Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna
Výživová poradna

Jak nám pomáhají TUKY sportovat lépe?

Snad každý sportovec sleduje procento tělesného tuku a hlídá si jej, jako by to byl nějaký strašák. V jídelníčku se snaží držet si tuky od těla. Až se zdá, že tuky jsou vytrvalcův nepřítel. Tuky jsou ale pro vytrvalce to nejdůležitější energetické palivo, které umožňuje sportovat tak dlouho.

Tuky jsou neuvěřitelně promyšlený výdobytek evoluce. Naši dávní prapředci si tuky ukládat neuměli, tuto vlastnost můžeme pozorovat až u prvních představitelů rodu homo. Důvodem byly zvětšující se mozky a jejich značné energetické požadavky. A protože se ukázalo, že větší mozek je z pohledu evoluce výhodná vlastnost, vyvinula evoluce nástroj pro zajištění dostatku energie i v době hladovění – vymyslela tuk jako zásobárnu energie. Tuk navíc vyřešil i další problém, byl totiž zároveň zásadním předpokladem úspěšnosti života lovců a sběračů, kteří svou kořist stopovali a lovili pomocí něčeho, čemu z dnešního pohledu můžeme klidně říkat vytrvalostní sportovní výkon.

 

Tuky jako obrovská zásoba energie

V podobě tuků vymyslela evoluce nástroj pro kontinuální doplňování energie pro orgány těla i v době, kdy energie „zvenčí“ přijímáme méně, než jaké jsou aktuální potřeby. Především díky tukům tělo funguje jako záložna paliva, která po jídle střádá energii a v době nedostatku ji uvolňuje. Tato výměna, koordinovaná hormony, probíhá nekonečným prouděním tuků a sacharidů mezi játry, tukovými buňkami, svaly a dalšími orgány. Lidé jsou tak fantasticky adaptováni na udržování aktivity i v dlouhých obdobích negativní energetické bilance, tedy v obdobích, kdy přijímají méně energie, než ji vydají.

Navíc se vyvinula schopnost ukládat i skromné zásoby glykogenu, které se spalují, potřebujete-li energii hned nebo rychle. Z pohledu efektivity ale máme drtivou většinu přebytečné energie uloženou v podobě tuku. Ten se sice spaluje pomaleji než sacharidový glykogen, ale zato vydrží na mnohem delší dobu a tím poskytuje stabilní přísun spousty energie. To je také důvod, proč v moderní době můžeme provozovat vytrvalostní sporty, při kterých spotřebováváme významně více energie, než jí v daný moment přijímáme.

 

Energetické systémy

Za pravdu nám dávají tzv. energetické systémy, z nichž vyplývá, že štěpení tuků (lipolýza) je vedle získávání energie ze sacharidů při dostatečném přístupu kyslíku (aerobní fosforylace) nejvýznamnějším energetickým systémem vytrvalostních sportovců. Význam lipolýzy se navíc s délkou trvání výkonu více a více zvyšuje. I když před výkonem a během sportu jíme sacharidy, vždy po zhruba 30 minutách (na základě různých faktorů jako je trénovanost, intenzita výkonu, předvýkonová strava atd.) začne být dominantním energetickým zdrojem lipolýza. Protože sportovní výkon potřebuje tolik energie, že bychom ji během sportu nebyli schopni zkonzumovat.

Protože jsou tuky pro vytrvalce tak klíčové, je dobré na ně myslet. Nejen z pohledu jejich druhů a původu v běžném jídelníčku (viz níže), ale také optikou jejich efektivního využívání během sportovního výkonu. Třeba když v poslední hodině před výkonem sníte cokoli sladkého, čerpání energie z tuků při následném výkonu omezíte – kvůli fyziologickým procesům v těle souvisejících s vyloučením inzulinu v reakci na snězení sladkého. I proto je potřeba myslet na správnou předsportovní výživu a volit raději speciální produkty sportovní výživy (předstartovní želé Enervit PRE Sport) vycházející právě z fyziologických potřeb organizmu. Více jsme tuto problematiku rozebírali zde.

Co se týče běžného jídelníčku, pak určitě platí, že ne všechny tuky jsou pro nás žádoucí. Vyhnout bychom se měli třeba na tuky bohatým fastfoodovým jídlům nebo tukům ve sladkém pečivu. Jiné tuky bychom ale naopak měli konzumovat denně – například rybí tuk spojený s omega 3 mastnými kyselinami. O tom, že tuky jsou odedávna nedílnou součástí našich jídelníčků, svědčí i skutečnost, že pro život důležité vitaminy A, D, E a K jsou rozpustné jen v tucích, zatímco vitaminy B a C jsou rozpustné ve vodě.

VÝŽIVOVÁ PORADNA

Proč je HYDRATACE u sportovců tak důležitá?

Hydratace neboli zavodnění organismu je ta nejpodstatnější věc, kterou by měli vytrvalci v oblasti výživy řešit. Na nedostatek tekutin během sportu totiž nelze natrénovat a už malý pokles množství vody v těle může mít vliv na sportovní výkon.

5. výživový tip pro Jizerskou 50: Vyzrajte na křeče

Křeče nechce v závodě zažít nikdo. A tak se snažíme jim předcházet, nebo s nimi hned v zárodku bojovat. Jaké jsou osvědčené recepty z praxe i z pohledu fyziologie? To vám prozradíme v posledním díle našeho seriálu, který vám pomáhá připravit se co nejlépe na Jizerskou 50.

4. výživový tip pro Jizerskou 50: Co jíst před startem

Tahle otázka zaměstnává mnoho vytrvalců, běžce a běžkyně na lyžích nevyjímaje. Co si dát v době 2 hodin před startem, abychom se cítili sytí, nebylo nám těžko a pomohli tělu s přípravou na výkon? My v Enervitu máme jasnou odpověď, podle které se řídí už tisíce sportovců včetně profesionálů – i těch, kteří se postaví na start Jizerské 50.

3. výživový tip pro Jizerskou 50: Doplňujte energii – ať vám nedojde

Na tratích závodů Jizerské 50 je potřeba si dobře rozvrhnout síly. Tak abyste daný závod nejen dokončili, ale vyhnuli se i krizím a mohli zajet svůj vysněný čas. S tím vám pomůže průběžný příjem energie na trati a my prozradíme, jak na to.

2. výživový tip pro Jizerskou 50: Pijte – poradíme co

Průběžné doplňování vhodných tekutin je důležitý faktor pro celkovou výkonnost a optimální pohodu sportovce. Pitný režim bychom měli dodržovat nejen během dne, ale především v průběhu tréninku a závodu. Vždyť tělo je minimálně ze 60 % tvořeno tekutinou a již ztráta pouhého 1 % vody znamená pokles výkonnosti a únavu.

Více aktualit

AKTUALITY

12/2
Mrkněte na záznam únorového semináře a termín nového

I v novém roce jsme připravení nabízet vám semináře zaměřené na výživové aspekty ve sportu. Letošní ročník jsme odstartovali tématem "Jak se (nejen) výživou připravit na závod", kde byla řeč o všem důležitém, co ne/dělat před vaším dnem D. Ať už se rozhodnete závodit na lyžích, na kole, v běhu, v triatlonu nebo v dalších vytrvalostních sportech. Pokud jste seminář nestihli, nabízíme jeho záznam. A rovnou pro vás chystáme i další seminář, který proběhne v březnu. 

9/2
Podpořte nás v anketě Shop roku 2023

Líbí se vám náš e-shop? Nakupujete na něm a jste spokojení s jeho službami? Pak nám můžete dát hlas v tradiční anketě Heureky ShopRoku!

5/2
Jizerská 50 zrušena, pondělní seminář i vybrané akce proběhnou

Je nám to moc líto, ale je to tak - 57. ročník Jizerské 50 se neuskuteční. Organizátoři o víkendu rozhodli o jejím zrušení z důvodu nedostatku sněhu, teplého počasí a nepříznivé předpovědi na další dny. Některé z plánovaných akcí přesto proběhnou, stejně jako náš pondělní seminář na téma "Jak se připravit na závod aneb výživové vychytávky".

31/1
V roce 2024 nás čeká spousta sportovních událostí. Kde se potkáme?

Jsme rádi, že vám sportovní výživa Enervit pomáhá sportovat lépe. A jsme také moc rádi, když se s vámi můžeme potkávat přímo na závodech a veletrzích. Abychom vám mohli poradit, probrat vaše potřeby a představit novinky. Kde se potkáme v roce 2024?

19/1
Královnou cyklistiky za rok 2023 je Kristýna Zemanová

Slavnostní vyhlášení ankety o nejlepšího cyklistu či cyklistku roku má opět ženskou vítězku – královnou české cyklistiky za rok 2023 se stala cyklokrosařka Kristýna Zemanová, která ovládla hlasování v soutěži Českého cyklistického svazu, jehož výživovým partnerem je Enervit.

Více aktualit