaticky jezdí, jakmile se do klubu nastoupí. Hodí vás do vody, ať plavete. Mě to chytlo, protože to bylo úplně něco jiného, než na co jsem byl zvyklý. Nejdřív jsem jezdil dráhu i silnici, ale po roce jsem byl mistr republiky na dráze, tak mě to začalo bavit a pokračoval jsem v tom. Ve fotbale jsem byl dost hubený a najednou, jak jsem začal s cyklistikou, jsem rostl, a to je právě na dráze potřeba. Tak jsem toho využil.


Na druhou stranu na dráze jen kroužíte a kroužíte, netočí se vám z toho někdy hlava?

V Praze máme dráhu dlouhou jen 150 metrů, to je šílené a hlava se fakt točí. Ale jinak ne, soustředíte se na závod. Je tam většinou šrumec.


Dráha má i specifické požadavky, třeba kolo, které nemá brzdy, přitom se jezdí ve vysokých rychlostech. Jak tohle řešíte a byl to někdy problém?

Když máte menší převod, tak se může stát, že vás to vykopne, když přestanete šlapat. Což se mi taky hned na druhém tréninku povedlo a není to vůbec příjemné. Ale teď už jezdíme tak velké převody a tak velkou rychlostí, že vás to kolo přetlačí, i kdybyste přestali šlapat. Co se týče brzdění, tak se prostě dojíždí, během jednoho okruhu nedokážete zastavit.


Na dráhovém kole chybí i přehazovačka, jede se jen na jeden převod. Jak těžký je a liší se u různých cyklistů? Mění se třeba i podle disciplíny, aktuální formy a podobně?

Určitě. Ten převod je teď už dost těžký, přirovnal bych to k nejtěžšímu převodu na silničce. A mění se pořád, třeba podle dráhy – jestli je betonová, nebo dřevěná, i jak je rychlá. Nebo podle formy – já na olympiádě moc nevěděl, pořád jsem zkoušel, a nakonec z toho byl nejtěžší převod, co jsem kdy jel. V omniu, kde se jede víc disciplín, se převod mění i v průběhu – dává se lehčí a lehčí. Sprinteři, co jezdí třeba 200 metrů, ho mají zase o něco těžší.


Další věc je cyklistický ovál – jsou v Česku dostačující dráhy a tím i podmínky pro váš trénink?

Bohužel ne. Jsou tu čtyři betonové dráhy, ale ani jedna nemá rozměr, co by měla mít. V Praze je sice dřevěná, ale ta je malinká. Třeba u madisonu, který jsme jeli s Denisem Rugovacem na olympiádě, je hrozně důležité střídání, aby to vycházelo na body. Je potřeba to mít naučené, a to my moc nemáme šanci natrénovat…


Kde tedy trénujete nejčastěji?

Často jsme doma, ale jak byla olympijská kvalifikace, tak se to hodně řešilo. V zimě jsme strávili nějakou dobu na Mallorce, kde dráha je, a k tomu lepší počasí na silnici. Potom je blízko dráha ve Slovinsku. Byla i ve Vídni, ale tu zbourali. Do Polska nás nechtějí pustit, protože jsme rivalové. Tak se snažíme vždycky něco vymyslet. Třeba když jsme měli svěťák v Austrálii a pak za šest týdnů v Hongkongu, tak jsme zůstali v Brisbane, kde je hezká dráha. Využíváme, co se dá, abychom na těch dobrých dráhách byli.


Jak dlouhý ovál bývá a kolik kol na něm třeba během tréninku nebo závodu objedete?

Třeba v Motole, kde je krátká 150metrová dráha, jsme při tréninku napočítali přes 1000 kol, a to už je šílený. V Brně má zase 400 metrů, což je taky hrozný. Nejčastější jsou betonové dráhy dlouhé 333 m, aby se dobře počítalo do kilometru, což jsou tři kola. Na závody musí mít dráha 250 metrů. Každý stavitel to ale vykružuje jinak – někde je rovinka delší a zatáčka kratší, jinde zase naopak. Každá dráha je taky jinak vysoká, třeba ta olympijská v Paříži byla o dva metry vyšší. Člověk si toho na první pohled nevšimne, ale na kole to bylo hrozně znát.


Jak důležitá je pro vás sportovní výživa? Je to podobné jako pro silničáře, to znamená že i na dráze je nepostradatelná?

Určitě to platí i pro nás. Třeba v omniu, kde jsou ve třech hodinách čtyři závody, jsem na tom podobně jako silničář na etapě. Takže gely se určitě hodí, beru toho dost.


Jak vám vyhovuje Enervit, který je partnerem jak vašeho klubu Tufo Pardus Prostějov, tak Českého svazu cyklistiky v sekci silnice, dráhy a BMX?

Parádně! Ta nová řada Enervit C2:1 je skvělá, na olympiádě jsem si dával jen doplňky z této řady. Hlavně gely, ale když chci něco pevnějšího, tak si dám tyčinku nebo želé, to mám také rád. Nejradši mám určitě tyhle energetické doplňky z řady C2:1, skvělý je třeba i energetický nápoj Enervit Isocarb. Je super, že Enervit používáme jak v klubu v Prostějově, tak v reprezentaci, to je určitě výhoda.

 

AKTUALITY

18/10
Tadej Pogačar ovládl MS i Lombardii

Snová sezona s fantastickým koncem. Přesně takový byl letošní cyklistický ročník pro Tadeje Pogačara, slovinského jezdce z UAE Emirates, který spoléhá na Enervit. Velké triumfy přidal i v samém závěru sezony, kdy ovládl silniční závod na mistrovství světa a počtvrté v řadě také závod Kolem Lombardie.

14/10
Přihlaste se na říjnový seminář s tématem "Jak na regeneraci"

I v říjnu pokračujeme v našem cyklu online seminářů ze světa výživy sportovců. Tématem toho s termínem 21. 10. bude "Jak na regeneraci". Nejčastěji zmiňované téma v našem dotazníku jsme prostě museli do plánu seminářů zařadit. Nenechte si ujít náš další seminář a zajistěte si místo na něm! 

10/10
Využijte DOPRAVU ZDARMA na našem e-shopu

Od 10. do 15. 10. za vás platíme dopravu my! Na vás je jen výběr toho nejlepšího pro vaše sportování. Ať už koukáte po sportovní výživě Enervit, nebo kompresním oblečení Royal Bay, které na e-shou máme také.

7/10
Hokejový mistr světa Libor Hájek: „Titul byl nejhezčí zážitek v životě!“

Nová hokejová sezona už se rozjela, ale stále čerstvé jsou pro české fanoušky i vzpomínky na závěr té minulé, ve které česká reprezentace vybojovala titul mistrů světa. Součástí týmu byl i obránce pardubického Dynama Libor Hájek, který na šampionátu odehrál všech 10 utkání a připsal si gól a druhou asistenci u vítězného gólu Davida Pastrňáka ve finále proti Švýcarsku. Jak vzpomíná na mistrovství, ale i své angažmá v zámoří? To se dočtete v našem rozhovoru.

4/10
Poslední šance vyhrát výživový plán v naší soutěži

Třetí kolo naší soutěže spojené se závody, jejichž partnery s Enervitem jsme, se blíží do finále. 12. a 19. října proběhnoou poslední tři závody, na kterých můžete sbírat razítka do hrací karty a soutěž bude ukončena. Zapojili jste se už, nebo se chystáte na poslední štace? Ještě máte šanci - hrajeme o Enervit výživové plány na míru!

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Čím doplňovat energii během sportu? Máme skvělý přehled, který poradí!

Určitě víte, že každý cyklista, běžec, lyžař nebo triatlonista (obecně vytrvalec) potřebuje během svého sportovního výkonu doplňovat energii ze sacharidů. Ty jsou nejrychlejším zdrojem energie a jejich zásoby v těle jsou značně omezené. Po čem ale sáhnout? Poradíme a na grafu názorně ukážeme!

PODCAST: Co jíst po sportu

Poslechněte si náš podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, co a proč jíst po sportu, abyste tělu dopřáli kvalitní regeneraci. Právě ta je klíčem k růstu výkonnosti. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Jak správně vybrat sportovní výživu před, během a po sportu

Nejdůležitějším pravidlem a předpokladem správného výběru sportovní výživy je, že vybraný výrobek vám má pomoci vyřešit VÁŠ problém. Hledisko reference či doporučení od kamaráda je sice silné, ale nesmí převažovat nad tím, že řešíte svůj vlastní problém a máte svoji představu o tom, jak vám má daný produkt pomoci. Cílem tohoto článku je vám poradit, a ušetřit tak čas i peníze. A především – podpořit růst vaší výkonnosti.

PODCAST: Proč je důležitá hydratace a jak plnit pitný režim při sportu?

Poslechněte si náš podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm pitnému režimu a hydrataci organizmu během sportu. Proč je důležitá, a proč iontový nápoj poslouží lépe než voda. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.

Kdy brát magnesium neboli hořčík při sportu?

Křeče jsou vedle hlaďáku asi největší strašák sportovců. Nejspíš není nic horšího, než když na to pocitově máte, ale křeče vás nepustí užít si vítězství. Jak lze křečím předcházet?

Více aktualit