Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita

Triatlonista Jan Šneberger po Moraviamanu: „Bronz je pro mě jeden z největších úspěchů!“

Parádní šňůru na republikových šampionátech v triatlonu završil Jan Šneberger bronzovou medailí na Moraviamanu – mistrovství ČR v dlouhém triatlonu. Z něj si odvezl i titul ve své věkové kategorii a skalp legendárního Petra Vabrouška. Spokojený ale mohl být i s předchozími výsledky na republikových šampionátech v olympijském a terénním triatlonu. Člen Enervit Teamu si úvodní část sezony pochvaluje a chystá se na její druhou polovinu.

Na Moraviamanu jste bral bronz a k tomu titul mistra ČR ve své věkové kategorii. Jak jste spokojený?

S výsledkem jsem naprosto spokojený, před závodem bych třetí místo bral všemi deseti. První i druhé místo obsadili očekávaní borci, ale další umístění byla vcelku nejasná. Nicméně sám v sebe jsem docela věřil a TOP 3 byl jasný cíl.


Po plavání jste se držel ve velmi silné skupině pronásledovatelů první trojice. Byla to pro vás dobrá pozice a povedený start do závodu?

Plavecká část zapadla do plánovaného scénáře. První trojice byla nad mé možnosti a bohužel nestartoval žádný další méně nedosažitelný plavec, se kterým bych se mohl pustit do úniku. Ve střední části jsem se pokusil o samostatný únik, ale byl z toho jen malý náskok, který nemělo smysl udržovat. Raději jsem zpomalil a v odpočinkovém módu dokončil poslední plavecký okruh ve skupině. 


Na kole zůstal z vedoucí trojice suverénní Tomáš Řenč, na druhou pozici jste se pak ale dostal i vy. Takže cyklistika vám chutnala?

Kolega z Enervit Teamu jel vlastní závod a jeho tempo nikdo další nedokázal napodobit. Mně se ale jelo také velmi dobře. Prvních devadesát kilometrů jsem kopíroval nerovnoměrné tempo dvou soupeřů přede mnou, kteří ovšem do druhé poloviny cyklistiky nevyšetřili dostatek energie a lehce zpomalili. To mě dostalo na nějakou chvíli i na průběžné druhé místo. Do depa jsem ale dorazil nakonec třetí v závěsu za proslulým a stále ještě nebezpečným Petrem Vabrouškem. 


V běžeckém maratonu jste bojoval o stříbro, ale také s křečemi. Jak náročná pro vás poslední disciplína byla a jak se vyvíjel závěr závodu?

Na maratonský běh jsem vyrážel opět druhý a po kole vcelku odpočatý i dobře naladěný. Pozici jsem ale udržel jen něco málo přes deset kilometrů. O třetí místo jsme se pak přetahovali s Petrem Vabrouškem skoro celý maraton. Na nějakou chvíli jsem vinou nepříjemné křeče do stehna klesl i na čtvrtou pozici, ale naštěstí jsem dokázal opět zabrat, ztrátu dotáhnout a doběhnout do cíle pro jeden z největších úspěchů mé dosavadní triatlonové kariéry.


O stříbro si nakonec řekl skvělý běžec Jan Oppolzer, vy jste ale dokázal uhájit stupně před jiným výborným triatlonistou, Petrem Vabrouškem. Je bronz z Moraviamanu o to cennější?

Honza Oppolzer už několikrát předvedl, že ironmanské maratony běhat umí a vůbec mě nepřekvapilo, že jinak docela slušný, asi pětiminutový náskok z kola dlouho nevydržel. Uhájit bronz před Petrem Vabrouškem také nebyla procházka růžovým sadem, ale vyšlo to. Petr je mistr taktik, dlouhá léta si drží vysokou výkonnost a na světové úrovni závodil už v době, kdy já ani netušil, jaké disciplíny triatlon zahrnuje. Takže porazit ho v přímém souboji určitě moc potěšilo!


Bylo poměrně teplo, sprchlo až v závěru závodu. Jak vám počasí vyhovovalo a kolik jste během závodu doplnil tekutin?

Ačkoli se den před závodem trochu ochladilo, teplota na mé poměry byla stále celkem vysoká. Vedra nesnáším dobře, ale snažím se s tím bojovat. Hlavně v běžecké části je to zejména o chlazení – čím víc studené vody na těle, tím lépe. Zavodňovat se člověk musí poctivě nejen při závodě, ale už raději den nebo dva před ním. Ztráta tekutin je v závodě obrovská, v mém případě jde o mnohakilový úbytek váhy (cca 5 kg) a to už je na hraně kolapsu organismu. Na kole běžně v horkém počasí nasaji zhruba 0,5 l slabšího iontového nápoje Enervit Isotonic Drink každou hodinu a do toho samozřejmě doplňuji i solné tablety Enervit Salt Caps, které rozpouštím společně s vodou a energetickými gely Enervit. Při každé příležitosti také na občerstvovací stanici popadnu vodu na chlazení i drobnější napití na spravení přeslazené chuti.


Dlouhý triatlon je také velmi energeticky náročný. Jak jste se připravoval na Moraviamana?

Dlouhý triatlon vlastně začíná už několik dní před závodem. Osobně se zhruba tři dny před startem začínám zásobovat magnesiem ve formě ranního a večerního instantního nápoje Enervit Magnesium. Zvýšený příjem tekutin už jsem zmínil a dobré je také postupně vyřadit z jídelníčku větší množství vlákniny a těžších jídel. Osobě vyřazuji i maso a soustředím se hlavně na sacharidové pokrmy. Nemám problém se od rána do večer cpát těstovinami s omáčkou a sýrem. Tady ale záleží na preferencích, důležité je zůstat v klidu, zbytečně se nepřejíst, vyspat se a ráno stát na startu v dobrém rozpoložení. Mně osobně nevadí trochu plný žaludek, se kterým se dá vcelku dobře plavat i v tempu a na kole postupně snídani dotrávit. Takže snídám pestře (pečivo, těstoviny, kaše, banán) a poměrně blízko před startem (cca 2 až 1,5 hodiny). Hodinu před startem posílám do akce také dvě osvědčené želé Enervit PRE Sport a jde se na věc. V závodě pak doplňuji energii z gelů a iontového nápoje, plus zařazuji solné tablety, jak jsem už zmínil.


Moraviaman završil vaši šňůru pěti náročných závodů a vlastně i první polovinu sezony. Jak jste s ní a jednotlivými starty spokojený?

Zimní příprava byla trochu odlišná od těch předchozích. Soustředím se teď víc na výkon v závodě než na nabouchaný tréninkový deník a evidentně se to vyplácí – vyšlo mi zatím téměř vše. První závod v dubnu ve španělské Marbelle trochu pokazily křeče na běhu, ale jinak to bylo dobré. V květnu v rakouském Poltenu jsem již i celkem přijatelně běžel, takže pokrok. Hned 6 dní na to jsem zkusil start na Czechmanovi, který ovšem nesedl. Zřejmě se mi nepodařilo dostatečně odpočinout a vrátit se narychlo zpět do formy. Nicméně další dva víkendy jsem v rámci tréninku a přípravy na Moraviamana šel po objemových trénincích v týdnu kratší závody, které se nad očekávání povedly.


Které to byly?

Šlo o mistrovství republiky v olympijském triatlonu, kde jsem obsadil dokonce celkovou třetí příčku, a týden na to mistrovství republiky v terénním triatlonu. Tam to zase vyšlo na celkovou čtvrtou příčku. Na specialistu na dlouhé tratě to byly myslím velmi zajímavé výsledky! Moraviaman tak završil skvělou sérii závodů a spokojenější bych asi být nemohl.


Do druhé části sezony půjdete dobře naladěný. Jaké si dáváte cíle a co bude jejím vrcholem?

Červenec se pokusím pojmout rozumně, ale jsem namlsaný pěknými výsledky a bude těžké odolat závodnímu vábení. Čeká mě regenerace, pozvolný návrat do tréninku, pár přípravných menších závodů a snad také pořádný tréninkový blok na srpnové závody. První srpnový víkend to bude mistrovství Evropy v terénním triatlonu v Prachaticích, týden na to se přesouváme do polské Gdyně na poloviční distance IRONMAN a hned poté přeplaveme do švédského Kalmaru na plné IRONMAN tratě, kde bude startovat i manželka Lucka. Další závodní kalendář je ve hvězdách a bude hodně záležet na srpnových výsledcích. Ve hře je více variant.

AKTUALITY

14/6
Mrkněte na nová videa o sportovní výživě

Když už jsme natáčeli výživovou poradnu pro pořad Po trailech přes hory, který vysílá Česká televize, dali jsme rovnou dohromady i dvě videa pro náš YouTube kanál a web. Můžete se tak ve 2 minutách podívat na to, proč vůbec při sportu řešit sportovní výživu, a také co doplňovat během sportu, abyste měli dostatek energie.

10/6
Rozhovor s parakanoistou Miroslavem Šperkem: o kvalifikaci na OH i dalších sportech

V roce 2004 vybojoval stříbrnou medaili na paralympijských hrách v Athénách v hodu diskem. Po pár letech a druhé účasti na paralympiádě se ale rozhodl zkusit i jiné sporty. A že jich bylo! Aktuálně se Miroslav Šperk věnuje kanoistice a v květnu ve své lodi bojoval o účast na třetích paralympijských hrách. Nabízíme vám rozhovor nejen o poslední kvalifikaci, ale také o dalších aktivitách tohoto multisportovce, který spoléhá na Enervit – sportovní výživu Českého paralympijského týmu.

7/6
Cola, banán, čokoláda, pivo... Ano, nebo ne? Mrkněte na záznam semináře a termín nového

Další ze seriálu našich on-line seminářů se zaměřil na sportovci často využívané potraviny a nápoje, které bývají dostupné i na občerstvovačkách závodů. My jsme se na ně podívali z hlediska složení a fyziologických zákonitostí organizmu, abychom mohli objektivně zhodnotit, v čem mohou pomoci a nebo naopka uškodit. Probrali jsme třeba colu, pivo, čokoládu, sušenky, oříšky nebo ovoce včetně sušeného. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v červnu. 

3/6
Blíží se Trutnovská 10 i Kasper Trutnovské kempy

V sobotu 8. června proběhne už 11. ročník oblíbeného běžeckého závodu a o prázdninách má parta kolem Kasper Swix Teamu v plánu další ročník populárních dětských kempů - až uť fomou pobytu, nebo příměstského tábora. 

31/5
Končí I. fáze naší soutěže. Napište si o odměnu a zapojte se do II. kola!

Konec května = konec 1. kola naší letošní soutěže spojené se závody, jejichž partnery s Enervitem jsme. Zúčastnili jste se některých a máte razítka v herním plánu? Pak nám ho pošlete a můžete vyhrát jeden z Enervit výživových plánů podle vlastního výběru! 

Více aktualit

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Jakou výživu volit po sportovním výkonu?

Z našeho článku Co a proč jíst a pít ihned po sportovním výkonu už víte, že k rozvoji výkonnosti dochází ve fázi regenerace, tedy v době po skončení tréninku. A že ihned po něm je třeba využít tzv. anabolické okno k doplnění vyčerpaných energetických zásob, v případě vytrvalce především důležitého svalového glykogenu. Ale co dál? Jak by měly vypadat další fáze regenerace starající se o obnovu vnitřního prostředí organizmu (homeostáza) a podporu růstového hormonu?

Co znamená a dělá ATP?

V souvislosti se sportem mluvíme o mnoha různých formách energie. Ta nejzákladnější, která dokáže rozpohybovat svaly, je ale jen jediná – ATP neboli adenosintrifosfát. Sacharidy, tuky i bílkoviny, tedy takzvané makroživiny, které přijímáme potravou i za účelem příjmu energie, se musí postupnými kroky probíhajícími v řádu několika hodin přeměnit právě na ATP. Jen díky ATP se totiž hluboko ve svalu „vesla“ myozinu zaboří do aktinu a pohnou jím, čímž vyvolají svalový pohyb.

GLYKÉMIE: Co je zač a proč je pro sportovce důležité o ní vědět?

Glykémie, neboli hladina krevního cukru, vyjadřuje množství cukru v krvi. Cukrem je myšlen sacharid ve své nejjednodušší formě, jíž je glukóza. Každý sacharid, který sníme, se postupně v zažívacím traktu rozkládá ze složitých vazeb na tu nejjednodušší, glukózu, a ta pak krví putuje všude po těle, aby dodávala energii všem buňkám těla. Mohlo by se tedy zdát, že čím více glukózy v krvi máme, tím více energie budeme mít. Ale to, že všeho moc škodí, platí i v případě glykémie.

Co byste měli vědět o GLUKÓZE

Glukóza je nejběžnější a zřejmě i nejznámější forma jednoduchého sacharidu. Glukózu z běžného života známe i pod pojmy jako hroznový cukr nebo dextróza. Jde o jeden z nejdůležitějších zdrojů energie pro lidský organizmus a buňky, protože glukóza koluje krví v podobě tzv. krevního cukru jako pohotovostní energie.

Pozor na sladkosti a "prázdné kalorie" v každodenním jídelníčku

O tom, že sacharidy jsou pro vytrvalostní sportovce hlavním zdrojem energie, není pochyb. Proto je třeba s nimi dobře hospodařit, tělo dostatečně zásobit a myslet na jejich příjem v podobě ideálně „namíchané“ sportovní výživy během našeho sportovního výkonu. Jak je to ale s klasickými sladkostmi v našem každodenním jídelníčku? Tam je třeba dávat velký pozor - jsou totiž plné jednoduchých cukrů a tuků, naopak v nich chybí „strategické“ živiny v podobě kvalitních bílkovin, kvalitních nenasycených mastných kyselin (například omega3), enzymů, vitamínů nebo minerálních látek.

Více aktualit