Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonista Jan Šneberger po Moraviamanu: „Bronz je pro mě jeden z největších úspěchů!“

Parádní šňůru na republikových šampionátech v triatlonu završil Jan Šneberger bronzovou medailí na Moraviamanu – mistrovství ČR v dlouhém triatlonu. Z něj si odvezl i titul ve své věkové kategorii a skalp legendárního Petra Vabrouška. Spokojený ale mohl být i s předchozími výsledky na republikových šampionátech v olympijském a terénním triatlonu. Člen Enervit Teamu si úvodní část sezony pochvaluje a chystá se na její druhou polovinu.

Na Moraviamanu jste bral bronz a k tomu titul mistra ČR ve své věkové kategorii. Jak jste spokojený?

S výsledkem jsem naprosto spokojený, před závodem bych třetí místo bral všemi deseti. První i druhé místo obsadili očekávaní borci, ale další umístění byla vcelku nejasná. Nicméně sám v sebe jsem docela věřil a TOP 3 byl jasný cíl.


Po plavání jste se držel ve velmi silné skupině pronásledovatelů první trojice. Byla to pro vás dobrá pozice a povedený start do závodu?

Plavecká část zapadla do plánovaného scénáře. První trojice byla nad mé možnosti a bohužel nestartoval žádný další méně nedosažitelný plavec, se kterým bych se mohl pustit do úniku. Ve střední části jsem se pokusil o samostatný únik, ale byl z toho jen malý náskok, který nemělo smysl udržovat. Raději jsem zpomalil a v odpočinkovém módu dokončil poslední plavecký okruh ve skupině. 


Na kole zůstal z vedoucí trojice suverénní Tomáš Řenč, na druhou pozici jste se pak ale dostal i vy. Takže cyklistika vám chutnala?

Kolega z Enervit Teamu jel vlastní závod a jeho tempo nikdo další nedokázal napodobit. Mně se ale jelo také velmi dobře. Prvních devadesát kilometrů jsem kopíroval nerovnoměrné tempo dvou soupeřů přede mnou, kteří ovšem do druhé poloviny cyklistiky nevyšetřili dostatek energie a lehce zpomalili. To mě dostalo na nějakou chvíli i na průběžné druhé místo. Do depa jsem ale dorazil nakonec třetí v závěsu za proslulým a stále ještě nebezpečným Petrem Vabrouškem. 


V běžeckém maratonu jste bojoval o stříbro, ale také s křečemi. Jak náročná pro vás poslední disciplína byla a jak se vyvíjel závěr závodu?

Na maratonský běh jsem vyrážel opět druhý a po kole vcelku odpočatý i dobře naladěný. Pozici jsem ale udržel jen něco málo přes deset kilometrů. O třetí místo jsme se pak přetahovali s Petrem Vabrouškem skoro celý maraton. Na nějakou chvíli jsem vinou nepříjemné křeče do stehna klesl i na čtvrtou pozici, ale naštěstí jsem dokázal opět zabrat, ztrátu dotáhnout a doběhnout do cíle pro jeden z největších úspěchů mé dosavadní triatlonové kariéry.


O stříbro si nakonec řekl skvělý běžec Jan Oppolzer, vy jste ale dokázal uhájit stupně před jiným výborným triatlonistou, Petrem Vabrouškem. Je bronz z Moraviamanu o to cennější?

Honza Oppolzer už několikrát předvedl, že ironmanské maratony běhat umí a vůbec mě nepřekvapilo, že jinak docela slušný, asi pětiminutový náskok z kola dlouho nevydržel. Uhájit bronz před Petrem Vabrouškem také nebyla procházka růžovým sadem, ale vyšlo to. Petr je mistr taktik, dlouhá léta si drží vysokou výkonnost a na světové úrovni závodil už v době, kdy já ani netušil, jaké disciplíny triatlon zahrnuje. Takže porazit ho v přímém souboji určitě moc potěšilo!


Bylo poměrně teplo, sprchlo až v závěru závodu. Jak vám počasí vyhovovalo a kolik jste během závodu doplnil tekutin?

Ačkoli se den před závodem trochu ochladilo, teplota na mé poměry byla stále celkem vysoká. Vedra nesnáším dobře, ale snažím se s tím bojovat. Hlavně v běžecké části je to zejména o chlazení – čím víc studené vody na těle, tím lépe. Zavodňovat se člověk musí poctivě nejen při závodě, ale už raději den nebo dva před ním. Ztráta tekutin je v závodě obrovská, v mém případě jde o mnohakilový úbytek váhy (cca 5 kg) a to už je na hraně kolapsu organismu. Na kole běžně v horkém počasí nasaji zhruba 0,5 l slabšího iontového nápoje Enervit Isotonic Drink každou hodinu a do toho samozřejmě doplňuji i solné tablety Enervit Salt Caps, které rozpouštím společně s vodou a energetickými gely Enervit. Při každé příležitosti také na občerstvovací stanici popadnu vodu na chlazení i drobnější napití na spravení přeslazené chuti.


Dlouhý triatlon je také velmi energeticky náročný. Jak jste se připravoval na Moraviamana?

Dlouhý triatlon vlastně začíná už několik dní před závodem. Osobně se zhruba tři dny před startem začínám zásobovat magnesiem ve formě ranního a večerního instantního nápoje Enervit Magnesium. Zvýšený příjem tekutin už jsem zmínil a dobré je také postupně vyřadit z jídelníčku větší množství vlákniny a těžších jídel. Osobě vyřazuji i maso a soustředím se hlavně na sacharidové pokrmy. Nemám problém se od rána do večer cpát těstovinami s omáčkou a sýrem. Tady ale záleží na preferencích, důležité je zůstat v klidu, zbytečně se nepřejíst, vyspat se a ráno stát na startu v dobrém rozpoložení. Mně osobně nevadí trochu plný žaludek, se kterým se dá vcelku dobře plavat i v tempu a na kole postupně snídani dotrávit. Takže snídám pestře (pečivo, těstoviny, kaše, banán) a poměrně blízko před startem (cca 2 až 1,5 hodiny). Hodinu před startem posílám do akce také dvě osvědčené želé Enervit PRE Sport a jde se na věc. V závodě pak doplňuji energii z gelů a iontového nápoje, plus zařazuji solné tablety, jak jsem už zmínil.


Moraviaman završil vaši šňůru pěti náročných závodů a vlastně i první polovinu sezony. Jak jste s ní a jednotlivými starty spokojený?

Zimní příprava byla trochu odlišná od těch předchozích. Soustředím se teď víc na výkon v závodě než na nabouchaný tréninkový deník a evidentně se to vyplácí – vyšlo mi zatím téměř vše. První závod v dubnu ve španělské Marbelle trochu pokazily křeče na běhu, ale jinak to bylo dobré. V květnu v rakouském Poltenu jsem již i celkem přijatelně běžel, takže pokrok. Hned 6 dní na to jsem zkusil start na Czechmanovi, který ovšem nesedl. Zřejmě se mi nepodařilo dostatečně odpočinout a vrátit se narychlo zpět do formy. Nicméně další dva víkendy jsem v rámci tréninku a přípravy na Moraviamana šel po objemových trénincích v týdnu kratší závody, které se nad očekávání povedly.


Které to byly?

Šlo o mistrovství republiky v olympijském triatlonu, kde jsem obsadil dokonce celkovou třetí příčku, a týden na to mistrovství republiky v terénním triatlonu. Tam to zase vyšlo na celkovou čtvrtou příčku. Na specialistu na dlouhé tratě to byly myslím velmi zajímavé výsledky! Moraviaman tak završil skvělou sérii závodů a spokojenější bych asi být nemohl.


Do druhé části sezony půjdete dobře naladěný. Jaké si dáváte cíle a co bude jejím vrcholem?

Červenec se pokusím pojmout rozumně, ale jsem namlsaný pěknými výsledky a bude těžké odolat závodnímu vábení. Čeká mě regenerace, pozvolný návrat do tréninku, pár přípravných menších závodů a snad také pořádný tréninkový blok na srpnové závody. První srpnový víkend to bude mistrovství Evropy v terénním triatlonu v Prachaticích, týden na to se přesouváme do polské Gdyně na poloviční distance IRONMAN a hned poté přeplaveme do švédského Kalmaru na plné IRONMAN tratě, kde bude startovat i manželka Lucka. Další závodní kalendář je ve hvězdách a bude hodně záležet na srpnových výsledcích. Ve hře je více variant.

AKTUALITY

27/1
On-line seminář: Jak si výživou nepokazit (nejen) Jizerskou 50

Chystáte se na některý ze závodů Jizerské 50 a neradi byste chybovali v otázce výživy, která je pro každý sportovní výkon důležitá? Pak se zúčastněte našeho on-line semináře, který pořádáme ve spolupráci právě s Jizerskou 50 – legendárním závodem v běhu na lyžích, jehož výživovým partnerem jsme. Seminář proběhne 6. února on-line a účast na něm je zdarma.

27/1
Objevte naše novinky - s ochutnávkou zdarma

S novým rokem pro vás máme i naše Enervit novinky. Vyzkoušet můžete novou tyčinku Enervit Performance Bar s kreatinem a aminokyselinami BCAA a opět máme v nabídce Enervit Salt Caps, které jste si přáli zařadit znovu do našeho portfolia.

16/1
Přijďte na novoroční seminář o výživě a technologii ve sportu

Ve spolupráci s našimi partnery z Českého běžeckého klubu pro vás hned v lednu chystáme seminář o výživě ve sportu. Spolu s ním bude na programu i přednáška o technologii ve sportu. Dorazit můžete po přihlášení i vy – 23. ledna na Fakultu tělesné výchovy a sportu v Praze.

9/1
Legendární Jizerská 50 startuje už za měsíc, i s Enervitem

Další start legendy se blíží. Jizerská 50 letos začíná 9. února a vyvrcholí hlavním závodem na 50 km v neděli 12. února. Enervit coby specialista na výživu běžců na lyžích a dalších vytrvalostních sportovců samozřejmě nebude chybět – součástí této legendární akce jsme už přes 10 let.

6/1
Inventura skladu = výhoda pro vás

Naše novoroční inventura je šance pro vás. Nakupte poslední kousky, co máme na skladě s omezenou expirací, a ušetřete. Máme pro vás třeba energetické tyčinky nebo proteiny. Inventura s sebou bohžel nese i zdržení při expedici objednávek, za které se omlouváme a nabízíme vám dárek ke každé objednávce jako omluvu.

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

2. výživový tip pro Jizerskou 50: Pijte – poradíme co

Průběžné doplňování vhodných tekutin je důležitý faktor pro celkovou výkonnost a optimální pohodu sportovce. Pitný režim bychom měli dodržovat nejen během dne, ale především v průběhu tréninku a závodu. Vždyť tělo je minimálně ze 60 % tvořeno tekutinou a již ztráta pouhého 1 % vody znamená pokles výkonnosti a únavu.

1. výživový tip pro Jizerskou 50: Regenerujte – podpoříte výkonnost

Možná vás mate, že náš výživový seriál začíná regenerací. Ta vás přece bude zajímat až po dojetí závodu. My se ale bavíme především o regeneraci po trénincích, které ještě do Jizerské 50 absolvujete. Právě tahle regenerace totiž ovlivní, jak se budete v den D cítit a čeho budete na trati schopní.

Jak si sestavit tréninkový plán

Pořád pravidelně trénujete, stravujete se podle našich výživových doporučení, ale výkonnostně se nijak neposouváte? Zaměřte se na svůj trénink, který je stejně jako správná výživa nesmírně důležitý pro rozvoj vaší výkonnosti. Pamatujte především na to, že tréninkové dávky by neměly být stále stejné a že by se měla měnit i intenzita tréninků.

PODCAST: Jak na růst výkonnosti během tréninku

Poslechněte si náš podcast s tematikou výživy ve sportu! Věnujeme se v něm tomu, jak na zlepšení kondice a růst výkonnosti v tréninku. Podcast je přínosný pro cyklisty, běžce, triatlonisty i další vytrvalostní sportovce. Podcast si můžete rovnou pustit, nebo stáhnout a mít ho tak k dispozici kdekoli - třeba při sportu nebo vašich cestách.  

Více aktualit